Bild
Nästa artikel
Audi A6 Avant – rapport från provkörningen

Audi A6 Avant – rapport från provkörningen

Direktrapport

Vi Bilägares Marianne Sterner provkör just nu Audi A6 Avant och tycker att den trevlig, men att sportchassi bör undvikas.

Vi Bilägares Marianne Sterner befinner sig just nu på Gotland för provkörning av Audi A6 Avant. Bilen testas på banan Gotland ring.

– Det är en väldigt rolig bana och den är krävande för bilarna.

Vad är ditt första intryck?
– Den är förfärligt trevlig. Den är stadig, pålitlig, fin att köra och känns inte som en stor bil.

– Däremot är vi inte nöjda med chassit, men vi har fått veta att vi kör med ett sportchassi, och det tycker jag att man ska undvika. Bilen är sänkt och har hårdare fjädring. Chassit ingår i ett sportpaket som kostar 20 000 kronor.

Hur står den sig jämfört med liknande bilar?
– Den står sig utomordentligt. Den har premiumkänsla, allt är vällgjort och snyggt.

Vad kommer den att kosta?
– Grundpriset är 354 000 kronor med en 2,0-liters dieselmotor, 177 hästkrafter och manuell växellåda. Men man kan köpa en hel del saker till, till exempel en värmekänslig kamera som heter Nightvision. Den upptäcker människor och djur och fungerar relativt bra.

– Vi har räknat ut att den vi sitter i kostar 447 100 kronor, och då har vi ingen navigationsutrustning.

När kommer den på marknaden i Sverige?
– Den har introduktion i början av september.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A6 Avant?

Taggar: Nyheter, , Audi A6

Kommentarer

#1
2011-08-30 19:27

"Hur står den sig jämfört med liknande bilar?
– Den står sig utomordentligt. Den har premiumkänsla, allt är vällgjort och snyggt."

Inte blir jag då förvånad, inte! Men premiumhatarna lär väl snart dyka upp ...

#3
2011-08-30 19:40

Kapten, du har så rätt. Bara att vänta...

#2
2011-08-30 19:40

Japp! Audi borde nog förnya sej snabbt för nog är Mercedes väldigt mycket mer premium inuti än Audi som är tråkig. Billigare bilar som tex. Citroen har kommit allt för nära de gamla premiumbilarna. Vore också kul att höra hur sportchassit är jämfört med Volvo V60? Skulle våga gissa att Volvo är mjukare? PS. Premium är nog ett ting från det förflutna och borde grävas ner. Ett annat alternativ är att dess sk. premiumbilar börjar leva upp till ryktet och sätter stålarna på inredningmaterialen för nu är de för "billiga" inuti.

#5
1 Tysken
2011-08-30 19:58

Tycker man hårdplast och fakealuminium är premium så köp en Subaru eller Toyota.
Vi är olika som jag skrivit tidigare, vi har olika värderingar vad riktig kvalite är.
Men är man som vissa uppvuxna i en spartansk miljö så duger säkert fake..bra man tror att andra tycker att man är lite mer än andra.
Vi övriga vet vad kvalite kommer ifrån...den tyska ingenjörskonsten är världsberömd.

#6
2011-08-30 20:10

Leifer, jag försökte faktiskt att gå ifrån Audi till Subaru sist jag bytte bil. Tänkte att jag kunde spara lite pengar. Testade rejält men det gick bara inte, bara några enstaka varianter att välja på, utseende är ju en smaksak så det behöver man väl inte diskutera, stolarna inte i alls samma klass, tygklädseln dålig kvalitet, m.m. En på företaget föll för frestelsen och köpte en Outback, denna har krånglat flera gånger och blivit även återkallad för åtgärder med transmissionen. Med det vill jag inte säga att Subaru är en dålig bil men företaget är inte särskilt imponerat, vi för givetvis statistik och fortsätter därför med Volvo, Audi o BMW som tjänstebilar, grundat på siffror från vår verklighet. Du har säkert en annan uppfattning.......

#9
2011-08-30 20:58

Leifer. ärligt talat är jag också förvånad men kanske "undantaget som bekräftar regeln". Vad gäller att bilar, t,o.m. Audi. BMW o MB lyckas hålla i tre år, vi har verkligen bilar av andra märke som inte klarat det. Dessa tre gör dock det, vi kör upp till 18000 mil innan byte. De har också ett bra andrahandsvärde. Vilka det är som inte klarar detta så bra föredrar jag att tala tyst om så inte stormen bryter ut på forumet.

#13
2011-08-30 21:33

leifer, tyvärr måste jag också hakka på Subaru Outback diesel. Vi ha 4 st 1:1 likadana tjänstebilar (ok en har webasto) och alla hade elproblem på vintern (fick dom inte lösta) och den manuella växellådan är ju otroligt trög på de två första växlarna. Frågade om det finns nån annan olja för dom men vi fick inget svar. Boxermotorn kräver varvning och är sen att reagera då man drar på. En av bilarna fick fel på turbon, den blev dock fixad. Kallt är det också i Outbacken på vintrarna så utan en Webasto kan man inte leva (eller så kör man med för låga växlar). Bakvagnen lever också ett eget liv (kommer väldigt sent med) så chassit är inget för kurvkörning. Ägarna (förutom Subaru-fantasten) svär att det är deras sista Subaru. 2 av dom väljde bilen utan att provköra(!). :D Inuti är det ju hårdplats och ingen som helst premiumkänsla.

#15
2011-08-30 23:15

1 Tysken - vad är Tyska bilars inredningar gjorda av? Sist jag provsatte en Merca, en ny E-klass, så var inredningen minst lika plastig som min Mazda. Tvivlar starkt på att de där silvriga panelerna runt växelspaken i A6'an är riktig aluminium.

Sen känner jag själv att det här med premium - är inte det utrett? ;) Premium är inte faktiska kvaliteter, premium är 100% en image som någon anser att det är värt att betala mer för.

#16
2011-08-31 00:00

Ja,jag tycker Audin är en bra bil inget snack! Men,jag tycker Lexus är den bil jag är mest imponerad av totalt. Betydligt bättre än de Mercedes jag haft som rostade bort,är det premium?

#18
2011-08-31 08:27

Läcker bil, men den kostar alldeles för mycket. Jämnförde min Superb med denna, och med samma motor och utrustning så skiljer det 200".
Hur ska man motivera det, och hur många köper en bil/tjänstebil för 520"?

#19
2011-08-31 09:33

Bra att ni varnar för Audis stenhårda och komfortdämpande sportpaket. I bilhallen brukar det bara finnas bilar med denna dåliga fjädring och obekväma sportstolar, så om man vill åka bekvämt återstår bara att beställa en fabriksny bil.

#20
2011-08-31 12:39

Beträffande s k sportschassi så skiljer det naturligtvis mellan olika bilmärken men generellt ger det sämre komfort på "knöliga" vägar.

Däremot kan det ofta vara rätt lösning för människor med anlag för "sjösjuka" som kan bli trafikfarligt sömniga på grund av alltför mjuk fjädring!

#21
1 Tysken
2011-08-31 13:58

Roger Skagerström, jag tror inte det var fel på MB:s intredning, ser man inte skillnad på en Mazda och en E-klass så är det nog ett fall för optikern. :-))
Tom min XC60 har riktig aluminium på dörrsidor och panel.
Tror inte det finns en enda Japan (förutom Lexus som plagierar tyskarna på alla plan) som har äkta vara på alum. och trä.
Men ni som tycker att era krav uppfylls med det ni har Mazda, Toyota och andra enklare bilar måste vara nöjda eftersom ni köpt en, så jag förstår inte erat engagemang i hur Audi, Mb, m.fl. ser ut och kostar...är det den berömda svenska avundsjukan som ändå gör sig gällande ..eller , eftersom ni försöker överträffa varandra i att hitta saker som är negativa utan att ha en egen erfarenhet.

#23
2011-08-31 21:04

crister_1, hur långt efter i kunskap är du? Audi har haft variabla chassi sedan länge.

#25
Juppe
2011-09-01 07:26

Christer: därför att Marianne kör en instegsmodell som tydligen inte är utrustead med detta chassie.
I valfrihetens natur ligger nämligen också att få välja vad bilen ska hs för utrustning.

#27
2011-09-01 08:11

Snälla crister_1, vet du inget om bilar? Audi har haft variabla chassin sedan flera år. Jag tar Audi Q7 som exempel från 2006 som är utrustad med adaptive air suspension. Här kan föraren välja mellan fem (!) olika inställningar: automatic, dynamic, comfort, offroad och lift. Att just den här testbilen är utrustad med sportchassi är en helt annan sak. Andra Audimodeller har andra typer av inställbara chassin med andra flashiga namn. Läs på!

#29
2011-09-01 11:37

Ok, det var kanske att ta i lite väl mycket. Men alltför många här inne påstår sig rakt ut eller i alla fall mellan raderna besitta en massa "expertkunskaper" om bilar - dock brukar det alltför ofta vara skralt med den saken när det väl kommer till kritan.

#32
2011-09-02 16:05

leifer, var har jag påstått att variabelt chassi är onödigt? Jag ansåg däremot att just sportchassit med alla de nackdelar det medför var onödigt - särskilt bortkastat är det eftersom det gör bilen stum och skakig. Varibalet chassi däremot kan för den del vara mycket användbart.

#34
2011-09-02 18:42

Jag har själv provkört nya A6 sedan under flera timmar i väntan på min beställda A6 avant, och min upplevelse är att sportchassi på framför allt 2 liters dieselmotor inte alls matchar bilens prestanda, chassit vill ha mer utmaning än vad motorn presterar om man kör hårt eller på kurviga vägar. På landsväg föredrar jag komfort, så det blev en Audi A6 avant utan sportchassi. Jag tror ändå att min beställda bil utan sportchassi liknar mer en Volvo med sportchassi, då min känsla är att Audi är lite mer aggressiva än Volvo med vad som räknas som sportchassi. Tyvärr har ingen bilhandlare någon A6 utan sportchassi, så jag har inget att jämföra innan jag fått bilen. Så jag får gå på magkänslan. Jag ser i alla fall fram emot att få byta ut min snart 3 år gamla V70 mot en A6.

#35
FredrikEmilsson
2011-09-03 13:01