Bild
Nästa artikel
Audi A4 – ny generation 2014

Audi A4 – ny generation 2014

Illustration

Om tre år är det dags för Audi att förnya sin viktigaste modell. Det handlar om nästa generation Audi A4, som ska vara klar att rulla ut till kunderna hösten 2014.

Nya Audi A4 gör debut om tre år och får hybridteknik som standard. Först lanseras sedanversionen (bilden) och ett halvår senare är det dags för kombin, Avant.

Senare väntas även en förlängd version A4L, som främst är avsedd för Kina. På modellprogrammet finns även en förhöjd A4 Allroad och en sportcoupé.

Den nya mellanklass-Audin byggs på en helt ny teknisk plattform. Bilen drivs som standard av en förbränningsmotor i kombination med en stöttande elmotor och är med andra ord en så kallad mildhybrid.

Nya A4:an får också en helt ny typ av stopp/startsystem, där förbränningsmotorn slår av så fort föraren släpper gasen. Systemet fungerar alltså även under färd och är därmed betydligt effektivare än dagens stopp/start-teknik när det gäller att spara bränsle. 

Blir laddhybrid
Den nya Audin kommer även som fullhybrid med plug in-teknik. Beteckningen blir A4 e-tron och räckvidden på enbart el blir cirka fem mil. Fullhybriden får även en ny typ av fyrhjulsdrivning, e-quattro, utan mellandifferential. Bakhjulen drivs istället av en elmotor på 70 hästar och kopplas automatiskt in när så behövs.

På övriga A4-modeller behålls den konventionella fyrhjulsdrivningen med en mekanisk torsen-differential. Två grundmotorer utvecklas till den nya modellserien; en fyrcylindrig 2-litersmotor och en 3-liters V6:a.

Både finns i såväl diesel- som bensinutförande. Bensinarna har en toppeffekt på 150–350 hästkrafter och dieslarna levererar 150–300 hästar. Till det ska läggas den effekt som elmotorerna ger.

Diskutera: Vad tycker du om nästa Audi A4?

Taggar: Nyheter, , Audi, Audi A4

Kommentarer

#1
Yarl
2011-02-07 09:35

Skönt att Audi skippar bluffen E85. Hybrid och plug-in är framtiden, eller hur "789" eller vad det nu kallas...

#2
2011-02-07 09:41

Även på dagens bilar stängs bränslet av vid gassläpp. Det är väl inget nytt?

#3
789
2011-02-07 12:04

Audi är som vanligt "i framkant" utvecklingsmässigt. Läser man på deras site inser även du "Yarl" att den alldeles nyutvecklade motor kommer att kunna köras med en miljövänlig mix av antingen bensin / etanol och el där bilen bara blir´riktigt miljövänlig OM man köper el där produktionen skett med vatten och vindkraft. Tyvärr tillverkas merparten ca 60% av Europas el i sk Kolkondenskraftver som släpper ut ca 60% MER CO2 än snittet av den svenska elproduktionsutsläppsnivån givet kärn och oljekraftverk. Men en "fräck", snygg kvalitetsbil det har Audi. Som vanligt!

#4
Greger G.
2011-02-07 14:21

Wow! Vad imponerande!!! ;-)
Redan 2014 av gigantiska, rika VW-koncernen...

Lilla, fattiga Saab kommer med sitt eAAM-System 2012... (Märkligt...):
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.967866-saab-i-nytt-tekniksamarbete
http://www.youtube.com/user/eAAMDrivelineSystems

#5
2011-02-07 14:44

Re 789
Kan du förklara vad som är i framkant, jag ser inget nytt som inte finns redan idag....???

#7
skoda prisvärd
2011-02-07 14:55

Hm.. Audis bilar blir bara fulare och fulare!!

#8
VolvoSven
2011-02-07 15:04

Du Jarl verkar ju inte riktigt slug nånstans. Inser du att du länkat till ett test där Saab lyckas och Lexus misslyckas? Lexusen kommer inte över rullarna medans Saaben gör det. Ta hissen ändå upp nästa gång är du snäll!
För övrigt ser Herbert Müdsams skiss härovan ut som en Mitsubishi och inte som en Audi men varför inte. Det vore ett lyft för Audi att föra in lite modern design på sina bilar. De nuvarande är för sorgligt lika förra generationen.

#9
VolvoSven
2011-02-07 15:08

Och så försvann Jarls kommentar av nån anledning. Vem tog bort den och varför? Antagligen för att länken visade en Saab 9-3 som har en betydligt bättre och modernare fyrhjulsdrift än en Lexus SUV.
Här är länken igen: http://www.youtube.com/watch?v=njo5zBeFtr0

#10
2011-02-07 15:40

eAWD är bra och kommer först till Lexus. 2012 finns nog inte ens Saab kvar.

#11
Janos J.
2011-02-07 15:52

Toyota (Lexus) kanske kan få köpa e-AAM av Saab om de är snälla och betalar bra! :-)

#12
R-link
2011-02-07 15:57

Bra miljöfocus - enda sättet att överleva och sen kan norrmän o araber stå där med sin skitiga olja.........
Fram för förnyelsebart och låga/inga CO2 -utsläpp.
Tråkigt att behöva vänta 3-4 år på denna bil!!

#13
Sweeny
2011-02-07 15:59

nja, lite olja lär du nog behöva ändå eller? en hybridbil har ju en vanlig förbränningsmotor också...

#14
2011-02-07 16:03

EAAM Driveline Systems, som till två tredjedelar ägs av den stora underleverantören av drivsystem American Axle & Manufacturing. Kommer snart att bli uppköpta av Toyota! För att läggas ner. Jepp.

#16
Frugan
2011-02-07 16:12

@Kennet Hagels

Du har fel som vanligt!

#17
Antoine
2011-02-07 17:26

Vad är nytt med noll förbrukning utan gaspedaltramp? Alla dagens bilar med elektronik utan förgasare sätnger bränsletillförseln när ingen klumpfot hänger på pedalen.

#18
A6QTDIAut
2011-02-07 20:00

Det kan vara bra att läsa vad man skriver. "förbränningsmotorn slår av så fort föraren släpper gasen". Detta innebär att motorn frikopplas och STANNAR. Man rullar alltså helt utan motorbroms. Har för mig att Ford har ett liknande system.

#19
Yarl (ni kan kalla mig världsbäst)
2011-02-08 11:28

Trollhättan, Start Your Photocopiers

#20
Greger G.
2011-02-08 12:27

Re: Börje bilokunnig
"Kommer snart att bli uppköpta av Toyota!"
eAAM kommer aldrig att säljas till RIS-ODLARE!