Nästa artikel
Klassikern: Cadillac Coupe de Ville

Klassikern: Cadillac Coupe de Ville

Publicerad 28 januari 2015 (uppdaterad 28 januari 2015)
Saknar du avokadogröna kylskåp och tapeter fulla av fluffmedaljonger? Köp en riktig fullsize-Cadillac!
Det fanns ett fönster i tiden när en Cadillac höll ett slags måttfullhet, sina gigantiska dimensioner till trots. En tid när bilarna inte stretade med fenor mot himlen, inte bar på kromtyngda monsterfronter som såg ut att käka upp asfalten som vid 1950-talets slut. Eller som i dag, när en Cadillac, visserligen med snitsiga linjer och väl så goda egenskaper som de främsta prestigemärkena, inte sneglade mot allt som hette Europa.

Nej, det fanns en tid när Cadillac utan omsvep var ett riktigt amerikanskt bilmärke i stil, utförande och finess. När stoltheten över märkets prestigeroll på scenen ympats in i varje veck, varje söm, varje vred, utan att bilen för den skull såg ut att slösa med varje tänkbar resurs.

Den tiden började i mitten av 1960-talet och nådde sin höjdpunkt ungefär när bilen på de här bilderna byggdes, 1970. Det är storslagen bilformgivning parad med återhållsamhet.

Titta på den. Ganska enkla linjer och volymer, stram, självklar kaross med pondus och hållning som en nyutnämnd general. Krom, visst, men inget överflöd. Sparsamt med tingeltangel till förmån för helheten. Grill som står rakt upp, här kommer jag. Vindrutetorkare dolda under motorhuvens kant. Själva huven (och bakluckan) av format biljardbord. Vinyltak, själva toppingen på den delikatessmåltid som serveras i våningen under. Smala kyrktorn till baklampor.

Man vill titta in och finner ett amerikanskt vardagsrum för fem-sex loja resenärer. Det här är en bil att glida fram i, precis som så många svenska Cadillac-ägare gärna gör numera. Det såldes inte många nya här men privatimporten har varit ansenlig. Det finns delar, det går att äga en utan att göra konkurs.

Det finns elstyrda finesser, förstås, men knappast fler än i en Kia Piccanto 2014. Det är inte det som är grejen med en Cadillac, inte alls, snarare hur färden känns:
Som ett rinnande guld.

Diskutera: Vad tycker du om Cadillac Coupe de Ville?
Cadillac Coupe de Ville 1970

Nypris: Såldes inte i Sverige.
Värde idag: 70 000–100 000 kr.
Motor: V8 med stötstänger och två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 472 kubiktum eller 7 736 cm3. Max effekt 375 hk (279 kW) vid 4 400 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad automat.
Mått: L 571/B 203/H 144 cm.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar fram och bak. Fram nedre tvärlänkar, stel bakaxel.
Styrning: Styrsnäcka, servo. Vändcirkel 14,9 m.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 185 km/tim. Acc. 0–100 km/tim cirka 10 s.
Förbrukning: 1,8 l/mil.

Livscykeln

1965 Sextiotalslooken slår igenom. Kantiga svepande linjer med plana karossidor. Vinyltak kommer på allvar. Stående strålkastare och liggande bred grill. V8-motor på 429 kubiktum med tillhörande treväxlad automatlåda är standard.
1967 Över 200 000 bilar i årsproduktion för första gången. Framhjulsdrivna Eldorado med egen kupékaross introduceras.
1969 Liggande strålkastare, ”kylargrill” och bibehållet karossveck.
1970 Sista året för både De Ville Sedan och Convertible. Eldorado får motorvolymen ökad till maffiga 500 kubiktum eller 8,2 liter. Världens största serieproducerade bilmotor!
1971–73 472-motorn lämnar 345 hk men effektuttaget sjunker år från år beroende på skärpta avgasreningskrav.
1974 Airbag på förarplatsen som tillval. Ny instrumentpanel och stötabsorberande stötfångare.  
1975 8,2-litersmotorn som varit förbehållen Eldorado blir Cadillacs enda motor.
1976 Mellan 1971 och 1976 har endast Eldorado byggts i cabrioletutförande. Modellen behåller sin storlek några år till, annars är 1976 sista året för De Ville och Fleetwood i riktigt ”fullsize-format”.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-28 12:27
Havsfidran

En Sån vill jag ha!

#2 • Uppdaterat: 2015-01-28 15:38
Boxer

Lite skojigare än en Kia Picanto också, och knappast dyrare att äga.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-28 16:57
JOCA_1

Ja, faktum är att jag skulle verkligen älska att få äga en och köra den länge, länge...

#4 • Uppdaterat: 2015-01-28 19:42
saabnisse

Det här var ju de verkliga glidarna, inga fartmonster trots stora motorer även om de gick fort rakt fram.
Men den här är ju verkligt elegant med sin guldklädsel och sobra inredning.
Jag tycker att jänkarna var snyggare med runda "ögon", när lagen började tillåta kantiga, oregelbundna strålkastare tappade man en del av stilen.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-29 08:18
Peter i Sydney

Skulle passa perfekt med vårt röda retro kylskåp som hutrun tvingade mig att köpa.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-29 12:01
PREVIA

Här passar benämningen fullsize car in, eller som en gubbe sa, av småbilarna tycker jag chevrolet är bäst.
Jag tycker att femtiotalsbilarna var snygga som den här http://www.hobbycar.com/1JackEWells2010.jpg
modellen som jag ägt två av men som jag tyvär sålde vilket man idag ångrar.

#7 • Uppdaterat: 2015-01-29 13:08
Hackenbush

Dåliga fartresurser för en motor med 375 hk men visst, bilen väger väl som ett mindre godståg.

#8 • Uppdaterat: 2015-01-29 13:54
Peter Tenglund

Jag köpte en sådan här 1999, en 71:a. Körde hem den från Skellefteå till Göteborg dvs 125 mil. Om man låg i 90 km/h så drog den exakt 2,0 L/mil. Så 1,8 blandad körning är nog en glädjesiffra. Detta är den största GM bilar som gjorts, före var dom mindre och även efteråt. Den stora tyngden, den mjuka fjädringen, hög profil på däcken och gummiklossar mellan kaross och ram gör att ojämnheter suddas ut, man kan i princip köra över trottoarkanter utan att det känns inuti bilen.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-29 13:58
silvergranen

Hur mycket vrid har denna maffiga pjäs och hur tung är den?

#a • Uppdaterat: 2015-01-29 16:52
hultarn

712 Nm vid 3000 rpm....!
Bilen är faktiskt inte så tung som man kan tro: 2240 kg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.