Bild
Nästa artikel
Avslöjat: Volvo visar fel bagagesiffra för V60 och V90

Avslöjat: Volvo visar fel bagagesiffra för V60 och V90

Nyheter

Bagageutrymmet är i verkligheten inte alls så rymligt som Volvo uppger.

Hur mycket rymmer egentligen bagageutrymmet? Det är inte helt enkelt att svara på. Samtidigt är det ett viktigt ämne för många bilköpare, särskilt när det gäller kombibilar och suvar.

Många bilköpare stirrar sig blinda på bagagevolymen i liter, men eftersom den även inkluderar utrymmet under golvet kan den siffran bli missvisande. Då är det bättre att räkna hur många läskbackar som går in – titta till exempel på den här listan som visar de rymligaste bilarna.

Men oavsett vilken mätmetod som används ska den förstås vara korrekt. Volvo redovisar en bagagevolym på 529 liter i kombimodellen V60, men den siffran är i själva verket ett ”maxvärde” som inte går att nå för svenska köpare, enligt Auto Motor & Sport.

Upp till 13 procent mindre

Volvo V60 finns numera bara som mildhybrid eller laddhybrid, och då tar batteriet upp ett visst antal bagageliter. Bilens däcklagningssats, som är standard i Sverige, innebär att ägarna förlorar ytterligare några liter.

Resultatet blir att bilen rymmer 495 liter, eller sex procent mindre.

Samma problem ska även finnas i Volvo V90 där laddhybridversionen T6 Recharge har en faktisk bagagevolym på 488 liter och inte 560 liter som Volvo skriver på hemsidan – en minskning med 13 procent.

Bagageutrymmet i V60 och V90 är inte lika rymligt som Volvo uppger på hemsidan.
Bagageutrymmet i V60 och V90 är inte lika rymligt som Volvo uppger på hemsidan.

Ska se över siffrorna

Siffrorna som visas på hemsidan i nuläget är ”officiella, globala data” enligt Karin Wik på Volvo Cars informationsavdelning.

”Det finns marknader som inte har batterier som tar av bagageutrymmet utan som kan få den maxvolym vi visar”, skriver hon i en kommentar till Vi Bilägare.

Hon medger dock att det kan upplevas som rörigt.

”Detta riskerar att bli otydligt för svenska kunder och vi ska titta på hur vi kan redovisa bagagevolymerna på ett bättre sätt.”

Läs också: 94 bilar testade: Här är modellerna som rymmer mest

Kommentarer

#1
2020-11-11 14:04

Att inte räkna in utrymmet under golvet skulle ju lösa problemet, den volymen kan ju inte anses tillhöra det man normalt menar med bagageutrymmet utan är en extra tillkommande volym, att den räknas in görs förmodligen just för att siffrorna ska se imponerande ut.

#2
2020-11-11 14:28

I min Captur finns ett flyttbart golv, som är väl mer att räkna som en hylla. Tas den bort så får jag riktigt stort utrymme.

#3
2020-11-11 14:36

Rörigt, men hur gör konkurrenterna? Volvo är väl knappast ensamma om att ha utrustning som knaprar på bagageutrymmet.

Men sådana här siffror säger ju väldigt lite för sig själva eftersom det beror på utformning av utrymmet etc, det är ju i jämförelse med andra bilar siffran kan ha något värde.

#4
2020-11-11 15:08

Hahaha, roligt att Volvo kan trolla med alla siffror och komma undan med det, det är allt ifrån förbrukning till bagageutrymme.

#5
2020-11-11 15:23

Antalet läskbackar kan bli hur missvisande som helst om man inte har köpt bilen för att köra läskbackar. Ibland passar de perfekt, anda gånger blir det stora utrymmen över som inte kan fyllas.

#6
2020-11-11 16:39

Volvo ljuger om utrymmet i bagage utrymmet.

#7
2020-11-11 17:39

Alltså ärligt, vem kollar ens vad för volym som anges? Man öppnar och kikar in på de bilar man är intresserad av och bildar sig en uppfattning om det är gott nog.

#8
2020-11-11 18:15

Är man premium får man lov att ljuga.

#9
2020-11-11 18:57

Hänger det på några få liter bagageutrymme om bilen funkar för ens ändamål eller inte så tror jag att man har andra problem.
Jag har sett bilar fyllda med dryckesbehållare, men det har enbart varit i norra Tyskland på väg norrut.

#10
2020-11-11 21:52

Är det Volvo så kan de komma undan med det mesta i Sverige.

#11
2020-11-11 22:45

Detta kanske är utbrett?
Kanske många har missvisande volymsiffror?

Misstanken väcktes eftersom även PSA smusslar med siffrorna upptäckte jag när de köpte Opel, Opel mätte alltid den användbara volymen ovanpå golvet, inte möjliga sidofack eller utrymme under golvet, därför blev det tydligt när man plötsligt bytte till den franska mätmetoden, 208-Corsa uppges ha större volym än den gamla Corsa, i själva verket är den mindre, nya Mokka uppges ha förlorat 6 liter mot den gamla, i själva verket är det 46 liter.

PSA räknar in reservhjulsbaljan i bagagevolymen och det är mer fel än att räkna in faktiska förvaringsfack.
Om två gör det varför inte fler?
Minskar volymen i hybrider utan att bagageutrymmet förändrats, så vet man svaret.

#12
2020-11-11 22:48

Fusk-Volvo

#13
2020-11-12 01:15

Jag vet inte, men jag jämförde en V70 med Octavia och mitt bagageutrymme såg större ut vid en enkel anblick, inte så mycket. Liter och volym kanske inte säger allt, det måste vara praktiskt utformat också. Ofta kommer hjulhusen in i bagaget och stjäl utrymme, lite olika mycket beroende på design på modellen. Dock är jag förvånad över många modeller, tex Q5 och XC60 som är stora utvändigt...men tittar man in i bagaget är det som typ en Golf.

#15
2020-11-12 08:01

Toyota (C-HR/Auris/Corolla/Yaris) har ofta ett bagagerumsgolv som går att ha i två olika lägen.
I det undre läget blir det ett helt OK bagageutrymme (för bilstorleken).
Det övre läget ger "plant lastgolv", en finess som jag tror rätt få värdesätter. Då blir nämligen takhöjden till hatthyllans undersida för låg, t.ex för vanliga shoppningkassar.
OBS, på C-HR och Corolla hybrider med 2,0-motorn så sitter 12V-batteriet under bagarerumsgolvet så då finns inte det undre läget!
Samma sak med Lexus UX250 som bara finns med 2,0-motorn. Den har dock rullgardin som går lättare att få ur vägen än en stor hatthylla.

#16
2020-11-12 10:35

"... vi ska titta på hur vi kan redovisa bagagevolymerna på ett bättre sätt.” !!??
Ett uttalande typiskt för en yrkesgrupp vars antal svällt över alla brädder de senaste åren: kommunikatörer!
Varför behövs de i denna ofantliga mängd?

Mitt tips i detta fall (som jag delar med mig av helt gratis) är: skriv ut korrekt volym på bagageutrymmet! :-)

#17
2020-11-12 10:53

Det handlar inte om att bagageutrymmet är för stort eller för litet, det handlar om att Volvo far med osanning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.