Bild
Nästa artikel

200 000 kan förlora reseavdraget

Nyheter

Som en del i januariavtalet ska reseavdraget förändras. Nu kan upp till 200 000 bli av med sitt avdrag för att åka till och från jobbet.

Förra veckan presenterade den så kallade reseavdragskommittén sina slutsatser i en utredning gällande reseavdraget. Kommittén har haft i uppdrag att föreslå förändringar för avdraget med målet att minska på utsläpp av växthusgaser och förenkla kontroller och administration.

Det nya förslaget är att systemet ändras så att ingen som har närmare jobbet än tre mil får reseavdrag. Det innebär att mellan 150 000 till 200 000 kommer att bli av med avdraget.

En annan förändring är att avdraget för bilresor ska tas bort och ersättas av en skattereduktion som även de som åker kollektivtrafik kan få. Den nya ersättningen blir 60 öre per kilometer, för sträckor över tre mil, enkel väg.

– Vi tycker att det är riktigare att göra det i form av en skattereduktion, då blir det jämställt med andra skattereduktioner som rut- och rotavdrag, säger Regeringens utredare Lennart Olsen (MP), till Sveriges Radio.

Vissa landsbygdsbor som inte har fullt utbyggd kollektivtrafik ska kunna få extra ersättning som kompensation till minskade reseavdrag. Förslaget är 20 kr extra per dag om det inte går någon kollektivtrafik.

Diskutera: Vad tycker du om om det nya förslaget?

Kommentarer

#2
2019-07-01 13:09

Ett förslag som är utformat av folk som saknar bil och har väldigt nära till sitt arbete alternativt som Lennart Olsen, inte arbetar alls, utan är pensionär sedan 11 år tillbaka.
6 kr mil i avdrag, gör ju inte direkt att det kommer löna sig att köpa en dyrare hybrid eller elbil direkt. Vanligt folk kommer istället att behålla sina gamla bilar längre, eftersom du nu inte ens kan resa med din bil om du måste. Alla har inte möjlighet att cykla tre mil enkel väg till sitt arbete. Det tar tyvärr lite längre tid än med bilen...

#3
2019-07-01 13:15

Isoderlund, summan 6kr/mil är ju samma som idag om man lågskattar (18,5*0,32 = 5,92kr)
Det är ju bara så att idag så har ju den som tjänar mer än typ 40' i storleksordningen 9,5/mil (18,50*0,52 = 9,62kr) och den som tjänar över typ 55' har 10,50/mil (18,50*0,57 = 10,55kr)
Den stora skillnaden är att ingen som har kortare än 3 mil enkel väg till jobbet får skattereduktion vilket i princip är en fördubbling av gränsen för de som åker bil och jobbar heltid. Dock försvinner regeln om att man behöver tjäna 2 timmar per dag.

#4
2019-07-01 13:44

staten ska alltid peta i det som fungerar bra å försvåra och förstöra, samtidigt som samhället totalt havererar i laglöshet..

#5
2019-07-01 13:48

Idag så åker folk på andras bekostnad, och när man vill minska bidragen för de som har nära till jobbet och som inte behöver extra bidrag, så anklagas politikerna för att ”åka på andras bekostnad”. Men *varför* ska de som har nära till jobbet få bidrag för att ta bilen?! Jag tycker inte man ska få bidrag om man bor nära. Jag har 4,5 mil enkel resa. Jag skulle alltså med nya förslaget kunna få göra reseavdrag. Även bra med extra peng för de som bor där kollektivtrafiken inte finns eller som bara kör ibland.

#6
2019-07-01 14:03

EnannanRobban: Vad menar du? 6.5 alt 9.5 per mil för bil i tjänsten. Privatbilar har alltid haft annan ersättning.

#7
2019-07-01 14:09

Bytte för en stund sen ett par ord utanför vår lanthandel med en äldre bekant som just försöker sälja sitt ganska ensligt belägna hus för att flytta till staden och närmare ofrånkomlig regelbunden vård. Mäklaren hade ringt på morgonen och meddelat att flera intresserade spekulanter hade backat ur då villans läge medför att ingen kan få bilavdrag därifrån! Hennes bedömning var att villans värde genom detta förslag har sänkts mer mer än 100000kr från ett redan lågt värde på ca 400000kr, om det ö.h.t. går att sälja som permanentboende.

#8
2019-07-01 14:09

Man har nu systematiskt försämrat reseavdraget samtidigt som högre kostnader införts. Och ändå finns det dom (mest MP inom räckvidd för tunnelbanan..:) som påstår att det är för billigt att köra bil.
Milavdraget har höjts från 18 till 18.50 kr från 2006 tills nu.
Samtidigt har bränslet höjts.
Vägskatten höjts.
Skatt på trafikförsäkrning införts.
Parkeringsavgifter höjts
Trängselskatt införts.
Medan grundavdraget höjts så mer av reseavdraget försvinner.
Visst finns det dom som kan klara sig med paketcykel, men det är mest dom som bor där det finns t-bana och andra bra kommunikationer. Den som ska pendla till skiftet i gruvorna i norr när det är minus 35 lär inte ta paketcykeln...

#9
2019-07-01 14:31

Milky, du kan idag göra avdrag för 18,50/mil för bil om du tjänar mer än 2 timmar per dag.
Avdrag är inte lika med ersättning utan om du gör avdrag på 18,50/mil så innebär det att om du tjänar under typ 40' i månaden så får du tillbaka 5,95kr/mil i reda pengar. Tjänar du mellan 40' - 55' så får du tillbaka 9,62/mil och tjänar du över 55' så får du tillbaka 10,55/mil. Med det nya förslaget så får alla oavsett inkomst 6kr i skattereduktion per mil, vilket blir 1:1 för alla som betalar skatt och behöver köra bil ToF jobbet.
Det är tyvärr för många som tror att förslaget går från 18,50/mil till 6kr/mil, vilket inte stämmer och det blir ännu mer effektivt om vi säger 60 öre/km

#10
2019-07-01 14:52

Robban: Som vanligt med andra ord, folk läser det de vill lite snabbt och sen skriker rakt ut.....

#11
2019-07-01 15:21

Regeringens utredare Lennart Olsen (MP) .... Hmm, "Arbetarpartiet" (S) sålde sin själ för många år sedan, knegaren får höjda pålagor och avgifter och begränsad strejkrätt, dom välbeställda får skattesänkningar som kompensation ... vakna Svenne!

#12
2019-07-01 15:32

Vore vettigt med ett "enklare" avdrag (dvs. utan allt för många tillkrånglade om och men regler).

Sedan är det verkligen dags att även avveckla ränteavdraget. De skattepengarna borde kunna användas till vettigare saker - annars sänk skatten med motsvarande istället. Det slösas bort många miljarder av våra skattepengar på detta ofog varje år.

#13
2019-07-01 16:12

"Idag så åker folk på andras bekostnad, och när man vill minska bidragen för de som har nära till jobbet och som inte behöver extra bidrag, så anklagas politikerna för att ”åka på andras bekostnad".”

Det stämmer, titta bara på kollektivtrafiken i Stockholm. Där får man ~50% av driftskostnaden från skatten (dvs andras bekostnad). Gissar att det är liknande i andra delar av Sverige.

Och den skarpa gränsen i nya förslaget är precis lika dålig som 2h-gränsen i det gamla. Eller är det så stor skillnad på 30km, resp. 31km? Borde man inte kunna ha en "mjukare övergång"?

#14
2019-07-01 16:13

Ta bort förmånen tjänstebil. Vem betalar detta i slutändan. Är det inte vi skattebetalare?

#15
2019-07-01 16:53

Det låter väl vettigt om det är som Robban skriver.
Dessutom sitter ju var annan pendlare bpde 3 och 4 i bilen och akla gör avdrag bir resorna.

#16
2019-07-01 17:31

Loke - så att vi kan få ännu högre beskattning på våra bilförsäkringar kanske - a'la skatten på trafikförsäkringen ?
Politiska beslut kan tyvärr inte göra alla nöjda men att kalla politiker för pajaser tycker jag är väl hårt.
Vi skall nog vara glada att "nån" vill satsa på att bli politiker speciellt när man dessutom blir kallad för "pajas politiker".
Edit: Hoppsan - tydligen hade Lokes inlägg försvunnit av nån orsak...

#17
2019-07-01 17:41

Steppenwolf, tjänstebilen ger staten mer pengar än privatbilar.
Min bil kostar företaget 8500:- i månaden med alla pålagor och den kostar mig 2791:- plus bränsle.
Dessutom är tjänstebilar den stora vägen in på marknaden för nyare begagnade bilar.

#18
2019-07-01 17:44

Nu infördes skatten på bilförsäkring redan 2007....
.undrar vilka som satt på makten då!
Denna sida börjar likna vi gnällägare och det är lite tråkigt.

#19
2019-07-01 17:52

Nån ekonomisk fördel måste det vara med "tjänstebil" annars borde det inte exploderat som det gjort. Rimligen både för företaget och den anställde.

#20
2019-07-01 17:54

Tack Junkers! Var själv nära förklara.....vet inte varför så många tror att tjänstebilar kostar skattebetalarna, utan precis som du skriver ger de staten mer in i skatt och pålagor än om vi köpt dem privat.

#21
2019-07-01 17:54

Petta, ca 21 miljarder i stöd går till kollektivtrafik i landet

#22
2019-07-01 17:56

Pi: Det handlar ju även till viss del att företaget kan se till att företaget kör en enhetlig presentabel loggad fordonspark.
Tror inte de vill att sina anställda ska dyka upp till kunder/beställare m.fl. i vad som helst.

#23
2019-07-01 18:11

"Ingenting behöver reformeras i så hög grad som andra människors vanor". (Mark Twain).

Eller; "Att göra människor till socialister är väl ingenting, men att göra socialismen mänsklig är något stort" ( Oscar Wilde).

Mp är ute efter att kväva vårt samhälle, kort och gott.

Och i skrivande stund finns tycker c:a 4-5% av väljarkåren att det är en förträfflig idé.

MVH AL

#24
2019-07-01 19:55

EnannanRobban 2019-07-01 14:31
Milky, du kan idag göra avdrag för 18,50/mil för bil om du tjänar mer än 2 timmar per dag.
Avdrag är inte lika med ersättning utan om du gör avdrag på 18,50/mil så innebär det att om du tjänar under typ 40' i månaden så får du tillbaka 5,95kr/mil i reda pengar.

Den matematiken skulle jag vilja se i praktiken EnannanRobban på en vanlig knegares årslön som har 8 mils resa t.o.r till jobbet. Tvivlar mycket starkt på att man får tillbaka 5,95 kr i "reda pengar. När jag räknade på min frus resekostnader (18 kr/mil) 2017 som var cirka 20 000 kr/år så fick hon tillbaka 8 % av sin utlagda kostnad d.v.s. 1600 kronor i praktiken. Alltså hon fick betala ca 18000 kronor för att ta sig till jobbet medans stadsbon i princip kunde ta sig dit gratis om dom ville.
Alla skall kunna bo var de vill i landet på samma villkor är ett skämt i Sverige idag. Dom 21 miljarderna i stöd till kollektivtrafiken ser nog de som bor på det verkliga "landet" inte mycket av. Hela Sverige skall leva är en politisk floskel.

#25
2019-07-01 20:51

Precis det är ju grundavdrag på resor också så det är klart mindre än 5,95 per mil man får.

#26
2019-07-01 21:42

Ja i frugans fall så försvann ju direkt 11000 i avdrag. 20000 kr minus 11000 kronor. Resten är ju inte "reda pengar" utan man minskar sin beskattningsbara inkomst, Så reseavdraget är ju ett skämt egentligen. Man kan ju lite gnälligt fundera på om riksdagsledamöterna och de som sitter i Regering har lika taskiga reseavdrag, när dom reser till Stockholm ifrån där dom bor?

#27
2019-07-01 22:17

Sossarna gräver sin grav...

#28
2019-07-01 22:42

Och mp gräver landet Sveriges grav.

Och det är (s) maktfullkomlighet som möjliggör det.

MVH AL

#29
2019-07-01 22:44

Okej gubbar, 11000kr ryker direkt för alla, innan du kommer upp till det så får du inte en spänn, helt korrekt.
Det blir för en som jobbar heltid 220 dagar per år ca 600 mil innan man får en spänn, eller enkelt räknat 3 mil om dagen som du inte får något för. Efter det så får du 5,95/9,62/10,55kr per mil tillbaka, beroende på vad du har för inkomst.
Nya förslaget gör att du inte får något om du har kortare än 3 mil enkel väg och från 3 mil till 8 mil enkel får du 6kr/mil tillbaka.

Så det som skiljer mest är att du måste ha 3 mil enkel, mot nuvarande ca 1,5 mil, fast idag måste du dessutom tjäna 2 timmar om dagen om du väljer ett färdsätt som inte är det billigaste.
Den andra stora skillnaden är att de som har mer än 3 mil får 6kr/mil, oavsett vad de har för inkomst.

#30
2019-07-01 23:24

Sådana här konstruktioner borde inte finnas, bor man så långt ifrån jobbet, kanske det är bättre att flytta eller byta jobb. Sverige är fullt med bidrag och subventioner som kostar oss skattebetalare massor med pengar. Dags att fasa ut alla möjliga bidrag. Varför finns bostadsbidrag? Är det inte hyror som är för höga? Bidrag och subventioner snedvrider marknaden och hjälper oftast inte alls. Avreglering funkar dåligt, konkurrenterna finns inte på marknaden och monopol uppstår. I dagens affärsklimat lurar alla varandra, inga sktupler finns längre.. allt är möjligt och tillåtet.

#34
2019-07-02 08:52

Är det tillåtet att uttrycka sig precis hursomhelst mot bl a våra folkvalda politiker i dessa spalter ? Var det inte nåt om "respektfullt" eller nåt liknande har jag för mig... Man behöver inte tycka lika men man kan ändå uttrycka sig respektfullare än vissa här.

#35
1
2019-07-02 09:13

Pi. Håller med dig, ofta troll häver ur sig dumheter här, alltid mot mp eller s. Finns en artikel på svt om högern i Tyskland som hatar och mördar politiker, om man inte håller med dessa krafter bör man absolut inte utrycka sig så.

#36
2019-07-02 09:31

Håller med de två sista kommentarerna.

Även om jag också ogillar detta förslag så borde det väl finnas gränser för hur diverse figurer här uttrycker sig om våra folkvalda politiker. Att OK-förlaget, (och moderatorerna), tillåter denna mörkbruna svans att ständigt vräka ut sin avsky mot ett par, tre partier och dess väljare är anmärkningsvärt. Minst sagt...

#37
2019-07-02 10:11

EnannanRobban 2019-07-01 22:44
Okej gubbar, 11000kr ryker direkt för alla, innan du kommer upp till det så får du inte en spänn, helt korrekt.
Det blir för en som jobbar heltid 220 dagar per år ca 600 mil innan man får en spänn, eller enkelt räknat 3 mil om dagen som du inte får något för. Efter det så får du 5,95/9,62/10,55kr per mil tillbaka, beroende på vad du har för inkomst.
Nya förslaget gör att du inte får något om du har kortare än 3 mil enkel väg och från 3 mil till 8 mil enkel får du 6kr/mil tillbaka.

Det betyder också att den som "bara" har 3 mil enkel resa till jobbet, får betala 24420 kr ur egen ficka som straff för att man är så dum att man bor på landsbygden. (2x3 mil x 18,50 x 220 dagar). Det var ju gentilt. Men som kompensation så får de som inte har utbyggd kollektivtrafik 20 kronor om dagen. Wow, då går man ju bara 20000 kr back. Och kollektivtrafik saknas ju allt som oftast, vilket den som bor i staden och som svär när bussen inte kommer för ens om en 15 minuter, inte förstår.

#38
2019-07-02 10:09

Jag åkte på kundbesök i en Ascona B för några år sen. Kunden tyckte att vi borde ha fräschare bilar.
För nån månad sen sa jag till en kund att jag åkte laddbar bil och fick ett syrligt "Åker du Tesla, du?" som svar. Just då var det skönt att kunna säga att jag åker koreansk bil.

#39
2019-07-02 11:33

Christer, vad du får betala för att köra 2*3 mil varje dag är inget som varken nuvarande regler eller de föreslagna förändringarna tar hänsyn till. Att du fått det till att det kostar 24420kr blir lite tokigt.

Om du idag har 2*3 mil till och från jobbet och gör den resan varje dag idag så får du följande pengar tillbaka på skatten:
24420kr - 11000kr i grundavdrag = 13420kr som du får dra av från din inkomst.
Beroende på hur mycket du tjänar och då beroende på om du har 32%, 52% eller 57% i skatt så får du då 4294, 6978 eller 7649kr tillbaka för dina 1320 körda mil eller 3,25, 5,28 eller 5,79kr per mil totalt.

#40
2019-07-02 11:41

Sen skall man inte heller glömma att lite av merkostnaden för transporter när man bor på landsbygden får man ofta tillbaka i form avsevärt lägre boendekostnader så man får nog se till helheten.

#41
2019-07-02 11:45

Till Robbans kommentar skall väl också tilläggas att för att få dra av för 2× 3 mil idag så måste man också tjäna mera än 2 timmars restid dagligen vilket inte alla med den körsträcka gör.

#42
2019-07-02 11:57

Pendlar friskt och gör stora avdrag varje år för detta i deklarationen.
Jag är semi-lantis och bor en bra bit längre bort än 3 mil från mitt arbete, men skulle helst se att man slopade hela reseavdraget då det är lite som Pi är inne på, jag har avsevärt lägre boendekostnader än de som bor närmare storstaden.

Så hoppas dom tar bort resebidraget i ett eventuellt steg 2 och lägg pengarna på vettigare saker än att sponsra folk som bor på landet med resebidrag.

#43
2019-07-02 12:39

Snart dags att lämna detta land när Miljöpartiet fortsätter att göra livet jävligare för oss på landsbygden. Ge fan i att ge er på oss som bor utanför storstäderna! Rikta in er på alla dessa ensamåkare i stora bilar som sitter ensamma i bilköer i storstäderna!

Mitt motdrag mot detta blir att göra en aktiv skatteplanering med mitt reseavdrag så att jag kan suga ut mer pengar ur systemet, likt politiker som fifflar med bostadstillägg, taxiresor, flygresor och annat.

[Redigerad]//Deeds

#44
1
2019-07-02 13:10

WTK: Då ska du heller inte begära att exempelvis att få någon gratis vård när du får din stroke, utan betala du hela notan själv. Men så fungerar det ju inte, utan du kommer ligga där med fin vård och bara fortsätta klaga på samhället.

#45
2019-07-02 14:20

Pi 2019-07-02 11:41
Sen skall man inte heller glömma att lite av merkostnaden för transporter när man bor på landsbygden får man ofta tillbaka i form avsevärt lägre boendekostnader så man får nog se till helheten.

Med det resonemanget så borde ju stadsbon betala högre skatt, eftersom stadsbon har mångdubbelt bättre service. Men vad jag vet så betalar vi lantisar ungefär lika hög skatt som stadsbon, men får mycket sämre service.

#46
2019-07-02 15:29

Christer
Storstadsborna betalar nog mer i skatt pga högre löner och dyrare vardagskostnader.

#47
2019-07-02 16:08

Köper inte argumentet om att storstadsbor har dyrare vardagskostnader.

#48
2019-07-02 16:22

Vorwärts
Har en nära anhörig i Stockholm. Det jag fått till mig är: dyrare boende, dyrare livsmedel och dyrare fritid för barnen jämfört med där jag bor.
Visst, det kanske snarare är anekdotiskt men när det gäller boendekostnader är jag övertygad om att det är betydligt dyrare.

#49
2019-07-02 16:35

Axa
I boendekostnaden får du räkna med att bostadsmarknadens utveckling gör att storstadsbons boende ökar i värde vilket gör att storstadsbon kan göra en rejäl hacka den dag det är dags att sälja. Samma förhållanden existerar inte på landsbygden, där får folk snarare slumpa bort till vrakpris.

#50
2019-07-02 16:38

Vorwärts - men nu köper man ju främst en bostad för att bo i och kostar den säg 5 ggr så mycket i storstan som på landet så ökar ju det boendekostnaden högst avsevärt. Så jag köper inte ditt argument om att tjäna pengar på en senare försäljning - det är nog inte därför man bor i storstan och det kostar som sagt under tiden.

#51
2019-07-02 16:59

Pi - bostadsspekulation är ett reellt faktum i storstan, byggbranschen uppskattar att 10 till 15% av alla köp av nyproducerade bostadsrätter görs i rent spekulationssyfte och på hyresmarknaden härjar svartmäklarna fritt.

#52
2019-07-02 17:42

Vorwärts
Nåja, de flesta vanliga familjer behöver och vill ha någonstans att bo snarare än att ha råd att spekulera i bostäder.
Även om den bostad du ska sälja ökat i värde så har även den bostad du avser köpa gjort detsamma.
I reda pengar så är det fortfarande betydligt större mellanskillnad, och vilket du normalt behöver låna till, i Stockholm jämfört med den större stad där jag bor.
Jag bor en timme från Sthlm och jag vet att staden har haft en rejäl populationsökning pga stockholmare som flyttar hit där det är betydligt billigare boende, leverne och lika lång pendlingstid.

#53
2019-07-02 18:18

Jag vet inte om jag skall gilla förslaget eller ej. Staten måste få sina skattepengar för att vi ska få vägar, skolor, vård, polis, .... Sänker man i ena ändan måste man höja den i andra ändan. Vi vill gärna ha en rättvis fördelning av kostnaderna. Och det är inte lätt att förklara vad är det som är rättvist. Min idé är att ”ta sig till jobbet” är det som kostar för mig att kunna ha ett jobb och betala skatt. Jag tycker att man är berättigad att få tillbaks hela beloppet. Inte bara reduktion eller avdrag. I slut ändan skall jag ha lika mycket nettolön i handen som den person som inte haft nån resekostnad alls. Det räcker med besväret, förlorad och obetald tid som jag har lagt på arbetsresan. Det som regeringar av alla sorter håller på med är ren nonsens. En jävla massa tid på utredning och i slutet en tramsig lag hämtat från luften. Det upplevs bara som administrationen för administrationens skull. Nånting att göra. Arbetsuppgift hittad av gråa administratörer. Oftast blir det bara orättvist, slag i luften och sterilt för man har inga visioner man vill bara undvika impopularitet. Behålla jobbet och makten och dess alka fördelar. Varför allmänheten/jag skall betala för storstadsbors bostadsspekulationer, renoveringar och rikas pigor och drängar?

#54
2019-07-02 18:24

EnannanRobban:"Beroende på hur mycket du tjänar och då beroende på om du har 32%, 52% eller 57% i skatt så får du då 4294, 6978 eller 7649kr tillbaka för dina 1320 körda mil eller 3,25, 5,28 eller 5,79kr per mil totalt."

Skattesatserna 52 och 57% fattar jag inte men är väl inget för vanliga knegare. Men 32% och får tillbaka 3,25 kronor av utlagda 18,50 kronor är ju inte så gentilt precis. Och vem kan köra sin bil för 18,50 kronor idag när de flesta nyare bilar kostar 40 kr/milen oftast. Alltså redan där en förlust för att ta sig till arbetsplatsen. Det är väl som vanligt att målet är att alla skall flytta till staden och landsbygden skall dö och då spelar det ingen roll om boendekostnaderna är låga eftersom all service koncentreras till staden och landsbygdsbon MÅSTE använda sin bil för att få del av service,kapitalvaror och sjukvård.

#55
2019-07-02 19:16

Axa
Om vi gör en enkel liknelse: person A köper en bostad för 2,5 miljoner. På grund av den rådande marknadssituationen på orten har person A:s bostad efter tidsperiod X ökat i värde till 3 miljoner

Person B köper en bostad för 500000. På grund av den rådande marknadssituationen på orten har person B:s bostad efter tidsperiod X minskat i värde till 400000.

Vem har gjort den sämsta affären, person A eller person B?

#56
2019-07-02 19:24

Hannnah :"Min idé är att ”ta sig till jobbet” är det som kostar för mig att kunna ha ett jobb och betala skatt. Jag tycker att man är berättigad att få tillbaks hela beloppet. Inte bara reduktion eller avdrag. I slut ändan skall jag ha lika mycket nettolön i handen som den person som inte haft nån resekostnad alls. Det räcker med besväret, förlorad och obetald tid som jag har lagt på arbetsresan."

Mycket bra skrivet Hannnah och en bra sammanfattning av problemet. För ett problem är det för landsbygdsbon.

#57
2019-07-02 19:59

Christer, du hänger inte med här. 18,50 har inget med vad det kostar eller vad du kan få tillbaka utan en siffra som din inkomst skall minska med per körd mil ToF jobbet OM du inte kan åka kollektivt, vilket jag gissar att du inte kan. Det kostar 20-80kr/mil att köra bil, alla kostnader med och för vissa säkerligen både högre och lägre än det.
Detta är vad som gäller idag, efter att du tagit bort 11000kr från den summan som du kommer upp i när du multiplicerar 18,50kr med antalet dagar som du åker till jobbet, typ 220 dagar om du jobbar heltid och antalet mil du kör. Det du sedan får tillbaka är (det du betalar i kommunalskatt) typ 32 öre per krona som du gör avdrag för på summan över 11000kr.
Hänger du med? Så här har det sett ut i många år, med en lite uppjustering för några år sedan från 18,00 -> 18,50kr

#58
2019-07-02 20:15

EnannanRobban jag hänger inte med i din diffusa beskrivning av kostnad mot avdrag.
Då är min fråga om vad det kostar mig i praktiken om kostnaden är 40 kr/milen (18,50 enligt politikerna)? Vad kostar det mig per mil att ta mig till jobbet enligt dig då? Jag skiter i alla diffusa deklarationsuträkningar som verkar vara gjorda för vi inte skall begripa vad vi får i avdrag för att kunna ta oss till jobbet för att tjäna pengar och betala skatt, och att vi i nettolön skall få en anständig skillnad emot dom som inte har någon kostnad alls för att ta sig till jobbet. För det är väl ändå det som är meningen med reseavdraget? Eller har jag missuppfattat det med?

#59
2019-07-02 20:21

Christer, vad det kostar att åka till jobbet spelar skit samma för hur systemet ser ut idag, det är upp till dig om du vill åka Volvo 240 eller Mercedes S-klass. Resten står ovan. Alla som är berättiga avdrag för resor ToF jobbet får dra av 18,50 per mil för sina mil, men som jag sagt tidigare så efter att du dragit bort 11000kr blir det kvar 32% (Eller vad du har för kommunalskatt) av det som du dragit av.
Nu då?

#60
2019-07-02 20:26

@styggis, kanske helt enkelt är du som ska byta land? Det är nog inte mycket svårare än för många andra att byta jobb eller bostad. Gillar du inte hur Sverige är uppbyggt så är det väl inte mer än rätt att du söker dig till ett land som är uppbyggt som du vill. Kan bistå med en del tips om du själv inte vet något passande land.

#61
2019-07-02 20:41

Snacka om debatt, finns väl inget som kan elda på än just detta. Jag är övertygad om att Miljöpartiet inte kan svara på vad jag, som redan utflyttad från storstad, nu skall göra. Även om reseavdraget varken spränger eller förgyller privatekonomin på något vis så tar man såklart ett sådant favör i beräkning. Kontentan är ju att man inte kan lita ett skvatt på politiker i deras hets om populistiska åtgärder oavsett konsekvenserna från de som betalar lönen, samhället.

Det mest tragikomiska är ju att man helst plötsligt läser "flytta från landsbygden då!"

#62
2019-07-02 22:08

Vorvärts
Oj, det var billiga exempel du tog. Bostad i Sthlm för 2,5 milj, det är typ en etta med kokvrå. Nåja, du försöker göra en poäng här.
Frågan är vad de löpande ränteutgifterna är under tidsperiod X. Det blir betydligt dyrare att under tex två år betala ränta på ett villalån på 5 milj jämfört med ett lån på ett torp i Småland för 500 kkr.
Men det ska mycket till för värdeförlust på bostäder. Till och med bruksorterna i mitt län har ökande bostadspriser. Ett och annat ruckel förlorar väl i värde men det beror väl mer på att tidigare ägare inte tagit hand om fastigheten.

Hur som helst, tittar man på och jämför totala levnadskostnader samt lönenivåer så är jag övertygad om att Stockholmare betalar förhållandevis mer genom olika skatter jämfört med boende i mindre städer och landsbygd. Däremot är det nog tuffare för folk i glesbygd.

#63
2019-07-02 23:02

EnannanRobban 2019-07-02 20:21
Christer, vad det kostar att åka till jobbet spelar skit samma för hur systemet ser ut idag, det är upp till dig om du vill åka Volvo 240 eller Mercedes S-klass. Resten står ovan. Alla som är berättiga avdrag för resor ToF jobbet får dra av 18,50 per mil för sina mil, men som jag sagt tidigare så efter att du dragit bort 11000kr blir det kvar 32% (Eller vad du har för kommunalskatt) av det som du dragit av.
Nu då

Så din point är bara att beskriva hur systemet är uppbyggt idag. Tack det begrep jag redan innan, för jag har deklarerat i en herrans massa år. Jag har dessutom sett att systemet med reseavdrag bara blivit sämre och sämre ur glesbygdsbons perspektiv.
Ursäkta, men jag trodde du menade att dagens och morgondagens reseavdrag var bra och rättvisa. Men du ville bara elda på debatten! Tack för inget.

#64
2019-07-03 08:02

EnannanRobban: Du talar för döva öron.
Det som gynnar mig och min ekonomi = 'rättvist'

#65
2019-07-03 08:17

Christer, eftersom du inte verkade förstå var jag tvungen att förtydliga, sorry det var inte meningen att trampa dig på tårna.
Nej, det nya förslaget kommer inte att göra det bättre för dig, du kommer att få 6kr / mil på de mil som är över 3 mil enkel väg så har du 3 mil till jobbet och 3 mil hem så kommer du få 0kr med det nya förslaget.
Vet inte vad du anser vara rättvist, men nu kommer alla som bor mindre än 3 mil enkel från sitt jobb få 0kr och från det så kommer alla som har mer än 3 mil att få lika mycket oavsett vad de har för inkomst och hur de reser. Rättvist eller inte, men systemet blir likformat för de som har möjlighet att använda det.
Sedan undrar jag fortfarande varför någon annan skall betala för att jag skall ta mig till jobbet, det borde vara mitt eller arbetsgivarens ansvar, inte statens, men vad vet jag...

#66
2019-07-03 08:54

Ang. Robbans sista stycke: "Sedan undrar jag fortfarande varför någon annan skall betala för att jag skall ta mig till jobbet, det borde vara mitt eller arbetsgivarens ansvar, inte statens, men vad vet jag..."

En anledning skulle väl kunna vara att staten fördyrar glesbygdsbors resor med rätt mycket skatt på både bil och bränsle, så en viss "återbäring" vore väl rimlig om man vill ha en levande landsbygd. Redan nu är det man kan få tillbaka via deklarationen lite, vilket du visat med dina uträkningar. Med en gräns på 3mil/resa blir det nog ändå mindre för dom flesta, samtidigt som kostnader och skatter höjs varje år. Visst, att det blir lika för alla, oavsett lön, är väl det positiva med detta förslag. Men 3 mils gränsen känns lite högt satt... "20 kr extra per dag om det inte går någon kollektivtrafik" är nog en klen tröst, speciellt om man har max 3 mil till jobbet och därmed, antar jag, inte ens får denna tjuga. Men det är väl som vanligt, smällar vi på landsbygden får ta...

#67
2019-07-03 10:15

I mitt fall med 10 mil enkel väg till arbetet utan kollektivt alternativ blir det till att säga upp sig om detta går igenom. börja stämpla och leva på bidrag. Jag tror även att det blir kris för min arbetsplats då 80-90 % är pendlare med minst 2 mil, många med 5-7 mil enkel väg. Många kommer helt enkelt att välja annat arbete på hemmaplan, vilket kommer slå hår mot arbetsplatsen. Jag tror inte våra utredare och politiker tänkt färdigt fullt ut på alla konsekvenser.
Enligt mina uträkningar så har jag en ren bränslekostnad (15:80) per år på ca 47 000:-. Jag får idag tillbaka ca 36 000:-. Med nya förslaget sjunker det till 22 000:-. Det kostar mig alltså 14 000:- mer per år med nya förslaget, då ej inräknat bilslitage bara bränsle. Hur skall jag kunna ha råd att finansiera en nyare "miljöbil" när utrymmet minska r så drastiskt? Menar politikerna att jag inte skall kunna spara till nyare bil utan tvingas ta dyra lån för att byta till miljövänligt?
När politiker inte orkar ta tag i de stora miljöfrågor och bovar så får småfolket betala deras "rena " samvete. Nej miljömupparnas iver att skjuta på det som är enkelt måste stoppas.

#68
2019-07-03 10:16

I bland blir det fel tråd. Sorry. Men innehållet står jag för:)

#69
2019-07-03 19:26

Axa
Värdeminskningen på bostäder är reell, även om mäklaren anger ett pris på en bostad på landsbygden är det i många fall orealistiskt att få den såld för det priset p.g.a. den allmänna serviceförsämringen ute i landet.

Sen funderar jag på vilka extra skatter som storstadsbon tvingas betala som landsbygdsbon slipper, trängselskatt är väl en men i storstan kan man begagna sig av kollektivtrafik så där faller det argumentet. Stockholms kommun har dessutom en av landets lägsta kommunalskatter så jag köper inte argumentet att stockholmaren utan omsvep betalar mer för allt, Malmö och Göteborg ligger visserligen högre men är fortfarande flera procentenheter billigare än de dyraste landsbygdskommunerna.

#70
2019-07-03 20:11

Vorwärts
Här har du statistik på kommunnivå
https://www.byggkontakt.nu/artikel/historisk-aterblick-pa-bomarknaden-sa...

Vet inte riktigt hur du menar med värdeminskning.

Det är väl inte fler skatter för stockholmare men i faktiska kronor så bidrar de mer till stat och kommun genom de högre boende- och levnadskostnader.

#71
2019-07-03 21:58

Jag tror och anser att reseavdraget skapades för att de som har långt till sitt arbete skall ha samma förutsättningar som de som bor nära sitt arbete och inte behöver lägga ut orimliga kostnader för att jobba. Men detta har urholkats år för år och därmed missgynnas landsbygden som vanligt.Reseavdraget är idag ett skämt som inte utjämnar skillnaden mellan stad och landsbygd alls.
För att en stadsbo skall förstå skillnaden på service och resekostnader mellan stad och landsbygd så måste stadsbon testa att bo på landsbygden och det kommer tyvärr aldrig att ske. Men boendekostnaderna är ju sååå låga, men inte resekostnaderna. Service kan ju vara att ha en affär över huvudet taget. Eller att det finns en skola. Eller en mack. Eller åldringsvård. Vårdcentral. apotek m.m kan vi ju glömma. Men vi har ju frisk luft och samma skattesatser som stadsbon.

#72
2019-07-04 15:29

@steppenwolf @PI. Om tjänstebil inte gynnar staten, hade den stoppades för länge sedan.

#73
2019-07-04 19:26

Axa
Som sagt så köper jag inte argumentet att storstadsbor har högre levnadskostnader, ett enormt mycket större utbud av varor och tjänster gör att storstadsbon har enklare att välja billigare lösningar, har man champagneprovning och hästpolo som enda fritidsintressen så blir möjligen ens levnadskostnader högre än för de på vischan men det finns som sagt billigare alternativ.
Glöm inte att enkla vardagssaker blir mycket dyrare, mer komplicerade och tidskrävande med det lägre utbudet på landsbygden, tänk dig att behöva köra 14 mil in till centralorten för att prova ut och köpa ett par skor. Råkar du vara BMW-ägare bosatt i Kiruna och vill serva bilen på auktoriserad verkstad? Grattis, närmaste verkstad finns över 30 mil bort.

Gällande vilka som bidrar till statens inkomster så hade det gått att titta närmare på våra stora exportföretag som tjänar sina pengar på landsbygdens resurser, mineraler och vattenkraft m.m. men skickar vinsterna till i huvudkontoren i Stockholmskommunerna men det känns ärligt talat inte lönt med vidare diskussion om det. Stockholm blir aldrig tillfreds, helst ska 10 miljoner människor flytta till stan så man slipper skicka en massa pengar till skräpytorna på glesbygden men samtidigt protesteras det vilt när det ska byggas nytt så folk faktiskt får plats.

#74
2019-07-04 23:34

Gungor och karusell
Hade man sänkt skatten på bränsle istället så hade problemet varit betydligt mindre, men då ryker ju statens skattkista. Istället en jäkla massa skatter på bilåkande som skall försöka kompenseras men som sedan ändå inte kan kompenseras och eventuella kompensationer förhandlas bort i det politiska spelet med det lilla marginalpartiet.

#75
2019-07-05 10:31

lallolu - att vi har detta frikostiga reglemente för tjänstefordon har absolut att göra med att vi har en stor tillverkare av sådana fordon i landet och för inte så många år sen hade vi dessutom ytterligare en stor biltillverkare inom detta segment. Lobbying brukar det visst kallas vill jag minnas...

#76
2019-07-06 21:59

Samtidigt har man mage att lägga miljarder på ett EU-medlemskap och ännu fler miljarder på en _______ som ingen vill ha.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.