Nästa artikel
Vanligaste nybilarna i november
Nyheter

Vanligaste nybilarna i november

Publicerad 2 december 2019 (uppdaterad 2 december 2019)
Förra månaden ökade nyregistreringarna av personbilar med 18 procent. Här är topplista med populäraste bilmodellerna.
När branschorganisationen Bil Sweden summerar november 2019 konstateras att det råder fortsatt inregistreringsrusch av nya bilar inför tuffare skatteregler som börjar gälla vid årsskiftet. 

– Många vill köpa sin personbil eller lätta lastbil innan årsskiftet eftersom fordonsskatten kommer att höjas kraftigt för många modeller från 1 januari nästa år, säger säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.   

Sammanlagt tillkom 30.502 nya bilar under november 2019, vilket är en ökning med 18,2 procent jämfört med samma period 2018. Drygt en tredjedel av de inregistrerade bilarna drevs av diesel.

14 procent av novemberskaran var laddbara bilar – elbilar och laddhybrider. Efter Norge, Island och Nederländerna är Sverige ett av de land med högst andel laddbara bilar i Europa. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken? 

 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp november 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 861 st. 
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 432 st.  
3. Nissan Leaf, elbil, 224 st. 
4. BMW 330e, laddhybrid, 168 st. 
5. Volvo XC90, laddhybrid, 161 st.
6. Volvo V60, laddhybrid, 153 st.
7. Kia Niro, laddhybrid, 152 st.
8. Volvo XC60, laddhybrid, 141 st.
9. Kia Optima, laddhybrid, 124 st.   
9. Renault Zoe, elbil, 113 st.
10. Volvo S/V90 laddhybrid, 111 st.   

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp november 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 5435 st, 17,9%
2. Volkswagen: 5361 st, 13,7%
3. Toyota: 2215 st, 6,7% 
4. Kia: 2027 st, 7,7%   
5. BMW: 1959 st, 5,9%  
6. Audi: 1906 st, 5,7%
7. Mercedes: 1466 st, 5,7%  
8.  Skoda: 1417 st, 5,2% 
9. Renault: 825 st, 3,2% 
10. Seat, 730 st, 2,7%

Bilmodellernas 10-i-topp november 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 1945 st.
2. Volkswagen Passat: 1446 st.
3. Volkswagen Tiguan: 1395 st.
4. Volvo S/V90: 1192 st.  
5. Volvo XC60: 1164 st.
6. Volkswagen Golf: 1100 st.  
7. Volvo XC40: 774 st.
8. Kia Niro: 617 st.
9. Volkswagen T-Cross: 616 st. 
10. Toyota Corolla: 580 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-12-02 16:14
Axa

Thomas
Peugeot finns redovisat på Bilswedens hemsida. Det stämmer att det sålts 955 st Peugeot....TOTALT alla modeller under november. Alltså platsar den inte i någon av listorna ovan.

#c • Uppdaterat: 2019-12-02 17:17
L. Mäkinen

Axa, du menar att 955 är mindre än 825 och 730?

#d • Uppdaterat: 2019-12-02 17:43
Axa

Mäkinen
Ja! Om man är blind som mig. :-)
Du har rätt, och jag måste tänkt och sett helt fel.
Peugeot ska in på plats 9 på märkeslistan.

#e • Uppdaterat: 2019-12-02 17:46
Bilräven

Pi och övriga" oinvigda" - Tesla finns med på tabell el bilar. Vem f.n vill jämföra sig med hybrider! Hybrider är, enligt min åsikt, till för politiker och människor som inte vågar ta steget fullt ut till fossilfritt! Trist men sant - att så många "Svenssons" hänger kvar i Volvo etc... Ett råd - köp Polestar 2, så är ni i "tryggt" Volvoförvar och dessutom fossilfria (och slipper (nästan) tänka utanför boxen).

#f • Uppdaterat: 2019-12-02 18:17
Raphael

Privatleasingen uppgår till till 36,4 procent ackumulerat för den svenska bilmarknaden hittills.

Bryter vi ner på märken så ser vi att Volkswagen, Audi, Renault, Seat, Mini, Peugeot och Jaguar är de som alla domineras av privatleasing hos privatkunderna som inte är företagsbilar. Dvs hos dessa märken privatleasar de flesta privatkunderna. Jaguar så högt som nästan 80 procent privatleasing.

I den andra änden av skalan så ser vi att Mazda har minst andel privatleasing, med 13,6 procent.

Tittar vi på segment så är privatleasing högst bland småbilar segment A - C och lägst bland lyxbilar, sportbilar och stor SUV.

Tittar vi på modellnivå så är de populäraste bilarna att privatleasa... (Högst andel privatleasing)
1. Audi A3 91,3 procent
2. Seat Ibiza 88,5 procent
3. Audi A1 83,8 procent
4. Seat Leon 79,3 procent
5. Renault Clio 72,2 procent
6. Seat Arona 69 procent
7. Peugeot 2008 68 procent
8. VW Polo 67,1 procent
9. VW T-Cross 66,3 procent
10. Renault Captur 61,9 procent

Och för den som undrar så ligger både Golf och Tiquan på strax över 57 procent privatleasingar.

Källa: mrf.se - Privatleasingrapporten

#g • Uppdaterat: 2019-12-02 18:19
Raphael

Bilräven, om du tittar på Klimatbonusbilar så innehåller den även elbilar, t ex Nissan Leaf och Renault Zoë. Men inte Tesla. Bilsweden redovisar inte Teslas modeller, men Tesla som märke sorteras in under övrigt. Vi har haft uppe tidigare i forumet varför det är så.

#h • Uppdaterat: 2019-12-02 18:19
Optimus

Bilräven, Polestar 2 skulle funka alldeles utmärkt för min del. Den har rätt utseende. Tesla tilltalar mig inte överhuvudtaget med sitt utseende.

#i • Uppdaterat: 2019-12-02 18:26
Optimus

Intressant att kolla på Bilswedens statistik för november, stor skillnad på bilmodeller för privatpersoner respektive juridiska. Nästa omvända världen i de 20-25 första bilarna i respektive lista. Ex 5-serie hittar du knappt i privatlistan, i juridiska är den med i topp 10. Som ett exempel bara, finns många andra exempel på andra bilmodeller som är likadana.

#j • Uppdaterat: 2019-12-02 18:38
Pi

Bilräven - måhända är vi "oinvigda" men å andra sidan har vi lärt oss att läsa och kan precis som Raphael påpekar finna i alla fall 2 "rena" elbilar bland de 10 mest sålda av s k klimatbonus-bilar.

#k • Uppdaterat: 2019-12-02 18:38
L. Mäkinen

Statistiken som den presenteras från Bilsweden är knappt värd trycksvärta när den inte är komplett. Transportstyrelsen borde kunna presentera siffror som inte är påverkade av medlemskap i olika föreningar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.