Bild
Nästa artikel

Audi rekommenderar fler oljebyten

Nyheter

Audi har haft problem med frusen vevhusventilation och havererade motorer. På Kenneth Johanssons A6 2,0 TFSI skar motorn.

På Kenneth Johanssons Audi A6 2,0 TFSI från 2007 skar motorn och enligt verkstaden skulle ett motorbyte kosta närmare 100 000 kr. Audi rekommenderar nu bilägare att oftare byta olja om man kör korta sträckor.

Det var i februari i år som motorhaveriet inträffade. Kenneth Johansson i Nässjö hade gått ut och startat bilen åt sin fru eftersom hon skulle köra den.

– Jag startade bilen och lät den gå på tomgång en stund för att börja ladda batteriet. När min fru skulle köra iväg upptäckte hon att oljelampan lyste. Jag fyllde på en liter olja och lampan slocknade. När min fru körde iväg kom hon bara ungefär 500 meter innan det hördes ett oljud och motorn stannade, säger Kenneth Johansson.

Bilen togs med bärgare till en mindre verkstad där de inte visste vad som hänt med motorn. En ny bärgning tog bilen till auktoriserade Audiverkstaden Atteviks i Nässjö. Där konstaterade mekaniker att kamaxlarna skurit och att motorns ventiler slagit i kolvarna. Vevhusets ramlager hade troligen skurit. Vevhusventilationen hade frusit till följd av fukt. Yttertemperaturen vid motorhaveriet var 17 minusgrader.

– Jag fick ett prisförslag på motorbyte för 98 400 kr. Då frågade jag om det fanns någon möjlighet att få goodwill, men det blev först nobben, eftersom jag inte servat bilen hos Atteviks, säger Kenneth Johansson.
 


Verkstaden lyckades dock få tag i en begagnad utbytesmotor som gått cirka 8 600 mil. Det gjorde att motorbytet skulle kosta 35 000 kr istället. Den tidigare motorn hade gått
17 600 mil när haveriet inträffade.

– Jag kontaktade Atteviks vd och efter det sänkte de priset för motorbytet ytterligare som goodwill. 25 000 kr skulle jag få betala, säger Kenneth Johansson. Jag har också fått veta att Audi har ändrat konstruktionen på oljesilen, så de kan ju inte vara omedvetna om det här problemet.

– Jag tycker att Audi borde gå ut med en varning till ägarna, för det här är ju inget man själv kan göra för att undvika problem.

– För att hjälpa den här kunden som har råkat illa ut så har vi delvis tagit det här på goodwill, säger Anders Krantz, servicemarknadschef på Atteviks i Jönköping.

Men vad som orsakade motorhaveriet vill han inte gå in på, utan hänvisar till general-agenten.

Kenneth Johansson är bara en av många Audi A6-ägare som drabbats av motorproblem. På olika Audiforum finns många ägare som rapporterar om liknande motorfel. General-agenten Audi Sverige bekräftar att oljesilens konstruktion har förändrats, men kallar det för produktutveckling.

Audi Sverige rekommenderar nu kunderna att byta olja oftare än serviceindikeringen visar om de vet med sig att de ofta kör kortare sträckor.

– När det gäller motorhaveriet är detta troligen orsakat av oljeslam, det vill säga oljan har innehållit vattenkondens och sot som gradvis förstört oljan och dess smörjegenskaper, säger Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige. Som resultat av det kan oljan dessutom frysa i minusgrader.

– Vet man som bilägare med sig att man kör mycket kortkörning kan man kompensera detta med att byta olja minst var 1 500:e mil eller var 12:e månad.

– Med jämna mellanrum kan det även vara bra att köra någon längre sträcka så att motorn och oljan blir ordentligt varm och vattenkondens ångas bort. Generellt när det gäller olika typer av  motorhaverier så finns ett tydligt samband med att drabbade bilar ofta har körts över oljebytesintervallen.

Diskutera: Vad tycker du om Audis rekommendation?

Kommentarer

#1
2012-06-11 13:31

Förvånad någon? 3000 mil är för långt mellan oljebyten!

#4
2012-06-11 13:46

Om man surfar på webben om detta problemet så hittar man ordet Oil sludge. Privata ägare rekommnderar att byta olja oftaren än rekommenderade 3000 mil. Detta påstås komma av att biltilverkarna minskar oljemängden för att spara vikt och ökar serviceintervallet för att konkurrera med lägre servicekostnad. Man häller i en ganska dyr longlife olja och gör man inte det vid nästa byte så kan man få problem att klara nästa 3000mila intervall. Notera att även om man inte får varning om låg oljenivå eller att nivån på oljestickan är OK så kan man få bränsleutspädning av motoroljan om man kör korta intervaller hela tiden. Även kondensvatten. Vid en långtur senare så kan man om man har tur få oljevarning när kondensen och bränslet dunstat av värmen men Innan dess så har smörjningen av motorn inte varit den bästa och ett motorhaveri kan vara förestående.

#3
2012-06-11 13:47

Detta är ju inget ovanligt fel, t.ex. har Saab haft ras pga detta.

Motorer som körs korta sträckor samlar fukt (och bränsle), de hinner helt enkelt inte torka invändigt.

Jag köpte en Amazon som drog 1 liter olja på första långturen på 10 mil (!), men efter det inget alls. Det visade sig att förre ägaren bara kört bilen några km inne i sta'n, och mycket av det som fanns i tråget var inget annat än gammal bensin. Den avdunstade på långturen, och sedan var nivån stabil.
Men, en gammal B18 var ju inte så kinkig... Fast jag skämde bort den med ny olja ändå.

Leifer har en bra poäng, olja är dyrt i Sverige, särskilt på märkesverkstäder. Och som trasten säger 3000 mil är långt, kanske inget problem på bilar som körs långt, men mycket kallstarter och stadskörning kan ge problem.
Jag litar inte på s.k. longlife-oljor.

#5
2012-06-11 13:49

Om man avstår oljebyte pga priset ska man nog se över sitt bilinnehav och kanske överväga cykel!

#6
2012-06-11 14:18

"General-agenten Audi Sverige bekräftar att oljesilens konstruktion har förändrats, men kallar det för produktutveckling."

Så gör man om man inte vill ta ansvar för en felkonstruktion och därmed slippa ersätta kunder. Snyggt jobbat Audi...

Men om man byter olja var 1500:e mil istället för var 3000:e mil så borde en billigare olja fungera lika bra om nu longlifeoljan är så dyr.
Skulle själv aldrig köra längre än 1500 mil utan oljebyte vad än serviceboken föreskriver.

#7
2012-06-11 15:14

Vet inte dessa märken det eller tar reda på det innan de inför 3000mils service intervall att det kan vara skadligt för motorerna? Hur noga är man då innan man inför dessa? Man borde väl utvärdera något först innan man inför längre intervall om det skadar motorerna......men så verkar inte vara fallet för VAG.

Sedan så vill man inte ta ansvar,jag säger nej tack!

#8
2012-06-11 15:26

VAG borde frågat farbror Shogun först .. Typiskt tyska premium att inte förlita sej på bättre vetande.

#9
2012-06-11 15:30

Toyota har också 3000 mil så där hade man nog inte fått något annat svar!

#11
2012-06-11 15:52

Trasten.

Ja,man har 3000mil på diesel modellerna men man rekommenderar ett mellanliggande oljebyte vid 1500mil. Toyota utvecklar/testar nog mera innan man inför något.

VAG vill väl bara köpa kortsiktiga poäng hos motorjournalister och få bra betyg i tester som visar på billig service. Som i förlängningen visar sig bli dyr........;o)
Ja,de borde lära sig av Toyota/Lexus men det har de väldigt svårt för år efter år ;o)

Sedan överlåter man problemen/kostnaderna på ägarna,är det någon som är förvånad att VW ligger långt ned i Autoindex.......vi få se hur delmomentet i Autoindex för verkstäder/service ser ut hos VW ägarna när det presenteras i VIB. Varje presumtiv VW köpare/ägare borde ställa som krav att "ska jag köpa en VW så vill jag ha Toyota kvalitet på bemötandet och servicen". Så får vi se hur länge det dröjer innan något händer om alla säger det vid köp av bil.;o)

Observera att det inte var jag som började prata Toyota först här ;o) Men visst de är ju ett föredöme så det är ju inte konstigt att de halkar in. ;o)

#12
2012-06-11 15:55

De flesta biltillverkare rekommenderar tätare oljebyten om man kör korta sträckor, många kallstarter och få mil per år.
Och att man ska använda rekommenderad olja.
Detta står i de flesta instruktionsböcker, men eftersom det inte framförs i en pratbubbla från en anka i sjömansjacka så är det tydligen många som inte har uppfattat det.
De allra flesta motorhaverier, oavsett märke, hade kunnat undvikas med lite mer uppmärksamhet och lite mer mellan öronen!

#13
2012-06-11 16:06

4st 5 liters dunkar med DBV 0W-40 Vollsynthetik Motorenöl 4*24€ frakt 23,5€

5,95€ liter ca 55:-sek litern

http://shop.oil-center.de/index.php/sae/sae-0w-40/dbv-0w-40-vollsynthetik-motorenol-1x5-liter.html

#14
2012-06-11 16:14

VB har flera gånger påpekat i sina jämförelser hur billigt ägande det blir med bilar som bara kräver service efter 3000 mil jämfört med bilar som servas redan efter 1500 mil. En tidigare testad ny Peugeot i VB rasade motorn på grund av att vevhusventilationen frös med resultat att motorn skar vilket bara kostade
68 000, tror jag att det var.
Men det gjorde inget då maskinskadeförsäkringen ersatte skadan svarade VB. Själv tycker jag att biltillverkarna skall stå för skadan då motorernas vevhusventilation är felkonstruerad, och att oljekanaler sätts igen av för gammal olja på grund av för långa serviceintervaller, och inte att kostnaderna skall hamna på övriga försäkringstagare med vettigare bilar.
Att vi kör många korta sträckor kan inte komma som någon överraskning för biltillverkarna när nästan alla i Sverige bor i tätort och kör ett antal ärenden per dag med en sammanlagd sträcka av 1-4 mil.
Här ser man en VB favoritbil som gått långt utan oljebyten och därmed blir billig att äga, åtminstonde fram till första servicen.


Och så här står det på Toyotasidan, bilmärket med för korta tider mellan oljebytena enligt vissa källor.
Var noga med din bils serviceintervaller. De flesta Toyotabilar behöver servas en gång om året, eller var 1.500:e mil. Gäller det din?
http://www.toyota.se/verkstad/service/serviceintervaller.tmex

#15
2012-06-11 17:36

Så korta sträckor att aldrig oljan blir varm! Ett lite tråkigt tips men som Trasten föreslog, en cykel mår både människan och motorn bättre av om man inte kör längre...

#16
2012-06-11 17:49

Tycker det låter konstigt att denna Audi skulle rulla korta sträckor när man ser till miltalen,en -07 som rullat 17600 rullar över 4000 mil om året.
Antingen så köper Kenneth en artikel i taget när han handlar eller så har han köpt en begagnad och helt oservad långmilare.

Det roliga är ändå alla kommentarer att oljebyte var 1500 mil är ett måste såvida det inte är en etanolbil,då blir plötsligt denna intervall en total katastrof.

#17
2012-06-11 17:59

Har själv två Audi med V6 150 hk-motorn (en 94a och en 95a) )4an råkade ut för samma fel. Något frös i tråget/avluftningen och den tryckte ut all olja på backen genom en gummipackning i tråget, dock hann jag slå av motorn innan den skar. Det var -25 vid tillfället och jag hade en olja från Biltema. Den andra har motorbytts pga av samma fel. Totalhaveri vid -30. Trodde att man hade lyckats åtgärda detta på mer än 15 år... I vintras körde jag på helsyntet, men för att vara riktigt säker så är nog motorvärmare ett måste vid så låga temperaturer.

#18
2012-06-11 18:10

Undran??
Bryter inte AUDI gällande regler när det gäller miljökraven. När de bryter ett godkänt EU-
direktiv. När Audi plötsligt rekommenderar tätare oljebyten. Vad händer för Audi om någon gör en anmälan om detta????

#19
2012-06-11 18:13

forrenta, olja från Biltema ... Allvarligt, jag kan inte begripa varför man köper sådan budgetsirap. Själv har jag aldrig köpt något annat än Mobil1 0-40 helsyntet eller Castrols dyraste helsyntet som väl numera är standard i alla Volvo-butiker.
Och givetvis skall motorvärmare användas vid så låga temperaturer som -20 till -30 grader. Och gasa för bövlingen aldrig över 1 500 till 2 000 v/min förrän motortemperaturen börjar bli vettig.
För övrigt håller jag med: Märkligt att man inte har lyckats få ordning på det här efter alla år - så många motorer som Volkswagen/Audi har uppdaterat med nya ventilationer och eluppvärmning under diverse verkstadsaktioner genom åren. Vari ligger svårigheten?

#20
2012-06-11 19:46

Vorsprung durch Technik ??????????????????????????????????????

#21
2012-06-11 20:13

Tycker hela artikeln luktar. En motor skär inte för att du inte byter olja på exakta serviceintervall. Dagens motoroljor är så otroligt bra att det finns i praktiken ingen risk att motorn skulle skära pga dålig smörjning under ett serviceintervall.
Motorn skär antagligen för att det är något annat fel på den som förstör /läcker oljan totalt.
Topplockspackningar, andra packningar etc. Igenkorkad vevhusventilation etc. Endast såna fel kan förstöra motorn så pass fort att man kanske inte hinner reagera eller fatta vad som händer.
Något annat har garanterat hänt med den motorn innan. Jag gissar på vevhusventilation eller liknande som har byggt isproppar i flödet.
Byta olja oftare hjälper kanske lite men förebygger inte alls problemet 100%. Alla svenska bilar borde vara utrustade med värmare som värmer upp omloppet i bilen utan att starta den kalla vinterdagar. Det är ett bra recept för att få motorer att hålla. Speciellt dagens turbodiesel-bilar med komplex reglering och vevhusventilation.

Folk som kör korta distanser enbart i Sverige ska inte ha överladdade bilar. Punkt. En VW-försäljare försökte kränga på mor min en 122 1.4TSI när hon kör 2 km åt gången oftast. Tack och lov hade de kvar en enkel sugmotor i programmet, så det fick bli den.

#22
2012-06-11 20:22

"Oil Sludge" fanns redan på VW 1200 kring 1965-70.Påfyllningshålet var si fullt av slemmig och vattenblandad olja så man kunde inte se ner. Märkligt att man inte lärt sig något under alla dessa år. Beträffande Biltemas oljor, de dyraste, har dessa testats vettiga tester och man har inte funnit att dessa skulle vara sämre än andra. Vissa kan inte handla på Biltema, andra inte på Ikea, i många fall på grund av förutfattade meningar. Allt är inte skit bara för det är billigare.

#23
2012-06-11 20:25

Bilar ska inte gå korta sträckor med kall motor.
En bilmotor mår alltid bäst av att köra genomvarm en längre tid.
Räkna alltid med att det tar 4 gånger längre sträcka att få upp oljetemperaturen än vattentempen.
Om man ändå trots avrådan kör korta sträckor skaffa en elektrisk motorvärmare och byt oljan oftare. Om man behöver ladda batteriet så behövs det en flera timmar lång körning, så tipset är köp en batteriladdare. En bra laddare för hemmabruk kostar från ca 600 kr.
Detta kan man väl alltid göra själv för att undvika prombem, Kenneth?

En kompis opel zafira vevhus ventilation frös uppe i gällivare när det var -35 och den bilen kan inte beskyllas för att gå korta sträckor. Verkstadens tips var att dra upp oljestickan när det är svinkallt så försvinner vevhus trycket den vägen.
De motorer som man kan fortsätta låta gå sedan oljetryckslampan lyser, de skulle jag vilja se.
98400 kr för ett motorbyte kan inte ses annat som ett marknadspris för vad ägarna normalt tål för fordonstypen. För någon förankring/motivation till priset är inte rimlig.
Det som däremot är oseriöst är att först erbjuds en reparation på 98400 kr sedan erbjuds en reparation (visst med begagnad del men till det mystiskt jämna priset 25000kr. Arbetskostnaden är ju den samma.

Annat tips om ni vill komma ner i literpris på motorolja köp inte små förpackningar. Jämför vad en liter olja kostar och vad en fyra litersdunk kostar per liter. Och nu till det bästa bla okq8 har 20litersdunkar som i allafall personalen på "min" mack tar hem på beställning. Då kan tom en smålänning slösa med oljebyterna.

#24
2012-06-11 20:25

Bilar ska inte gå korta sträckor med kall motor.
En bilmotor mår alltid bäst av att köra genomvarm en längre tid.
Räkna alltid med att det tar 4 gånger längre sträcka att få upp oljetemperaturen än vattentempen.
Om man ändå trots avrådan kör korta sträckor skaffa en elektrisk motorvärmare och byt oljan oftare. Om man behöver ladda batteriet så behövs det en flera timmar lång körning, så tipset är köp en batteriladdare. En bra laddare för hemmabruk kostar från ca 600 kr.
Detta kan man väl alltid göra själv för att undvika prombem, Kenneth?

En kompis opel zafira vevhus ventilation frös uppe i gällivare när det var -35 och den bilen kan inte beskyllas för att gå korta sträckor. Verkstadens tips var att dra upp oljestickan när det är svinkallt så försvinner vevhus trycket den vägen.
De motorer som man kan fortsätta låta gå sedan oljetryckslampan lyser, de skulle jag vilja se.
98400 kr för ett motorbyte kan inte ses annat som ett marknadspris för vad ägarna normalt tål för fordonstypen. För någon förankring/motivation till priset är inte rimlig.
Det som däremot är oseriöst är att först erbjuds en reparation på 98400 kr sedan erbjuds en reparation (visst med begagnad del men till det mystiskt jämna priset 25000kr. Arbetskostnaden är ju den samma.

Annat tips om ni vill komma ner i literpris på motorolja köp inte små förpackningar. Jämför vad en liter olja kostar och vad en fyra litersdunk kostar per liter. Och nu till det bästa bla okq8 har 20litersdunkar som i allafall personalen på "min" mack tar hem på beställning. Då kan tom en smålänning slösa med oljebyterna.

#25
2012-06-11 20:30

Focus.

Huvudet på spiken angående Biltemas syntetoljor! Många går på reklam snacket från Mobil och Castrol,liksom förstås reklam för vissa bilmärken att de är de enda som duger. Jag var på tribologi kurs då jag förde ämnet på tal. Så jag har fått svart på vitt på att det är mycket reklamsnack då denna som hade denna kurs just jobbat för Mobil tidigare. Och nu för Statoil som hade denna kurs. Köp Biltemas dyrare oljor och ha inget dåligt samvete för det. Byt gärna en gång extra i stället om du är bekymrad.

#26
2012-06-11 20:40

Min mekaniker på Audiverkstaden rekommenderade mig att sluta med longlife service för den var en katastrof för motorn om man körde korta sträckor. Blev betydligt bättre efter den rekommendationen.
Dock så trögade sig säljaren extremt mycket när jag sen skulle byta bil, för han ansåg att bilen var mindre värd eftersom jag inte hade använt mig av longlife.
Efter att ha hänvisat jag till mekanikern så det löste sig till sist.

#27
2012-06-11 23:05

Det skulle vara intressant om en oberoende motorrenoverare fick titta på den här motorn. Låter det inte helt otroligt att bägge kammarna och även vevaxelns lager skär samtidigt efter ca: 500 meters körning av bilen. Det måste vara ett helt nytt världsrekord i sammanträffande. Tror denna auktoriserade Audiverkstaden att alla här ute är lika lättlurade som deras vanligaste bilägare kanske är? Det kan lika gärna vara kamremmen som gick av och förorsakade ventilhaveriet och då brukar inte motorn gå så många varv till.
"En ny bärgning tog bilen till auktoriserade Audiverkstaden Atteviks i Nässjö.
Där konstaterade mekaniker att kamaxlarna skurit och att motorns ventiler slagit i kolvarna. Vevhusets ramlager hade troligen skurit."
Här kan man läsa att det förekommer flera möjliga orsaker till ras på dessa motorer.
http://www.solnabilteknik.se/new/?p=1125
Eller här.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=173340

#28
2012-06-12 08:05

Nyare bilar från Volkswagengruppen har variabelt serviceintervall så att om man kör mycket korta sträckor så vill bilen ha service tidigare än 3000 mil. Jag gjorde första servicen på min Superb när den bara gått 1000 mil.

#29
2012-06-12 12:39

PNI: Skillnaden på arbetskostnad mellan en ny motor och en begagnad kan vara att en ny motor oftast levereras som shortblock och lös topp. Då tillkommer överflyttning av en massa detaljer som är tidskrävande. En begagnad motor är mer komplett och är i stort sett bara att lyfta i. Mystiskt jämn siffra, man kanske rundade av siffran, kanske till och med neråt? =)

#30
2012-06-12 15:01

longlifeolja = shortlifemotor

Jävla skämt. Byt var 1000 mil i med biltema olja och motorn funkar i 25 år!

#31
2012-06-12 15:43

Audi är och förblir dyr att serva.

#33
2012-06-13 02:04

Jag är ledsen men den här historien luktar skunk så jäkla långt. För de första skär inte lagren ihop på 500m även fast oljetryckslampan lyser. Man brukar kunna kört 5-10mil utan olja och ändå så går den maskinen runt.

Vad jag kan tro har hänt är en frusen vehusventilation med tanke på temperaturen utomhus. Men att för den skulle gör motorbyte låter kapitalt onödigt. Brukar räcka att skruva loss tändstiften och köra ur oljan ur cylindrarna.

De andra skulle vara brusten kamkedja som VW har haft stora problem med.
Men söndriga lager, NEJ

#34
2012-06-14 08:30

Jooon: kruxet med frusen vevhusventilation är inte att man får in oljan i cylindrarna, utan att övertrycket i vevhuset inte kan ventileras den normala vägen, dvs gaserna går via insuget.
Istället stiger trycket i vevhuset, och övertrycket tar fel väg ut, och tar med sig oljan ut via oljestickan, och till slut hamnar oljenivån under tillräckligt. Motorn skär.
Ett inte helt ovanligt fenomen som flera tillverkare haft bekymmer med.

Jag tycker rent spontant att det är mycket tyckande och "troligen" i kommentarerna från VAG.
Skulle vara kul att ta isär motorn och se vad som verkligen hänt.

#35
2012-06-16 10:43

Med tanke på Audi's oljetörst så blir det ju automatiskt oljebyte när man måste fylla på en liter per 200 mil ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.