Nästa artikel
Begagnatbilarna som är billigast att äga
Siffror för 89 bilar

Begagnatbilarna som är billigast att äga

Publicerad 2024-02-06 12:00 (uppdaterad 2024-02-21 14:55)
Du kan spara tusenlappar på att välja en begagnad bil med låg milkostnad. Vår senaste genomgång avslöjar vilka märken som ligger i toppen – och botten.
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Det är stora skillnader på milkostnaden för några av Sveriges populäraste begagnatbilar, visar en genomgång Vi Bilägare gjort.

Vi har utgått från våra begagnattester där vi redovisar Konsumentverkets kalkyl för milkostnad. Den bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Vi har räknat på dagsaktuellt bränslepris och i milkostnaden ingår förväntad värdeminskning, skatt, besiktning, försäkring, bränsle, reparationer, service och däck.

En tydlig trend är att småbilar och mindre bilmodeller är billiga att äga. Det är kanske inte så konstigt att en liten bil innebär små kostnader, men det bekräftas alltså en gång för alla i vår genomgång av servicekostnaderna.

Siffrorna visar dock tydligt att även större bilmodeller kan vara riktigt billiga att äga. För den som behöver plats för familjen och ändå vill pressa ned ägandekostnaden sticker exempelvis Peugeot 308, Mazda 6, Toyota Avensis och Volkswagen Passat ut med låga milkostnader.

I vissa fall kan bilarna vara relativt dyra att köpa och försäkra, men ett förväntat gott andrahandsvärde och en låg förbrukning hjälper upp kalkylen. I andra fall är det tvärt om: andrahandsvärdet är dåligt men försäkringskostnaden kan till exempel vara hälften så hög som hos konkurrenten.

Siffrorna visar att även större bilmodeller kan vara riktigt billiga att äga

Peugeot 308 har bra utrymmen för många familjer och vettig milkostnad. Men reservdelspriserna på auktoriserade verkstäder kan vara höga. Foto: Niklas Carle

För den som behöver fyrhjulsdrift sticker Subaru Outback och Mazda CX-5 ut med hyfsat låga milkostnader.

En laddbar bil är däremot inte alltid en garanti för ett billigt bilägande. Laddhybriden Volkswagen Passat GTE kostar 36 kronor milen att köra enligt Konsumentverkets siffror, vilket är marginellt dyrare än en Passat med bensinmotor på 150 hk. Laddhybriden är dyrare att köpa och serva, men den slutgiltiga milkostnaden beror till stor del på hur mycket ägaren laddar sin bil.

Missa heller inte vår granskning av servicepriser – det finns tusenlappar att spara.

BMW i3 sticker ut med relativt hög milkostnad för sin storlek. Renault Zoe är visserligen inte lika annorlunda eller udda men kostar också hälften så mycket att äga. Foto: Christian Ellmark

Milkostnad för småbilar

Bilmodell Milkostnad Modellår
Renault Zoe 18 2014
Toyota Aygo 1,0 22 2015
Mazda 2 90 hk 24 2015
Mazda 2 115 hk 27 2016
Hyundai i20 1,2 84 27 2019
Hyundai i20 1,0 100 28 2019
Dacia Sandero 1,2 75 hk 28 2015
Kia Rio 1,2 84 hk 30 2017
Citroën C3 1,2 Puretech 82 31 2018
Volkswagen Polo 1,0 TSI 95 32 2018
Seat Ibiza 1,0 95 hk 32 2017

Milkostnad för bilar i Golfklassen

Bilmodell Milkostnad Modellår
Nissan Pulsar 1,5 dCi 110 Acenta 25 2015
Seat Leon 1,2 TSI 25 2013
Seat Leon 2,0 TDI 25 2013
Peugeot 308 SW 1,2 130 28 2014
Audi A3 2,0 TDI 150 33 2013
Audi A3 1,4 TFSI 140 26 2013
Peugeot 308 SW 2,0 HDI 150 29 2014
BMW i3 REX 35 2015
BMW i3 94 Ah 41 2017
Opel Astra 1,0 105 hk 5d 28 2016
Opel Astra Sports Tourer 1,4 125 hk 33 2016
Renault Mégane 1,2 TCe 30 2016
Hyundai Ioniq Electric 44 2017
Fiat Tipo Kombi 120 hk 37 2017
Mercedes CLA 200 Shooting Brake 35 2016
Volkswagen Golf GTI 48 2018
Dacia Logan MCV 0,9 26 2015

Milkostnad för mellanklassbilar

Bilmodell Milkostnad Modellår
Mazda 6 Skyactiv-D 2,2 150 32 2013
Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 manuell 32 2015
Toyota Avensis Touring Sports 2,0D 34 2016
Honda Civic 1,0 5d 34 2017
Volkswagen Passat 1,4 TSI 150 35 2015
Toyota Avensis Touring Sports 1,8 35 2016
Mazda 6 Skyactiv-G 2,0 165 36 2013
Ford Mondeo 1,5 EcoBoost 160 automat 36 2015
Volkswagen Passat GTE 36 2015
Lexus IS 300h 40 2014
Mercedes C220 CDI 40 2014
Opel Insignia ST 1,5T 40 2018
Subaru Outback 2,0D 42 2015
Subaru Outback 2,5 42 2015
Lexus IS 250 43 2014
Mercedes C250d 4Matic 44 2016
Renault Talisman 1,6 dCi 160 45 2016
Audi A4 Avant Quattro TDI 190 46 2016
Volvo V90 Cross Country D4 46 2017
Kia Optima SW Plug-in Hybrid 47 2018
Subaru Levorg 1,6 48 2016
Volvo S90 D4 Automat 50 2016
Volvo V90 D3 Kinetic AWD Automat 51 2017
Tesla Model 3 Standard Range 51 2019
Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI 190 4Motion DSG 53 2016
Tesla Model S P85 66 2015
Tesla Model S P90D 82 2017

Milkostnad för suvar

Bilmodell Milkostnad Modellår
Peugeot 2008 1,2 Puretech 82 22 2014
Peugeot 2008 1,6 HDi 114 25 2014
Nissan Qashqai 1,6 dCi 130 28 2015
Opel Mokka 1,4T 30 2014
Nissan Qashqai 1,6 bensin 163 31 2015
Toyota C-HR 1,8 HSD 32 2017
Suzuki Vitara 1,6 Bensin 33 2015
Kia Niro 1,6 Hybrid 34 2017
Kia Sportage 1,7 CRDi 115 2WD 35 2017
Mitsubishi Outlander PHEV 36 2012
Mini Countryman 1,5 38 2017
Mitsubishi Outlander 2,2D 40 2012
Lexus NX 300h AWD 41 2015
Hyundai Santa Fe 2,2 Business 4WD 43 2015
BMW X1 xDrive18d 44 2016
Peugeot 3008 1,2 Puretech 44 2017
Kia Sportage 2,0 185 AWD GT-Line 46 2016
Hyundai Tucson 1,6 4WD 46 2016
Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D 175 AWD Automat 46 2018
Kia Sorento 2,2 CRDi 49 2015
Lexus RX 450h 50 2017
Mercedes GLC 220d 53 2017
Volvo XC90 D5 AWD 54 2015
Volvo XC90 T6 AWD 61 2015
Volkswagen Tiguan TSI 190 DSG 4Motion 62 2017
Volkswagen Touareg V6 TDI 65 2018

Milkostnad för familjebussar

Bilmodell Milkostnad Modellår
Kia Carens 1,7 115 hk 32 2014
Kia Carens 1,7 CRDi 136 hk 35 2014
BMW 218d Active Tourer 36 2014
BMW 225xe Active Tourer 40 2015
Volkswagen Touran 1,4 TSI 41 2016
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.