Nästa artikel
Audi planerar helt ny motordesign
Nyheter

Audi planerar helt ny motordesign

Publicerad 22 augusti 2014 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Audi A8 kan utrustas med en framtida fyrcylindrig motor där vevaxel och kolvar löper parallellt.
Audi ska ha sökt patent på en komplicerad lösning som kan ge fyrcylindriga motorer lika mjuk gång som sex- och åttacylindriga.

Stora motorer med många cylindrar har historiskt sett inneburit mer kraft och mindre vibrationer. Men hur minskar man motorvibrationerna i en motor med max fyra cylindrar? I dagsläget motarbetas vibrationer främst med hjälp av roterande balansaxlar men nu har en patentansökan på en annan lösning dykt upp.
 
Det är brittiska Autocar som rapporterar om Audis fyrcylindriga motordesign där vevstake och vevaxeln löper parallellt. Vevaxeln och vevstaken har kopplats samman med ett vipparmsliknande länkage för att kolvarna ska löpa längs med vevaxeln i stället för rakt över på traditionellt vis. Vipparmen har i sin tur länkats med en fixerad axel via en ”andra” vevstake som utrustats med vibrationsdämpande motvikter. En skiss på lösningen finns att se i Autocars artikel.
 
Det här skulle kunna vara något för kommande generationer av Audi A6 eller A8. Om motordesignen blir verklighet kräver den betydligt mer utrymme än dagens raka fyrcylindriga motorer och troligtvis är den även tyngre.

Källa: Autocar
 
Diskutera: Vad tror du om Audis lösning för att motverka motorvibrationer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-22 08:56
Gunnar Lindberg

Det verkar dyrt, tungt och komplicerat. Jag tar hellre ett par cylindrar till.

#2 • Uppdaterat: 2014-08-22 09:55
Swemba

Billigare, lättare och mindre komplicerat än hybridtekniken, verkar bra!

#3 • Uppdaterat: 2014-08-22 10:19
Ctalker

Varför lösa ett problem som inte finns? Vibrerande fyrcylindriga motorer är väl inget direkt problem idag, möjligen hos AUDI då förstås.

#4 • Uppdaterat: 2014-08-22 10:30
Reverend Benny

Hade varit intressant att vet om detta har andra fördelar, såsom....
* Bränslebesparing
* Hybriddrift
* Service och livslängd.

Känns som ett lite klent argument att bara prata om mindre vibrationer från motorn som, vad jag upplevt på VAG bilar, inte finns.

#5 • Uppdaterat: 2014-08-22 10:42
hultarn

Möjligen kan man ha variabel kompression genom att vrida axel 8, men å andra sidan har man dubbelt så många vridpunkter och ökad vikt. Har svårt att se hur denna motor skulle vara så mycket mer effektiv.

I början pratas det om att skapa snålare motorer, fast sen handlar det istället om en mjuk motor. Skumt.

#6 • Uppdaterat: 2014-08-22 10:47
Swemba

@Reverend Benny, allt är relativt. Jämför en V8 eller V12 med en rak fyra ... särskilt dieselversionerna så är det en markant skillnad i motorgång. Det finns en anledning till varför större lyxbilar inte har fyrcylindriga motorer.
Denna teknik kanske kan komma att ändra på det.

#7 • Uppdaterat: 2014-08-22 11:03
PREVIA

I bilar med entrepenadmotorer gör säkert konstruktionen nytta.

#8 • Uppdaterat: 2014-08-22 11:39
Reverend Benny

@ Swemba
Jag har nog för lite erfarenhet av v8 och uppåt, mer än jag njuter av ljudet när man står vid sidan om.

När det gäller oljetörst så är det väl ingen tillverkare som vill att den är hög, så skulle gissa på att man fokuserar på mindre, om det nu ens är möjligt.
På min Ibiza så har jag inte fyllt på olja på 2500 mil, är rätt impad av det själv.

#9 • Uppdaterat: 2014-08-22 16:16
doktor olle

Ja sådan kanske skulle gå mjukt och fint i en A8, vem vet. Jag undrar bara; När tillverkarna nu byter ut V8or mot fyror men behåller samma effekt, hur länge håller motorerna då? Jag menar samma effekt ur hälften så stor motor borde slitas fortare, eller?

#a • Uppdaterat: 2014-08-22 21:02
MickeAn

Edit:
Jag får inte länken att fungera på ViB:s plattform
http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?CC=EP&NR=2524127&KC=&locale=en_EP&FT=E
gå in på
http://worldwide.espacenet.com
och sök på EP2524127 i SmartSearch-fältet
så skall det nog fungera

Här är en länk till en patentansökan som beskriver tekniken i mer detalj.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.