Nästa artikel
Volvo etta, tvåa och trea i april
Nyheter

Volvo etta, tvåa och trea i april

Publicerad 2 maj 2019
V60, V90 och XC60 blev tre vanligaste nybilarna under månaden.
Branschorganisationen Bil Sweden har släppt siffrorna för aprils nyregistreringar. Under månaden registrerades totalt 30.253 nya personbilar, en minskning med 11,6 procent jämfört med samma tid förra året. 

Vad som däremot ökade var andelen laddbara bilar och speciellt elbilarna. 
– Nyregistreringarna av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 44 procent i april jämfört med april förra året. Uppgången var särskilt stor för rena elbilar, plus 271 procent. Närmare hälften av de laddbara bilarna i april i år var rena elbilar, jämfört med knappt var femte i april förra året, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden. 

Efter förra månadens rekordnotering har Tesla Model 3 backat något. Den leder dock fortfarande ligan för laddbara bilar, med sina 446 registreringar i april. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp april 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Tesla Model 3, elbil, 446 st.
2. Kia Niro, laddhybrid, 302 st.
3. Kia Optima, laddhybrid, 289 st.  
4. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 245 st. 
5. Volvo XC60, laddhybrid, 215 st. 
6. Volvo S/V60, laddhybrid, 213 st.
7. Renault Zoe, elbil, 204 st.  
8. Kia e-Niro, elbil, 174 st. 
9. Nissan Leaf, elbil, 113 st. 
10. BMW i3, elbil, 110 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp april 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 5768 st, 19,0%
2. Volkswagen: 3714 st, 13,2%
3. Mercedes: 2831 st, 7,3%  
4. Kia: 2182 st, 7,6%
5. BMW: 1815 st, 6,0%  
6. Toyota: 1807 st, 5,6%   
7. Audi: 1562 st, 5,5% 
8. Skoda: 1510 st, 5,4% 
9. Ford: 840 st, 2,8%  
10. Renault: 821 st, 3,1%

Bilmodellernas 10-i-topp april 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 2490 st.
2. Volvo S/V90: 1179 st.  
3. Volvo XC60: 1093 st.
4. Volkswagen Tiguan: 1075 st.
5. Volkswagen Golf: 912 st.  
6. Mercedes C-klass: 861 st.
7. Kia Niro: 667 st. 
8. Volkswagen Passat: 640 st. 
9. Toyota Corolla: 614 st.
10. Mercedes E-klass: 541 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-05-03 20:16
Axa

AL
Du missade nog logiken i #12. Hur det ser ut nu spelar mindre roll. Med sämre hälsa följer högre kostnader för sjukvård, dessutom minskar trafiken på vägarna då alla ligger hemma cancersjuka.

Att det är ett generellt faktum att man åker bekvämt i Volvo är överdrivet. Det kanske passar dig. Men andra föredrar att färdas långt i andra bilar och är fortfarande utvilade.

#m • Uppdaterat: 2019-05-03 22:19
adzam

om man vill sänka sina drivmedelskostnader ska man sälja sin volvo

#n • Uppdaterat: 2019-05-03 23:03
HT19

Min drog 0,47 idag när jag åkte hem. 25mil. 190 HP och naturligtvis fyrhjulsdrift.
Vad skall jag byta till tycker adzam?

#o • Uppdaterat: 2019-05-04 07:21
A.L

Axa. På vilka grunder påstår du att sänkta skatter ger "sämre hälsa" med ökade "kostnader för sjukvård, dessutom minskar trafiken på vägarna då alla ligger hemma cancersjuka" (#24).

Det sambandet skulle jag vilja se.
(Notera nu att jag inte påstår att det inte finns en effekt utan snarare är intresserad av styrkan i ditt angivna samband).

Ja det finns andra bilar som man också är utvilad i när man anländer till sitt affärsmöte. Dit hör Audi, BMW, Mercedes, DS och Lexus d.v.s konkurrenterna till Volvo.

Att däremot komma fram lika utvilad i en bullerburk med dålig sittkomfort är en utopi som det dessutom finns forskningsmässigt stöd för. Tro mig, jag har testat.

MVH AL

#p • Uppdaterat: 2019-05-04 09:51
snabb95

beachman #19 Vi har två V70 N, en V70 140 2001 och en V70 2,4D 2007 som vi ägt sedan ny. Båda har manuell låda och 2-hjuls drift så jag har goda möjligheter att jämföra med samma bilmodell. Skatten på bensinbilen är 2428 kr och på dieseln är 4898 kr beroende på att alla dieslar har en omräkningsfaktor som gör att dieslar skall få högre skatt trots lägre CO2 än motsvarande bensinbil.

Detta är en kompensation för att dieselbränslet beskattas lägre än bensin. Så mitt påstående angående dieselbilars högre skatt är INTE felaktig. Samma sak gäller för Bonus Malus där skatten är högre de tre första åren för samma bil med dieselmotor. Det har att göra med dieselmotorns högre NOx utsläpp och var en av tre kostnader som gjorde att AMS kom fram till samma kostnad (12 kr/mil) som jag hänvisade till i #9.

I en tidigare tråd har jag noterat skillnaden mellan en bensin och dieselbil. Det blev 23 nackdelar och en fördel för dieseln som drar 1 dl/mil mindre bränsle. När nu AMS skriver att den lägre kostnaden för bränslet äts upp av andra tillkommande kostnader fr.o.m. 2019 så finns inte ens denna fördel längre.

Du har en poäng i att kunna köra på HVO100. Men om man köper en Etanolbil (tidigare skattefri i 5 år och därefter 363 kr/år för en för Passat så som min son gjort) kan fler sänka CO2 och NOx utsläpp eftersom tillgången på etanol är betydligt större än tillgången på HVO100.

Jag har inte blivit påverkad av media som under minst 10 års tid till min stora förvåning propagerat för dieselmotorer. Detta har påverkat dieselbomen under samma tid och som pikade 2012. Däremot har jag blivit påverkad av en bilverkstad i närheten som renoverar alla typer av bilar och där kan jag se och höra att kostnader för dieselmotorer vida överstiger bensinmotorer med samma miltal.

En dieselmotor i en BMW X3 2007 har nyligen skenat p.g.a. att den gick på motorsmörolja från en läckande turbo. Turbon var den andra som havererat på kort tid vilket visade sig bero på ett igensatt partikelfilter som inte indikerat igensättning. Ingen åtgärd från en kunnig och helt medveten tekniker om att dieslar kan skena kunde stoppa bilen. Han vred av nyckeln, lade automatlådan i neutral (men provade även i alla andra läge) och givetvis full broms.

Framhjulen stod stilla trots en fyrhjulsdriven bil, Haldexkopplingen tillsammans med bakhjulsbromsen klarade inte av att bromsa motoreffekten som i detta fall vida överstiger motorns max effekt varför bakhjulen drev framåt mer än vad de stillastående framhjulen bromsade så att farten hela tiden ökade.

Som tur var skar motorn efter några hundra meter vilket förhindrade en alvarlig trafikolycka. Trots mycket dyra reparationer med två turbobyten och ett partikelfilter byte var bilen nu utan värde och fick skrotas.
Att jag skulle sprida alternativa fakta är inte alls sant.

#q • Uppdaterat: 2019-05-04 10:39
A.L

Ähummm. Snabb95. (#28). Det sitter ingen Haldex i X3.

Och att bensinmotorer skulle vara att föredra är allt annat än påvisat.

Generellt släpper de ut mer elände och framförallt med avsikt på det som är farligt för människan än vad en diesel gör..

Och dieseln går dessutom snålare - allt annat lika.

MVH AL

#r • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Snabb 95
Du baserar dig ju på fakta för mer än 10 år gamla bilar. Artikeln handlar ju om nybilsförsäljning !!
Finns väl knappt någon E85 bil att köpa ny idag och BMW har aldrig haft Haldexkoppling.
Men så klart skall du ha en bil som är så gammal kan ju en bensinmotor vara att föredra.

#t • Uppdaterat: 2019-05-04 12:55
Axa

AL
Grejen är att jag argumenterade mot Klarsynts idé om att ta bort/sänka skattetrycket för bilägandet. Lägre skatter och billigare bränsle medför att utsläppen skjuter i höjden. Högre utsläpp ger sämre folkhälsa. Sämre folkhälsa ger högre samhällskostnader.
Ja, det går säkert att vaska fram utredningar som stödjer detta.

#u • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Lite löjligt att dra in folkhälsa som ett argument när skattehöjningar kommer på tal angående bilismen.

Enda och enda anledningen till detta är att vi bilister gladeligen betalar varje ny pålaga som drabbar oss, och detta vet våra folkvalda mycket väl.

Ville makthavarna verkligen sätta folkhälsan i första rummet skulle skatten på socker, fett, alkohol och tobak höjas med ungefär 1000 procent.

Detta är dock lika med politiskt självmord och kommer därför icke att ske, bättre då att fortsätta pungslå bilisterna som dessutom gladeligen och naivt jublar för varje ny skattehöjning så länge den inte drabbar just deras favoritbränsle.

Den skattehöjningen kommer istället något år senare och hejas då på av de som drabbades av den tidigare skattehöjningen, detta har politikerna förstått men inte vi bilister som fortsätter att bädda för framtida bränslepålagor.

Vi bilister är bra unika på det sättet, ingen annan intressegrupp motarbetar varandra sinsemellan på det sättet som vi gör...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.