Bild
Nästa artikel

3-serie Touring som laddhybrid

Nyheter

BMW har visat kombivarianten av nya 3-serien och bekräftat att den kommer som laddhybrid.

Sjätte generationen av den tyska mellanklasskombin är här. BMW 3-serie Touring har byggts i över 1,7 miljoner exemplar och tar nu nästa steg som plug-in hybrid, men det först sommaren 2020. Lansering sker i september i år, då för tre bensinalternativ och lika många dieselmotorer. 

BMW säger att bilen har fått bättre körprecision. Kaross och chassi har gjorts styvare, vilket med lägre vikt, lägre tyngdpunkt och längre hjulbas ska ge en mer körglad upplevelse bakom ratten. I enlighet med detta har BMW utökat M-tillvalen med bland annat adaptiv M-fjädring, M sportbromsar och aktiv M-diff. 

Kombins lastutrymme rymmer 500 liter, med nedfällda säten blir det 1510 liter. Samtliga säten ska ha fått mer utrymme för huvud och ben och för baksätet även rymligare in- och utstigning. A-stolparna är nu skumfyllda och vindrutan ljudisolerad för skönare akustik. 

Laddhybriden lanseras som sagt först sommaren 2020, men går att förbeställa idag. Det motorpaketet består av en fyrcylindrig bensinmotor och en elmotor som tillsammans levererar 292 hästkrafter. Bilen kan köra 63 kilometer på enbart eldrift. 

Diskutera: Vad tycker du om nya 3-serie Touring? 

Specifikationer och pris

BMW 320i Touring (preliminärt tillgänglig från november 2019):
Rak 4-cylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic-växellåda
Kapacitet: 1,998 cc, effekt 184 hk vid 5,000-6,500 varv 
Vridmoment: 300 Nm vid 1,350-4,000 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 7,6 sekunder
Toppfart: 230 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 6,3-5,8 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 144-133 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP

BMW 330i Touring:
Rak 4-cylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic-växellåda
Kapacitet: 1,998 cc, effekt 258 hk vid 5,000-6,500 varv 
Vridmoment: 400 Nm vid 1,550-4,400 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 5,9 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 6,4-6,0 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 146-136 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
Rekommenderat pris inklusive moms: 421 900 kr

BMW 330i xDrive Touring:
Rak 4-cylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic-växellåda, BMW xDriveKapacitet: 1998 cc, effekt 258 hk vid 5,000-6,5000 varv 
Vridmoment: 400 Nm vid 1,550-4,400 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 5,8 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 6,6-6,3 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 151-143 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
Rekommenderat pris inklusive moms: 441 900 kr

BMW M340i xDrive Touring (preliminärt tillgänglig från november 2019):
Rak 6-cylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic-växellåda, BMW xDrive
Kapacitet: 2,998 cc, effekt 374 hk vid 5,500-6,500 varv 
Vridmoment: 500 Nm vid 1,800-5,000 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 4,5 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 7,5-7,1 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 170-162 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP

BMW 318d Touring (preliminärt tillgänglig från november 2019):
Rak 4-cylindrig dieselmotor, sexstegad manuell växellåda (tillval: åttastegad Steptronic-växellåda)Kapacitet: 1,995 cc, effekt 150 hk vid 4,000 varv 
Vridmoment: 320 Nm vid 1,500-3,000 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 8,9 sekunder
Toppfart: 216 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 4,9-4,5 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 129-118 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP

BMW 320d Touring:
Rak 4-cylindrig dieselmotor, sexstegad manuell växellåda (tillval: åttastegad Steptronic-växellåda)
Kapacitet: 1,995 cc, effekt 190 hk 4,000 vid varv 
Vridmoment: 400 Nm vid 1,750-2,500 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 7,5 sekunder
Toppfart: 229 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 4,8-4,6 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 125-119 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
Rekommenderat pris inklusive moms: 368 900 kr

BMW 320d xDrive Touring:
Rak 4-cylindrig dieselmotor, åttastegad Steptronic-växellåda, BMW xDrive
Kapacitet: 1,995 cc, effekt 190 hk vid 4,000 varv 
Vridmoment: 400 Nm vid 1,750-2,500 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 7,4 sekunder
Toppfart: 225 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 4,9-4,6 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 129-121 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
Rekommenderat pris inklusive moms: 409 900 kr

BMW 330d xDrive Touring:
Rak 6-cylindrig dieselmotor, åttastegad Steptronic-växellåda, BMW xDrive
Kapacitet: 2,993 cc, effekt 265 hk vid 4,000 varv 
Vridmoment: 580 Nm vid 1,600-3000 varv
Acceleration: 0 – 100 km/t på 5,4 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Kombinerad bränsleförbrukning: 5,6-5,4 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp: 146-140 g/km
Miljöklass: Euro 6d-TEMP
Rekommenderat pris inklusive moms: 513 900 kr

Kommentarer

#1
2019-06-13 09:29

63km WLTP på el i hybriden känns som ett stort steg framåt mot den tidigare 330e som på sin höjd klarar 30km.
Blir säkert en ny favorit på förmånsbilssidan med 330e Touring som alternativ till 320d.

#2
2019-06-13 10:22

Frågan är vad priset blir för 330e touring. 550-600?

#3
2019-06-13 10:47

En bra bit över 7,5 eller för all del 8,5 pbb...

#4
2019-06-13 10:54

Nu blir Bmw:s grillar större och större också. Det har gått troll i det där.

#5
1
2019-06-13 11:53

Hybrid med stegautomat och hög förbrukning är osexigt.

#6
2019-06-13 23:12

Sminka grisen :-) ..mest skämt, men jag fattar inte riktigt grejen med att producera en ännu dyrare bil... som nästan miljömässigt varken gör till eller från..

#7
2019-06-14 08:14

Vargen: Den gör väl enorm miljömässig skillnad för den som har ett körmönster som passar modellen? Så det är väl otroligt dumt sätt att skriva som du gjorde och dra det så generellt.

#8
2019-06-15 22:23

Henrik
Köper man en BMW 3-serie för att man gillar eco-driving?
Jag har svårt att tro att målgruppen för 3-serie är lätta på gasfoten, och därmed får fördel av hybrid...

#9
2019-06-16 11:32

Henrik M, nä det gör en högst marginell skill ad. Vattenytan måste under näsan för att vi ska överleva det här.. det betyder att vi inte ska tillverka bilar alls. Allt annat är hårklyverier, min åsikt..

#10
2019-06-17 11:17

mw73: Så du menar att om man har ett för denna bil gynnande körmönster, dvs. en daglig körning om max 5-6 mil, och har laddmöjlighet hemma, så gör laddhybridlösningen fortfarande bara en högst marginell skillnad??!
Antingen läste du inte vad jag skrev eller har du otroligt svårt för logik och matte....
Nej, laddhybrider är inte för alla typ av körning det bästa valet, men för de som har en daglig körning som faller inom mönstret dessa bilar passar bäst för är det självklart en bra medelväg på vägen mot fossilfritt.

#11
2019-06-17 15:33

är inte a-stolparna extremt tjocka feta? på bilden på instrumentbrädan så ser vindrutan liten ut på grund av dom feta a-stolparna, som att titta ut genom gamla tiders cyklop!

#12
2019-06-17 18:54

Henrik: Jag drar detta längre och säger att jag tror det inte gör någon skillnad. Så länge vi tillverkar bilar och lever enligt konsumtionssamhället så är vi körda.

#13
2019-06-18 09:03

mw73: Så med andra ord läste du inte vad jag skrev.....

Det du hävdar är en helt annan diskussion.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.