Nästa artikel
Klassikern: Saab 99 Turbo

Klassikern: Saab 99 Turbo

Publicerad 10 juli 2016 (uppdaterad 11 juli 2016)
Svensk gillestuga när den är som mysigast. Körställningen är upprätt och stolarna otroligt bekväma. Turbon har påkostad plyschklädsel och biffigare ratt. Och så turbotrycksmätaren förstås.
Nu börjar det bli brådis om du ska kunna hitta en överkomlig Saab 99 Turbo i anständigt skick.
I år är det faktiskt 40 år sedan de första ryktena kom i svang – Saab har ett fartvidunder på gång. Bilen skulle utrustas med någonting som hette ”turbo”, ett vagt begrepp i mitten av 1970-talet, även om Porsche klämt dit just en sådan på 911 några år tidigare. USA-kännarna visste förstås att både Chevrolet och Oldsmobile haft ”turbo” redan på 1960-talet.

20160807132710.jpg?itok=iERwO05k

Så kom Frankfurtsalongen 1977, Saab 99 Turbo debuterade och strax därpå kunde den med lite tur höra hur svenska gatukorsningar ljöd av ett nytt, ovädersmörkt avgasmuller som förkunnade att här kom en av de lyckliga som lagt beslag på Trollhättans raketbil. ”Ketchupeffekt” blev ett nyord som effektivt beskrev den våldsamma accelerationskaraktären och Saabs dittills ganska anonyma stjärna på bilhimlen lyste plötsligt över alla länder.

20160807132810.jpg?itok=tDqbvL7c

En tredörrars Saab 99 Turbo i vinrödmetallic eller svart, med Incafälgar och med uppkäftig turbotryckmätare på piedestal på instrumentpanelen blev snabbt lika känd som Björn Borg, minst, för att inte tala om vilka ambassadörer för Sverige de båda blev i kombination. Motortidningarna övertrumfade varandra i superlativer och snart nog hakade många tillverkare, inte minst de japanska, på trenden med turbo. Alla blev på trycket!

20160807132838.jpg?itok=5oPEouIB

Det verkliga statussprånget togs förstås med 1979 års 900 Turbo men i dess kölvatten plaskade den kortare, mer lätthanterliga 99 Turbo och dess mycket sällsynta syster ”S” – just en sådan som på våra bilder – vidare i små och lite oregelbundna serier. Halvkombikarossen hade ersatts av den ursprungliga tvådörrarskarossen, 99 Turbo var lite av de här årens BMW 2002.

20160807132855.jpg?itok=pUDN0OUA

I dag är egentligen vilken 99/900 Turbo som helst åtråvärd, leden har ju tunnats ut väsentligt, men just en 99 Turbo börjar bli en formlig raritet. Det är bara att slå till om du hittar en i rimligt skick, priserna kommer garanterat inte att bli lägre.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 99 Turbo?
Saab 99 Turbo 1980

Nypris: 59 900 kronor.
Värde i dag: 75 000–120 000 kr.
Motor: Fyrcylindrig radmotor med en överliggande kedjedriven kamaxel, två ventiler per cylinder. Insprutning. Vattenkylning. Volym 1 985 cm3. Max effekt 145 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 236 Nm vid 3 000 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 455/B 169/H 144 cm. 
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram dubbla tvärlänkar, triangellänkar, krängningshämmare. Bak stel axel, längslänkar, Panhardstag, krängningshämmare. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Hjul: Lättmetallfälgar, bredd 5,5 tum, däck 175/70R15.
Bromsar: Skivor fram och bak, servo.
Fartresurser: Toppfart 198 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 8,9 s.
Förbrukning: 0,9 l/mil.

Livscykeln

1968 Tillverkningen av Saabs nya stora modell startar. Grundpris: 18 385 kronor.
1972 Sportmodellen EMS lanseras med Saabs egenutvecklade tvålitersmotor. 
1973 En stor lucka och obefintlig lasttröskel gör den extremt praktisk. Combi Coupé blir ännu ett Saab-begrepp.
1976 Saab släpper nyheten om sin sensationella nya modellvariant.
1977 Salongspremiär i Frankfurt. Som 1978 års modell säljs 99 Turbo Combi Coupé i svart eller cardinalrött. Incafälgar, spoilers, specialinredning och soltak. På instrumentbrädan tronar turbotrycksmätaren.
1978 På hösten släpps nya Saab 900 och till en början tillverkas inga 99 Turbo som 1979 års modell. Senare tas produktionen upp i Arlöv och finska Nystad.
1979 Tvådörrars 99 Turbo tillverkas. Inga andra karossvarianter byggs.
1980 Egentligen sista årsmodellen men i Storbritannien fortsätter 99 Turbo att säljas. Orsaken är att 900 Turbo för den brittiska marknaden är kraftigt försenad. Därför finns det ett antal bilar som registrerats 1981.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-10 19:52
Tjalle

99 Turbo Sedan är en kultbil - men hade inte "vattenkylning"=vatteninsprutning i original.

Svart 3D 900 CC Turbo blev kultbil i - framförallt - USA.

Förutom utseendet och prestandan var avgasljudet - betingat av olika långa grenrörspipor - starkt bidragande till populariteten.

#2 • Uppdaterat: 2016-07-10 20:21
hultarn

Helt klart en klassiker idag, men inte var den speciellt följsam eller svängvänlig.
Här pratar vi understyrning! Minns att den blev frånåkt av Granada 2,8 när Teknikens värld testade dem på bana. Men, det berodde ju på Fordens TRX-däck sas det...

Var dock en sensation då den kom, min bror köpte en ny cardinalröd när Turbon kom. Var en frän känsla när turbon laddade på, men kan inte jämföras med dagens flexibla motorer.

#3 • Uppdaterat: 2016-07-11 02:09
John2008

Roligt med Saaben på bilden att den har en inredning som har samma eller liknande färg som bilens yttre. Det är tyvärr något man får leta efter nu för tiden. Biltillverkarna verkar tro att nästan alla vill ha ett så grått och svart kupéutrymme som möjligt.

#4 • Uppdaterat: 2016-07-11 08:25
saabnisse

Det var först med turbomodellen som ett av kardinalfelen åtgärdades. Axeln från kopplingen till mellantransmissionen var dimensionerad för den engelska motorns 80hk och redan då underdimensionerad. När effekten ökade "rappade" splines i första drevet och byte av axel och drev blev nödvändigt.
Det tog åtta år för Saab att åtgärda det problemet!
Det är lite skillnad mot när Erik Carlsson vann Monte Carlorallyt 1963, han ringde från rallyt och sa att det behövdes en större kylare. När han kom hem var den större kylaren i produktion!

#5 • Uppdaterat: 2016-07-11 08:31
Lason1

En av mina drömkärror iaf!

#6 • Uppdaterat: 2016-07-11 12:36
trasten

En kollega på mitt förra jobb fick in en -80 med rasad vattenpump. Ägaren, en äldre man, ville inte kosta på den så han sålde den till mecken för 2 tusen! Han fixade pumpen och åkte till en saabträff där han efter många bud sålde den för 65000.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-04 18:07
systembolaget

En fantastisk bil på sin tid, vilket drag det var i den.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.