Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Kortlivad longlife

Bilfrågan: Kortlivad longlife

Bilfrågan

Nu är det inte längre de gamla och slitna motorerna som drar olja utan de nya och förbrukningsoptimerade som gör det. Vi bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA
Hustruns bil vill ha olja och den olja som fylls påvid SAAB-service kostar 300 kr litern. "Det är long-life olja förstår du", får man veta när man undrar över priset. "Den skall hålla 3000 mil." Men bilen drar olja så de fyra litrarna lär vara förbrukade efter 1000 mil. Det är normalt, alltså inget fel. Biltemas syntetolja har rätt beteckning och kostar 60 kr litern. Bilskrället får väl tåla sig med denna olja de åtta litrarna jag får fylla på fram till 3000 mil. Det var egentligen ingen fråga, mest ett konstaterande att long-life olja inte har något långt liv i en modern bilmotor. Min gamla riktiga SAAB 900 går på vad olja som helst som den inte käkar upp. Visst drar den mer bensin per mil och orkar väl inte upp i mer än 160 km/tim. Men det räcker. Nuförtiden skall man vara tanklös i trafiken — man skall köra elbil.
JE Andersson, Eksjö

SVAR
Du är inte den förste läsare som klagar över hög oljeförbrukning hos moderna bilar. Nu är det inte längre de gamla och slitna motorerna som drar olja utan de nya och förbrukningsoptimerade som gör det. Tyvärr en utveckling som inte är av godo och som har sin grund i att biltillverkarna gör allt för att få ner bränsleförbrukningen. Att använda dyr longlifeolja i en sådan motor gör ju att bränslebesparingen snabbt äts upp av oljeförbrukningen enligt den gamla regeln om gungorna och karusellen.
Bengt Dieden

Diskutera: Hur väljer du olja till din bil?

Kommentarer

#1
2014-05-07 09:15

De flesta moderna bilar går att programmera om från Long Life till fasta serviceintervaller hos märkesverkstaden. Då drar de mindre olja och motorn håller bättre.

#2
2014-05-07 09:16

På Mekonomen (några gånger per år, och på Nätet året runt) kan man köpa Castrol Magnatec 5W-40 ACEA C3 för 399kr (4 liter). Bättre olja finns nog knappast för en vanlig personbil. Och den tål oljebyten på 3-4tusen mil. Då har man råd med lite förbrukning.
Samt: 1 liter /1000mil är en ytterst bra oljeförbrukning, inget att klaga på.
Dessutom: att oljan ´håller´ i 3000mil betyder endast att oljans egenskaper håller sig inom specifikationerna, och INTE att oljan är kvar i motorn. Ibland undrar man hur folk tänker...

#3
2014-05-07 09:47

Det här med långa bytesintervaller med "långlife" olja är inte bra, oljan är visserligen gjord för att kunna bära mer föroreningar innan den börja kemiskt angripa metall, och då används också s.k. långlife oljefilter men jag tror ändå inte den filtrerar de minsta metallpartiklarna som också sliter på motorn. Alltså byt olja ofta gärna vid 1000-mil eller oftare, det ger klart längre livslängd för motorn. Köp inte olja på bensinstationer men t.ex. på www.mister-auto.se finns en 5-litersdunk Shell Helix Ultra 5W-40 för 288:- dvs 57,60 per liter för riktigt bra helsyntet

#4
2014-05-07 10:21

Nu har jag visserligen en bil som har fasta serviceintervall (2000 mil) och som håller oljenivån mellan servicetillfällena, men om min bil drog mycket olja skulle jag definitivt välja en billigare olja, speciellt som nyttan av Longlife oljan minskar om den ska ersättas kontinuerligt under resans gång. Shell Helix respektive Castrol är ju två exempel du fått ovan och ditt eget förslag Biltema (som i vart fall tidigare tillverkats av Nynas Oil) är ett tredje alternativ. Biltema har ju även longlife oljor. Det viktiga är ju att specifikationerna innehålls.

#5
2014-05-07 10:35

Min Mercedes B 180 CDI 2012 drog ingen olja alls under de första dryga 4000 milen i varje fall. Om det skiljer mellan bensin och dieselmotorer vet jag inte.

#6
2014-05-07 10:40

Motorns oljeförbrukning avspeglas bl.a. i HC-värdet på besiktningen. Kolväten är cancerframkallande, så detta är negativt för hälsan och miljön.

Mitt intryck från motorsidor, kommentarer och verkstadspersonal är, att det framför allt är VAG/VW-bilar, som med sina väldigt låga förbrukningssiffror är gjorda på detta oljeslukande sätt. PSA-bilar verkar hittills inte uppvisa samma oljetörst alls.

Just a thought.

#7
2014-05-07 10:57

Har en BMW 320d 2012:a. Kört drygt 4500 mil, inte dragit en enda droppe olja. Kollar regelbundet med sticka och på datorn.

#8
2014-05-07 11:39

Det är ju klart att oljan håller i 3000 mil om man måste fylla på ett par liter under tiden mellan bytena.............................

#9
2014-05-07 11:40

Kom hem i går med en sprillans ny VAG-bil med TSI 122 hk med en liter olja eftersom "den kan dra lite de första 500 milen." Håller tummarna....

#10
2014-05-07 12:58

Att en motor "inte drar en enda droppe olja" mellan servicetillfällen behöver inte vara av godo. Viss liten förbrukning finns alltid, tex via cylinderväggarna. Nollförbrukning indikerar oftast att motorn späder ut oljan med oförbränt drivmedel, förbränningsrester eller vatten. Steget till sämsta läget, att oljemängden i motorn ökar, kan vara kort.

#11
2014-05-07 13:14

En halv till en liter på 2000 mil är väl inget att bråka om. Men en liter per 100 eller 200 mil är ju en katastrof.

#12
2014-05-07 17:26

Axelman: Min 122:a behövde 0,5 l första 3000 milen så håll modet uppe.
Hur kan det förresten skilja så mycket mellan olika ägares erfarenheter med tanke på hur långt massproduktionstekniken har nått? Någon som vet nå't?

#13
2014-05-07 18:14

Ni som lider av hög oljeförbrukning på litet äldre motorer som inte är utslitna kan få följande tips:

Googla på "WD-40 metoden"!

Det går i korthet ut på att få fastnade kolvringar att börja göra sitt jobb igen.

Min BMW 330 led av en oljeförbrukning på runt 1 liter per hundra
mil, med en mätarställning på runt 13.000 mil så kändes det inte
helt bra med en motor och bil som i övrigt var i mycket
fint skick...

Lämnade in bilen på verkstan med en beskrivning av WD-40
metoden och en dunk WD-40.

En vecka senare kunde jag hämta ut en bil som numera
har en knappt mätbar oljeförbrukning, total kostnad
runt 2.500:-.

"Freude am fahren!"

#14
2014-05-07 20:46

äger en saab 9-3 1,8 sport 03, har kört den i 32000 mil utan att behöva fylla på någon olja alls mellan seviceintervallerna

#15
2014-05-07 22:34

äger en 9-3 diesel. Har aldrig märkt någon nämnvärd förbrukning över 21000 mil. Det är ganska ovanligt att 9-3:orna dricker olja. Mycket mer vanligt på vissa av VW's motorer.

#16
2014-05-07 22:36

Xedos: Vad är WD-40 metoden? Aldrig hört talas om något liknande? Vad är poängen..? Att man ska hinka WD-40 i biloljan? Det kan inte vara nyttigt någonstans.

#17
2014-05-08 09:06

Läs vad bgl har skrivit.Där får ni den rätta svar.Alla motorer drar olja, frågan är hur mycke motor späder ut den. Lukta på den, luktar den bensin? diesel?sotbränt?.Oljan i sig har ingen bästföredatum, det är föroreningar som förstör oljan.

#18
2014-05-08 11:25

WD-40 metoden går ut på att få fastkoksade kolvringar
att lossna och börja fungera igen
Orsaken till att ringarna fastnar är formodligen de långa
oljebytesintervallen på 3.000 mil som vissa tillverkare infört,
samt körning med låg belastning.

Gör så här:

1. Ta ur tändstiften

2. Vrid remskivan så att alla kolvar står i mittläge

3. Fyll på flytande WD-40 i alla cylindrar

4. Låt stå ett dygn, fyll på där nivån sjunkit

5. Vicka litet på remskivan för att hjälpa till

5. Upprepa tills alla cylindrar är täta, några dygn kanske

6. Sug ur WD-40 ur cylindrarna

7. Töm ut motoroljan

8. Häll i litet billig olja för att skölja ur oljetråget

9. Fyll ny olja och nytt filter

10. Klart!

Från 1 liter olja per 100 mil är jag nu nere på
cirka 1 liter olja per 1.000 mil :-)

#19
2014-05-08 16:55

Var och tankade och i kassan stod en herre som köpte olja, kunde inte undgå att höra konversationen med kassörskan "det var likadant när jag var här i stan förra året, då började oljelampan också lysa"

Gick ut och han såg lite vilsen ut så jag erbjöd honom hjälp och pratade lite allmänt med honom. Då sa han att de har en sommarstuga här och att vid förra besöket behövde han också hälla på motorolja.

Det visade sig vid vårt samtal att han och hans fru endast körde korta turer med bilen och att de en gång om året körde 40 mil ner till sommastugan.

Jag upplyste honom att bilen egentligen inte alls hade dragit någon olja utan att det helt enkelt var vatten som (då bilen äntligen fick chansen) försvunnit på den långa resan och att detta inte är helt ovanligt på bilar som endast går korta sträckor. Detta hade han ingen aning om men tackade för informationen.

Summa summarum - Ska man ut på långsemester eller liknande så är det absolut ingen dum ide att se till att ha gjort ett oljebyte innan. Kör man endast korta sträckor med sin bil bör man byta olja oftare än stipulerat intervall också.

#20
2014-05-08 17:10

Får skriva ytterligare en kommentar angående WD-40

WD-40 är INTE ett långsiktigt smörjmedel där fett eller oljor används normalt (det kommer att orsaka mer problem senare). Det är ett avfettningsmedel som har många användningsområden (till exempel för att lossa kolvringarna som Xedos skriver) men är även bra till att lösa upp allt från asfaltsfläckar till rost och kan med fördel även användas i hemmet för att få glashällen på spisen skinande blank eller i ugnen om den behöver rengöras (använd inte på varma ytor !!!!!)

Meningslös info - WD-40 togs fram 1953 av tre tekniker på en vapenfabrik i USA för att skydda missilernas metalldelar från rostangrepp och står för Water Displacement att det sedan heter 40 är för att det var på det 40:e försöket som de fick till det. Nu vet Ni det) och NEJ jag jobbar inte för det bolaget, jag är bara väldigt motorintresserad

#21
2014-05-08 22:03

Är det verkligen som Bengt Dieden svarar att moderna bilmotorer generellt förbrukar olja? Är det vissa motorfabrikat / modeller som drar olja? Vilka?
Varför drar de olja rent tekniskt?
Det var många frågor från mig, tackar på förhand för eventuella svar.
Planerar inför kommande bilbyte och vill inte köpa en bil som förbrukar olja, den tiden med gamla oljeförbrukande rishögar är förbi för min del.

#22
2014-05-09 00:00

Stefan @ Alla WV motorer förbrukar inte olja. Min sons Passat TSI 1,4 150 Etanol 2013 är nu ett år och har gått 800 mil. Oljestickan visar samma nivå som vid ny. Oljan skall bytas inom kort efter ett års körning mestadels på bensin.

#23
2014-05-09 18:51

Kan inte vara miljöriktigt att låta motorerna dra så mycket olja, dessutom kostar oljeförbrukningen i vissa fall nästan lika mycket som bensinen per mil.

I princip skulle man kunna slopa oljebytet ö h eftersom hög oljeförbrukning systematiskt byter oljan automatiskt, detta godkänner naturligtvis inte verkstaden/bilfabrikanten då det skulle bli intäktsbortfall av stora mått för den delen som är lönsammast i bilbranschen.

#24
2014-05-09 19:11

Köp en billig 5W-40, serva varje 1500mil, både bil och plånka mår gott av det

#25
2014-05-09 19:29

Hade en VW Passat Tdi Bluemotion -10, som tjänstebil och 1 liter olja fick man alltid ha med sig, för oljelampan tände sig inte helt sällan. Tilläggas ska att det var "inget fel" på bilen och att den räknades som miljöbil, trots den höga oljeförbrukningen.

#26
2014-05-09 20:29

kjører selv en ikke oljekomsumerende gammel merca 1993 c200
om efterfyller ingen olje mellom skiftene 1500 km har nå 200000 km bak
meg

#27
2014-05-11 10:45

kör saab 9-3 ttid 2011 och den har inte dragit någon olja mellan bytena , jag har dock bytt innan 3000 mil

#28
2014-05-12 13:22

Snabb95:
Jag är inte orolig men jag har hört alldeles för många som måste fylla på alldeles för mycket olja. Det är ju inte meningen att man ska addera oljeförbrukning till milkostnaden......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.