Bild
Nästa artikel
9 av 10 amerikaner lämnade tillbaka sin Volkswagen efter dieselgate

9 av 10 amerikaner lämnade tillbaka sin Volkswagen efter dieselgate

Nyheter

Efter Volkswagens dieselskandal har den tyska tillverkaren betalat ut pengar till ett värda av cirka 85 miljarder kronor till drabbade amerikanska konsumenter. Samtidigt valde 86 procent av köparna att lämna tillbaka sina bilar.

Det har nu fem gått fem år sedan det framkom att Volkswagen hade manipulerat mjukvara som visade lägre utsläppsnivåer än de faktiska. Skandalen som kallas dieselgate har varit förödande för både VW:s ekonomi och varumärke.

I USA gick VW med på att antingen reparera eller köpa tillbaka de 550 000 bilarna som involverats i skandalen. Nu visar en rapport från Federal Trade Commission (amerikanska motsvarigheten till Konsumentverket) att 86 procent av köparna valde att lämna tillbaka sin bil. Rapporten visade också att VW totalt betalat ut 9,8 miljarder dollar, motsvarande 85 miljarder kronor, till berörda kunder. 

I juni gjorde även EU-domstolen klart att alla konsumenter inom EU i princip bör kunna stämma Volkswagengruppen i landet de bor i eller landet där skadan uppstått, om de köpt bilar som haft så kallade ”fuskboxar” installerade. Mer om det kan du läsa här.

Diskutera: Hur mycket har dieselgate påverkat VW:s varumärke?

 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-07-28 17:03

Hoppas de inser att fusket inte gjorde att de tjänade bra med pengar. 85 miljoner i ersättning till kunder är en bra slant.

#2
2020-07-28 18:57

Ja och 85 miljarder kronor är ännu mer. Samma regler som för kunderna i USA borde gälla i hela världen.

#3
2020-07-28 17:13

Jag undrar vad man fick för personlig kostnad genom att lämna tillbaka bilen?
Fick man igen alla pengar man lagt ut utan avdrag för körda mil?

#4
2020-07-28 17:16

Har för mig man fick en summa som beräknades utefter årsmodell o mil.
Men kan minnas fel

#5
2020-07-28 19:26

Ett antal bilar som nog inte står och rostar sönder på någon bakgård utan får ett liv någon annanstans. Så luftförbättringen uteblir i ett globalt perspektiv.

#6
2020-07-28 19:56

Uffeeh, du har säkert rätt där!

#7
2020-07-28 20:47

Det har varit rätt tyst om de inlösta bilarna. Var finns de? Säljs de på annan marknad? Skrotas de/ska de skrotas?

#8
2020-07-28 20:53

Vad hände med återköpta bilarna som parkerades i USA? Står de fortfarande kvar?

#9
2020-07-28 21:16

Inte konstigt att ny Golf kostar 300k

#10
2020-07-28 21:23

Hur går det med fuskade Volkswagenbilar i Sverige?

#11
2020-07-28 21:54

Jag får inte intryck av att försäljningen inte har påverkats så mycket i sverige-VW gruppen verkar fortsatt sälja bra i Sverige på gott och ont. Jag hoppas ändå att varumärket fått sig en rejäl törn-så lätt ska inte fuskande biltillverkare komma undan! Det är så typiskt att vi i lilla landet Sverige inte får någon möjlighet till upprättelse, får ha en knuten näve i fickan. Jag gillar trots allt många av deras bilar-har en själv ( är inte drabbad av själva skandalen eftersom jag kör bensinbil )Hade gärna valt ett annat märke om jag hittat med samma egenskaper och utrustning till samma pris-har inte hittat någon.

#13
2020-07-29 23:49

Angående länken ovan: undrar hur fräscha VW-bilarna är efter några år under bar himmel i ökenhetta.

#14
2020-07-30 12:05

Som flera andra så undrar jag också vad som händer med de inlösta bilarna ? Det vore ju fruktansvärt slöseri med resurser och miljö om man bara skrotar 550-tusen bilar, förmodligen i riktigt bra skick

#15
2020-07-31 23:15

Skrotning är ett effektivt sätt att hindra att billiga begagnade delar kommer ut på marknaden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.