Bild
Nästa artikel
Antonov: Saab klarar inte säljmålet

Antonov: Saab klarar inte säljmålet

Nyheter

Saab riskerar att få allvarliga ekonomiska problem. Det säger ryske affärsmannen Vladimir Antonov – som sågar bolagets affärsplan.

Saab Automobiles affärsplan om 80 000 sålda bilar för 2011 håller inte. Därför måste nytt kapital in i bolaget, säger Vladimir Antonov i en intervju i Dagens Industri.

– Saab Automobile kommer att sälja maximalt 60 000 till 65 000 bilar i år enligt min personliga uppfattning och klarar inte målet 80 000 bilar, säger han till tidningen.

Om affärsplanen spricker kan Europeiska investeringsbanken, EIB, kräva att lånet på 3,5 miljarder kronor ska betalas tillbaka, ett lån som garanterats av svenska staten. Det skulle innebära allvarliga konsekvenser för Saab, enligt Antonov:

– Saab kommer att gå i konkurs inom fem dagar, säger han till Dagens Industri.

”Svart moln över Saab”
För att klara verksamheten 2011 och 2012 måste Saab få fram en halv miljard kronor i ytterligare kapital. Den finansieringen säger sig Antonov vara beredd att täcka. Ett problem är dock, enligt Antonov, att EIB nekar den ryske affärsmannen som investerare i Saab.

Därtill säger Antonov att 1,7 miljarder kronor behövs för att utveckla en ny, mindre Saab-modell. För att göra det möjligt krävs fler finansiärer. Men Antonov menar att de är svåra att hitta eftersom det ”hänger ett svart moln över Saab”.

Vladimir Antonov tvingades bort som huvudägare till Spyker i samband med slutförhandlingarna om Saab med tidigare ägaren General Motors. I dag fungerar han som långivare. Tidigare har han uppmärksammats på grund av påstådda kopplingar till organiserad brottslighet, kopplingar som inte har kunnat styrkas.

Diskutera: Klarar Saab att sälja 80 000 bilar i år?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
tikka masala
2011-03-10 12:35

Antanov is a very wise man !

#2
2011-03-10 12:40

Klar att Saab inte kommer sälja 80 00 bilar tyvärr, det ända man kan hoppas på är att det finns nån som är villig att gå in med pengar, men tyvärr är det nog bara konstgjord andning......

#3
besserwissern
2011-03-10 12:47

Det kan ta en ända med förskräckelse :).

#4
Erik F
2011-03-10 13:20

Jan-Åke eller Muller sa tidigare att de inte måste sälja 80 000 bilar. Det räcker med 60 000 för att det ska gå runt.

ingen idé att sprida rykten och göra folk oroliga. Låt detta vara och se hur det utvecklar sig.

#5
Lånebubblan...saab
2011-03-10 13:20

Saab är en lånebubbla utan säljbara produkter. Det är bara lånen och garantierna som är nåt att ha.

#6
2011-03-10 13:31

Re Erik F
Det är ju just det som är problemet, Jan Åke och Muller kan man inte lita på, däremot verkar Vladimir stå med fötterna på jorden och han säger ju att pengarna inte kommer att räcka om de säljer 60 000 bilar...

Skillnaden är att han är affärsman och Jan Åke och Muller är två entuiaster som gillar Saab.....

Så jag tror nog Vladimir vet vad han talar om och han går ju ut med en varning till regeringen så det är nog skarpt läge.....

#7
Jarl - stolt svensk
2011-03-10 13:51

Har vi hört den förr?!

Först 80.000
sen 60.000
sen 40.000
sen 20.000
slutar på 15.000 kanske+

#8
Robban Johansson
2011-03-10 14:01

Det här är ett politiskt utspel för att få regeringen att trycka på EIB att godkänna Antonov som delägare.
Inte säskilt svårt att se..

#9
mnja
2011-03-10 14:02

Men om det blir 15.000 st så är det bra det!
Tänk att det finns 15.000 st som vill köpa en Saab bil i dagsläget! Otroligt!

#10
Jan L
2011-03-10 14:02

Jag tänkte direkt förra året när Muller och Jonsson började tala om antalet sålda bilar i så absoluta tal att nu kommer Saab att få problem. Nu har man gett media något konkret att ständigt mäta emot istället för att granska företaget på ett mer initierat sätt.

Saab Automobile AB är ju faktiskt ett privat företag som inte har någon skyldighet att stå och servera media och allmänhet med sina säljmål ungefär liknande tivoliutrop.

#11
2011-03-10 14:27

Robban här nedan har naturligtvis rätt: Detta utspel beror på att han vill pressa EIB att låta honom gå in som finansiär.

Lite utförligare intervju för er som bara vill se allt i svart:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/antonov-beredd-ga-in-i-saab_5997211.svd

Och ännu en gång: Man går runt även om man bara säljer 60-65 tusen bilar. JÅJ och Muller har bättre koll på siffrorna än ryssen.

#12
2011-03-10 14:29

Naturligtvis gäller det för Antonov att med alla medel göra sig oumbärlig för Saab.
Han köper in sig ännu mer i företaget och det skulle han väl inte göra om han inte trodde på det.

#13
Lennart s
2011-03-10 16:31

Robban har helt rätt, Antonov sätter press på EIB för att bli insläppt som ägare.

#14
2011-03-10 16:48

Re Rålle

Jan Åke och Muller har redan bevisat för många gånger hur rätt de har, inget annat än rena gissningar från dom Herrarna, ingen av dom har kört sina företag med vinst, Vladimir däremot har lyckats i sina affärer, vad får dig att tro nåt annat.....?

Saab har helt enkelt sålt för lite bilar och snart är pengarna slut....

#15
Henr1k
2011-03-10 17:54

Mullers bolag, Simon hur gick dom då? Gick alla med förlust?

"Muller studerade juridik vid Universitetet i Leiden. Efter examen 1984 blev han advokat i Amsterdam hos advokatbyrån Baker & McKenzie. År 1989 gick han med i ledningsgruppen för offshore-bolaget Heerema i Leiden. En management buyout gjorde honom till delägare i bärgning och bogsering vid företaget Wijsmuller i IJmuiden. Från och med 1992 ledde Muller flera företag, såsom Emergo Mode Groep, vilket kom att lanseras på Amsterdambörsen som McGregor Fashion Group.
"

#16
S-E S
2011-03-10 18:13

SAAB lär inte bli ensamt om att inte klara sitt säljmål. Se bara VIB´s registreringsstatistik.

#17
2011-03-10 18:14

Simon:
JÅJ och Muller hade fel på siffrorna ifjol då de var alltför optimistiska med hur svårt det var att komma igång efter GM:s nedläggning. Detta medger de själva. Nu säljer man enligt plan. Ge gärna ett exempel på att de haft fel eller ljugit i andra sammanhang. (Dock vet jag att Spyker liksom de allra flesta diminutiva sportbilstillverkare har svårt att visa plussiffror).

Antonov är säkert duktig i det han gör, något annat påstod jag inte. Bara att JÅJ och Muller har bättre koll på Saabs siffror.

#18
2011-03-10 18:30

Rålle G. Problemet är att Antonov går ut med att affärsplanen inte håller = kris. VM och Co måste således förklara vad som gäller. Har Antonov fått det hela om bakfoten eller stämmer det. Vilket av svaren man än ger, kommer att tolkas som "sänke" för Saab.

Om VM säger att affärsplanen håller och 80.000 bilar kommer att säljas så sänker han Antonovs trovärdighet.

Om VM bekräftar vad Antonov säger, så sjunker VMs trovärdighet.

Ingetdera är bra för Saab.

#19
Qvist
2011-03-10 18:55

Ska historien upprepa sig? Sälja så få bilar att företaget inte går runt och sedan leta finansiärer som kan pytsa in pengar hela tiden. Så har ju Saab lyckats leva vidare genom alla år. Verkar inte klokt det här.

#20
2011-03-10 19:00

VM har just nu sänkt Antonov.! I ett pressmeddelande tillbakavisar man has uttalande; 80.000 bilar gäller.

Såpa.

Undrar vad som händer om man om en månad måste revidera sin prognos....

#21
mattea
2011-03-10 19:11

Vi ska väl komma ihåg att Mr Antonov gärna pratar vitt å brett, förra året skulle han ju starta tillverkning i ryssland, VM måste få han att hålla mun.

#22
Graeme
2011-03-10 20:57

Har inte insyn i Saab's ekonomi så väl som alla andra här. Och Antonov talar naturligtvis delvis i egen sak. Men när man diskuterar Saab's framtid finns det några saker man aldrig kommer undan: Kostnaden för att ta fram en ny konkurenskraftig bilmodell tangerar idag flera tiotals miljarder kr. I ljuset av detta ter sig Antonovs 500 milj. som "en piss i Missisippi".
Ett bilmärke överlever aldrig på att sälja bilar i bara Sverige. Man måste börja sälja bilar globalt. Här bör väl den stora utmaningen ligga. T.o.m. i centrala Europa. som i vår globaliserade värld närmast är att betrakta som hemmaplan, är Saab en väldigt udda fågel. Det vet alla som någon gång rör sig utanför landets gränser.

#23
Bror Erik Jansson Kalix Kommun
2011-03-10 21:22

F. f.n vad Phoenix konceptet är maxat. Är peppad på nya 9-3 vill inte köpa en till Audi. Saab kom igen nu och leverera en snygg sportig mellanklassare nästa år.

#24
2011-03-10 21:47

Re Henr1k
Jag har inte insyn i dessa bolag, men hur det gått för Muller i bilbranschen (Spyker) är väl ingen hemlighet, exakt likadant som för Saab..... Förlustbolag tyvärr...

Så det ser inte ljust ut får jag säga....

#25
2011-03-10 21:51

Re Rålle, Muller kom in sent, Jan Åke berättade ju vitt och brett om hur många köpare till Saab det fanns, de stog ju på kö....:) Sen Muller kom in har det väl handlat om att de juat inte haft koll på siffrorna, allt för optimistiska säljmål och dom håller inte målet i år heller.... Dessutom ska de ju enligt sig själva gå med vinst redan i år.... Ja, ja, jag är rädd att Antonov har mer rätt än vad man kan tro på de andra två herrarna....

Det lär väl visa sig.....

#26
Efraim
2011-03-10 21:54

Antonov vill ju köpa SAAB.... Tror någon att han skulle göra det om det inte fanns någon framtid... Nej; han vet vad han gör......

#27
2011-03-10 22:39

Efraim, frågan är om VM vet vad Antonov gör. Detta med tanke på Spyker Cars pressmeddelande. Frågan är också om den kloke Antonov vet vad han gör. Detta med tanke på hans uttalanden efter det famösa i morse.

Såpan fortsätter....

#28
2011-03-10 22:59

Och tack för detta, sa Victor M: http://ttela.se/ekonomi/ttekonomi/1.1146968-antonovs-utspel-sankte-spyker

Det blir bara mer och mer obegripligt. Spricka?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.