Nästa artikel
10 000 elektriska bilar i Norge
Nyheter

10 000 elektriska bilar i Norge

Publicerad 2 januari 2013 (uppdaterad 2 januari 2013)
Norge, världens elbilstätaste land, har nu 10 000 laddbara bilar på sina vägar. Gröna Bilister föreslår att Sverige ska härma deras politik.

Kring jul passerade Norge 10 000 registrerade elbilar och laddhybrider. Norge har även tidigare varit världens laddbilstätaste land och har trots en betydligt mindre bilpark än Sveriges cirka tio gånger fler laddbara bilar än våra dryga 1 000.

Förutom att förbättra luftkvaliteten och minska bullret i trafiken bidrar 10 000 laddbara bilar som vardera körs 15 000 km/år till ett minskat koldioxidutsläpp med uppemot 30 000 ton/år, enligt organisationen Gröna Bilister, som tycker att Sverige nu ska ta en titt på sitt grannland och vidta samma åtgärder som man gjort där.

– Norges omställning till avgasfri bilism går snabbare än alla prognoser och inspirerar hela världen. Vi uppmanar regeringen och Fossilbränslefri-utredningen att göra copy-paste på framgångsreceptet, säger Gröna Bilisters ordförande Jakob Lagercrantz.

I Norge stimuleras elbilar bland annat genom:


1. Undantag från den höga registreringsavgiften
2. Momsbefrielse vid inköp (moms är annars 25%)
3. Reducerad årlig fordonsskatt
4. Tillgång till kollektivtrafikkörfält
5. Undantag från trängselavgift/bompeng (eller nedsatt avgift i vissa fall)
6. Gratis parkering på offentliga p-platser
7. Gratis transport på färjor i riksvägnätet


– Receptet är tydligt, långsiktig stimulans, kombinerat med att våga höja avgifterna på smutsiga bilar. Vår granskning visar också att ganska billig stimulans som tillgång till kollektivtrafikkörfält och gratis parkering har stor betydelse, säger Mattias Goldmann som för Gröna Bilisters och Nordic Electric Avenues räkning granskat Norges elbilsomställning.

Diskutera: Tycker du att Sverige ska ta efter Norge när det gäller elbilspolitiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2013-01-02 09:08
saabnisse

Och ändå gick det inte att få lönsamhet i Think.

#2 • 2013-01-02 10:25
PREVIA

Norrmännen har mycket nyare bilpark än Sverige kanske på grund av bättre löner. När man åker bil i Norge är bilarna nästan uteslutande nya dieselbilar vilket märks extra mycket i deras många tunnlar där det blir tjockt med dieselavgaser. När man sedan kommer hem till Sverige får man snyta ut svart sot i flera dagar efter Norgebesöket vilket inte är lika trevligt, så man kan förstå att Norrmänen vill förbjuda dieselbilar.

"I Norge har utvecklingen länge varit, mer diesel. Regeringen har uppmuntrat bilköpare med bland annat skattsänkningar på dieselbilar, detta eftersom man trott att de är mer gynnsamma än bensinbilar för miljön. Men sedan det framkommit att diesel orsakar cancer verkar det bli en riktig klackvändning."

Från den här sidan.
http://www.bytbil.com/nyheter/6vtfskyg

Snart upptäcker säkert Svenska miljömyndigheten att dieselbilar inte är någon framkomlig väg för vår hälsa så som man redan gjort hos Norska miljömyndigheten, och då kanske kovändningen kommer även här i synen på dieselbilar.

#3 • 2013-01-02 10:30
Kalle2

Självklart att Norge med sina oljemiljarder kan subventionera elbilar, men det är inget för Sverige att ta efter. Det finns inga vettiga miljöskäl för det och vore ekonomiskt vansinne. Märkligt att en liten organisation som gröna bilister - med ca 1000 medlemmar - får ett sådant genomslag i massmedia, men tydligen räcker med att man är orolig för klimatet för att vara välkommen överallt

#4 • 2013-01-02 10:41
Foxhunter

Låt oss med gott samvete använda bensinbilar ett bra tag till! Inte diesel, för det genererar små farliga particklar som snart visar sig vara en katastrof för vår hälsa. Koldioxid då? Ja, om det nu varit år 1899 ungefär, då kanske vi skulle fattat beslutet att inte bränna så mycket kol men nu är det inte det. Vi kan inte gå tillbaka och vi kommer att få en ordentlig klimatförändring, antingen vi vill eller inte. Låt oss då göra det bästa av detta. Klimatförändringen kommer att vara den största motorn för innovation, tillväxt och ett bättre liv under de närmaste åren. Vi bör använda den teknik vi har för att tjäna pengar och satsa dessa medel på åtgärder för att flytta bebyggelse högre upp. Dämma, anlägga nytt jordbruk o.s.v. Allt finansierat av en ordentlig tillväxt nu och inte satsningar på elbilar, som aldrig kan bli något för oss. För nu är det som det är! Vi kan inte ångra det vi gjort och förändringen kommer vad vi än vill och önskar. Låt oss göra det till något positiv. Bygga upp ett nytt bättre samhälle. Innovationer för att hjälpa människor i utsatta områden till ett bättre liv i andra delar av världen. Och vi har tid om vi börjar nu. För om vi inte ser klimatförändringen som något positiv, som en möjlighet, ja då står vi där oförberedda om 40-50 år med lång näsa och elbilar som ingen vill ha och men övesvämningen som kommer ändå. Bättre att inse fakta!

#5 • 2013-01-02 11:11
Peugeote-Pär

PREVIA inte har Norge nyare bilpark än sverige, Norge har ju Europas näst äldsta bilpark med en snittålder på över 10 år.

#6 • 2013-01-02 11:44
PREVIA

Peugeotägares-Pär,
Mycket möjligt att du har rätt då jag bara såg dessa välbärgade i tätorten som alla verkade ha nyare bil än vår bil. Men diselandelen har gått från en tredjedel dieselbilar till numera en tredjedel bensinbilar ser man här.

http://www.ssb.no/emner/10/12/20/klreg/fig-2012-05-04-01.html

#7 • 2013-01-02 12:26
FZR600R

Ja det passar ju bra för Sverige med tanke på de stolpskott till politiker som vill lägga ned både kärnkraften och den storskaliga vattenkraften och ersätta dem med vindkraft.

Är gröna bilister köpta eller är det en front för andra intressen?

#8 • 2013-01-02 15:25
Granlund (ej verifierad)

Ja, Sverige borde ta efter Norge och ligga i framkant. Bra att många dieslar nu ej är miljöklassade längre.

#9 • 2013-01-02 15:51
Kalle2

Granlund; Sverige behöver inte ligga i framkant när det gäller kapitalförstöring, det är bra ändå

#a • 2013-01-02 17:38
PREVIA

I slutet av detta år produserar våra vindkraftverk i Sverige tillräckligt med el för att alla Sveriges bilar kunde drivas med el produserad inom landets gränser av våra vindkraftverk vilket i sin tur för mer sig att vi slipper importera fossila bränslen för motsvarande vår EU avgift vilket säkert skulle vara till större nytta inom landet än till annat än föda oljemiljardärer i andra länder så som vi gör idag.
Eller så gör vi som många föreslår, hoppas på att oljan blir billigare framöver och fortsätter att köra med fossila bränslen som vanligt till vi inte har några pengar kvar att ersätta vårt transportsystem som helt är uppbyggt kring fossila bränslen fram till den dagen det är tomt i mackens tank.
Å då skjuter vi bilen för hand till bilhandlaren för att se var vi får betalt för vår bensin/dieselbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.