Bild
Nästa artikel
I inredningen märks att Buick GSX var mer påkostad än många andra bilar från muskelbilsepoken. Detta exemplar är särskilt välutrustat eftersom det användes för demonstrationsändamål av den svenske importören.

Klassikern: Buick GSX

Klassiska bilar

Buick GSX var inte vilken muskelbil som helst – den kombinerade kraft och lyx som ingen annan.

Muskelbilseran och hästkraftskriget – se där två termer som bara kan höra klassiska USA-bilar till. När begreppen kom i svang kan diskuteras men det finns ett par viktiga årtal att dröja vid.

1964 lanserades Pontiac Tempest i en kryddad version som oblygt nog fick tillnamnet GTO, vilket förstås kunde ses som en anspelning på den Ferrariracer som byggdes i blott 39 exemplar 1962–64. Pontiac GTO försågs med en 389-kubiktums V8 på 325 hk och blev snart en egen modellserie som frodades i ett decennium.

20150612105056.jpg?itok=wNzKJcof

Med GTO rasade kampen i gång med allt fler, allt saltare och mer fantasifullt dekalerade versioner av mellanstora och i grunden vardagliga amerikanare av nästan alla märken. Det lyxiga Buick, tvåa på GM:s statusstege efter Cadillac, åsåg emellertid fenomenet lite på halvdistans.

20150612105110.jpg?itok=-9KQd7K3
 
Till årsmodell 1970 beslöt GM att koncernens olika mellanklassmodeller kunde utrustas med motorer även över 400 kubiktums volym (drygt 6,5 liter). Buick drämde då i med en ny 455-motor (drygt 7,4 liter) som hade hög effekt och lägre vikt än konkurrenternas maskiner. Bilen hette Skylark GS 455 och det är ur den modellen den intensivt gröna, ytterst ovanliga och dessutom svensksålda bilen på bilderna kan förstås: Buick GSX 1971.


20150612105127.jpg?itok=_BztpM6D

GSX lanserades 1970 och under året därpå byggdes bara 124 exemplar, tillräckligt för att somliga i dag förvandlar enklare, mindre värdefulla Skylarkversioner till ”GSX-kloner” i hopp om att tjäna storkovan.

20150612105144.jpg?itok=zSSsVySq

Spoiler fram och bak, varvräknare på motorhuven, stripes och speciella hjul gav löfte om extraordinära resurser – och de fanns: Effekten angavs till 315 hk men var snarare över 400 hk. Vridmomentet 691 Nm var det högsta i någon amerikansk bil för lång tid framöver. Accelerationen 0–60 miles per hour klarades på 5,8 sekunder och stående kvartsmilen på bara 13,32 s. En riktig muskelbil som samtidigt erbjöd just den lyx Buickköparen förväntade sig!

Diskutera: Vad tycker du om Buick GSX?
Buick GSX 1971

Nypris: Cirka 42 000 kr (1971).
Värde idag: 700 000–975 000 kr.
Motor: V8, fyrports Rochester 4MV Quadrajet förgasare. Kompression 8,5. Vattenkyld. Volym 7 473 cm3. Max effekt 315 hk vid 4 600 v/min, max vridmoment 691 Nm vid 2 800 v/min.
Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad Turbo-Hydramatic 350 med golvspak.
Mått: L 513/B 196/H 135.
Tjänstevikt: 1 880 kg.
Fjädring/hjulställ: Separat ram, skruvfjädring. Fram individuell hjulupphängning, bak stel axel.
Styrning: Servoassisterad snäckstyrning. 3,4 rattvarv, vändcirkel 12,2 m.
Hjul: 7-tums plåtfälgar. Däck G60x15 (235/60/15).
Bromsar: Skivor fram, trummor bak.
Fartresurser: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–96 km/tim 5,8 s.
Förbrukning: Åtskillig!

Livscykeln

1970 GSX introducerades mitt under modellåret som ett tillval (A9 GSX option) för 1 196 dollar. Slog knock på omvärlden, ungefär som om det samtida Volvo plötsligt börjat tillverka snabba muskelbilar. Buick menade allvar med GSX, övriga muskelbilsaktörer fick helt sonika finna sig i att Buick var snabbast.
1971 GSX tillverkades under hela modellåret. GSX-paketet var tillgängligt för hela GS-serien, oberoende av motoralternativ. Av det som tidigare var ett komplett GSX-paket kunde kunden nu välja fritt i utrustningslistan, där till exempel varvräknare på huven var en möjlighet. Färgalternativen var nu fem mot förra årets två. 
1972 Precis som 1971 kunde GSX-paketet väljas med GS-seriens samtliga tre motorer (350, 455 och 455 Stage 1). Med 350 och 455 kunde kunden välja på tre- eller fyrväxlad manuell låda alternativt Turbo Hydra-Matic 350--automat. Till Stage 1 var alternativen fyrväxlad manuell eller Turbo Hydramatic 400-låda. Från 1972 mättes motoreffekt med alla aggregat inkopplade vilket på papperet gav en betydligt lägre effekt. 455 hade nu 225 hk, 455 Stage 1 ca 270 hk.

Kommentarer

#1
2015-12-06 17:45

Buick hade ju tidigare mest varit nästan Cadillaclyxig, inte någon direkt muskelbil.
Jag gillar denna uppkäftigt gröna Skylark.
Fast bilprovningen tvingade ägarna att ta bort vingen på bakluckan. Den ansågs vara farlig!

#2
2015-12-06 18:08

Fanns ju en del kul muskelbilar mellan -69 -71 som jag själv ägde flera av dom, såsom Chelby Cobra 500 GT, Dodge Challenger 440 Hemi, Camaro Z28 med LT1 motor med flera. Det var trevliga tider.

#3
2015-12-06 18:38

Ffodil: nu var de ju betydligt mindre och billigare bilar. Flera av dem hade inte ens styr- eller bromsservo.
Men 440 Hemi? Det var ju 426:an som var Hemi.

#4
2015-12-06 19:20

Nej dom var inget vidare att köra el. åka i jämfört med dagens, men kul på den tiden.
Jo, fanns 440 Hemi med över 500hk sades det, förövrigt samma i både 500GT och LT1 motorn i Camaro som inte blev tillverkade mer än i fåtal ex. tror det var 500st el. nåt. Hade själv bl.a. dessa tre. Hade en vässad Corvette med väldigt breda hjul utan styrservo som inte var så kul att köra nån längre sträcka med -69a om jag minns rätt, men den var ju häftig iaf. som var huvudsaken på den tiden.

#6
2015-12-06 22:55

ffodil: Nej, det fanns ingen 440 Hemi, däremot fanns 440 i tre andra versioner: två med 4-port och en med 6-pack, den senare uppgiven till 390hk.
Hemi var 426, om man nu inte ska blanda in dem från 50-talet.

Z-28 med LT1 var inte så vanlig, men nog byggdes det 8-9000 av dem. (kollade: 8,733)

#8
2015-12-07 03:25

hultarn
Du har rätt i att 426 var Hemi, men man kallade även 440 för Hemi som då hette 6 pack. Mekaren som jag ansåg vara expert på såna här bilar, som fixade alla bilarna till mig kallade alltid 440 för Hemi och såg även att man kan söka på 440 Hemi och då få upp en massa där. Men det rätta är six-pack som du säger. Såg på när han renovera en sån här 440 Hemi att där var väldigt speciellt stora toppar på med 4 jätteventiler till var cylinder, som jag inte känner igen på nån av bilderna som jag googlar fram nu, om det nu var så att det fanns nån annan version. Nu gifte jag mig aldrig med nån av dessa bilar då dom blev ganska kortvariga i min ägo eftersom jag importera massor. Blev heller inte speciellt kunnig på nån eftersom jag överlät mekandet och registreringsbesiktningarna på andra. Man påstod att 440, 500GT med flera var där långt mer hk i än fabriken uppgav när man bänktesta dom här, på grund av försäkringarna i USA sas det, men vad som är rätt vet jag inte. LT 1 motorn fanns i olika versioner, en som man kallade äkta LT 1 med 500hk och som man sa byggdes bara ca. 500 ex av, om jag inte minns helt galet, vilket jag inte tror. Min sk. mekaniker-expert var noga med att kolla så det var en äkta LT 1 som såg lite annorlunda ut. Minns att man sa den med sk. äkta LT1 motorn tillverkades endast 1970 i ett fåtal ex. Nu var man ganska ung och grön i början på -70 talet så en del har fallit i glömska.
Hittade detta nu men säger inte så mycket.
http://www.motorfordon.com/bilar/buying-car/car-history/79425.html
Hittade en massa bilder på 440 Hemi nu, men ingen som liknar den jag hade med dom stora topparna.

#9
2015-12-07 08:06

Visst finns det numera 440 Hemi, baserat på den nya motorn. Men, det fanns inget som kallades så runt 1970. Då fanns inte heller 4-ventilade toppar.
Hemi fick sitt namn från utformningen av förbränningsrummen, hemisfäriska, där ventilerna sitter mot varandra i ett kupolformat rum. Alla andra motorer hade ventilerna parallellt, och kilformade förbränningsrum.
Så, en 440 Sixpack kallades aldrig för Hemi, då det inte var en hemi.

Jodå, man angav ofta effekten i underkant för att lura försäkringsbolagen, det gällde ju alla muskelversionerna, som LS7, L88, Boss 429 osv.

Däremot gav inte LT1 mer än sina uppgivna 360 hp (original testad i bromsbänk), även om det självklart fanns de som trimmade dem. LT1 hade lite specialiteter som t.ex. fyrbultade ramlageröverfall, annat insug och förgasare, kamaxel osv. Detta jämfört med vanliga 350.

Jag har renoverat ett antal Usa-åttor så jag har hyfsad kunskap om dem. Jag tror din mek skojade lite med dig.

#10
2015-12-07 12:49

hultarn
Mekanikern är död sen många år så kan ju inte kontakta honom, men den jag såg honom renovera senare efter jag hade haft min var garanterat Hemi-toppar, vilket jag känner igen på bilder nu, dock har jag nog fel om 4 ventiler som har blivit fel bild i minnet för ventilerna var så ovanligt stora. Vet inte om han konverterat six-pack med Hemi el. att det varit 426 så jag blandat i minnet. Jag hade så många av dom här muskelbilarna i början på -70 så mycket har säkert blivit blandat. Jag gick sedermera över mer på BMW och Mercedes som kom med fina modeller - 72 -74 MB 350 - 450 SLC, BMW 3,0SI, CSI, CSA och sådana, senare blev det mest Mercedes 500 560 SEC, SL, med nån få BMW 750IL och en del Porsche. Det var ju bara denna typen av bilar som var lönt att importera, men har inte varit lönt nu på många år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.