Nästa artikel
VTI vill testa assistanssystem med fulla bilförare
Först på Vi Bilägare

VTI vill testa assistanssystem med fulla bilförare

Publicerad 3 november 2020
Med ny teknik kan bilen själv upptäcka och hindra en rattfull förare. Nu vill svenska VTI testa tekniken med fulla testpersoner.

Nya bilar får allt mer avancerade system för att övervaka föraren och körningen. Vissa av dem kan till och med stanna vid vägkanten och larma ambulans om föraren blivit medvetslös.

Men ett stort problem som inte går att lösa med dagens assistanssystem är att det fortfarande sätter sig alldeles för många onyktra förare bakom ratten.

Alkolås är en lösning för att hindra onyktra förare från att ens kunna starta bilen, men det är ännu inget som vanliga privatbilister har i sina bilar.

Nu vill Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, utveckla och testa säkerhetssystem som kan upptäcka och hindra förare som inte kan köra bilen på ett säkert sätt. Tanken är att prova den här typen av system på den inhängnade banan Mantorp Park.

”Detta är särskilt relevant även med avseende på ökande automatiseringsgrad av fordon, vilket kan medföra att traditionella säkerhetsystem behöver utökas med system som kan upptäcka att förarens förmågor är nedsatta även om föraren för stunden inte är aktivt delaktig i framförandet av fordonet”, skriver VTI i ansökan.

Upp till en promille

För att testerna ska gå att genomföra behöver testförarna vara onyktra, ouppmärksamma eller trötta. Därför ansöker VTI nu om dispens från flera trafiklagar i samband med testerna på banan, kan Vi Bilägare avslöja.

VTI:s ansökan är ute på remiss och nu får polisen, Trafikverket, Transportstyrelsen, forskningsinstitutet Rise och åklagarmyndigheten möjlighet att svara.

Målet är att få till ett undantag från vissa paragrafer i trafikförordningen tills vidare under testerna på Mantorp Park. Förarna ska övervakas med kameror och VTI ska låta upp till 40 försökspersoner med körkort som inte har missbruksproblem ansöka om att vara med i testerna.

Testpersonerna ska först få köra ett varv runt banan i nyktert tillstånd. Därefter ska alkoholkoncentrationen ökas till 0,2, 0,5, 0,8 och 1,0 promille. Förarna får inte köra snabbare än 80 km/tim och därmed lär varvtiderna inte bli lika snabba som för de tävlingsbilar som kör runt banan i vanliga fall.

Läs också: Stoppade rattfyllerist med snöplog – hyllas som trafikhjälte

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-11-03 16:59
Christoffer

puttis: det är som med hastighetsgränserna - de är satta efter de sämsta förarna som framför bilarna med de sämsta köregenskaperna under de sämsta vägförhållandena. Det är positivt på ett sätt att det är så.

#c • Uppdaterat: 2020-11-03 17:07
puttis

glimma-48
Tror inte någon propagerar för rattfylla. Men resultatet kan nog bli politiskt känsligt rätt fort kanske

#d • Uppdaterat: 2020-11-03 18:29
Carl Trefalt

Folk tål alkohol olika.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.