Bild
Nästa artikel
Årets Familjebil 2010: Opel Meriva

Årets Familjebil 2010: Opel Meriva

Nyheter

Opel Meriva får utmärkelsen Årets Familjebil 2010. Juryn menar att bilen är en frisk fläkt med sina bakhängda dörrar.

Tolv svenska motorjournalister har valt Opel Meriva till Årets Familjebil 2010. Utmärkelsen har delats ut av tidningen Motorföraren sedan mitten av 1990-talet.

Motiveringen lyder: ”En frisk fläkt i bilvärlden med bakhängda dörrar, som gör det väldigt smidigt att kliva i och ur. Prisvärda Opel Meriva har spännande linjer och andas nytänkande med köregenskaper åt det trygga hållet.”

– Det är verkligen roligt och en stor ära att få det här priset. Det känns som om vi är på helt rätt väg nu, säger Ralph Gonsalves, vd för Opel i Sverige.

– Opel vill förnya sin design. Nu vågar vi göra något nytt och det är Meriva ett bra exempel på. Det kommer mera efter hand.

Sedan modellen introducerades 2002 har ungefär 80 000 exemplar levererats till kund.

Diskutera: Är Opel Meriva årets bästa familjebil?

Taggar: Nyheter, , Opel Meriva

Kommentarer

#1
Guess who
2010-11-05 14:00

Hahaha. Bojkotta skiten NU!

#2
Khaled Farhad
2010-11-05 14:22

Bara 80 000? I Sverige? Eller hela världen?

#3
Khaled Farhad
2010-11-05 14:23

PS. Den är för liten för att vara årets familjebil.

#4
798
2010-11-05 14:52

Hela bunten är mutade.

#5
Khaled Farhad
2010-11-05 15:00

På vilket sätt är det smidigt att ta sig ut en bil med självmordsdörrar på tex en IKEA parkering. Ajj, tänk er bara skadekostnaderna som inte täcks av garantin. Tänk om, tänk om rätt!!

#6
2010-11-05 15:28

Det är avsevärt bekvämare att ta sig in och ur en bil när dörrarna är hängda i bakkant.

Det visste man redan på de täckta hästvagnarnas tid.
Före WW2 var de flesta fyrdörrars bilar utrustade med bakhängda dörrar juat av bekvämlighetsskäl.

Synd bara att man inte tagit steget fullt ut och tagit bort B-stolpen.

#7
Khaled Farhad
2010-11-05 15:35

Saabnisse
Kan hålla med dig om att det är bekvämt men det är inte smidigt. Sen så borde man faktiskt ta bort B-stoplen. Men tror det är för säkerheten...

#8
kim Jansson
2010-11-05 15:36

Verkar vara mindre seriösa killar i gång med kommentarer, bilen i fråga är kanon och större än vad man vid första anblicken kan tro, till Khaled har du verkligen provat den bakhängda dörren på en riktigt full parkering någon gång, om inte gör det så kan vi diskutera sedan.
Enligt min mening har Opel tänkt helt rätt, inte du!
För övrigt är bilen mer än tillräcklig för en normal Svensk familj 2 vuxna 2 barn, kanske något för dig att tänka på, annars köp en VW buss eller en S-Max, plats för minst 7 barn.

#9
Khaled Farhad
2010-11-05 15:51

Kim Jansson
Nej, jag har inte provat dörrarna men har sett bilen i verkligheten. Tack för tipsen på större bilar men jag har inga barn eller så och gillar inte stora bilar med undantag för större Volvo bilar. Men det är bara dörrarna som känns lite konstiga, de ser väldigt osmidiga ut.

#10
2010-11-05 16:32

Folk som skriver har då aldrig öppnat dörren på en ny Meriva, än mindre suttit i den. Var till Opel igår och hämtade ut min bil på Service och passade på att kika på denna då. Konstruktionen med bakdörrarna må vara lite smått farligt med ack så smidigt! Att ha ungar i baksätet med barnstol borde vara en ren barnlek att sätta dom på plats och spänna fast. Bagageutrymmet var hyffsat stort men ingen jättekombi dock. Förarplatsen kändes väl genomtänkt och man satt behagligt och hade allt inom räckhåll. mittkonsollen gick dessutom att skjuta på en skena ända från instrumentpanelen till mellan sätena! Smart! Baksätena gick också dom att reglera. Merivan är på alla sätt en smart bil och prislappen på dryga 160 000 kr för basversionen känns som en fis i rymden jämfört med vad man får.

#11
2010-11-05 16:33

Förlåt, menade armstödet, inte mittkonsollen...

#12
Khaled Farhad
2010-11-05 16:35

Till Opeltobbe
Hur smidigt tror du det är att sätta in och ta ut en barnstol när du står på en fullpackad parkering. Wips så slår dörren i bilen bredvid. Vad gör du? Bilen kanske känns smart men dörren gör det inte smidigare, utan bara svårare vi sådana situationer.

#13
Khaled Farhad
2010-11-05 16:55

Jag vill inte att folk uppfattar som om jag tycker att bilen är dålig eller så. Det är bara dörrarna som jag har invändningar mot. Bilen i sig är bra.

#14
Inget nytt under solen
2010-11-05 17:04

Ett steg framåt och två tillbaka.
Om bakhängda bakdörrar är kriteriet för "årets familjebil" måste man nog undra vilka kriterier MHF och de tolv motorjournalisterna ställer för "årets pensionärsbil" .. om de nu har en sådan utmärkelse.
.
Bakhängda dörrar är gammalt nytt och har fler nackdelar än fördelar.

#15
kim Jansson
2010-11-05 17:22

Khaled, om du sticker in på något Opel Center i landet så får bergis både provköra och provöppna bilen.
Men behöver du något större så prova nya S-Maxen med stora diseln i välj Titanium, snik modellerna är rent ut sagt tråkiga.
Du kommer förmodligen att bli lika nöjd som jag, ny tjänste bil och tredje S-Maxen

#16
2010-11-05 18:40

Bakhända dörrar fram också så är vi tillbaka till Renault Cv4 från 50-talet. Bekvämt men dåraktigt.

#17
Marc
2010-11-05 20:41

Visserligen tycker jag det verkar smart med bakhängd bakdörr. (Att det var mindre lyckat förr tiden, då det inte fanns säkerhetsspärr, är en historia för sig. Som en och annan något förvirrat blandar in här.) Men ännu smartare vore att fixa till fungerande skjutdörrar (Till skillnad från de icke-fungerande på Peugeot 1007)

#18
Jörgen Fransson
2010-11-05 21:04

Ford c max är absolut fulast enligt min åsikt. Sen att den delar bottenplatta och en del komponenter med volvo och mazda gör ingen skillnad. Ford har snålat in på en del detaljer tex elsystem och säljs till billigare pris än volvo. Så mer prisvärd kanske den är och säkert praktisk. minicooper är en klassiker och snygg men känns lite föråldrad. Peugoten var ett fräscht inslag. alfan känns också spännande.
V60 har jag sett en fin bil men alltför dyr den är absolut inte prisvärd om man skall ha en del utrustning till.

#19
DeN
2010-11-05 22:19

Khaled, men du kommer väl ha samma problem med vanliga dörrar också? De kommer också slå in bilen beredvid...

#20
Lars Selin
2011-02-27 18:56

Har kört min Meriva nu i två månader och kan intyga att det är en mycket kompetent bil, jag har kört bilar som kostar 100000 mer och de går inte förbi Opel, Opel är sveriges mest underskattade bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.