Nästa artikel
Autobroms funkar dåligt i mörker – Volvo får kritik
Nyheter

Autobroms funkar dåligt i mörker – Volvo får kritik

Publicerad 3 februari 2022
Många bilolyckor inträffar på natten – men då är bilarnas autobromssystem inte alls lika effektiva. Det visar ett nytt test från IIHS.

Flera olika tester har visat att autobromssystemen som finns i nya bilar verkligen fungerar. De är oftast effektiva när det gäller att minska krockvåldet eller i vissa fall undvika olyckan helt.

Men nu visar en genomgång av amerikanska IIHS att systemen sällan fungerar som tänkt när det är mörkt. Då faller många av dem igenom helt. I vissa fall är resultatet lika dåligt som om bilen inte hade något autobromssystem alls.

– Vår studie visar att tekniken minskar antalet olyckor. Tyvärr visar den också att systemen är mycket mindre effektiva i mörkret, när tre fjärdedelar av alla dödsolyckor med fotgängare inträffar, säger Jessica Cicchino, forskningschef på IIHS.

I vissa fall är resultatet lika dåligt som om bilen inte hade något autobromssystem alls

I studien har IIHS granskat nästan 1 500 olyckor med bilar av modellår 2017–2020 från en mängd olika tillverkare. Studien tar bland annat hänsyn till hur bra strålkastare bilen har, förarens ålder och andra faktorer. 27 procent färre olyckor med fotgängare inträffar med bilar som har autobroms. Men i mörkret märktes alltså ingen skillnad alls.

För att bekräfta resultatet ska IIHS utvecka en ny testmetod för att granska systemen i mörker. Under tiden har systemen i åtta olika suv-modeller testats i mörker på samma sätt som de tester under dagtid som IIHS redan gör.

Så här mycket lyckades de olika bilmodellerna sänka hastigheten i procent vid olika ljusförhållanden. Gul stapel är i dagsljus, ljusgrå stapel är i mörker med helljus och mörkgrå stapel är i mörker med halvljus.

Alla bilar fick sämre testresultat i mörker än dagtid utom Volkswagen Taos, en suv-modell strax under Tiguan i storlek och som bara har radarsensorer. De fungerar på samma sätt oavsett ljusförhållanden. Volkswagen Taos hade ett mer konsekvent beteende än de andra bilarna men var å andra sidan också sämst på att minska hastigheten dagtid.

Bäst resultat fick Ford Bronco Sport och Toyota C-HR som har både kameror och radarsensorer. Med bara halvljuset aktiverat var Volvo XC40 och Honda CR-V sämst trots att båda har bra strålkastare i IIHS tester.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (21)

  • 5 februari 2022 Trafiksäkerhet och rena…
  • 4 februari 2022 Pi skrev: I så fall är ju…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.