Bild
Nästa artikel
Audi A3 Concept – försmak på sedan

Audi A3 Concept – försmak på sedan

Nyheter

Audi A3 Concept visar hur nästa generation A3 kan se som fyrsitsig sedan. Modellen debuterar på bilsalongen i Genève.

Audi presenterar nu de första illustrationerna på Audi A3 Concept. När bilsalongen i Genève slår upp portarna under första veckan i mars kommer konceptbilen att finnas på plats.
 
Enligt Audi är A3 Concept en förhandstitt på nästa generation A3 som väntas nästa år. Bilen är först ut på en helt ny plattform som i framtiden ska utgöra grunden för flera modeller från Volkswagen-koncernen.

Audi A3 Concept är en sedanmodell med hög fönsterlinje, fyra dörrar och sluttande taklinje som ger bilen en coupéprofil. Framtill noteras strålkastare med lysdioder och den karaktäristiska stora grillen med inslagna övre hörn.

Fyra sittplatser står till förfogande och på längden mäter bilen 4,44 meter. Bredden är 1,84 meter och höjden endast 1,39 meter.

Under huven hittas en femcylindrig, turbomatad bensinare som pumpar ut 408 hästar. Kraften levereras till alla fyra hjul via en sjustegad växellåda av typen S-tronic.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A3 Concept?

Taggar: Nyheter, , Audi, Audi A3

Kommentarer

#1
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-02-21 18:12

Vill ha!

#2
2011-02-21 19:04

vill ha oxå !!!!!!

#3
emellertid
2011-02-21 21:16

Den här är perfekt för Top Gear teamet att slänga en husvagn på

#4
2011-02-21 22:21

Som 90% av alla "Concept" så har den däcksprofil som tilltalar enbart fjortisar. (Plus en del äldre som fastnat i sitt egna lilla "concept". Fjortis-conceptet.)

#5
Roger Skagerström
2011-02-22 00:42

Pender: Det här med design ;) När ska alla gubbar lära sig att gummi må vara praktiskt i det verkliga livet, men det är INTE vackert. Ett koncept går ut på att visa en design från sina bästa sidor. Och då gör sig inte 14" med ballongdäck så speciellt bra.

Sen kan jag väl hålla med om att 15"-16" passar utmärkt på en vanlig svenssonbil. Men om man vill att bilen ska se lite roligare ut så är det lågprofil som gäller ;)

Sen är ju alltid ritade koncept extrema. Jag skulle heller inte vilja åka omkring med den som den såg ut på bilden. Men på en bil i den storleken så sitter 18" som ett smäck!

Sen att den ser helt missbildad ut baktill när den har den fula lilla ankstjärten till baklucka (samma missfosterdesign som A7 och Passat CC).

#6
Roger Skagerström
2011-02-22 00:44

Det - det är en annan historia skulle det stå på slutet ;)

Dock en väldigt avgörande fråga. Skulle inte vilja ha en bil med så rumphuggen bak. Ser ju inte klok ut. För lång för halvkombi. För kort för sedan. Samma sjuka som S60.

#7
emellertid
2011-02-22 10:08

Roger!
Jag är inte så ung längre men jag gillar 17" fälgar och det både ser ok ut och blir inte alltför obekvämt att åka i men dessa jättefälgar med lakritsremmar till däck ser både heltokigt ut och blir totalt obekvämt att åka i.
Hur kan det vara snyggt om det ser ut som om man kör enbart på fälgarna?

#8
2011-02-22 12:36

Roger, bilar ser roligare (skojigare, mer clownaktiga) ut med nära-noll-profil. För dom som har den smaken. Men biltillverkare gör samma misstag när dom av gammal slentrian gör koncept med extrem lågprofil, som när dom lånar ut bilar (i Sverige) till journalister, och har pyntat dom med lågprofil. Som ett brev på posten, så får bilmodellen bullerkritik.

#9
Roger Skagerström
2011-02-22 15:13

Det är som sagt ett ritat koncept. Med ett ritat koncept vill man i första hand få fram "andemeningen" med hela designen.

Man framhäver designelement som är... designade, och dämpar sådant som är ointressant. Backspeglar blir i slutänden ofta en ganska tråkig historia som är svår att få att smälta in. Därför gör man dom löjligt små, så att de nästan inte syns, för att de inte ska stjäla showen från bilens linjespel i övrigt. På A3'an här är det inte ens samma form på speglarna framifrån som bakifrån.

Däck är .. totalt ointressant. Det är en svart gummiring som är fruktansvärt ful. Fälgdesignen däremot är spännande. Fälgarna ska matcha bilens övriga linjer. Nu för tiden sitter mycket av märkesidentiteten i fälgarna med. Inte sällan kan man, om man är lite nördig, identifiera bilmärket bara på fälgen (om man håller för loggan naturligvis).

Det man vill ska synas är "highlightsen" i designen på bilen. Gummiringarna är inte en av dom.

Ni får istället vara glada att bilen har gummidäck. Och inte som många suv-koncept (även byggda, utställda sådana), som verkar ha plasthjul där däck och fälg är samma enhet. Ser ut som en rymd-Lego-bil. Det om något ser helt tokigt ut.

#10
2011-02-23 10:28

Fulhet ligger i betraktarens ögon. Mao, de som tycker däck är fula, tycker sannolikt att däck är fula. Om konceptkonstruktörer/ritare tycker däck är fula, eller inbillar sej att folk tycker däck är fula, vet jag ej. Jag som tycker att däck varken är speciellt fula eller snygga, tycker att oanvändbara däck ser fåniga ut. Men jag kan förstå att de flesta fjortisar, inte bryr sej ett dugg att bilen ska användas. Bara den ser häftig ut, så dräglas det.

#11
Ved
2011-02-23 12:00

Audi-design är nästan alltid som även i detta fall snygg!!

#12
Börje bilkunnig
2011-02-23 19:07

Jag som inte trodde att en Audi kunde bli fulare...
Ser ut som en tillplattad slät bulle.

Överdrivna fälgar som tar uppmärksamhet från bilen.

Sedan tog visst den röda pennan slut så det fick bli en överdriven grill som tar bort den rena, exklusiva premiumkänslan istället.

Men ajdå, då fanns det ingen svart färg kvar till några sidolister!

Oj, hur ska Audi nu har råd att "designa" fler modeller efter denna?

Jo, inspirationen till framlyktorna hämtades billigt genom att titta på en ledsen Kines! :)

#13
emellertid
2011-02-24 11:37

Spot on Börje bilflummig.

#14
Börje bilkunnig
2011-02-24 14:17

Spot on, vad betyder det?
Vi hade inte så mycket utländska när jag var grabb.

Och så har frugan gjort slut idag men hon kommer väl snart tillbaka som vanligt när hon insett att Börje är oersättlig...

#15
Jager
2011-02-24 15:01

aj då, Börje... men om hon tog Avensisen kommer hon ju inte så långt?

#16
Börje bilkunnig
2011-02-24 15:11

Jager: Haha, det har du rätt i! Vet inte hur många gånger min gamle Bluebird har fått dragit dendär Avensisen...

#17
2011-02-24 15:36

Re Börje
Det beror ju på att din fru inte vet hur man startar den, och kanske också på att de enligt dig byter motor på en dag, vore bättre om de gjorde jobbet ordentligt.....

Fast å andra sidan sett så har du ju ljugit om var du bor så då är det nog inte så otroligt att du ljuger nu med, i verkligheten har du säkert aldrig bogserat nått med din Bluebird....

#18
Börje bilkunnig
2011-02-24 15:43

Moget att blanda in frugan du Simon... Inte rätt tillfälle heller då hon stack förut, jag är känslig nu, acceptera det.

Men du gör väl vad som helst för att försöka försvara ditt Toyotaägande. Du är väl ännu mer ledsen än mig nu då du fått höra sanningen igen.

Jag har förklarat för dig flera gånger att det var ett skämt detdär med att jag bor i samma stad som dig. Men likt förbannat är det det ett av få argument du har att komma med. Pinsam...

#19
2011-02-24 16:13

Re Börje
Det är du själv som tagit upp din frus Avensis inte jag...

Var glad att det är ett av få, men jag har fler och i andra tråden så har du ju nu målat in dig i ett hörn igen, oavsett om det tog en eller två dagar så innebär det att du ljugit igen.......:)

#20
Börje bilkunnig
2011-02-24 16:21

Simon: Vad menar du med att min (fd?) fru inte kan köra bil? Vad har det med saken att göra? Påhopp på en person som inte har med detta att göra ens. Det är värre än när du hoppar på mig.

Du har ett fåtal dåliga exempel som jag dessutom besvarat flera gånger.

Och när du skrev detta så har dade du inte ens läst svaret i det inlägget där du "målat in" mig.

Måla lille du med dina vattenfärger så slipper vi dig här...

#21
2011-02-24 17:07

Re Börje
Ja eftersom Avensis är en av de felfriaste bilarna och du påstår att du fått bärga den så många gånger så beror det väl antagligen på att du ljuger eller på föraren......

Jag har läst i andra tråden och kan återigen konstatera att först sa du en dag och nu säger du två dagar så vilket du än väljer så har du ljugit igen...:)

Vattenfärgerna får du behålla......

#22
Börje bilkunnig
2011-02-24 17:11

Jaja, skulle kunna vara elak tillbaka men just nu är jag för glad för det. Frugan är tillbaka! Hon hade bara varit hos sin syster och fikat, hon blev förvånad när hon hörde vad jag trott...

Och dagen till ära gick Avensisen bra, dock börjar växellådan bli trött...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.