Bild
Nästa artikel
Klassikern: Citroën GS / GSA

Klassikern: Citroën GS / GSA

Klassiska bilar

Citroëns lätta, spänstigt fjädrade GS är en av 1970-talets märkesmodeller. Ännu finns fina exemplar att rädda!

Med 1970-talets tekniska analysglasögon påtagna finns det fyra intressanta mellanklassmodeller för bilentusiasten att titta närmare på. Samtliga är ungefär lika svåra att hitta i dag men i händelse av att ett fint exemplar skulle dyka upp till salu är var och en värd ett försök. Verkligen!

Först är det Alfasud, den nätta boxermodellen, Alfas första framhjulsdrivna, den statliga storsatsningen på en bilfabrik som skulle skicka det södra Italiens potentiella arbetarskara in i fabriken och få fart på ekonomin. Den bilen rostade som bekant bort ungefär samtidigt med att den byggdes men gav närmast oöverträffad körglädje.

Sedan är det Austin Allegro, den lämmelformade exponenten för var en tillverkare kan samsa lockelser som hydrolasticfjädring, en fyrkantig ratt och verkligt sopig byggkvalitet.

Den holländsksvenska Volvo 343 var inledningsvis minst lika uselt byggd som Allegro men röner intresse tack vare sin De Dion-bakaxel och sin remdrift – och bara därför.

Över dem alla står Citroën GS. Den är en av decenniets mest anmärkningsvärda bilar, Årets Bil i Europa 1971, och den byggdes i miljoner men tyvärr förflyktigades nästan alla med förfärande fart. GS hade, i alla fall i början, en klädsel som mest bestod av gasbinda och som höll lika länge. Plastsorterna ogillade kontakt med luft, men mekanik och motor var stryktåliga som få och när det gällde bekvämlighet, egensinne och körsensation hade GS inga likar.


20150611154751.jpg?itok=TYkVLgSE

Gashydraulfjädringen gav en unik kör- och åkkänsla – och lasttålighet. Den lilla boxermotorn var varvvillig och hade inte så många kilon att släpa på. Utrymmena var förbluffande och instrumenteringen med hastighetsmätaren i form av en ”badrumsvåg” var ett säkert sätt att skapa tidningarnas intresse.

20150611154815.jpg?itok=4VBgt66i

Det såldes över 20 000 GS i Sverige under 15 år och skulle du råka på en lika fin som den pärongöna på våra bilder – slå till! Gör det bara.

20150611154947.jpg?itok=k5aY4f7V

Diskutera: Vad tycker du om Citroën GS/GSA?
Citroën GS Spécial 1220 1979

Nypris: 35 100 kr.
Värde idag: 25 000–30 000 kr.
Motor: Fyrcylindrig boxer med två överliggande kamaxlar. Två ventiler per cylinder. Luftkyld. Volym 1 220 cm3. Max effekt 59 hk (43 kW) vid 5 750 v/min. Max vridmoment 87 Nm vid 3 250 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 415/B 161/H 138 cm.
Vikt: 1 010 kg.
Fjädring/hjulställ: Hydropneumatisk fjädring, fram nedre triangellänkar, bak längsgående svingarmar.
Styrning: Kuggstång, ej servo.
Bromsar: Skivor fram och bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 150 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 16,5 s.
Förbrukning: 0,9 l/mil.

Livscykeln

1970 Den nya mellanmodellen GS premiärvisas. Den avancerade konstruktionen och det låga luftmotståndet får mycket uppmärksamhet. Motorn på 1 015 kubik och 55,5 hk anses däremot vara för klen.
1971 GS blir Årets Bil i Europa. Stationsvagnen Break lanseras på hösten med tre eller fem dörrar.
1972 En större version av boxer-motorn introduceras på 1 222 kubik och fem extra hästkrafter.
1973 GS Birotor med tvåskivig wankelmotor på 107 hk börjar tillverkas i liten skala. Totalt tillverkas 874 exemplar fram till 1975.
1975 Lyxmodellen Pallas säljs med finare klädsel, mer ljudisolering och stora blanka navkapslar. Finns endast med ”stora” motorn. GS X och GS X2 kommer med 65 hk.
1977 Ny grill, nya bakljus och lite nya lister. Badrumsvågsinstrumenteringen ersätts av runda mätare.
1979 GS X3 ersätter X2 och får en större motor på 1 299 kubik och 65 hk. Toppfart nästan 160 km/h. På hösten kommer GSA. Den stora skillnaden är halvkombiluckan som öppnar generöst samt att badrumsvågen återkommer som instrumentering.
1986 GSA läggs ned och sammanlagt har närmare 2,5 miljoner exemplar av GS och GSA tillverkats.

Taggar: Klassiska bilar

Kommentarer

#1
2015-11-08 10:08

Ibland så önskar jag att man varit född 15 år tidigare så man fått uppleva alla dessa sköna 70tals kärror från förarsätet.
Man blir onekligen på gott humör när man läser och ser dom, och då har jag ändå aldrig kört någon.

#2
2015-11-08 11:03

Lättmekad motor, slog man bort några kylflänsar gick det att byta startmoror, fick lära mig knepet av en bekant som hade tomten full av GS.

#3
2015-11-08 12:09

En av de mest krockOsäkra bilar som tillverkats!
För 40 år sen satt jag och väntade i en utfart till riksväg på att en Amazon -65 från vänster och en GS från höger skulle mötas mitt för mig så att jag sen skulle kunna åka ut. I stället möte frontalkrockade dom, bara några meter framför mig. Krocken var helt symmetrisk, 75% av bredden på båda fordonen. Min tur i sammanhanget var att ingen av bilarna träffade min bil när de kastades ca 20 m åt var sitt håll. Av hänsyn till efterlevande till föraren i GS:en går jag inte in på svåra detaljer. Men att få en bil att bli kortare än denna GS går bara att göra med en skrotpress. Samtidigt kunde Amazonföraren lyftas ur sin bil genom dörren med ett benbrott som enda skada.

#4
2015-11-08 12:31

Det jag minns från provkörningen var att bromsarna verkligen tog direkt - inget "slack" i den pedalen. Sen var den nog för storleken bekväm och om inte minnet sviker relativt tystgående - men "tyslgående" hade ju en annan innebörd på den tiden och i den bilklassen.
Sen finns det ju faktiskt en 70-talare som skapat en hel bilklass och det är Golfen så nog tycker jag att den även borde nämnts. Fast sådana är ju inte lika svåra att hitta idag - och inte heller lika originella som främst denna GS. Kul bil på sin tid men inget man köpte själv.

#5
2015-11-08 12:59

En reflektion.
Det pratar mkt om downsizing och om det är rätt väg att gå, tittar man på vikt och motor på denna modellen så känns det som att vi snarare gjort uppsizing.
Dagens Skoda Fabia är i ungefär samma storlek, ungefär samma motorvolym och väger ungefär lika mkt men nästan dubbla prestanda när det gäller 0-100 och antal HK.
Det blir tydligt att det hänt en del när det gäller bilutveckling om man jämför sådär rätt av.

#6
2015-11-08 13:14

En verkligt härlig bil, bara man kom ihåg att piska motorn då den trivdes bäst på höga varv, lastutrymmen utöver de mesta trots sin litenhet och framkomlighet till och med i terräng tak vare 15tumshjul och möjlighet att höja hela bilen från förarplats
synd och tråkigt att den inte utvecklades mer istället för att läggas ner
lättmekad trots kompakt konstruktion

#7
2015-11-08 17:25

Säkerhetsratten som böjde sig i stället för att krossa bröstkorgen räddade säkert många liv.Känsliga högtrycksbromsar kortade bromssträckan(säkerhetsbromsar?) tyckte jag var trevliga.Skivbromsar fram monterade vid växellådan minskade drastiskt fjädrad vikt(både skivor och bromsbackar) gav mycket bra väggrepp och komfort.Drivaxelbrott riskerar kast vid bromsning.Pallas var bekväm och Break mycket praktisk och efter 2 resor till Medelhavet bränslesnåla och hanterade last utmärkt.Växellåda gav Honda Civic
känsla i Alperna och Route Napoleon.Kommer inte ihåg några problem med hydrauliken.Känslan av att framtiden redan var här övervägde.Luftkylning krävde kylargardiner av plast för att få dräglig temperatur efter ett tag vintertid.Boxermotorn gav låg tyngdpunkt.Helt säkert en klassiker!

#8
2015-11-08 17:53

Fanns också med wankel motor GS- birotor med motorn på tvären och inte på längden som denna 73- kom den och därmed citroens första tvärställda motor med olika längder på drivaxlarna, då 74- cx började med denna concept, VW kopierade hejvilt på framhjulsdrift systemet från simca 1100 när de skulle utveckla Golf I. Simca 1100 var först i världen med conceptet.

#11
2015-11-08 20:48

Nåja - den största kopieringen när det gäller framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor är nog relaterat till "Hundkojan" - BMC Mini alltså. Även om det fanns nån bil före den med tvärställd motor. Med det konceptet och ett hjul i varje hörn var nog Kojan stilbildare för.

#12
2015-11-08 21:24

Pi, jag tror inte det var BMC-Mini som curry nam nam tänkte på. Lösningen som Issigonis valt med växellådan sammanbyggd med tråget var ju inte så lyckad. Det var här Simca 1100 blev först med den konstruktion som allt fler tillverkare kom att välja.
Men det är ju ungefär samma sak med Simca 1100 som med GS, så gott som alla är upplösta och har blivit fragment för att kanske kunna återuppstå i annan form och till något annat ändamål. De ska dock fortsätta att existera i mångas minnen.

#13
2015-11-09 15:18

Skitbil. Som så många andra franska bilar var den skrot redan innan den lämnade fabriken. Mina föräldrar hade en GS. Allt lossnade och gick sönder på den, så Citroën återkallade allihop vill jag minnas.

#14
2015-11-09 17:04

Minns att jag försökte få min far att köpa en sån.....
Han var kanske inte helt övertygad om det kloka i det. :-)

#15
2015-11-09 18:15

saabnisse @ stämmer bra det, det var det jag tänkte på, tack!

#17
2015-11-10 06:21

von-klotenhjelm@ ja, torsionsfjädringen till exempel, var ju en fransk specialitet. Det hade tarction -avant.

#18
2015-11-10 15:10

Reverend Benny. Va inte ledsen för du har inte gått miste om något, jag har åkt/kört nämnda fordon, hemska bilar.

7o-talet var ett lågvattenmärke.

#19
2015-11-12 13:46

Finns just nu 27 stycken på
http://www.autoscout24.se
Flera ser väldigt fina ut och priserna är riktigt låga.

#20
2017-05-25 20:15

Vägegenskaperna på kurviga småvägar var utomordentliga hos GS. Därför blev jag en gång utskälld för att ha kört alldeles för fort, men av en passagerare i en Volvo. Vi startade samtidigt men Volvon hade kört med bredsladd i kurvorna i försöken att hinna ikapp). Komforten var utomordentlig, i GS märktes fartguppen i Stockholm city bara som ett klonk i 50 km/tim (frånsett två där den slog igenom för dj.....t, ett nära Norrtull och ett på Södermalm). På 1980-talet (inga fartkameror) klarade den starkare 1220-motorn utan problem mer än 100 km/tim i genomsnittsfart från Enköping till norska gränsen.
GS hade för säkerhets skull nollpunktsupphängning av framhjulen. Den kostade min far ett alldeles nyköp framdäck på hans CX. Pratsjuka mor uppmärksammade inte en framhjulspunktering i 90 km/tim. Framdäcket blev totalförstört och far muttrade nåt om pratsjuka kärringar. GS sämsta sida var laddningsreläet av fabrikat Paris-Rhone, som höll exakt den sträckan ToR (120 mil). När det pajade blev batteriet tomt och bilen gick inte ens att veva igång. Dörrnycklarna hade få kombinationer. Låste en gång upp någon annans GS på en svensk parkering (hur sannolikt är det?).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.