Nästa artikel
40-gata – då kör hälften för fort
Nyheter

40-gata – då kör hälften för fort

Publicerad 7 mars 2013 (uppdaterad 7 mars 2013)
Ju lägre hastighetsgräns, desto fler kör för fort. En ny studie visar att nästan hälften av förarna kör för fort på 40-gator.

NTF och VTI har på uppdrag av Trafikverket tagit reda på hur bra förare är på att hålla sig till hastighetsgränserna i tätort, med en gemensam undersökning som är tänkt att göras varje år. Nu har resultaten av den första undersökningen publicerats.

Och det är mörka siffror som presenteras. Bara 63 procent kör med laglig hastighet på gator med hastighetsgränser på 40, 50, 60 eller 70 kilometer i timmen. Ju lägre hastighetsgränsen är, desto mer sällan respekteras den av förarna.

Gator med en gräns på 40 kilometer i timmen var därmed värst, då hela 47 procent körde för fort. På 50-gator körde 41 procent för fort. Dagens Nyheter, som har fått ta del av hela undersökningen, rapporterar att 37 procent kör för fort på 60-vägar och 21 procent kör för fort på 70-sträckor.

– Att trafikanterna respekterar de lägsta hastighetsgränserna sämst är beklagligt, eftersom det är i första hand vid dessa hastigheter som bilar och oskyddade trafikanter blandas, säger Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på NTF.

Bilförare syndar oftast
Personbilarna är sämst på att hålla de tillåtna hastigheterna. På 50-gator är dock lastbilar och bussar nästan lika dåliga. Förarna är allra sämst på att hålla hastigheten under kvällen och natten, mellan klockan 20:00 och 06:00.

Mätningarna är gjorda under hösten 2012 och omfattar 69 gator med hastighetsgränserna 40, 50, 60 eller 70 kilometer i timmen, på 23 orter. Totalt mättes hastigheten på 1,5 miljoner fordon.

Trafikverket har som målsättning att 80 procent ska köra lagligt år 2020.

Diskutera: Hur ser du på att folk oftare kör för fort vid låga hastighetsgränser?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-03-07 13:35
LC4ever

Kan bara hålla med flertalet här.
Hastighetsgränserna känns inte motiverade.
Och att hela tiden sänka, från 70 till 50 till 40 skapar bara irritation.
Frågan är vad som är farligast, 70km/h med uppmärksam förare eller 40km/h och knappa på sin telefon. För det är ju precis vad som händer, man gör annat än köra bil om det går för långsamt.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-07 13:47
mcregor (ej verifierad)

Det är nog inte så enkelt heller att t ex 70 innebär en uppmärksam förare eftersom man dagligen ser folk som knappar på mobilen när dom kör på 100-väg och samtidigt t o m kör om...
Men jag håller återigen med Raphael - enkelhet är att föredra och den gamla modellen med 30-50-70-90-110 var inte alls så dum. Det var ofta enkelt att själv bedöma vilken gräns som gällde även om man missat skylten - vilket är helt omöjligt numera. Det måste innebära att det var mera naturliga fartgränser innan denna differentierade idioti började.

#a • Uppdaterat: 2013-03-07 14:00
60-talist

Tåg, flyg, bilar och båtar, allt konstrueras för att gå fortare och fortare.
Vi männiksor ska klara av mer och mer på kortare tid.
Datorer och nätverk utvecklas med hissnande hastighet.
Hela livet rullar fortare, det är bara trafikverket som vill bromsa in utvecklingen och förflytta oss till mellankrigstiden.
Om vi sänkte farten till 10km/h kommer ytters få dödsolyckor ske, och skruvar vi ner bredbandet till 28800baud kommer många IT-brott undvikas, men hur många tror att vi kan vrida tillbaka klockan?!

Inför enkla, vettiga, hastighetsgränser och efterlevndaen kommer öka rejält.