Bild
Nästa artikel
Audi A4 Avant 2.0 TDIe – nu miljöbil

Audi A4 Avant 2.0 TDIe – nu miljöbil

Nyheter

Audi A4 Avant 2.0 TDIe erbjuds nu som miljöbil. Modellen har optimerats till en förbrukning på 0,46 liter per mil.

Sedan tidigare har Audi A4 med dieselmotor och sedankaross funnits som miljöbil, med ett CO2-utsläpp på 119 gram/km och en förbrukning på 0,46 liter/mil.

Lika effektiv var inte kombivarianten Avant vars CO2-utsläpp uppgick till 129 gram/km med en förbrukning på 0,49 liter/mil. Men nu meddelar Audi att den populära tjänstebilen finjusterats för att klara miljöbilsgränsen.

Den sexväxlade manuella lådan har fått något förlängda utväxlingar och 16-tumsdäcken har optimerats för reducerat rullmotstånd. Dessutom har vissa karossdetaljer formats om och markfrigången sänkts för att minska luftmotståndet. En växlingsindikator ger också information om när föraren ska växla för lägsta möjliga förbrukning.

Blir miljöbil
Den två liter stora dieselmotorn på 136 hästkrafter och ett maxvrid på 320 newtonmeter klarar därmed ett CO2-utsläpp på 120 gram/km och blir godkänd som miljöbil. Förbrukningen vid blandad körning har samtidigt skruvats ned till 0,46 liter/mil.

Bilen klarar sprinten från stillastående till 100 km/tim på 9,8 sekunder och når en toppfart på 208 km/tim.

Även sedanmodellen Audi A4 2.0 TDIe får ta del av förbättringarna, vilket innebär att CO2-utsläppet blir 115 gram/km med en förbrukning på 0,44 liter/mil.

Priset för Audi A4 Avant 2.0 TDIe startar från 293 900 kronor samtidigt som sedanmodellen kostar från 276 500 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A4 Avant 2.0 TDIe?

Läs mer om:

Taggar: Nyheter, , Audi A4

Kommentarer

#1
bgl
2010-11-05 16:03

"Markfrigången sänks.."
Kan Vi bilägare visa vilken markfrigång bilen får vid maxlast och jämföra detta mått med Trafikverkets maxtolerans för spårdjup i vägens längsriktning?

#2
Johan T
2010-11-05 18:08

Kör en A4 med sportchassi och den går bekvämt med 17 och 16 tummare iaf. Visst guppar det ibland. Kör ju ingen jänkare eller volvo direkt hehe

#3
Per Karlsson
2010-11-05 21:02

Fler och fler bilar kvalar in under 120-grams-gränsen. Bra, men de flesta har bara manuell växellåda. Förhoppningsvis kommer det även automatväxlade miljöbilar framöver.

#4
guess who
2010-11-06 11:42

Hur fan kan en bil få kallas "miljöbil"?

#5
Sixten77
2010-11-06 15:45

Vem bryr sig om Trafikverkets maxtolerans? Paragrafryttare?
Snyggt och bra för luftmotståndet.

#6
Marc
2010-11-06 18:34

Sixten77, du undrar vem som bryr sej om 120 grams gränsen. Här i Göteborg sparar du ca 8000 kr/år (i form av gratis boendeparkering och 0 kr vägtrafikskatt.) Dessutom om man t.ex. jämför med en bil som drar nån deciliter mer, så spar du ytterligare över kronan per mil. Men Sixten, du kanske inte är i den situationen att du behöver bry dej om bilekonomi. Typ stenrik eller barn. Ursäkta om jag gissar på det senare.

#7
Marc
2010-11-06 18:44

Sen tycker jag om bilen också:
1. Inte lätt att ta sej upp från de låga stolarna, för oss som är överviktiga och/eller äldre.
2. Vägljudet tillhör inte premiumklassen. (fast uthärdligt, vilket det inte är med 17")
3. Snålt basutrustad med dyra tillval (som MB/BMW)
4. Löjligt högt kombitillägg.
5. Bekvämt med de låga stolarna vid långa körpass.
6. Har aldrig kört en diesel som känns så stark i förhållande till uppgiven effekt.
7. Även växellådan toppklass.

#8
Danne
2010-11-08 08:54

Kanonbra - därmed också en stark, nästa kandidat till att bli utvald somnästa tjänstebil.......och det var väl det som var Audi's syfte!! Kombikonkurenter är V 60 E-drive / Passat gas / nya Ford Focus - blir svårt att välja !? Kan man få några tips - vilken är bäst?

#9
mctar
2010-11-08 09:00

Danne: Om du har en gaspump i närheten så är det det bästa alternativet. Titta även på Touran som har en bättre pris än Passaten.

#10
lauda
2010-11-08 09:44

Bör kosta max 250K!!!

#11
2010-11-08 19:38

är detta inte en om-märkt skoda? max 150 alltså.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.