Bild
Nästa artikel

Audi A3 e-tron Concept – 54 km på el

Nyheter

Audi presenterar hybridkonceptet A3 e-tron på bilsalongen i Shanghai. Kombinationen el och bensin ger 238 hästkrafter.

I början av mars i år gav Audi ett första smakprov på nästa generation A3 i form av en konceptbil som visades på mässgolvet i Genève.

Audi har nu tagit en till det yttre närmast identisk bil till salongen i Shanghai, men den här gången är miljöprofilen tydligare. Den 4,44 meter långa modellen beskrivs som en ”teknikstudie”.

Turbofemman på 2,5 liter och 408 hästkrafter har kastats ut i förmån för en fyrcylindrig bensinmotor på 1,4 liter med turbo, direktinsprutning och stopp/start-teknik som ger 211 hästar. Men inte nog med det, en elmotor på 27 hästkrafter (20 kW) har också tagit plats.

Kraften levereras till hjulen – 20 tum – via en sjuväxlad låda av typen S-tronic.

Ny A3 under 2012
Bilen fungerar som en laddhybrid som kan köras på enbart el i 54 kilometer och laddas via vägguttaget. Energin hämtas från ett paket med litiumjonbatterier (12 kWh) som placerats bakom baksätet. Trots ingreppet ryms 410 liter i bagageutrymmet.

Men Audi A3 e-tron Concept är likväl en körmaskin. När båda motorerna arbetar tillsammans ges en kombinerad effekt på 238 hästkrafter, nog för en toppfart på 231 km/tim och 0-100 på 6,8 sekunder.

För att hålla vikten nere har Audi använt sig av lättviktsmaterial. Huv, dörrar och bagagelucka är tillverkade i aluminium samtidigt som sidospeglar, ramen till grillen och andra detaljer är tillverkade i kolfiberförstärkt plast. Ändå väger konceptet in på 1 720 kilo – batterier är tunga.

Enligt förhandsspekulationerna kommer en produktionsvariant av Audi A3 att lanseras under 2012. Det är fortfarande oklart när en eventuell hybrid- eller elvariant kan introduceras.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A3 e-tron Concept?

Taggar: Nyheter, , Audi, Audi A3

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-04-20 10:03

Bilen som sådan är nog inte dålig men jag skulle inte kunna köpa en bil med en sån vulgär grill. Dessutom är fälgarna på denna bilen på bilden löjligt stora.

#2
2011-04-20 11:59

54 kilometer på enbart el, och det gäller förstås med 5 personer i bilen, full värme, 20 minusgrader och tjockt med nysnö....????? Skulle inte tro det...:)

#3
Storknut
2011-04-20 12:43

Simon:
Innan du uttalar dig betänk att Toyota Prius bara går drygt 1000 meter på el under bästa förhållanden och du gnäller på att Audi ligger låååångt före Toyota på detta område. Du är ju patetisk!!!!!!

#4
2011-04-20 14:41

Re Innan du uttalar dig stöddigt så kanske du borde läsa vad det står...:)

Det är ett koncept....:) Prius har rullat i trafik sen 2002 så på vilket sätt anser du att Audi kan ligga före....?

Välkommen till verkligheten.....:)

#5
Storknut
2011-04-20 16:21

Simon:
Visst och Toyota har inte kommit längre än drygt 1000 meter på snart 9 år. Vilken enorm utveckling Toyota gjort på 9 år....... Jag glädjer mig åt Audis fram och välgång!

#6
2011-04-20 17:02

Jovisst, det låter ju bra, men 27hk på enbart el lär väl inte glädja många.
Ok om det bara är i tätortstrafik och det är väl där man räknar med att den ska klara dessa 54km och givetvis utan några behov av värme eller kyla.
Nej, jag tror inte på elbilar och knappast på hybrider heller, milkostnaderna är alltför höga och det kommer nog att dröja några decennium innan de blir konkurrenskraftiga.
Men visst är det kul att man försöker och utvecklingen måste ju gå framåt.

#7
2011-04-20 17:35

Re storknut du avslöjar din okunnighet, Prius laddhybrid kör du 20 km med redan idag och vet du vad, det rullar redan 600 i trafik....:)

Prius har nu sålts i över 1 miljon exemplar bara i USA, hur lång tid tror du det tar innan Audi kommer ifatt...?

Förresten, många hybrider sa du nu att Audi har i trafik eftersom dom enligt dig är ledande......?

#8
Gert Andersson
2011-04-20 18:30

Storknut bilkunnig

#9
2011-04-20 21:42

Simon, ledande kan man vara på andra sätt än antalet sålda bilar. Prius har varit med ganska länge nu, fortfarande är det en ren tätortsbil och är tekniskt sett i stort sett likadan som när den kom. Så fort man kommer utanför 50-skyltar och rödljus är den bara en pina och använder den lilla bensinmotorn hela tiden. Audi m.fl. kommer säkert att förbättra konceptet och kommer nog att anpassa den efter våra körförhållande i Europa mer än vad Prius är. Läs gärna vad Collin skrev för en tid sedan när han testade Prius, det ligger en hel del i vad han skrev.

#10
2011-04-20 22:02

Skulle vilja se den som frivilligt utsätter sig för att framföra en 1700kg tung bil med 27hk över en sträcka mer än 5mil. :)

#11
2011-04-20 23:38

Re quattron
Helt klart kan man vara ledande på andra sätt, men du klagar på att Prius är slö utanför 50 skyltarna, vad tror du denna tunga Audi kommer att bli när alla 27 hkr ska driva bilen......?

Snacka är en sak, medans verklighet är en annan...

#12
2011-04-20 23:52

Många här som kritiserar Volvos nya front. Vad ska man då säga om denna??? Klar fördel Volvo.
Finns också en artikel om Rolls Royce Ghost. Samma där!!

#13
2011-04-21 10:33

Undrar om det är möjligt att publicera nyheter om ett fabrikat UTAN att bilmärket med stort T,...kommer på tal i ett positivt eller negativt sammanhang!?

Nu handlar det om Audi och själv tror jag nog att teknikerna har bättre koll på "vad som är möjligt" eller inte....än vissa förespråkare här för ett specifikt fabrikat!

Tekniken som behövs för att bygga snålare bilar är jag helt övertygad om att den sedan länge har funnits...nu handlar det bara om viljan!
Dock kan vi vara bistert säkra på att utvecklingen på Elbilar kommer att fortsätta gå långsamt,...men att förbränningsmotorerna kommer att bli snålare.
Den dagen som "vanliga" bilar snittar 0.3l/m så kommer bensinen/Dieseln kosta långt över 20kr/litern så billigare att köra bil kommer det ändå inte bli per mil för konsumenten.
Biltillverkarna har mycket att tänka på då bilarna inte skall bli för snåla eller bra ....för snabbt!

#14
2011-04-21 12:06

Re mistro

När det gäller hybridbilar eller för den delen nåt annat så är det nog svårt att Toyota inte tas upp eftersom de är Världsledande...... Så det får man nog vänja sig vid och så länge det är en saklig debatt är det inget problem....

#15
2011-04-21 16:58

100% el nu tack. hur svårt kan det vara?

#16
2011-04-21 18:53

Till Linus:
En front är mer än bara grillen. Hela fronten på Volvos nya koncept är en katastrof. På Audin är det bara grillen, men dock tillräckligt för att förstöra hela looken.

#17
Raymond K
2011-04-21 21:57

Varför envisas Audi med dessa jättegrillarna?
Om grillen var hälften så stor som nu skulle denna bilen vara kanonfin.

#18
2011-04-25 22:14

Men Simon no1, har du inte läst artikeln? 27hk med elmotorn är ju en sak, men väl utanför 50-skyltarna kommer annan motor, precis som Prius, att driva bilen. Denna är av en annan kaliber vilket nästan gör jämförelsen orättvis men det är ju du som hela tiden ska jämföra med Toyan.

#19
2011-04-26 07:22

Re quattron,

nej nu får du allt bemöda dig att kika på första sidan innan du skriver, det var storknut som drog in Previa i diskusitionen och ingen annan....!

Ja, jag har läst texten och den går på el i 54 km och en så stor stad finns inte så du lär få sitta med din elmotor på 27 hkr även utanför 50 skyltarna.....:)

#20
2011-04-29 12:52

Designern måste ha varit på fyllan när han ritade det här kadavret!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.