Bild
Nästa artikel

Audi A6 – fjärde generationen är här

Nyheter

Här är nya Audi A6. Först ut är sedanmodellen som även presenteras i S Line-kostym. Nya Audi A6 är redan prissatt och börjar säljas denna vecka.

Så här ser den ut, nya Audi A6. Det blev inte några direkt överraskningar i formgivningen. Om detta sedan är en tråkig likriktning eller nyckeln till succé får var och en bedöma.

En ovanlig egenhet är att nykomlingen är något kortare än föregångaren. Tilläggas bör kanske att det bara handlar om några millimeter. Nya A6 är 4,92 meter lång och 1,87 meter bred och 1,46 meter hög.

Det är först på millimeter nivå dessa mått skiljer sig från dagens. När det kommer till axelavståndet är förändringen större. Detta har ökat från 2,84 meter till 2,91 meter.

På så sätt har Audi minskat de tidigare rejäla överhängen, speciellt fram noteras stor skillnad. Bagageutrymmet sväljer 530 liter.

0,49 liter/mil
Ett flitigt användande av aluminium har hållit nere vikten. I kombination med snåla motorer blir den stora bilen riktigt snål. Snålast är 2,0 TDI. Kopplad till en manuell växellåda drar den 0,48 liter/mil vid blandad körning med ett CO2-utsläpp på 129 gram/km.

Lite längre fram lanseras även A6 hybrid. Med en total systemeffekt på 245 hästkrafter kommer denna bensindrivna 2,0 TFSI få en preliminär snittförbrukning på 0,62 liter/mil.

Här är priserna:


2,0 TDI, 177 hk: 339 000 kronor
3,0 TFSI, 300 hk, S tronic quattro: 473 000 kronor
3,0 TDI, 245 hk, S tronic quattro: 470 000 kronor

Försäljningen av nya Audi A6 Sedan startar i slutet av denna vecka. Då kommer 3,0 TFSI S tronic quattro och 3,0 TDI S tronic quattro kunna beställas. Övriga versioner släpps under nästa år och den svenska introduktionen är planerad till april 2011.

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A6?

Taggar: Nyheter, , Audi, Audi A6

Kommentarer

#1
DeN
2010-12-01 13:06

Säkert fin vagn, men...
Nya lampor och grill i all ära, men den har ju fortfarande i princip samma grundform som den gamla, man hade ju hoppats på lite mer nyheter! Snett bakifrån ser den ju till och med lite ut som passat sedan...en gnutta grå och slätstruken.

Sen det där med pop-up skärm för navi, undrar hur länge den håller. Gamla lösningen var bättre.

Jaja, man får väl hoppas de tar ut svängarna lite mer på nästa generation.

#2
SET
2010-12-01 15:06

Bye bye, Saab.

Nästa generation av 9-5 kommer 2020...

#3
789
2010-12-01 16:59

Audi är och har alltid varit kvalitetsbilar med högt anseende. Dock är märket lite för "själlöst" för mig. Kan det bero på att det är väldigt få fel på Audi och att man därför inte får så bra "kontakt", känsla, för - med - bilen?

#4
Peter E
2010-12-01 17:14

..Hörde att första kunden var SAAB Automobil..de byggde ju den nya 9-5an med utgångspunkt från den gamla A6..nu får de börja om från ruta ett!
Vorsprung durch technik.....OBS..lite ironi i detta så ni inte blir fly f--bannade...

#5
SiggeN
2010-12-01 17:15

789..."Audi är och har alltid varit kvalitetsbilar med högt anseende!...nä verkligen inte. TItta lite i historieböckerna.

#6
789
2010-12-01 17:24

SiggeN:
Att Audi alltid har varit framme teknikmässigt är inget konstigt alls. Se bara på Quattron, ledlampor, xenon, abs etc. Vem startade utvecklingen av det som idag nästan är "var mans sak"? Jo, främst Audi och även Mercedes. Att Audi håller mycket hög kvalitet på bilen är inget nytt. Öppna tex dörrarna, vrid på knapparna, se på paneler och känn på materialvalet och jämför sedan med tex Toyota och du märker oerhört väl vilken som bygger bilar med kvalitet och vilket bilmärke som bara är "smäck". Att Audi har lång väntetid på service och verkstad är en annan sak men att frånta dem kvalitetsstämpeln beroende på usel service är inte rätt.

#7
SiggeN
2010-12-01 17:37

789...du är historielös

#8
2010-12-01 17:44

Re; SiggeN
.
Själv försöker jag i möjligaste mån att inte läsa vad 789 skriver.
Det är så tråkigt med folk som yttrar sina komplex genom dumma påstående gällande bilar ...

#9
789
2010-12-01 18:09

SiggeN:
Jag må betraktas som historielös men det som Audi gör idag blir morgondagens historia!

#10
Henrik från HH
2010-12-01 18:11

Den ser rätt fin ut men ändå tycker jag att den dels är för lik förra generationen samt att den är lik dom övriga, som te.x A4 och A8.
Formgivningen är en smaksak men en sak är säker, med denna nya A6:a är Audi åter på toppen bland dom båda ganska nya konkurenterna 5 serie och E klass.
Navigationsanläggningens placering tycker jag dock ser billig ut, som det ser ut på bilden går den upp/ner i panelen, det hade sett bättre ut med en fast skärm i instrumentpanelen.
Dessutom är träpanelerna på dörrsidorna för korta, dom borde löpa längs hela dörrsidan, nu är dom nästan en exakt kopia av dörrpanelerna i förra generationens E klass i sitt Classic utförande.

#11
Aldrig Audi mer
2010-12-01 18:34

789* Du säger att Audi har kvalité! Det har du fått i bakfoten.
Jag har haft några Audi modeller och det kommer aldrig att hända mer.
För Audi saknar totalt de som kallas kvalité. Audi kan nog inte ens stava till
KVALITÉ.
Vad sägs om att ha bilen på verkstan 41ggr på 18 månader och 3100 mil innan värkstan åtgärdade bilen. Trots felet är registrerat i minnet. Inget annat märke lyckas att komma med dessa siffror.
VAG = Var aldrig glad.

#12
SiggeN
2010-12-01 18:45

789...Audi var knappast först med Xenon och ABS. Men visst de ska ha all kred för diodlamperna (obs! Ironi).

Ingen jämför Audi med Toyota...T är en billighetsbil som konkurerar med Ford/Opel-gänget.

Märker du med rätta backar ifrån att Audi alltid haft högt anseende och kvalité...googlat lite?

#13
Johan Kjellén
2010-12-01 19:21

En oerhört ful och tråkig bil. Det finns ingen statistik som påvisar att Audi håller särskilt hög kvalitet, en enkel Toyota Corolla håller en objektivt sett högre kvalitet, för att inte tala om Lexus...
Sedan må motorjournalister och proffstyckare tjata om premiumkänslan, "tjoffet" när man stänger dörrar, tröttsamt och förutsägbart.
Erkännas skall att Audi gör fina autobahnlok, alla Audi går tyst och klippfast stabilt, även norr om 200 km/h.
För några veckor sen körde jag på autobahn och kunde konstatera att audikillarna körde fortast, Porsche undantaget, men klart med mer blyfot än MB och BMW.
Konstigt att många hyllar Audis design, de ser klumpiga ut och jättegrillen är grotesk. Interiören är heltrist, kunde lika gärna vara en 10 år gammal A6.
Nya 5 serien är lyckad och Mercedes har hittat stilen igen med massiv, stram elegans.
Men smaken är delad, och nya A6 blir säkert en succé.

#14
Proffsbilist
2010-12-01 19:21

Ja, inte blir då jag särskilt glad när jag ser det där sura trynet...Man får väl hoppas att inte bilens utseende avspeglar hur den genomsnittlige Audi-ägaren mår.

#15
2010-12-01 21:08

Undrar om den kommer med 136 hk dieseln (eller Passats 140 hk.)? Och då under 120 gram CO2. Kunde nog locka en del i så fall. I alla fall mej och nån till. Och några i de övriga länder som subventionerar 120 gram. Den som lever får se.

#17
DeN
2010-12-01 22:00

Hoppas verkligen inte nån tar efter denna design, en bil som sett likadan ut i två-tre generationer (kolla profilen)...frånsett grill och lampor. Verkar dock vara ett allmänt VAG recept...ändra så lite som möjligt...lägg desto mer pengar på marknadsföring. Verkar funka då folk köper bilarna.
Hur som helst det VAG-märke som står för mest nytänk, så är det helt klart Skoda.

Angående kvalitet, kolla vad taxichaffisarna säger...det brukar vara en bra indikator, då verkstadsbesök kostar mångdubbelt mer för dem.
"Dyra-taxibilar" brukar vara av ett annat tyskt märke, iallafall här i storstaden.

#19
DeN
2010-12-02 00:11

Okej...ny grill och lysen, samt axelavstånd, men för se det krävs visst förstoringsglas. ;)

I övrigt som förra modellen...nej en sak till ser jag nu, nya dörrhantag också! Storartat.

Lite mer drag nästa gång snälla Audi?
Kanske förnya takprofilen till exempel, eller kanske sänka nosen lite? Bara ett par tips...

#20
simon_d
2010-12-02 10:34

Bra design handlar mycket om att finna de rätta proportionerna. Tyvärr har många framhjulsdrivna bilar groteskt stora överhäng fram. De nyare generationerna Audi har dock lyckats minska överhängen, det gör stor skillnad för utseendet i positiv riktning

#21
789
2010-12-02 12:51

Audi är som vanligt snygg och fräck designmässigt. Att det är en högkvalitetsbil är inget man behöver tillägga!

#23
DeN
2010-12-02 13:11

Typiskt också, de nya dörrhantagen är av den nya billigare modellen ala golf/passat...typiskt.
De gamla infällda var mer diskreta...

#24
Benny H
2010-12-02 13:57

Lite gubbig design men det är ju meningen, målgruppen är män 40+ så det finns inget att invända mot detta. Ska man ha en sportig Audi finns andra modeller att välja på.

#26
j a r l
2010-12-02 19:30

Avslutet vid rutan bak känns väldigt mycket 1998.

#27
2010-12-02 23:01

Av de så kallade premium (BMW, MB och Audi) säljer A4 bättre än de övriga i Sverige. Medan A6 säljer sämre än de 2 andra (BMW5 och E-klass). Gissar att nya A6 inte ändrar något. 32.000 kr billigare än E-klass lockar inte tillräckligt.. Jag upprepar: Hade dom lyckats få in en A6 under 120 gram, så hade dom gjort en "Clio". (Alltså bytt sistaplats mot första.)

#28
RoggeB
2010-12-04 17:53

Väljer helt klart BMW 5-serien F10/F11 istället. Dessutom betydligt skönare motorer i BMW!
Tips, provkör nya BMW 530D, sjukt skön bil där du aldrig blir besviken!

#30
Greger G.
2010-12-07 14:21

ViB måste lagt ut fel bilder! Den här Audin är väl från 90-talet!

#31
låt korea behålla kia
2011-02-28 18:18

undrar om de släpper nån måns zelmerlöw edition eller bon jovi version??

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.