Bild
Nästa artikel
Audi återkallar dieselbilar

Audi återkallar dieselbilar

Nyheter

127.000 fordon, tidigare typgodkända enligt Euro 6, ska åtgärdas.

Det är tyska transportstyrelsen KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) som i sina stickprov upptäckt att det finns tvivelaktig programvara i dieseldrivna Audibilar certifierade enligt senaste utsläppsnormen Euro 6. Programvaran kan styra utsläppen på ett sätt som inte är lagligt.

KBA har beordrat Audi att återkalla 127.000 fordon världen över utrustade med V6 eller V8 TDI-motorer, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Det rör sig om modellerna A4, A5, A6, A7 och A8, tillsammans med suvarna Q5 och Q7.

Enligt Audi ingår de berörda fordonen redan i en frivillig mjukvaruuppdatering av 850.000 fordon certifierade enligt Euro 5 och Euro 6 som biltillverkaren offentliggjorde i somras.
– Det jag vet i dagsläget är att den kommande åtgärden gäller vissa V6 TDI-motorer där delar av mjukvaran kommer att modifieras. Så snart mjukvaran har godkänts kommer berörda kunder att informeras. Vi känner ännu inte till om åtgärden gäller kunder i Sverige eller vilka modeller som berörs, säger Irene Bernald, pressansvarig på Audi Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
 
Taggar: Nyheter, Audi

Kommentarer

#2
2018-01-23 09:21

Never ending story ...

#3
2018-01-23 09:39

Vilken skräll - NOT.

#4
2018-01-23 09:50

Det är utmärkt att Audi redan i somras uppmärksammade problemet och påbörjade / sjösatte en uppgraderingsplan.

- Bra jobbat Audi!

#5
2018-01-23 11:20

Stoor.

Om det vore bra så hade man inte ens försökt manipulera avgasutsläppen från början, hur kan man tycka att Audis agerande är bra..........? Dags nu att gå ifrån dieselmotorer som skadar vår hälsa och miljö.

#6
2018-01-23 11:43

Fint att de gör sån här kundvård.

#7
2018-01-23 11:54

AUDI:s Diesel-modeller har fortfarande en del att lära av Bensin-modellerna:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151117/volkswa...

#8
2018-01-23 13:27

Återkallningar... Vem fasen bryr sig ens?

#9
2018-01-23 13:40

Vill man kapa Nox utsläppen än mer med bibehållet låg bränsleförbrukning måste man eftermontera SCR katalysator / AdBlue tillsats vilket inte är realistiskt på äldre bilar så då återstår att tillåta att bilen drar lite mer diesel så sänks förbränningstemperaturen och Nox utsläppen sjunker per automatik så oavsett är det väldigt fint gjort att Audi åtgärdar det som åtgärdas skall.

#10
2018-01-23 13:44

Sauber
Härligt med en artikel från 2015...

#11
2018-01-23 14:30

Hur många vill ens åka in och åtgärda bilen? Jag känner en del som inte kommer göra det som kör VW.

#12
2018-01-23 14:41

Trodde dieselfusket enbart berörde Euro 5 bilar! Ser med spänning fram emot Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) ... hoppas det blir dieselns död!

#13
2018-01-23 14:59

Det verkar som att VAG har missuppfattat det här med kundvård. Normalt återkallar man en bil för uppgradera den, inte för att den ska bli slöare och få en sämre körupplevelse.

#14
2018-01-23 16:51

Så går det när man fuskar och försöker ta genvägar...

#15
2018-01-23 17:06

precis som Anders J säger, vem fasen bryr sej, ingen vill ju få tillbaka en bil som går sämre efter uppdateringen.

#16
1
2018-01-23 17:50

Tjiitbiilar

#17
2018-01-23 19:21

även premiumbilar behöver hjälp ibland

#18
2018-01-23 22:22

Det känns betryggande att Trafikverket här hemma varken bryr sig om nåt, upptäcker nåt , följer upp nånting... Det är fritt fram för fusk.

#19
2018-01-23 23:51

Vart tog alla dieselvärnare vägen som hävdat att Euro 6 var så fria från utsläpp, nä dags att få stopp på dessa bluffbilar! Diesel är för traktorer och lastbilar

#20
2018-01-24 00:42

Ja vem bryr sig ens? Sjäv kör jag optimerat och utan partikelfilter.

#21
2018-01-24 07:25

Vilken fars! Finns det något slut på allt mygel och fusk med dieselmotorer?

#23
2018-01-24 11:43

Styrman
Min router uppnår inte de speccade hastigheterna och jag väntar fortfarande på ersättning...

#24
2018-01-24 12:34

Bredband brukar specas "upp till"

#25
2018-01-24 14:31

Deeds
Vad jag menar är att det finns många produkter som inte uppfyller spec till 100% och förväntar man sig ersättning i sådana fall?
Att tillverkaren åtgärdar produkten är självklarhet.

För övrigt så specas förbrukning och utsläpp enligt en testcykel som inte är verklighetsförankrade varför egentligen ingen bils spec stämmer.
Likaså batteriet i min mobil eller svärtan i min platt-tv....

#26
2018-01-24 14:38

Axa.

Problemet som jag ser det är inte att bilarnas spec inte stämmer utan det faktum att man medvetet fuskat för att få ner värden.
Att man implementerat en mjukvara som gör att vissa saker stängs av vid användning av en rullande landsväg. Just medvetenheten och fusket tycker jag är det värsta.

#27
2018-01-24 15:26

Deeds
Jo, jag håller med om fusket inte är bra. Men ska det utgå ersättning till konsumenterna mer än åtgärd av mjukvara? Om de lyckas med åtgärden utan besvär för kunden så finner jag inte anledning till ersättning.
Förfarandet är ju detsamma som vid garantiåtgärd med utbyte av felaktig/bristande komponent. Då utgår det inte heller någon särskild ersättning, även om den felaktiga komponenten kommit dit genom fusk av kvalitetskontrollen.

#28
2018-01-24 15:49

Där håller jag med dig men TV's test av bilar som blivit åtgärdade visade mätbara skillnader i prestanda så tycker jag att en ersättning kan komma i fråga.
Blir bilen sämre efter en uppdatering så finns skäl att gå vidare.

#29
2018-01-24 17:50

Deeds
Om det stämmer så har dem ju egentligen inte åtgärdat felet. Men att kategoriskt slänga ur sig krav om ersättning blir löjeväckande.

#30
2018-01-24 18:11

Typiskt v.a.g. ingen annan har ännu blivit anklagad for fusk även om "nån" forsökte påstå att dom inte var dom ända.

#31
2018-01-24 20:44

Deeds:
Audis bilar har väl inte blivit sämre efter uppgraderingen? Nu har de ju uppnått korrekta avgasvärden dvs problem solved!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.