Bild
Nästa artikel
Nyheter

Så ska Ford komma undan skenande garantikostnader

Publicerad 25 november 2020 (uppdaterad 25 november 2020)
Fords kostnader för garantiärenden är mycket högre än för konkurrenten. Nu ska en ny lösning införas.

Alla biltillverkare är på ständig jakt på kostnader för att öka vinstmarginalen. Ford ställs just nu inför en stor utmaning eftersom märket tvingas återkalla tusentals laddhybrider, och det får till följd att utsläppskraven inte kommer nås.

Därför måste Ford betala Volvo för att sänka den officiella utsläppssiffran och slippa EU-böter.

En annan viktig punkt som Ford måste förbättra är de skenande garantikostnaderna, skriver Automotive News. De senaste tio åren har antalet garantireklamationer i förhållande till försäljningen fördubblats. Det kostar miljardbelopp och är en anledning till att Ford nu halkar efter konkurrenten GM i USA.

Pressas hårt

Ford vill istället ta betalt av underleverantören som tillverkat komponenten i förväg för varje reklamation, och sedan kan leverantören eventuellt få tillbaka en del av kostnaden om åtgärden sköts snabbt för kunden.

– Det vi strävar mot är att lösa problemen så snabbt som möjligt så att justeringarna som måste göras är så små som möjligt, säger Kumar Galhotra, chef för Fords amerikanska och internationella verksamhet, till nyhetsbyrån Reuters.

Kritiken från leverantörerna har inte låtit vänta på sig. De är oroliga för att de pressas för hårt, men Ford uppger att koncernen inte har något val – garantikostnaderna för årets nio första månader är två miljarder dollar högre än för GM.

Felaktiga komponenter som tillverkats av en underleverantör står för drygt en tredjedel av Fords totala garantikostnader.

Läs också: Fordägare kompenseras för hybridhaveri – kostar minst en halv miljard

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-11-25 16:04
mayors

@ milkylainen - exakt så. Ford har länge styrts av gnida controllers tänkande - kunna men inte vilja blir resultatet. Delarna byggs enligt beställarens specifikationer och vill man inte betala för kvalitet blir det vad det blir.

#2 • 2020-11-25 16:42
Styggavargen

Haha, betala Volvo för att sänka utsläppen... som Volvo är ett märke med låga utsläpp, haha. Galet!

#3 • 2020-11-25 18:03
Carl Trefalt

Underleverantörer står för drygt en tredjedel av garantikostnader. Då står alltså Ford själva för nästan två tredjedelar av garantikostnader. Ford får se till att bättre kontroll på hela tillverkningskedjan.

#4 • 2020-11-25 20:59
Hundter

Enkel matematik= Sluta köp En akutbil som Ford! Det tjänar alla på! Minskad försäljning ger minskade garantikostnader! Häpp!! :-)

#5 • 2020-11-25 20:59
Hundter

Enkel matematik= Sluta köp En akutbil som Ford! Det tjänar alla på! Minskad försäljning ger minskade garantikostnader! Häpp!! :-)

#6 • 2020-11-25 21:00
Hundter

En skitbil skulle det stå!!!!

#7 • 2020-11-25 15:42
milkylainen

Sluta bygga skit?
Det är bara bönräknare som tror att det lönar sig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.