Nästa artikel
Volvo inför nykterhetskameror och valbara fartbegränsningar
Nyheter

Volvo inför nykterhetskameror och valbara fartbegränsningar

Publicerad 21 mars 2019
Som standard ska Volvo installera lösningar för att motverka rattonykterhet och distraktion och låter dig ställa in fartbegränsning efter förare.
Volvo har gått ut med flera stora nyheter relaterade till tillverkarens säkerhetsarbete i samband med att märket firar 60 år sedan trepunktsbältet och delandet av forskningsresultat. Volvo har identifierat ett antal huvudsakliga säkerhetsområden, i det här fallet handlar det om hög hastighet, rattonykterhet och distraktion.

För det förstnämnda meddelade Volvo tidigare i mars att man kommer begränsa toppfarten i sina bilar till 180 km/h från år 2020. Detta vidareutvecklas nu med "Care Key", som låter dig välja en fartbegränsning för dig själv, dina familjemedlemmar eller vänner innan bilen lånas ut med start 2021. Företaget vill starta en diskussion om vilka skyldigheter tillverkare har att ändra förares beteende och tror även att det här har ekonomiska fördelar, med förmånliga försäkringar för de som använder dessa säkerhetsfunktioner. 

– Vi anser att biltillverkare har ett ansvar att hjälpa till att öka trafiksäkerheten. Fartbegränsningen som vi tillkännagav nyligen är i linje med det tänkesättet, och Care Key är ett annat exempel på detta. Många vill kunna dela sin bil med vänner och familjen, men är osäkra på hur de kan säkerställa att deras nära och kära är säkra på vägen. Care Key är en bra lösning på detta och ger extra sinnesro, säger Håkan Samuelsson.

Sett till rattonykterhet och distraktion vill Volvo åtgärda detta genom att installera kameror och sensorer i sina bilar som övervakar föraren och kan ingripa om en berusad eller distraherad förare inte reagerar på varningssignaler och riskerar att krocka. Ingripandet kan ske genom att hastigheten begränsas, assistanstjänsten larmas och som en sista åtgärd bromsas bilen in och parkeras på en säker plats. 

– När det kommer till säkerhet är vårt mål att undvika olyckor helt snarare än att begränsa effekterna när en olycka är nära förestående och oundviklig. I det här fallet kommer kamerorna att övervaka för att upptäcka beteenden som skulle kunna leda till allvarliga personskador eller dödsfall, säger Henrik Green, Senior Vice President, Research & Development på Volvo Cars.

Exempel på beteenden som systemet kommer reagera på är avsaknad av rattrörelser under en längre tid, föraren har stängt ögonen eller har inte blicken riktad mot vägen under en längre tid, onormalt långsamma reaktioner och dylikt. Dessa kameror kommer införas på SPA2-plattformen från början av 2020 med mer detaljer om systemet vid ett senare tillfälle. 

Diskutera: Vad tycker du om Volvos initiativ? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-03-21 16:17
Jordnära

Volvo har som en av få fabrikat erbjudit alkolås som tillval i många år. Men det har väl inte varit nån storsäljare och borde väl gå att manipulera med "kompis" blåsning. Det hjälper inte heller mot knarkare och körkortslösa som ju orsakar många olyckor. Finns det nån bra idé hur man stoppar sådana med automatisk teknik?

#c • Uppdaterat: 2019-03-21 16:38
A.L

Vargen. En T8 är precis som nämnts bra för miljön. Långt mycket bättre än en Octavia som saknar partikelfilter.

För du vet väl att miljöfrågan innehåller mycket annat än utsläppen av växthusgaser?

I fallet säkerhet är problemet att det råder en konflikt mellan att (till rimlig kostnad) konstruera en säker och miljömässigt bra bil och att hålla nere förbrukningen. Den motsatsen tycks Vargen dock blunda för, det är oklart varför.

MVH AL

#d • Uppdaterat: 2019-03-21 16:56
1

Va? Nä nu får det vara slut på detta över för mynderi och över vaknings samhälle!!! Ska man inte ens ha fri heten att köra o nykter? Först över vaka hastighet och nu nykterhet, o erört så kränkt jag blir. Säkert alla dessa sossar och miljö muppar som ligger bakom såna här o rimligheter, dem förädarna förstör VÅRT LAND!!!

#e • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Bra att Volvo satsar på preventiva säkerhetslösningar, det är så man måste tänka.

När olyckan väl är framme så är det egentligen redan försent, att designa krocksäkra bilar är helt rätt men man måste tänka ett steg till, och det är att se till att olyckan aldrig sker.

Teknik är inte farligt som många tycks tro, det är när man blandar in människor problemen uppstår, det vet alla som jobbar med automation t.ex...

#f • Uppdaterat: 2019-03-21 19:12
John2008

Hoppas Volvo inför liknande system på sina lastbilar, för vad gäller lastbilstrafiken och hastighetsefterlevnaden i förhållande till påverkan på miljö, klimat och säkerhet, är det sämre ställt än med det mesta.

#g • Uppdaterat: 2019-03-21 21:00
Axa

Ivarsson
Vidare är det intressant att svenskar är beredda att betala för en massa säkerhet trots att det är troligare att de dör i förtid av hjärt- och kärlproblem...

#h • Uppdaterat: 2019-03-22 08:26
40-talisten

"det är betydligt farligare att promenera, än att köra bil." Källa på det??

#i • Uppdaterat: 2019-03-22 16:18
Masa

Kul att VolvoCars är framåt. Kanske kan det bli en Volvo nästa gång (om de bara inte ska vara för "premium" för min plånbok).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.