Bild
Nästa artikel
Audi slår rekord, igen

Audi slår rekord, igen

Nyheter

För åttonde året i rad sätter Audi försäljningsrekord. Suv-segmentet står för en stor del av försäljningen.

Allt som allt sålde Audi 1 878 100 bilar under förra året. Det är en ökning med 0,6 procent jämfört med året innan och åttonde året i rad som Audi ökar försäljningen. I Sverige minskar försäljningen med nio procent jämfört med 2016, vilket innebär 20 619 nyregistrerade Audi.

Mer än var tredje Audi som såldes under året var en Q-modell, det vill säga en suv. Audi Q5 sålde bäst totalt, men i Europa var det Q2 som var storsäljare.

Diskutera: Tror du att Audis försäljning kommer hålla i sig?
Taggar: Nyheter, Audi

Kommentarer

#2
2018-01-15 15:09

Detta visar att SUV-segmentet är fortsatt starkt och kommer vara så under några år till. Men när alla har en SUV så blir marknaden mättad och då kommer en rörelse mot andra fordon, fast när är ju svårt att säga så klart.

#3
2018-01-15 15:39

Vad beror Audis kraftiga ras i Sverige på? För 9 % nedgång är mycket, speciellt då bilförsäljningen i Sverige slog rekord 2017. Är orsaken modellutbudet, prissättningen eller konkurrenterna?

#4
2018-01-15 15:49

Mattse: Orsaken är sannolikt att A6:an är gammal och i slutfasen av sin livscykel.

MVH AL

#5
2018-01-15 16:45

Tror inte Audi A6 har så mycket med att försäljningen i Sverige minskar utan snarare att Audi har problem med vissa motorer som är tillverkade med konstruktionsfel. Många är oroliga på Audi forum speciellt med diesel sexorna. Därutöver var det problem med 2.0 TFSI motorn fram till 2012. Sedan är det även andra saker som inte är som dom varit hos Audi. Har varit Audi ägare i över 20 år och även uppvuxen med Audi då min far körde detta. Nästa bil blir inte någon mer Audi. Säkert fler som tycker och känner så. Audi verkstäder har blivit sämre också även om jag inte provat alla.

#6
2018-01-15 16:56

Fast de flesta Audi-bilar lär vara företagsbilar så ev oro över vissa motorer tvivlar jag på att det är nån stor orsak. Troligare då att A6 går in i slutet av sin livscykel samt kanske också så enkelt som att bilarna i många fall är lite för dyra för att platsa i tjänstebils-reglementet ?

#7
2018-01-15 17:13

Kan bli fördel för vissa tillverkare/modeller i sverige med bonus-malus,Audi ligger väl hyfsat till med vissa motorer.
Lågkonjunkturen som kommer knäcker vissa "premium",och mer därtill när bostadsbankomaten försvinner.

#8
2018-01-15 17:20

Minimats: Audi har precis som Pi och Reinhard är inne på sin huvudsakliga försäljning mot juridisk person. När en av volymmodellerna då är på väg att ersättas tappar man ganska snabbt. Och bensin är som bekant inte så populärt som diesel i detta segment, så eventuell oro över tidigare konstruktioners fel tror jag inte påverkar annat än marginellt..

MVH AL

#9
2018-01-15 17:36

Dieselgate har nog gjort en del för Audis del, även om andelen för de större bilarna fortfarande är mycket hög.

A6: av 4.656 registrerade bilar var 11 inte diesel (0,2%).
A4: av 4.468 registrerade bilar var 258 inte diesel (5,7%)

Med så hög dieselandel, så blir det nog lite jobbigt i dagens klimat;-) Jag tror nog att den gamla A6:an tappat rejält p.g.a. sin ålder. Jag gick ju från A6 till A4 just p.g.a. det.

#10
2018-01-15 17:57

Va, vargen är redan här och han ogillar SUV och diesel.. Usch, tvä väle..

#11
2018-01-15 18:39

Vargen. Aldrig tänk på att ditt hat mot diesel är kontraproduktivt?

Det är nämligen dieseln och biobränslen (som blandas in i den) som förklarar att utsläppen av växthusgaser sjunker i Sverige.

MVH AL

#12
2018-01-15 18:45

Skönt att min bensinare kommer att stiga i värde under 2018 :))))

#13
2018-01-15 18:50

A.L, diesel minskar bara marginellt utsläpp av koldioxid, kör du SUV är vinsten borta och antagligen ökar den lite. En XC60 och en Octavia av årsmodell 2014 har samma utsläpp 116/117 g/km blandad körning. Hade min Octavia haft dieselmotor hade den givetvis haft mindre utsläpp än en XC60. (typ 15-20%). Så ditt snack om SUV är bra för miljön och att vi sänker utsläppen är rena fantasier. På utsläppssidan kommer ingen att hända så länge vi skall köra runt med SUV, inse fakta!

#14
2018-01-15 18:53

Förstår inte att så många älskar diesel, det är ett "traktor" bränsle för tyngre transporter och har inget i en bil att göra. Går det inte att köra på rimlig förbrukning med bensin, är antigen bilen för tung eller för ineffektiv kaross (typ SUV/MPV).

#15
2018-01-15 18:57

Diesel minskar utsläppet av koldioxid jämfört med en motsvarande bensinmotor av liknande prestanda, om monterat i fordon av likvärdig modell. Jag tycker bonus-mal systemet är intressant och ett gott steg på vägen men bra blir det först när de utgår från de nya normerna för förbrknings- och därmed utsläppsberäkning. Varför Audi minskar sin marknadsandel kan ha många orsaker.

#16
2018-01-15 19:19

Ja, det verkar inte vara slut på SUV-trenden. Jag kan förstå att Q2 säljer bra. Inte lika SUV-ig som de större men även billigare.

#17
2018-01-15 19:25

Vargen skrev: "Så ditt snack om SUV är bra för miljön och att vi sänker utsläppen är rena fantasier."

Det DÄR var väl rena fantasier - om något. Lär dig läsa - och förstå vad du läser, Vargen.

F.ö. ska jag ta mig f-n köpa en SUV nästa gång. Tack Vargen, allt tack vare ditt evinnerliga tjat.

#18
1
2018-01-15 19:34

Audi - På tok för dyrt för så dålig kvalitet.

#19
2018-01-15 19:36

Blandning av biobränsle i diesel är idag högre än för bensin och det finns flera motorer som klarar av det. För bensin är det etanol som gäller, och för att en motor ska må bra av att köra på etanol så behövs en mindre ombyggnad (styrdon, slangar). Sen har vi ju en till faktor att ta hänsyn till: Nämligen den att 100 procent etanol (E100) inte marknadsförs i Sverige för personbilar. Så vill man köra med bensin eller dieselmotor som är så fossilfritt som är möjligt idag så är det diesel som gäller för detta. Och det är för mig ett starkt argument för diesel.

#20
2018-01-15 19:55

Man får inte en komplett bil för 7,5PBB om man väljer en Audi.

#21
2018-01-15 20:36

Audi Q2 är ingen direkt SUV, markfrigång på ca 14 cm. Den är snarare en crossover, dock lite i tyngsta laget. Bilen går därför utmärkt att köras på bensin. Men många av Audi, BMW, Volvo och Mercedes bilar är lite i tyngsta laget så att det bara återstår diesel som sista utväg för att man skall kunna köra dem, jag förstår inte varför det är så himla känsligt ämne att säga att vissa bilar och typer av bilar är onödigt tunga eller ineffektiva genom att karossen är för stor och klumpig. Säger bara sanningen, och det verkar svida mer på vissa än andra. Orsak och verkar, allt hänger ihop väldigt logiskt, precis som att alla bränsleförbrukningssiffror stämmer dåligt just nu. Biltillverkare bryr sig inte ens om att de fuskar!? Ingen verkar bry sig alls. Sedan skall vi alla beskattas utifrån hur mycket bilarna släpper ut, och hur "rätt" blir det när utsläppen inte stämmer i verkligheten?

#22
2018-01-15 21:11

Vargen har tydligen tillgång till helt andra uppgifter än Naturvårdsverket, Trafikanalys och SCB. Dessa har nämligen konstaterat att utsläppen av växthusgaser minskat med nära en femtedel sedan åt 1990. Bara mellan år 2016 och år 2015 sjönk de med över 3 procent. Enligt Naturvårdsverkets djupgående rapport inom ämnet beror det på att man ersatt en stor andel bensinbilar med diesel som anses vara energieffektivare. Dessutom har man ökat biobränslens representation i dieseln. Så om Vargen nu är för minskade utsläpp av växthusgaser borde han snarast applådera utvecklingen snarare än att kritisera den. Men det gör han inte - märkligt nog..Så varför argumenterar du emot dig själv Vargen?

MVH AL

#23
2018-01-15 22:25

Jag tror att Vargen vill att utvecklingen ska gå ännu snabbare, och det är klart det vore bra. Men det måste ju vara ekonomiskt nåbart för konsumenterna också.

#24
2018-01-15 22:30

A.L
Mycket möjligt att det är som du skriver. Fast konstruktionsfel gäller dom nyare diesel motorer med Euro 6. Alltså nästan samtliga Audi A6 Allroad från 2015 och framåt. Något har hänt med Audi och dom är inte det dom varit rent kvalitet mässigt. Jag kör ju Audi för mina egna pengar och tycker inte längre att det är så mycket att ha. Kommer köra min Audi A6 årsmodell 12 några år till sedan får jag se vad jag kommer att köra.

#25
2018-01-16 00:59

Raphael. Om man tycker att utvecklingen skall gå snabbare bör man inte argumentera för ett dieselförbud utan snarare för kraftfullare begränsningar av bensin.

Sedan är det inte det marginella bilvalet som påverkar utsläppen utan hur mycket vi kör och handlar. Så vill man sänka de svenska växthusgaserna bör man plädera för minskade transporter, smartare trafikplanering och minskad konsumtion. Då minskar man på de svenska växthusgaserna så att någon annan kan konsumera upp bränslet istället;-)

MVH AL

#26
2018-01-15 22:57

Ok Minimats. Jag har själv inte haft någon Audi på flera år så jag kan inte uttala mig om det. Men det finns säkert andra här som har mer erfarenhet än vad jag har.

MVH AL

#27
2018-01-15 23:51

AL, jag håller med dig om att man bör ha ett bredare perspektiv i dessa frågor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.