Det är inte längre säkert att helt nyutvecklade bilar får toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester. Det visar inte minst den senaste omgången där flera bilar testats.
Ett exempel är nya Kia EV4 som får nöja sig med fyra stjärnor i totalbetyg. Däremot finns ett särskilt säkerhetspaket att köpa till, och det höjer betyget till fem stjärnor. Det är samma resultat som för Kia EV3 tidigare i år. På den svenska marknaden är dock alla assistanssystem standard, så här är bilen ”femstjärnig”.
Även nyutvecklade Renault Clio blir utan den femte stjärnan. Det gäller också Toyota Aygo X och Yaris.
Men det finns också flera bilar som får beröm för krocksäkerheten och uppnår fem av fem stjärnor i totalbetyg. Det gäller bland andra Mercedes CLA, Mazda CX-5 och Volkswagen T-Roc.
Krockskyddet i Mercedes CLA beskrivs som ”enastående”. Krockskyddet för vuxna får hela 94 procent vilket är ett av årets bästa resultat.
Även kinesiska uppstickaren Deepal S05 får högt betyg, men assistanssystemen kritiseras för att ha blivit sämre sedan märket senast testades förra året. I stället för att lösa grundproblemen har Deepal gjort det möjligt att permanent stänga av vissa varningar.
Tittar vi på statistiken för samtliga bilar som krocktestats enligt 2025 års reglemente blir en trend tydlig. Det är att många ”uppstickarmärken”, framför allt från Kina, verkligen tar krocksäkerheten på allvar.
Allra högst betyg för krocksäkerheten för vuxna får eldrivna småbilen Firefly från kinesiska Nio. På topplistan finns även turkiska Togg, kinesiska Deepal och Kinautvecklade elbilen Mazda 6e. Volvo EX90 samt Polestar 3 och 4 hamnar strax utanför listan, men även dessa modeller får mycket högt betyg för krockskyddet.
På listan över bilarna med de sämsta betygen för vuxenskyddet finns flera etablerade märken. Dit hör exempelvis Hyundai Inster samt flera VW- och Toyotamodeller. Men allra lägst betyg får kinesiska minibilen Dongfeng Box.