
Bilarna med bäst utrymmen: Så många läskbackar sväljer bagaget
Ska du lasta mycket i bagageutrymmet? Då ska du inte bara lita på tillverkarnas siffra för bagagevolymen. Vårt läskbackstest avslöjar vilka bilar som lastar mest – och vilka märken som prioriterat annat.
Hur mycket kan bilen egentligen lasta? Det är en fråga som är svårare att svara på än många tror.
De flesta bilköpare stirrar sig blinda på bagagevolymen som brukar mätas i liter enligt den så kallade VDA-mätnormen. Det kan visserligen vara ett bra sätt att mäta hur stort bagageutrymmet är, men den siffran avslöjar absolut inte hela sanningen.
Många biltillverkare har blivit experter på att "maximera" VDA-siffran med hjälp av olika knep. Mätnormen tar till exempel med baljan under bagagerumsgolvet – den får räknas in i VDA-siffran. En kombibil med imponerande bagagevolym kan därmed ha fått sin siffra med hjälp av en stor bagagebalja under golvet, vilket förstås kan vara vettigt men det är samtidigt ett utrymme som kan vara svårt att komma åt och det mer lättillgängliga utrymmet ovanför golvet kan vara mindre än i andra bilar.
Därför mäter Vi Bilägare bagageutrymmet på flera andra sätt. En metod är att lasta in så många läskbackar vi kan. Det är ett enkelt men förbluffande effektivt test: det avslöjar nämligen vilka biltillverkare som prioriterat ett praktiskt och "fyrkantigt" bagageutrymme och vilka som tagit genvägar med sluttande baklucka vilket inkräktar på utrymmet.
I den här listan har vi utgått från alla bilar vi testat från 2018. Vi har sorterat listan efter antalet läskbackar med uppfällt baksäte.

Det är kanske ingen överraskning att småbilar som Toyota Aygo och Volkswagen Up kommer sist – den här typen av bilar har förstås inte plats för särskilt många backar och det är heller inte det bilarna är till för.
Men det kanske kommer som en överraskning att en av Sveriges mest sålda bilar, populära hybridbilen Toyota Corolla, faktiskt rymmer lika många läskbackar med uppfällt baksäte som lilla Mazda 2 – och fyra färre med nedfällt baksäte.
Toyota Corolla är därmed en modell där det står klart att tillverkaren knappast har prioriterat bagageutrymmet. Renault Megane kan skryta med ytterligare fem läskbackar.
Kompaktsuven Hyundai Kona rymmer ungefär lika mycket med bensinmotor som med eldrift, trots batteriet, vilket är bra. Men flera laddhybrider har mindre utrymme än sina bensinsyskon. Hit hör Skoda Superb och Volkswagen Passat.
Helt nya Volkswagen Golf rymmer färre backar än den utgående generationen och stora elsuven Audi e-tron rymmer faktiskt lika många backar som lilla dieselsuven Q3.
Allra rymligast är familjebussen Citroën Berlingo och bland kombibilarna är Volkswagen Passat med bensin- eller dieselmotor bäst. Bland de sjusitsiga bilarna regerar Tesla Model X när det gäller antal läskbackar med alla tre stolsrader uppfällda.

Antal läskbackar som går in i bagageutrymmet med uppfällt respektive nedfällt baksäte.
Bilmodell | Testår | Uppfällt baksäte | Nedfällt baksäte |
Toyota Aygo 1,0 X-Play | 2018 | 4 | 17 |
Volkswagen Up High Up 1,0 75 | 2018 | 6 | 22 |
Kia Picanto 1,0 T-GDI GT-Line | 2018 | 6 | 21 |
Mazda 2 1,5 Vision | 2020 | 6 | 25 |
Suzuki Swift Select 1,2 Hybrid | 2020 | 6 | 25 |
Hyundai i10 | 2020 | 6 | 23 |
Toyota Corolla 2,0 Hybrid Style | 2019 | 6 | 21 |
Toyota Yaris Premiere Edition 1,5 HSD | 2020 | 6 | 20 |
Hyundai i20 Advanced 1,0 T-GDI 120 DCT 48V | 2020 | 6 | 20 |
Honda Jazz Executive 1,5 i-MMD Hybrid | 2020 | 6 | 32 |
Kia Rio GT Line 1,0 T-GDI 120 DCT 48V | 2020 | 6 | 23 |
Toyota Corolla 2,0 Hybrid Executive | 2020 | 6 | 21 |
Peugeot 208 1,2 Allure Automat | 2020 | 7 | 25 |
Volkswagen T-Cross TSI 115 DSG | 2020 | 7 | 24 |
BMW 1-serie 118i Sport | 2020 | 7 | 27 |
Opel Corsa GSI P130 Automat | 2020 | 7 | 22 |
BMW 1-serie 118d M-sport | 2020 | 7 | 27 |
Lexus UX UX 250 h F Sport S | 2019 | 7 | 20 |
Renault Clio 1,0 TCe Intense | 2020 | 8 | 26 |
Hyundai Kona 1,0T 120 | 2018 | 8 | 26 |
Ford Fiesta Active 1,0T Ecoboost MHEV | 2020 | 8 | 20 |
BMW 1-serie 116d | 2018 | 8 | 25 |
Hyundai Kona Premium 1,6 GDI Hybrid | 2020 | 8 | 25 |
Ford Puma ST-Line X 1,0T Ecoboost MHEV | 2020 | 8 | 21 |
Volkswagen Golf 1,5 eTSI DSG First Edition | 2020 | 8 | 26 |
Nissan Juke N-Design Dig-T | 2020 | 8 | 24 |
Audi A3 1,5 TFSI S-line | 2020 | 8 | 25 |
Hyundai Kona Electric Premium 64 kWh | 2019 | 8 | 25 |
Range Rover Evoque D180 AWD First Edition | 2020 | 8 | 28 |
Volkswagen T-Roc 1,0 TSI 115 | 2018 | 9 | 23 |
Kia Ceed 1,0 T-GDI Advance | 2018 | 9 | 25 |
Ford Focus 1,0T Ecoboost 125 Titanium | 2018 | 9 | 27 |
Mazda 3 Skyactiv-G Cosmo | 2019 | 9 | 24 |
Ford Focus Active 1,0 Ecoboost 125 | 2019 | 9 | 27 |
Mercedes A-klass A 180 d | 2018 | 9 | 23 |
Subaru Impreza 2,0i Active | 2019 | 9 | 32 |
Mazda 3 Skyactiv-X Cosmo | 2020 | 9 | 24 |
Mercedes A-klass A200 | 2020 | 9 | 23 |
Volkswagen T-Roc TSI 190 4Motion | 2019 | 9 | 23 |
Kia Xceed Plug-in Hybrid Advance Plus 2 | 2020 | 9 | 27 |
BMW X2 xDrive20d | 2019 | 9 | 25 |
Volkswagen ID 3 Max 1st Edition | 2020 | 9 | 23 |
Renault Captur TCe 130 EDC | 2020 | 10 | 27 |
Kia Xceed 1,4 DCT Advance Plus | 2020 | 10 | 28 |
Volkswagen Golf 1,5 TSI 150 | 2020 | 10 | 31 |
Mazda CX-30 Cosmo Skyactiv-G | 2020 | 10 | 29 |
Renault Zoe | 2020 | 10 | 22 |
Kia e-Soul Advance Plus | 2019 | 10 | 31 |
Audi Q3 Sportback 35 TFSI Proline Advanced | 2020 | 10 | 30 |
Jaguar I-Pace EV400 90 kWh AWD | 2020 | 10 | 26 |
Skoda Kamiq TSI 115 DSG | 2020 | 11 | 28 |
Nissan Qashqai 1,2 DIG-T Tekna | 2018 | 11 | 28 |
Ford Ecosport 1,0T Ecoboost 140 | 2018 | 11 | 32 |
Kia e-Niro 64 kWh | 2019 | 11 | 25 |
Renault Megane 1,3 TCe 140 EDC Zen | 2019 | 11 | 25 |
Hyundai Ioniq Electric Premium Plus | 2018 | 11 | 28 |
Volvo XC40 T3 Momentum | 2018 | 11 | 33 |
Volvo XC40 T2 Momentum Core | 2020 | 11 | 33 |
Volvo XC40 D4 AWD Momentum Intro Edition | 2018 | 11 | 33 |
Mercedes B-klass B 220 d SE Edition | 2019 | 11 | 33 |
Hyundai Ioniq Premium+ | 2020 | 11 | 28 |
Kia Niro Advande Plus | 2020 | 11 | 25 |
Mercedes GLA 200d 4Matic AMG-Line | 2020 | 11 | 32 |
Kia Sportage 2,0 CDTi MHEV GT-Line | 2019 | 11 | 31 |
Peugeot 3008 Hybrid4 300 GT | 2020 | 11 | 33 |
Volvo XC40 T5 Twin Engine R-Design | 2020 | 11 | 33 |
Alfa Romeo Stelvio Q4 | 2018 | 11 | 28 |
Citroën C4 Cactus Puretech 110 | 2018 | 12 | 21 |
Skoda Scala 1,0 TSI 115 Style | 2019 | 12 | 29 |
Volkswagen Golf 1,5 TSI 130 ACT Evo | 2018 | 12 | 28 |
Skoda Scala 1,5 TSI DSG Style | 2020 | 12 | 29 |
Nissan Leaf Tekna | 2018 | 12 | 26 |
Volkswagen e-Golf | 2018 | 12 | 28 |
Volkswagen Golf GT 1,5 TSI ACT PF | 2019 | 12 | 28 |
Volkswagen Golf Sportsvan 1,5 TSI | 2019 | 12 | 41 |
Honda Civic 1,6 i-DTEC Executive Premium | 2018 | 12 | 27 |
Toyota Corolla Touring Sports 2,0 | 2019 | 12 | 28 |
BMW 2-serie 218d xDrive Active Tourer | 2019 | 12 | 35 |
Nissan Leaf E+ Tekna | 2019 | 12 | 26 |
Audi Q3 40 TDI Quattro | 2019 | 12 | 29 |
Mercedes EQC 400 4Matic | 2020 | 12 | 31 |
Audi e-tron 55 Quattro | 2020 | 12 | 29 |
Hyundai i30 Kombi 1,4 Turbo | 2019 | 13 | 30 |
Hyundai i30 1,4 Turbo Kombi | 2018 | 13 | 30 |
Renault Megane ST 1,2 TCe 130 | 2018 | 13 | 28 |
Renault Megane Sports Tourer | 2020 | 13 | 28 |
Volvo V60 D4 Momentum | 2018 | 13 | 28 |
Jeep Compass 2,0 Multijet Limited | 2018 | 13 | 31 |
Volvo V60 D4 AWD Momentum | 2019 | 13 | 28 |
Audi A4 Allroad 2,0 TDI Quattro | 2019 | 13 | 30 |
Volvo V60 Cross Country D4 AWD | 2019 | 13 | 28 |
BMW 3-serie 320d xDrive Touring Sport | 2019 | 13 | 33 |
Audi A4 2,0 TDI 190 Avant | 2018 | 13 | 30 |
Volvo V60 T6 Twin Engine | 2020 | 13 | 28 |
Kia Ceed 1,4 T-GDI DCT Advanced Plus SW | 2018 | 14 | 35 |
Kia Ceed SW 1,4 T-GDI 140 DCT GT-Line | 2019 | 14 | 35 |
Subaru XV 2,0i Summit | 2018 | 14 | 31 |
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 240 GTS | 2018 | 14 | 29 |
Audi A4 Allroad 2,0 TDI Quattro | 2018 | 14 | 31 |
Kia Optima SW Plug-in Hybrid | 2019 | 14 | 36 |
BMW X1 xDrive25e M Sport | 2020 | 14 | 31 |
Volkswagen Tiguan TSI 190 DSG 4Motion | 2020 | 14 | 29 |
Ford Mondeo Hybrid Kombi Titanium | 2019 | 14 | 35 |
Jaguar XF 2,0D 180 Sportbrake | 2018 | 14 | 29 |
BMW X3 xDrive30i | 2018 | 14 | 37 |
Peugeot 308 SW 1,2 Puretech 130 | 2018 | 15 | 36 |
Skoda Superb iV Combi | 2020 | 15 | 35 |
Honda CR-V 1,5T AWD Lifestyle | 2019 | 15 | 40 |
Audi A6 40 TDI Proline S-tronic Avant | 2018 | 15 | 31 |
Opel Grandland X 1,2 Ecotec Enjoy | 2018 | 16 | 42 |
Ford Focus 1,5 Ecoboost 150 ST-Line Kombi | 2018 | 16 | 36 |
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5T Komfort | 2018 | 16 | 26 |
Ford Focus Active Kombi 1,0T | 2020 | 16 | 36 |
Skoda Superb TDI 190 4X4 L&K Combi | 2019 | 16 | 36 |
Dacia Duster 1,2 TCe 125 4X4 Prestige | 2018 | 17 | 34 |
Ford Kuga Plug-in ST-Line X | 2020 | 17 | 36 |
Volkswagen Passat GTE Sportscombi | 2020 | 17 | 36 |
Seat Tarraco 2,0 TDI 190 DSG Xcellence | 2019 | 17 | 45 |
Volvo XC60 T5 AWD | 2018 | 17 | 36 |
Skoda Karoq 1,0 TSI Style | 2018 | 18 | 37 |
Toyota RAV4 Hybrid FWD | 2019 | 18 | 32 |
Skoda Karoq TSI 115 Style | 2020 | 18 | 37 |
Citroën C5 Aircross 1,6T | 2019 | 18 | 41 |
Mercedes GLB 250 4Matic AMG-Line | 2020 | 18 | 35 |
Ford Kuga ST-Line 2,0 TDCi AWD | 2019 | 18 | 42 |
Mercedes E-klass E 220 d Kombi | 2018 | 18 | 38 |
Subaru Forester E-Boxer Summit | 2020 | 18 | 38 |
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI 150 | 2020 | 19 | 37 |
Volkswagen Tiguan Allspace 2,0 TDI 190 4Motion DSG GT | 2018 | 19 | 42 |
Honda CR-V Hybrid AWD | 2019 | 19 | 38 |
Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTI | 2018 | 19 | 37 |
Mitsubishi Outlander PHEV | 2019 | 19 | 40 |
Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 4x4 | 2019 | 20 | 43 |
Volkswagen Passat TDI 190 4Motion Sportscombi | 2018 | 21 | 45 |
Skoda Kodiaq 2,0 TSI 190 DSG Sportline | 2019 | 21 | 46 |
Tesla Model X Long Range | 2020 | 21 | 48 |
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Premium | 2019 | 22 | 49 |
Renault Espace 1,6 dCi EDC Zen 4Control | 2018 | 23 | 48 |
Ford S-Max 2,0 TDCi 180 AWD MPS ST-Line Business | 2018 | 29 | 60 |
Citroën Berlingo Multispace 1,2 Puretech 110 Shine XTR | 2018 | 30 | 68 |
Antal läskbackar som går in i bagageutrymmet med uppfällt respektive nedfällt baksäte.
Bilmodell | Alla rader uppe | Sista raden fälld | Alla rader fällda |
Honda CR-V | 3 | 15 | 40 |
Seat Tarraco | 5 | 17 | 45 |
Volkswagen Tiguan Allspace | 4 | 19 | 42 |
Tesla Model X | 14 | 21 | 48 |
Skoda Kodiaq | 6 | 21 | 46 |
Hyundai Santa Fe | 3 | 22 | 49 |
Renault Espace | 7 | 23 | 48 |
Ford S-Max 2,0 TDCi | 7 | 29 | 60 |
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
Vi Bilägare testar en mängd olika punkter i bagageutrymmet på nya bilar. Vi mäter bland annat bagageutrymmets längd, bredd, höjd och yta och vi bedömer även flexibiliteten – till exempel hur smidigt det är att fälla baksätet.
Vi utför även vårt så kallade läskbackstest där vi helt enkelt mäter hur många läskbackar som går in i bilen.
Kommentarer
Överraskande att en Duster rymmer så mycket trots att det är en ganska liten bil. Att en Outlander inte rymmer mer än en Octavia Scout är också lite märkligt, med tanke på hur stor bilen är på utsidan och väldigt fyrkantig form.
vargen, en Outlander är ju en stadsjeep dvs den är till för att vara trendig och ge köparen upplevd status och inte för att vara funktionell.
Duster är en stadsjeep.. eller? Ingen av Duster eller Outlander är snygg... men jag förvånades rejält av att det går in så mycket i en Duster, mycket oväntat. Fyrkantiga former bruka betyda goda lastmöjligheter... men även den fördelen verkar biltillverkare kunna slarva bort.
En del bilar är konstruerade så att man sitter bekvämt också och inte som på en köksstol. Det tar en del av lastutrymmet.
Fast hur många packar sina grejor i läskbackar ? Inga skulle jag tro. Och dessa är ju inte ett dugg flexibla så fattas det 1 cm på bredden för att få in en rad till så har bilen plötsligt mycket sämre bagageutrymme. Nä - dags att skrota denna mätmetod.
#5, självklart är det ingen som lastar sina bilar på det här sättet. Men jag tycker nog ändå att det är en ganska intressant och smart metod att mäta utrymmen på. Självklart kan det i vissa fall fattas någon centimeter men då försöker vi klämma in den på någon annan ledd. Och så är det ju även om vi använder något mindre än läskbackar.
Vargen: När ska du förstå att en Duster är inte en småbil, det är snarare en mellanklassbil. Tragiskt med cementerade fördomar. Undrar vidare om ViB testar bilarnas bagageutrymme med det dubbla golvet (om det finns) i lägsta läget och när skjutbart baksäte finns, med baksätet framskjutet? Det finns en del bilar med de finesserna.
Mycket intressant att Skoda Superb lastar färre drickabackar Octavia, som i sin tur bräcks av Karoq. Litersiffrorna visar omvänd ordning. Ford Focus kombi sticker också ut på ett positivt sätt.
Toyota är en dålig lastare, överlag.