Nästa artikel
Peugeot e-2008 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Peugeot e-2008 – rapport från provkörningen

Publicerad 12 december 2019
Igår fick vi bekanta oss med nya 2008 på bensin. Nu är det elversionens tur.
Hej igen Maria! Igår lovade du oss en kort rapport om e-2008. Hur är den?
– Jag har kört en kort sväng och hittills är mina tankar: Reaktionssnabb, tyst, och mjuk i gången. 136 hk och 260 Nm i vrid duger gott. Bra beslut av Peugeot att bygga in möjlighet till trefas med en ombordladdare på 11 kW. Också klokt av dem att bilen klarar snabbladdning i upp till 100 kW, känns som om det har blivit nya standarden för elbilar nu. Bagageutrymmet på 405 liter är inte det största, men helt okej. 

Något mindre bra?
– Ja, de där 30 milen i räckvidd var det inte när vi startade med fulladdat batteri imorse i 3 plusgrader. 20 mil visade mätaren. Sen finns det ett körläge som ska vara specialiserat på att återvinna bromsenergi för att ladda batteriet, men jag upplevde inbromsningseffekten som väldigt svag när jag släppte pedalen. Jag har några funderingar till, men de sparar jag till den fullständiga provkörningsrapporten. 

Pris och Sverigelansering pratade du om i går, kan du dra det igen?
– Elversionen lanseras några månader efter de på bensin och diesel. Så någon gång i mars/april 2020 har vi i Sverige möjlighet att köpa en e-2008. Och priserna är som sagt inte spikade än, men jag har fått indikationer på någonstans strax under 400.000 kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot e-2008?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2019-12-14 22:00
L. Mäkinen

Raphael,
De hade inte 508 eller 208 heller.

#11g • Uppdaterat: 2019-12-15 09:11
Raphael

De tar väl in det som de tror att de kan sälja. Min lokala Citroën-handlare har inte alla modeller i butiken. Men några står som provkörningsbilar ute och inte i bilhallen - C5 Aircross, C3 och Cactus. Inne i bilhallen står det bara en C3 Aircross. I övrigt är det bara andra märken.

#11h • Uppdaterat: 2019-12-15 11:27
Henrik M

Kan väl tycka att en seriös handlare på lite större ort iaf bör ha minst en modell av varje serie hemma att titta på och provköra, sen kan de såklart inte ha alla motoralternativ i alla bilar.
Raphaels svar om att handlaren tar in det de modeller de tror de kan sälja är ju lite illa, en säljare som inte tror på sina produkter bör genast byta jobb. En bra säljare lyckas sälja is på på Grönland.....raljerande, men ni förstår....

#11i • Uppdaterat: 2019-12-15 11:33
N-iklas

"Henrik M2019-12-14 16:48
N-iklas: Ingenstans påstår någon tillverkare att det ÄR vad den förbrukar för allt och alla! Du har verkligen ingen möjlighet att ta till dig detta? WLTP är ett jämförelsesystem!"

Det är inte tillverkarna... utan sådana som du som påstår det - elbilsintresserade och elbilsentusiaster - ut och läs kommentarerna i resten av världen så kanske du upptäcker hur folk resonerar i praktiken.

Det finns ingen orsak att fortsätta ämnet eftersom ståndpunkten är kristallklar, jag bryr mig endast om bilens teknik och funktion medan motsatta ståndpunkten uteslutande bryr sig om människors ork att använda eller avstå från att använda bilens funktioner.

Inga mysterier här.

#11j • Uppdaterat: 2019-12-15 11:39
Henrik M

N-Iklas: Vadå sådana som mig? Visa mig vart jag skrivit att WLTP gäller oavsett? Antingen det eller ändra din text för det där blir påhopp.....
Jag om någon har väl skrivit att det är ett jämförelsetal och att det är sjukt mycket annat som påverkar och att man lätt kan köra bilen snålare med vid rätt förutsättningar!
Ge fan i att kasta in mig i dina anklagelser!!

#11k • Uppdaterat: 2019-12-15 19:27
Raphael

Elhybrider är ingen lösning för de går ju fortfarande på fossila bränslen som släpper ut miljöfarliga ämnen. Det finns inget som är bättre med en elhybrid.

#11l • Uppdaterat: 2019-12-15 20:11
Raphael

Det kan förresten påpekas att 405l bagage gäller med golvhyllan på plats. Om man tar bort den så blir det 434 liter. Men golvhyllan är bra för man förvarar lämpligen laddkablar etc under den.

Norska Autofil/Dinside räknar med att e-2008 blir en storsäljare.
https://www.dinside.no/motor/en-ny-elektrisk-bestselger/71868708

#11m • Uppdaterat: 2019-12-15 20:13
Raphael

Det var mycket prat om körlägena här och absolut gör de skillnad. Ekonomi-läget stryper motorn till 81 hk och innebär även en högre utväxling på kraftpedalen. Det innebär att om man kör ekonomi-läget som man är i normal-läget så kommer bilen upplevas långsammare. Och varför inte? Om man pendlar till jobbet och inte kör om någon eller så så why not.

#11n • Uppdaterat: 2019-12-16 07:34
Raphael

Jag menar lägre utväxling, inte högre. Dvs mindre utslag på samma tryck jämfört med läget Normal. Sport har högre utväxling.

#11o • Uppdaterat: 2019-12-16 14:54
Panopticon

Raphael:
"Elhybrider är ingen lösning för de går ju fortfarande på fossila bränslen som släpper ut miljöfarliga ämnen. Det finns inget som är bättre med en elhybrid."
Du menar precis som det inte är någon mening att använda en bensinmotor från 2019 jämfört med en från 1948? Båda går ju på fossila bränslen som släpper ut miljöfarliga ämnen.

Du kanske skulle lära dig vad en elhybrid är för nått innan du sågar den.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.