Nästa artikel
Brutalt ärlig Tesla-annons gör succé: "Klonkande ljud på köpet"
Nyheter

Brutalt ärlig Tesla-annons gör succé: "Klonkande ljud på köpet"

Publicerad 24 januari 2020
Den här Teslaägaren tröttnade på strulet och bemötandet – och skrev världens ärligaste bilannons.

Trots att bilar i dag generellt sett är betydligt mer felfria än förr händer det att även nya drabbas av dyra och irriterande fel. En av bilägarna som fått erfara precis det är norrmannen Marius Andrè Langø som nu tröttnat på sin strulande Tesla Model S och lagt ut en brutalt ärlig annons på sajten Finn.no.

Han köpte sin fullutrustade Tesla i november 2018, skriver norska TV2. Men det är faktiskt inte bilen i sig han är mest besviken på, utan bemötandet hos Tesla.

– Det jag är mest kritisk till är hur jag blivit behandlad av säljaren och att de inte lyssnar på vad jag säger. Tesla förnekade ofta att ett uppenbart fel faktiskt existerade, och jag ville inte ta tillbaka bilen förrän felet blev fixat, säger han till tv-kanalen.

Marius Andrè Langø har ägnat ett år åt att bråka med Tesla tillsammans med en advokat och väljer nu att helt enkelt sälja bilen.

"Får du huvudvärk av pipljud? Då är detta dessvärre inte bilen för dig. Det är höga pipljud från drivlinan, men Tesla säger att de inte hör något, så då är det väl inget då", står det bland annat i annonsen. 

Texten fortsätter:

"Klonkljud får du med på köpet både fram och bak, som om något är löst. Tesla säger att det är en bil så man får räkna med lite sådant, och de klarar inte att fixa det. Du måste också gilla knarrande ljud i stolen."

Inte heller vindrutespolningen verkar fungera som den ska eftersom trycket är för lågt, så rutan blir inte ren. Ägaren klagar också på lackkvaliteten och att det kan ta flera minuter för bilen att "vakna" efter att ha stått avstängd.

"Jag har haft bilen inne på test hos Norges Automobilforbund efter bara 500 mil. Där fick jag en lista på 20–25 punkter", skriver Marius Andrè Langø.

Teslas norska kommunikationschef Even Sandvold Roland vill inte kommentera enskilda kunder i media. Han säger dock att Teslaägarna generellt sett är riktigt nöjda med sina bilar enligt olika norska undersökningar.

– När vi tar emot klagomål värderas de tekniskt och juridiskt och målet är att kundens rättigheter tas tillvara och att vi hittar lösningar som gör kunden så nöjd som möjligt inom de ramar vi har, säger Even Sandvold Roland till TV2.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-01-24 16:05
Pi

Fast tyst och tyst när det gäller elbilar - nja, de flesta bilar frånsett de allra minsta har numera ett mycket diskret motorljud så skillnaden jfr elbilar är inte speciellt stor. Det som skiljer mellan olika bilar är nog snarare relaterat till oljud från hjulen och där har knappast en relativt tung och kanske lite hårdare fjädrad elbil nån fördel - kanske snarare tvärtom.

#c • Uppdaterat: 2020-01-25 08:31
Raywave

Tänk att Teslaägare ändå är mest nöjda med sina bilar av alla bilmärken, för tredje året i rad:

https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/tesla-tops-consumer-reports-owner-satisfaction-list-2019-2%3famp

#d • Uppdaterat: 2020-01-25 10:23
christer_1

Vad gäller om en elbil är tyst eller tystare än en motsvarande fossilbil, där tror jag nog mera på dom som kör elbil idag och tidigare kört fossilt. Kunskap slår tyckande.

#e • Uppdaterat: 2020-01-25 20:24
A_q

Klonk, gnissel och dåligt/snålt lackad...
Men det verkar vara små problem totalt sett.
Men han hade väl otur och fick en bil från första batchen...

#f • Uppdaterat: 2020-01-25 21:16
Kanske

Första seriens bilars handtag slutar upp att fungera. Tesla trodde nog att alla bilar skulle köras i 25C Kalifornien och inte minus 10C vinter. Mekanismen fryser ihop och när någon tar tag i handtaget och drar så går det sönder. Tesla åtgärdar inte detta. Så kostnaden kan lätt bli 15000:- eller mer. Per dörr.

#g • Uppdaterat: 2020-01-26 09:31
Henrik M

Kanske: (redigerat) Tesla har tagit otroligt många dörrhandtag på garanti. Så kom inte och skriv att Tesla inte åtgärdar detta. På de bilar där handtagsfelet beror på det undermåliga kugghjulet som de först tillverkade i plast men sen bytte till metall så har de tagit det på garantin vad jag kunnat läsa mig till. Däremot har de väl inte tagit på garantin de fall där folk med våld slitit sönder handtagen för de inte förstått hur de fungerar.

#h • Uppdaterat: 2020-01-26 13:02
Kanske

Jag vet flera fall, riktiga i bekantskapskretsen, där Tesla inte åtgärdat handtaget. Titta lite på bilarna i Stockholmstrafiken och du kan se ett snöre eller gummisnodd på handtaget. Enda möjligheten att kunna öppna dörren.

Det handlar om den första generationens S. Där går det inte att byta insatsen utan hela dörren måste bytas. Vissa hävdar att det går att ta isär låskassetten och byta det lilla kuggtandade drevet som går av om handtaget går trögt pga. frysgrader. Tesla tar dock inte på sig detta ansvar och åtgärdar en tydlig felkonstruktion.

Det finns åtminstone två reparatörer i Stockholmsområdet som påstår sig klara av att reparera. De byter det lilla kuggdrevet från ett kasserat handtag (t.ex. från en skrotad bil). Kostnaden överstiger tre tusenlappar och ingen garanti ges.

#i • Uppdaterat: 2020-01-27 09:24
Kanske

Hmm, i dagens SvD kan man läsa att Tesla är inblandade i 50% fler trafikolyckor än andra bilmärken. Enligt försäkringsbolagen så är det olyckor som beror på att bilen är för stor, att man kör in i sin carport eller garagepelare och att vissa verkar tro att man kör en radiobil!
Kan ju inte säga att jag är förvånad.

https://www.svd.se/elbilar-toppar-skadestatistiken

#j • Uppdaterat: 2020-01-27 10:37
L. Mäkinen

Är man van att vänta på laddtryck i en diesel så är det kanske logiskt att man blir lite överraskad av en elbil.

#k • Uppdaterat: 2020-01-27 18:29
Carl Trefalt

Dåligt ansvar för sina bilar Tesla! Tesla är inblandade i 50 procent fler trafikolyckor än genomsnitts bilist, antagligen p.g.a. för stark elmotor som är svår att hantera för vissa människor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.