Bild
Nästa artikel

210 kronor per dag för att köra i Stockholm

Nyheter

Trängselavgiften i Stockholm måste vara 210 kronor om dagen år 2030 för regionen ska nå klimatmålen, det visar nya beräkningar.

På fredagen rapporterar Svenska Dagbladet att det i framtiden kan bli betydligt dyrare än i dag att köra bil i Stockholmområdet.

Stor höjning
Enligt beräkningar från regionplanekontoret som tidningen tagit del av måste avgifterna höjas för att regionen ska nå klimatmålen.

Målet för år 2030 är att koldioxidutsläppen ska minska med 30 procent.

För att göra det möjligt måste maxavgiften år 2030 höjas till 210 kronor per dag.

I dagens penningvärde motsvarar det 150 kronor, vilket är mer än dubbelt så mycket som de 60 kronor om dagen beloppet ligger på i dag.

"Chockhöjning"
Motormännens vd Maria Spetz kallar beräkningarna för en "chockhöjning".

- Att sätta krokben för den enskilde medborgaren som behöver bilen är ingen lösning, säger hon i ett pressmeddelande.

Högre bränsleskatter
Till detta menar regionplanekontoret även att kilometerkostnaden, som tas ut genom bränsleskatt, måste ökas med 30 procent.

Beräkningarna kommer att finnas med som arbetsmaterial till den regionala utvecklingsplan som regionen ska besluta om under våren.

De teknologiska förbättringar, med lägre förbrukning och lägre utsläpp, som förväntas fram till 2030 är inkluderade i beräkningarna.

Diskutera: Är 210 kronor om dagen rimligt för att köra i Stockholmsområdet?
Taggar: Nyheter
210 kronor per dag för att köra i Stockholm

Kommentarer

#1
Philip
2010-01-29 14:59

Det är helt orimligt att stjäla pengar ifrån medborgare på det sättet. Att höja trängselavgiften går inte ihop. Det vore bättre om man kunde hitta på något sätt att konvertera de bilar som finnas med förbränningsmotorer att fungera med förnyelsebara energikällor.
Det många inte tänker på är att; hur mycket energi och koldioxidutsläpp bildas inte vid varje ny bil som tillverkas? En äldre bil, till exempel 99-års modell släpper förvisso ut mer koldioxid, men det väger inte upp mot vad nytillverkningen va en bil gör idag.
Om man vill att fler ska åka kommunalt får den sittande regeringen bygga ut kollektivtrafiken något oerhört så vi slipper att trängas ihop som boskapsdjur och sedan betala överpriser för det förnedrande transportsättet.
Straffa inte bilismen, straffa de ålderdomliga industrierna och gör de nya mer energieffektiva.
Alternativt så kan man ju bara täcka för registreringsplåten - mycket billigare.

#1
Etanolbil=tullfri - till 2012.08
2010-01-29 15:32

Tja det blir ca 46 000:- på ett år (220 arbetsdagar)! Snacka om att alla transporter som taxi/ alla leveranser av livsmedel, byggmatrl osv kommer att fördyra levernet i storstaden. Detta är knappast utveckling av regionen eller Sverige!

#1
Lägerleffe
2010-01-29 16:47

Effektiv metod att hindra trafik? Gör som Berlin 1961-89. Eller Israel idag. När ni ändå är ute och cyklar, ta en sväng ner dit.

#1
Uno
2010-01-29 18:22

Hur dum i huvudet får man bli som politiker?Det blir väl inte mindre med avgaser för att man betalar högre trängselsskatt.Måste man åka in i stan så måste man.Nä,det hela går väl ut på att skinna bilisterna så mycket som det bara går så att politikerna kan öka sina ockerarvoden lite till.Ska alla parkera utanför stadsgränsen och åka kollektift? Var skall dessa parkeringsplattser läggas? Nä,sätt en otrolig straffavgift på alla politiker som skor sig med ockerarvoden och gratis förmåner som tjänstebil och dyligt.

#1
JOM
2010-01-29 18:31

Skall politikerna(beräknande) ha dubbla bankbonusar?

#1
MASA
2010-01-29 18:41

Ingen överraskning! Moderaterna svor att om de får makten i Stocklholms stadshus, skall det aldrig bli trängselskatt i Stockholm. Hur gick det?

#1
Chrille
2010-01-29 23:28

Allt beror ju på hur man räknar. Enligt mina beräkningar räcker det med 17 kr / månad för att nå samma resultat.

#1
Miljöpartisten
2010-01-30 08:06

Om vi rödgröna vinner kommande val kommer trängselavgifterna att fördubblas, skatten på bensin / diesel att höjas med 4 kr /liter och antalet p-platser i stadskärnorna minskas drastiskt. Bilisterna ska helt enkelt drivas bort och miljön räddas. Vi märker redan väljarstödet.

#1
Jan Erik
2010-01-30 17:14

Med alla fantastiska avgiftshöjningar, då inte bara biltullarna, utan alla höjningar över huvudet taget, hur kan man tro att vi svennar skall vara nöjda med små skitlöner???!!! När topparna går före i spetsen och visar hur man skal.l sko sig!!!!!!!

#1
Jag§
2010-01-31 01:35

Ett förslag som det stå i rubriken. Jag har stora tvivel att något parti som stöder detta kan nå riksdagen i valet. (Men å andra sidan har det parti jag röstade på för 10 år sedan instämt i "Noll-visionen" Det gör inte jag, jag tycker att det är en löjlig ide, utan verklighetsförankring.)
Stoppa biltullarna NU!
Jag

#1
Lägerleffe
2010-01-31 03:35

Hela tiden matas vi med miljöargument när man vill ha mera pengar av oss vanligt folk. "Betala mera så blir miljön och livet bättre", påstår de falska profeterna tvärsäkert.
Nu är det dags att sluta låta oss luras av alla dessa lögner.

#1
Arga gubben
2010-01-31 12:41

Ja, många skam-skatter blir de´. På drivmedel, vägtull, köp och ägarskatt. Är man sedan pensionär med betydligt högre skatt än andra som har "förmånen" att ha ett arbete med jobbskatteavdrag så har man ju argument till att bli extra förbannad. Tyvärr inte mycket alternativ att välja rätt i kommande val men man kan ju alltid undvika åldringshatarpartierna. ;o(

#1
Slam
2010-01-31 12:58

Har man varit i flera storstäder i Europa känns Stockholm som en småstad miljömässigt kan inte förstå med värden som är sämre, vem mäter hur redovisas resultaten? Samtidigt visar mätningar många gånger sämre resultat av partikelhalter i luften i tunnelbanan än Stockholms sämsta gata Hornsgatan, men där finns inga pengar att hämta!

#1
AL
2010-01-31 14:06

Nej SLAM. Det finns inga mätningar som visar på sämre luftkvalitet i Tunnelbanan än på Hornsgatan eller annan gatumiljö. Resultatet du tänker på, ursprungligen från KI, har återgivits och vantolkats i media. MVH AL

#1
Peter
2010-01-31 22:39

Klart att avgifterna för att köra bil ska höjas, och det ordentligt. Alla idioter som bor i storstäder men ändå envisas med att åka bil till jobbet ska också betala för det, speciellt om man kör ensam i bilen! Sen måste förståss den kollektiva trafiken öka så man slipper stå och trängas.

#1
ÖKA
2010-02-01 00:12

Den här avgiften har ingen betydelse för de som tjänar lite mer. Blir trevligt att slippa de fula billia bilarna på Stockholm gator. Höj till 150 direkt nu!

#1
Slam
2010-02-02 14:07

Tyvärr AL enligt en källa inom har Miljö-och hälsoförvaltningen har mätningar i tunnelbanan utförts som som visar på mycket högre partikel halter där, speciellt var halten av den mycket hälsofarliga asbest hög, kanske en obekväm sanning som inte passar in för en del. SL är bekant med problemet och funderar på hur det ska kunna åtgärdas.

#1
AL
2010-02-03 12:03

Det är för all del korrekt att man arbetar med problemet SLAM. Men det innebär inte att det finns sådana relationer mellan Hornsgatan och Tunnelbanan som en del påstår. Den studie du tänker på hade heller inte det resultatet, observera särskilt att det inte heller handlar om antalet partiklar - utan den samlade massan av ett visst partikelslag. En fråga, har du ens läst studien eller går du på mediauppgifter? MVH AL

#1
Jag
2010-02-03 17:07

Och återigen kommer AL med ett struntinlägg för att dra bort intresset från frågan. Det handlade inte om tunnelbanan AL! Avgiftens storlek var det!
Jag

#1
AL
2010-02-03 17:31

Och återigen kan inte JAG läsa innantill. AL kommenterade enbart vad som skrivits eftersom det byggde på felaktigheter om Tunnelbanans luftkvalitet (som bekant är Tunnelbanan ett substitut till biltrafik och den påverkas således av vägavgifterna). Att pseudonymen jag har svårt med en sådan elementär sak är knappast mitt fel. Kanske bättre att man håller sig borta från debatterna (eller i alla fall låter bli andra debattörer) om man inte förstår sig på dem? MVH AL

#2
2015-07-26 04:30

Apropå skatter,med ett av världens högsta skattetryck skall vi nu betala än mer,Essingeleden blir ytterligare en väg med extraskatt.
Vart tar alla pengar vägen?
Skolan och vården går på knäna,försvaret är ett särintresse som stridsåsnan sade.
Bilisterna kan beskattas lite till,46 öre litern extra blir många kronor,vart går pengarna?

#3
2015-07-26 07:31

Självklart är det inte rimligt, finns inget i detta land som är rimligt när det handlar om bilkostnader.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.