Bild
Nästa artikel
Bo Andersson visar upp Ladabilar vid ett event i Sverige nyligen.

Avtovaz vill byta ut svensk chef

Nyheter

Ex-militären Bo Andersson hänger löst, enligt uppgifter till Reuters.

Avtovaz är den ryska biltillverkaren bakom Lada. Det krisande företaget är en tungrodd båt som sedan 2013 styrs av svensken Bo Andersson.

Under sin tid som chef har han bland annat genomfört flertalet reformer för att få bukt med korruptionen. Han har också skurit ner på arbetskraft. Detta kan vara en av orsakerna till att ledningen inte är helt nöjda med hans arbete. En anonym källa inom företaget säger till nyhetsbyrån Reuters att svensken kan komma att förlora chefsjobbet.

– De letar efter en ersättare, men har inte hittat någon än.

Bo Andersson kommer ursprungligen från Falkenberg och har ett förflutet som major inom Försvarsmakten. Han har varit inköpschef på Saab Automobile och General Motors innan han övertog chefspositionen på Avtovaz. Bolaget, vars ägare är Renault och det statliga konglomeratet Rostec, dras med stora ekonomiska förluster.

Diskutera: Tror du att Bo Andersson får sitta kvar?

Kommentarer

#1
2016-03-02 14:24

Nej - och han kan inte vara särskilt ledsen för det!

#2
2016-03-02 14:30

Det han, Bo Andersson, gjort ser jag som positivt. Komma tillrätta med koruption, samt genomfört reformer och besparingar inom företaget. Trodde sådant premierades. Att permittera folk är tråkigt för de som drabbas, men kan vara nödvändigt för att få lönsamhet i ett företag.

#3
2016-03-02 15:14

Han ska nog vara glad om han kommer helskinnad från det här skendöda företaget.
Under 2015 hade man en förlust på nästan 74 miljarder rubel jämfört med ca 25 milj. 2014!
Kommer Renault att vara villiga att pumpa in de enorma summor som skulle krävas för att få det här företaget på fötter?
Och hur sjutton ska det gå till i ett samhälle som historiskt sett enbart har fungerat genom korruption och nackskott?

#4
2016-03-02 16:31

Det jobbet som Bo Andersson har måste verkligen vara ett äkta kamikaze uppdrag. Finns det överhuvudtaget förutsättningar att lyckas? Har svårt att se några. Nej, han kommer få gå (eller hur de avpolletterar honom).

#5
2016-03-02 18:04

Om man bromsar korruptionen och bantar personalen får man löneökning i väst i öst får man sparken.....
Sanningen är nog att han anses som en säkerhetsrisk med sin militära bakgrund.

#6
2016-03-02 18:10

Han får helt enkelt smaka på sin egen medicin, What goes around comes around.

#7
2016-03-02 19:45

Att som utlänning vara högste chef för Avtovaz är nog bland det svåraste jobbet man kan ha.

BTW: Bildtexten är fel, bilen på bilden är ingen Lada Niva, det är en Lada Kalina Cross.

#8
2016-03-02 20:30

PNI - du har ingen aning, du bara spekulerar.

Ni som snackar om korruption - Volkswagen är den största skurken av alla ändå kommer de helskinnat undan.

Nej, det är nog snarare så att man kanske vill se snabba resultat och ogillar då att Bo Andersson istället fokuserar på annat som gör att det går långsammare. Det är inte korruptionen och minskad personalstyrka som gör att säljvolymerna inte är enligt mål.

Det kan t.om. vara tvärtom, han kanske inte smörjde rätt gås för att få fart på produktionen

#9
2016-03-02 21:09

glamoureus, jag tror att det är du som spekulerar. Det handlar om ett företag som aldrig varit vinstgivande, men som producerat de produkter regimen bestämt. När man så måste bli marknadsanpassad och konkurrensutsatt hamnar man i ett läge man inte kan kontrollera, det var därför man sökte en utomstående person som hade erfarenhet från marknadsföring i den "fria" världen.
Det här är ett företag som är dödsdömt om det inte får enorma ekonomiska tillskott! Från Renault?
Från ryska staten eller Rostec?
Det fungerar inte riktigt likadant i dag som under Sovjet. Men alla där har inte begripit det!

#11
2016-03-03 07:48

@saabnisse

Att det är fullt med Russofober i detta förvirrade land är inget nytt, du får helt enkelt försöka förstå en gång till vad jag syftade på.

Den spekulation ev jag gör är om de bolag som blöder pengar väljer att blöda för att ta marknadsandelar. Och det är betydligt mer intressant än att diskutera om Bo Andersson som Svensk Major anses utgöra en säkerhetsrisk.

Om du läst på lite hade du kännt till att Bo Andersson har personligen träffa Rysslands president, inte en utan föera gånger. Så du kan vara lugn att det har gjort noggranna bakgrundsundersökningar av Bo Andersson och det har inget med Svensk kränk-het att göra.

Nu till det mer intressanta att Lada har ökat med över 3000 % i baltikum men trots det så är man missnöjd med produktionsleden. Som sagt, bolagen blöder troligen för att ta marknadsandelar, annars lägger man ner.

#12
2016-03-03 08:23

glamoureus:

Har du någon källa på att Lada ökat med över 3000% i Baltikum?

I Estland har inte nya Ladabilar sålts på flera år då importören gick i KK.

I Lettland säljs Lada på endast ett ställe i hela landet, en utomhusparkering bakom en bensinmack i en sliten förort till Riga, ser ut som en typisk "Ärlige-Harry"-begbil-handlare.

I Litauen är det Suzukiimportören som har hand om Lada. År 2015 lyckades de sälja hela två bilar (källa: http://en.delfi.lt/corporate/lada-sales-collapse-in-lithuania-in-2015.d?... ).

#13
2016-03-03 08:29

Kan vara denna artikel som , glamoureus , hämtar sina siffror ifrån.
http://se.sputniknews.com/naringsliv/20160301/1143082/lada-lettland.html

#14
2016-03-03 08:37

Detta skrev ViB:ägare om Lada 12maj 2014.
http://www.vibilagare.se/nyheter/lada-kommer-till-sverige

#15
2016-03-03 09:56

Man undrar om folk enbart ser på sporten o dokys...Det har nyligen gått en dokumentär om den här mannen som vi ska vara stolta över.
Bo Andersson står för det sunda i svenskt näringsliv och är en kvast i uppgift att sopa rent, han lever därför under ständigt hot men som före detta militär så står han pall.

#16
2016-03-03 10:20

@glamoureus, jag har inte skrivit ett ord om att Bo Andersson skulle utgöra en säkerhetsrisk, du måste blanda ihop mitt inlägg med någon annans.
Jag skrev att företaget är dödsdömt om det inte får enorma ekonomiska tillskott!
Det ska bli intressant att se om Renault är villiga att förlora ännu mer pengar genom att pumpa in dem i detta genomkorrumperade land och ytterligare berika ett antal oligarker.

#17
2016-03-03 15:33

Men att är det ingen som vet att den ryska bilmarknaden har gått ner som en sten sedan Ukrainakrisen, och sedan prisfallet på olja. Vanliga ryssar har inga pengar att köpa bilar för, och det är ju de som var företagets kunder. Inte lätt att anpassa tillverkningen till det , när man redan tidigare har gjort massiva besparingar. Knappast VD,s fel, de skyldiga sitter högre upp. Klart de har svårt att hitta en ersättare.

#18
2016-03-03 18:25

Kalle helt riktigt, ändå är Ryssland nr 3 när det gäller antalet dollarmiljardärer och Moskva den dollarmiljardärtätaste staden i världen.
Men de köper knappast bilar från Avtovaz.
Många av de som skulle göra det har det ofta inte bättre ställt än under kommunisttiden.
Men ska då ett företag som Avtovaz överleva utan statligt ingripande gäller det att satsa på de marknader där det finns efterfrågan och då gäller det att ha konkurrenskraftiga produkter.
Och det är inget man har erfarenhet av, det var inget som existerade under Sovjet!
Det är här Bo Andersson kommer in, men inget säger att han kommer att lyckas.

#19
2016-03-08 12:24

Och nu har han officiellt fått sparken: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3965583.ece

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.