Bild
Nästa artikel
Amerikansk arbetshäst på 7,3 meter

Amerikansk arbetshäst på 7,3 meter

Nyheter

En pickup blir inte mycket längre än så här. Möt Ram Long-Hauler Concept, kolossen som mäter 7,3 meter mellan stötfångarna.

Amerikaner gillar som bekant stora pickupmodeller, trots tider av ”downsizing” och högre bränslepriser. Det är nya konceptbilen Ram Long-Hauler ett kvitto på.

Utgångspunkten är en Ram 5500 Crew Cab som anpassats med längre axelavstånd, strax över fem meter. Totalt mäter bilen 7,3 meter på längden. Höjden är 2,01 meter och vågen stannar inte förrän 4 218 kilo.

Resultatet blir en kombinerad lastslukare och dragbjässe som inte viker ned sig. En sexcylindrig turbodiesel på 6,7 liter med ett maxvrid på 1 084 newtonmeter levererar kraften till bilens fyra hjul via en sexstegad automatlåda. Bränsletanken rymmer 643 liter.

Ram Long-Hauler ska nu turnera i USA under åtta månader för att känna av publikens mottagande. Därefter beslutas om eventuell serieproduktion.
 
Diskutera: Vad tycker du om Ram Long-Hauler Concept?

Taggar: Nyheter, , Dodge

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-05-17 11:45

Över 4 tons vikt det blir en saftig bilskatt där om någon köper den i Sverige. Men för den som kör stora lass och stora tunga släpvagnar är den ju kanon.

#2
2011-05-17 12:14

Fet! Sjukt stor tank. Typ 10.000 kr att fylla upp. Hoppas på produktion. Kanske får vi isf också se den i Saab-utförande.

#3
2011-05-17 12:18

När krisen var som värst inom världsekonomin hette det från bl.a. Ford och GM att nu minsann skulle man ändra inriktning. Är det här resultatet av den ändringen?
Jag måste faktiskt bara få fråga hur j-vla dumma amerikanerna får bli. Jag hoppades verkligen att GM och Ford skulle försvinna, men tyvärr blev det inte så. Men tids nog kommer de att falla. Tack och lov.

#4
2011-05-17 12:44

Köpte en Chevrolet S10 i vintras. Riktig skitbil kvalitetsmässigt egentligen, men av någon märklig anledning älskar jag den.

#6
2011-05-17 18:57

Skulle jag nu nödvändigtvis ha mej en Amerikansk bil ... så skulle denna kunna stå högt på listan, skulle nämligen gärna ha hojen med på husvagnssemestern och den borde väl kunna stå på flaket :o)

#7
2011-05-17 20:07

Två kommentarer. Detta är en DODGE RAM som tillverkas av Chrysler-koncernen, ingen GM eller Ford. För att dra tungt släp i Sverige kommer krävas körkortskombinationen CE, den blir kanske därmed ingen storsäljare som dragbil.

#8
2011-05-17 20:19

Vi är väl många med CE kort Stene och en hel del kanske med bränslefördelen att privatbilen behöver samma sort som arbetsbilen, alltså avdragsgillt ... hmmm, i varje fall avdragsmöjligt :o)
Det är nog bara Kapten Ohh och .nef som inte kan skilja på olika fabrikat, det ska du inte hänga upp dej på eftersom båda själva är låsta i ett enda fabrikat .... dock inte samma :o)
.
Jag tror nog den här skapelsen kan användas även i Sverige ... kanske inte för privatbilisten i första hand men nog för en del entreprenörer med smak för jänkebil

#9
2011-05-17 20:24

Grejen med den där är väl att den har ett "fifth wheel" på flaket för att koppla på husvagnstrailer/mek-trailer/häst-trailer. De facto går det väl knappt att lasta något alls på själva flaket.

Är nog inget ens den mest vulgära amerikan skulle köpa ens om denne inte hade en trailer. Själva förlängingen på 20-30 cm där mellan hytten och flaket är ju inte ens flak. Verkar vara en solid låda bara för att fylla ut. Troligen för att göra bilen så lång att fronten på släpet inte tar i hytten.

#10
2011-05-18 09:14

Om hytten förlängdes till baklämmen så skulle den kunna fungera som kinalimousine.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.