Nästa artikel
Peugeot e-2008 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Peugeot e-2008 – rapport från provkörningen

Publicerad 12 december 2019
Igår fick vi bekanta oss med nya 2008 på bensin. Nu är det elversionens tur.
Hej igen Maria! Igår lovade du oss en kort rapport om e-2008. Hur är den?
– Jag har kört en kort sväng och hittills är mina tankar: Reaktionssnabb, tyst, och mjuk i gången. 136 hk och 260 Nm i vrid duger gott. Bra beslut av Peugeot att bygga in möjlighet till trefas med en ombordladdare på 11 kW. Också klokt av dem att bilen klarar snabbladdning i upp till 100 kW, känns som om det har blivit nya standarden för elbilar nu. Bagageutrymmet på 405 liter är inte det största, men helt okej. 

Något mindre bra?
– Ja, de där 30 milen i räckvidd var det inte när vi startade med fulladdat batteri imorse i 3 plusgrader. 20 mil visade mätaren. Sen finns det ett körläge som ska vara specialiserat på att återvinna bromsenergi för att ladda batteriet, men jag upplevde inbromsningseffekten som väldigt svag när jag släppte pedalen. Jag har några funderingar till, men de sparar jag till den fullständiga provkörningsrapporten. 

Pris och Sverigelansering pratade du om i går, kan du dra det igen?
– Elversionen lanseras några månader efter de på bensin och diesel. Så någon gång i mars/april 2020 har vi i Sverige möjlighet att köpa en e-2008. Och priserna är som sagt inte spikade än, men jag har fått indikationer på någonstans strax under 400.000 kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot e-2008?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-12-13 13:19
Henrik M

N-iklas: WLTP är ju just framtagen för att komma ifrån detta med maximala, eller minimala siffror vad gäller fossilbilen. Utan att vara realistiska siffror. Jag kör min elbil lätt blandat på WLTP om jag kör som man ska. Men kan självklart köra den betydligt snålare med om jag vill. Men WLTP är en realistisk siffra som inte ger en massa glädjesiffror som folk sen blir besvikna på.

#m • Uppdaterat: 2019-12-13 13:58
StefanH STHLM

Problemet är väl att även om WLTP är en realistisk siffra, så är den bara det vid ett ganska snävt väder/temp-förhållande.
Vi får kanske initialt bereda oss på att "kallt" räkna med en procentuell nedgång för varje 10-gradig tempsänkning?
Tycker det verkar som att det är en bil med 50-60 mil WLTP som man ska satsa på, när milen kan reduceras till hälften om det är riktigt kallt. 30 mil blir 15 mil oops, var är laddstolparna?...Måste ha koll t o m innan jag startar resan ut i skogarna.

#n • Uppdaterat: 2019-12-13 15:47
Henrik M

StefanH: Vilken elbil har du kört och har erfarenhet av som drar det dubbla vid kall väderlek? Nu när det var nere på -9 nån morgon och lite snö här så drog min 10% mer än vid +10-15 grader. Vill nog påstå min fossilare hade en liknande höjning.
Men ja, jag håller med om att 30 mil WLTP är i lägsta laget för många om man vill slippa räckviddsångest. e-Niro, Kona, Model 3 SR, e-soul m.fl. ligger på drygt 40 mil WLTP, det känns rätt lagom för stora massan utan extremkörning vare sig åt det ena eller andra hållet.

#o • Uppdaterat: 2019-12-13 18:30
mso 1000

Nja Henrik. Det är nog inte så enkelt som du snackar om.

För min del så måste jag nog låna upp minst 200 tusen extra av banken för att få en simpel liten kia elbil.

Det kommer aldrig att hända mig iaf.
Det finns mycket roligare grejer att lägga dom pengarna på.

Jag väntar några år tills priserna sjunkit till normal nivå. ;)

#p • Uppdaterat: 2019-12-13 20:06
Axa

Apropå elbilens miljövänlighet så verkar det som att det definitivt går framåt...

https://svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/vasteras-far-atervinning-av-elbilsbatterier

#q • Uppdaterat: 2019-12-13 20:44
Raphael

2008 kommer säljas på sitt utseende och för att det är en SUV. Den är inte den mest energieffektiva, men den väcker uppmärksamhet. Och Gokart-ratten ger en speciell känsla.

Tycker man 2008 är för extrem interiört och exteriört så kommer Opel snart med sin syskonbil Mokka. Samma drivlina men räkna med en mer konservativ ut och insida för den som tycker Peugeot är för progressiv och extrovert.

#r • Uppdaterat: 2019-12-13 20:55
Rudolf Ampere

150kW, vad är det i Volt och Ampere. Man har ju bara 25A huvudsäkringar hemma och man behöver väl annat också. Sen är frågan var alla som bor i våningshus skall ladda någonstans.

#t • Uppdaterat: 2019-12-13 21:46
Grosser

Hemma laddar du med den inbyggda ombordladdaren med 11 kW, 3x16A.

#u • Uppdaterat: 2019-12-13 21:49
mw73

Snart är det dax att använda sin årslön som dom flesta svenskar har på banken till att köpa en småbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.