Bild
Nästa artikel
April rekordmånad för Audi

April rekordmånad för Audi

Nyheter

Aldrig tidigare har Audi sålt så bra i Sverige som under april. Nu är den tyska tillverkaren större än både Ford och Toyota.

April innebar en rekordnotering för Audi när det gäller antal nyregistreringar i Sverige. 1 935 sålda bilar gör Audi till landets tredje största bilmärke, efter Volvo och Volkswagen.
 
– Vi har fått en fantastisk start på året med fortsatt hög orderingång och efterfrågan från marknaden. Modellprogrammet är starkt och våra återförsäljare gör ett fantastiskt jobb. Utsikterna för ännu ett rekordår för Audi ser mycket bra ut, säger Raine Wermelin, försäljningschef Audi Sverige.

Jämfört med samma period i fjol har Audi ökat sin marknadsandel från 6,06 procent till 6,29 procent. Samtidigt har Ford och Toyota tappat, vilket har gjort att Audi kunnat köra om.

I höst lanserar Audi nya A6 Avant, en viktig bil för tjänstebilsmarknaden. Oktober innebär också premiär för kompaktsuven Q3.

– Audi Q3 upp ett helt nytt segment för oss där vi ser stora möjligheter, säger Raine Wermelin.

Diskutera: Klarar Audi att behålla tredjeplatsen?

Taggar: Nyheter, , Audi

Kommentarer

#1
2011-05-04 11:03

Snygga bilar, gediget byggda, riktiga motorvägslok men också rappa på småvägar. Klart att folk vill ha sådana bilar - trots det högre priset. Själv är jag sugen på en ny Audi A6 - trots åratal av Mercedes-innehav.

#2
Raymond K
2011-05-04 11:16

Fina bilar men jag hatar deras mastodont grillar.

#3
2011-05-04 11:54

Listan på allt negativt och dåligt om Audi kan gå fyra varv runt jorden.

Men enklast så är det en bil för människor utan personlighet, stil och tankeförmåga som ser precis så långt som näsan räcker och är sjukligt fixerade vid vad andra människor gör.

En helt perfekt bil för Svenska således, självklart säljer den fantastiskt i ett land där befolkningen rationaliserat bort hjärnan för att det är sååå politiskt korrekt och trendigt.

#4
2011-05-04 13:26

Inte förvånande att de ökar. Bra bilar, förmodligen bäst i tyska premiumklassen.

#5
2011-05-04 13:33

N-iklas, kan du återkomma med någon slags källhänvisning till dina påståenden? Eller är det helt enkelt avsaknaden av egen tankeförmåga som gör sig gällande och bäddar för en sänkning av nivån i tråden?

#6
Storknut
2011-05-04 16:29

Har provkört Audi som en bekant äger och kan bara instämma med att Audi är en genuint välbyggd bil och är inte alls förvånad över dess goda försäljning.

#7
Gert Andersson
2011-05-04 17:48

Överskattade bilar som körs av låtsasrika moderater som varken har råd med Mercedes, BMW och Lexus och inte vågar köpa ett riktigt premiummärke för att undvika att skilja sig från grannens V70 allt för mkt...

Fula, ser billiga ut. Passaten ser mer Premium ut.

#8
2011-05-04 20:52

Eftersom Audisar har ungefär samma tendens att råka ut för fel som andra märken, så borde de, och överiga bilar med minimigaranti, bojkottas tills de inför 5 års garanti. Särskilt som fel på "Premium-bilar" ofta blir dyra. "Chauffören" skrev i en annan tråd att de flesta märken i Norge, inkl. Audi, redan har 5 års garanti. Så även i USA. Vore bra om biltidningar var lika vakna på att kritisera de korta svenska garantierna, som vikten av ESP.

#9
2011-05-04 21:12

Så länge Audi kan hålla ställningen (sälja bilar med vinst) utan förlängd garanti får du nöja dej "Pender". Men vill du inte ha, eller har råd med en Audi, så köp ingen.
.
Till tråden: Nej, Audi kan inte hålla 3 platsen i långa loppet ... Toyota kommer nog tillbaka.

#10
2011-05-04 22:03

Man kan fråga sig om Pender överhuvudtaget har körkort.

#11
2011-05-04 22:39

Ligger väl lite i det Pender säger. Tar man ut ett överpris för en produkt så borde det minsta man kunde kräva vara att man får samma garantier som en 400 000 kr billigare Kia.

#12
2011-05-04 23:20

Nope Roger Skagerström, kolla vilka garantier du får på, exempelvis en Koenigsegg a 10 mille .. Ser du enbart till priset borde du ju få 20 års nybilsgaranti .. jämfört med en "vanlig" premiumbil a 500.pistoler :o)
Så där enkelt är det inte. Vill du ha en Audi .. så köp en. Vill du inte ha en Audi eller om du inte har råd .. låt bli!

#13
2011-05-05 00:04

Men en Koenigsegg kostar inte mer än någon annan i sin klass ,och kostar väldiga summor att tillverka och görs i små serier, inget som går att jämföra.

Det är inte så enkelt, men jag tycker fortfarande det är oerhört sniket av premiumtillverkare att inte erbjuda något extra i form av garantier jämfört med vanliga bilar. Vad är det som är premium då? Det enda man betalar för är känslan i lädret och lite ljudisolering då. För VAG och Mercedes (Hedins bla)är ju kända för kassa verkstäder. Man får ett jävligt stort leende av säljaren när man köper bilen, sen får man halvdan service och sämre garantier än en Kia. Låter som ett bra köp.

#14
2011-05-05 08:57

Är mycket glad för Audi och håller dem också högt,...men jag är oerhört förvånad över att de säljer så bra trots sitt extrema pris.
Skall jag köpa ett verktyg så betalar jag gärna för kvalite,då det är något som oftast håller livet ut.
Kvaliten på en ny premiumbil kan mer än en gång diskuteras,för hur mäter vi det?
Håller en Audi ifrån -05 ihopa bättre än en ny Kia,så att totalkostnaderna för ägaren blir lägre?
( är det ens självklart att en NY Audi håller bättre?)

Näe...vi har alla vår syn på bilar men oavsett hur mycket jag älskar bilar så finns det en verklighet också och i den verkligheten så är en bil i grunden bara en "slitochsläng" produkt som gärna inte skall kosta mer än sitt boende.

Audi är idag så starkt förknippat med kvalite att många gör en väldigt dålig affär eftersom att de inte har råd att betala priset.
Audi snackar om teknik och låg bränsleförbrukning,..men varför bryr sig deras kunder om en låg bränsleförbrukning? ....Är det inte prestige och prestanda som är viktigast för dem?
Man förlorar gärna 200.000kr över 3 år enbart i värdeminskning men anser att det är viktigt att bilen är bränslesnål på pappret?

Bmw med flera lockar med fri service men var det därför deras kunder gjorde sina val?
Är dessa bilar så hemskt mycket bättre än de övriga så varför inte "slänga" med 5 års nybils garanti? ( som vissa här envist hävdar inte behövs )

För mig och många andra hade DET varit en garanti för att slippa dyra verkstadsbesök efter 2 år!
DÅ kunde de som inte har 500.000kr undanstoppat köpt en 3 år gammal bil för halva priset och kört relativt säkert i 2 år till,...som alternativ till en ny Volvo.

För visst är det så att ALLA vill ha en premiumbil OM de bara hade haft råd? ;-) ....eller?

#15
2011-05-05 10:11

Underligt resonemang du för Jes_. Bara för att dagens Audi-kunder nöjer sej med 2 års garanti, så skall all utveckling av deras snålkorta nybilsgaranti upphöra? Ett av skälen till att premium-bilarna går att sälja med 2 års garanti, är att köparna oftast är korttida tjänstebils-kunder. Ett annat är att många kunder, i likhet med dej, har begränsad föreställnigsförmåga och få erfarenheter av dyra reparationer. Ett 3:e skäl är att försäkringen utgör en begränsad form av förlängd nybilsgaranti.
Jes_, ett annat tankefel gör du, då du tror att det handlar om brist på pengar, när man inte väljer dyr bil. Många rika har ingen bil alls. Många låginkomst-tagare köper dyr bil, och begränsar sina restaurangbesök till en halv special. Alla gör olika val.

#16
Raymond K
2011-05-05 10:43

Om någon tror att man måste vara rik för att köpa en Audi så har man ingen koll på deras modellprogram

#17
2011-05-05 12:12

Svenska bilköpare är verkligen lättlurade. Man skall aldrig sluta att förvånas. Synnerligen trista och övervärderade gubbilar!

#18
2011-05-05 14:12

Personligen har jag svårt för audi, vi har en -06 a6 avant på jobbet, den har jag kört några gånger och man blir så besviken, folk talar ju så got om dom.. Inrednings kvalitet?? var då? Rattarna till värmereglaget känns ruskit billigt och slappa, samma sak knappen till stolsvärmen som sitter lite "löst" ingen stuns i knappen.. Stolarna är bedrövliga, och jag fick lyfta på benet flera gånger under min 14 mil långa körning, inget blod i benet.
Om man tar tag i instrumentpanenen som täcker hastighetsmätaren, typ genom ratten, och trycker den neråt så lyfter panenen inne vid rutan. jag har provat på andra bilmärken, där sitter den fast..
Varför är dörren så tung i en audi? vikter? tröga gånggärn? vad jag vet så är inte audi ledande på krocksäkerhet över dörren..
Och bilprovningsstatestiken är ingen rolig historia för a6.. ajaj långt ner i listan..
Audi? vag över huvud taget? -Nej tack!

#19
2011-05-06 09:34

Även om jag har många invändningar mot t.ex. A4, så uppskattar jag att dom inte (som på C-klass) satt i halvelektriska stolar som standard. Såna stolar ger ingen extra komfort, men blir en stor extra utgift när dom går sönder. (Av dyrare lull-lull är el-stolar bland det minst hållbara.)
Fast, har man obegränsade ekonomiska resurser, eller bara tänkt behålla bilen 2 år, så är "full-el-stolar" (med minne och el-svank) ganska komforthöjande. Tillval för A4 och C-klass.

#20
Gert Andersson
2011-05-07 11:01

Raymond K: En stor grill gör att det går åt mindre plåt och stötfångarplast.

Fult och mindre hållbart. Men billigare.

#21
Raymond K
2011-05-07 11:50

Ja det är sant Gert. dom tjänar säkert massvis med pengar på detta.

#22
2011-05-07 22:03

ÄVEN SKODA GJORDE BRA APRIL MÅNAD 1382 ST..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.