Bild
Nästa artikel

Volvo stryper toppfarten

Nyheter

Från och med 2020 kommer Volvobilarna inte kunna köra mer än maximalt 180 kilometer i timmen.

Nästa år inför Volvo begränsad topphastighet. Max 180 kilometer i timmen ska du kunna köra i en av tillverkarens bilar.
– Vi vill starta en diskussion om huruvida biltillverkare har rätt eller till och med en skyldighet att installera teknik i bilarna som förändrar förarens beteende, för att ta itu med sådant som fortkörning, rattonykterhet eller distraktioner. Vi har inget entydigt svar på den frågan, men vi anser att vi bör gå i bräschen för en diskussion om detta och vara en pionjär, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Biltillverkaren berättar också att de håller på att undersöka om det går att använda sig av så kallad geofencing – digitala staket – för att tvinga bilarna att köra långsamt i områden som nära skolor eller sjukhus.
– Människor kör ofta för fort i vissa situationer i trafiken och är dåliga på att anpassa hastigheten efter trafiken och den egna förmågan som förare. Vi behöver stödja bättre beteende och hjälpa människor att inse och förstå att körning i höga hastigheter är farligt, säger Håkan Samuelsson.

Diskutera: Rätt eller fel av Volvo att införa begränsad topphastighet?
 

Kommentarer

#1
2019-03-04 14:55

Känns vettigt och de begränsade ju redan tidigare till 190km/h på flera av XC/cc-modellerna
Nu kommer snart buaropen om att "då blir det ingen Volvo för mig"...

#2
2019-03-04 15:02

Jag hade en ny bil med toppfart på 135 km/h för några år sen. Kan inte säga att jag såg det som ett problem. Det är inte troligt att jag skulle märka om bilarna toppar 180 eller 400 km/h.

#3
2019-03-04 15:31

Haha då kan jag köra om dom med 1,0an tsi.

#4
2019-03-04 15:48

Onödigt. Helt säker på att det ligger något annat än säkerhet bakom det här beslutet. Långsammare bil=mindre krav på däck, köregenskaper, aerodynamik, bromsar osv.

Kommer förmodligen gå att programmera bort ganska enkelt ändå

#5
2019-03-04 16:14

ISA drivs inom EU och alla bilar kommer tekniskt hindras att överskrida hastighetsgränser inom några år. Det handlar alltså om en större begränsning än bara toppfarten.
https://etsc.eu/intelligent-speed-assistance-isa/

#6
2019-03-04 16:38

Det är ett förslag från ISA och långt ifrån säkert att det blir verklighet

#7
2019-03-04 16:53

Bra Volvo! Att någon går före. Men varför inte 100km/tim.....det räcker och skulle spara liv.

#8
2019-03-04 17:05

Kör man Toyota så räcker nog 50.

#9
2019-03-04 17:09

Äntligen...

Handen på hjärtat, hur många av er kör fortare än så?
Förutom på Autobahn då där fri fart ändå snart är ett minne blott.

#10
2019-03-04 18:20

Handlar väl mest om att deras elbilar kommer snart och bygga såna som klarar 250km/h sätter vissa (dyra) krav på bl.a. fartreglage, motorer, batterier etc som kan vara sköna att slippa. Skulle Volvo verkligen vilja spara liv borde väl alkolås vara standard i alla deras bilar.

#11
2019-03-04 18:23

Åter en sak på nya bilar son minskar köplust.

#12
2019-03-04 18:53

Visst, vällovligt. Fast man kan ju undra hur länge Volvo har råd med åtgärder som minskar dess egen försäljning? Att inte sälja sexcylindriga motorer är ju också en sådan åtgärd. Minskar försäljningen, särskilt på den viktiga USA-marknaden. Man kan tycka att dessa metoder vore statens uppgift i första hand.

#13
2019-03-04 19:05

GRP

Klockrent inlägg. Det är mycket farligare att köra full än att köra för fort på en motorväg tex.

#14
2019-03-04 19:06

Prestigelös

Tror knappast att fri fart på autobahn ”snart” är ett minne blott. Tyskar kan inte regeringen köra över hur som helst.

#15
2019-03-04 19:09

keoh

Håller med. Bortsett från att jag tycker att elbilar är intressanta så känns det som att jag växer upp i helt fel era. När man läser sånt här så är det inte konstigt att det knappt finns något bilintresse bland unga människor. Bilen framställs som en demon som man skall hata.

#16
2019-03-04 19:13

Låter väl inte fel, börjar själv bli trött på individer som tror de äger motorvägarna och fullständigt struntar i andra sålänge de själva kommer fram fort. Klarar de inte i vuxen ålder att själva bedöma vad som är rätt eller fel som mamma förhoppningsvis gjorde när de var små så välkomnar jag att Volvo kliver in och tar ansvar för dem.

#17
2019-03-04 19:16

Apex

Jo, det låter fel. Volvos uppgift är att bygga bilar och inte styra folks beteenden. Vill de rädda liv så skulle de börjat med att införa alkolås. Volvo tar inte ansvar, de gör detta bara för att spara pengar. Det är billigare och lättare att bygga en bil som klarar 180 än en som klarar 250.

#18
2019-03-04 19:17

Varför ska en bil klara 250?

#19
2019-03-04 19:18

Apex, allvarligt talat kommer du märka om bilen är strypt till 180?

#20
2019-03-04 19:40

Optimus.

Ja! Jag körde 250 flera gånger i somras. Men det handlar inte om det. Det är inte biltillverkarens uppgift att se till att du inte kör över 180km/h. Det är en dålig ursäkt för att spara pengar. Med ett alkolås tex så sparar man inga pengar och därför kommer det inte bli en standard i deras bilar.

Jonire

För att det finns platser där man får köra 250. Det är en principsak, en biltillverkare ska inte bestämma över hur fort jag ska köra. Nu kommer jag förmodligen aldrig att köpa en ny Volvo så det är inget problem för mig. Stör mig mest på att folk faktiskt kommer gå på deras ursäkt till begränsningen.

Varför ska man få köra full? Hur många liv tror du räddas om man begränsar hastigheten till 180? Varför ska man ens få köra 180? De kan begränsa hastigheten till 70 km/h om de bryr sig så mycket så ingen någonsin dör i deras bilar.

#21
2019-03-04 19:34

Volvo begränsar topphastigheten för att det ska passa gubbstämpeln?

Tur att det finns andra alternativ...

#22
2019-03-04 19:35

Bra där Volvo! att någon tar ansvaret och bromsar denna prestandahysteri. Inte ens på Autobahn tycker jag att det är klokt att köra fortare än 180 km/tim. observera att jag inte är någon som förespråkar sänkta hastigheter snarare höjda på en del ställen men fortare än 180 km/timmen är oförnuftigt och dumt.

#23
2019-03-04 19:47

Volvo ser det definitivt som sin uppgift att man ska färdas säkert i deras bilar, och ett led i det verkar vara att påverka hur fort man själv och andra kör. Jag tror man gör bedömningen att de som värdesätter att regelbundet köra fortare än 180 varken är representativa kunder för märket eller några man vill ha som ambassadörer. Det lirar liksom inte med företagets filosofi. Vill man köra 250 på en bana nån gång för att man gillar det finns andra märken eller så finns ju flyget.

#24
2019-03-04 19:52

Jonire

BS. Är det representativt att köra onykter i Volvos bilar?

#25
2019-03-04 20:13

Onyktra förare tror jag är svårt att sälja in som önskvärda kunder oavsett bilmärke. Förmodligen får man samma svar både hos både Fiat och Porsche. Och Volvo förstås.

#26
2019-03-04 20:19

Jonire

Du svarade inte på min fråga. Hade Volvo tyckt att det är så viktigt att färdas säkert i deras bilar så hade de infört alkolås som standard. Men det sparar dem inga pengar, som är den egentliga anledningen till fartspärren.

#27
2019-03-04 20:30

Det Volvo kommunicerar med det här måste väl vara: "Våra bilar är för dåliga för att köras i farter över 180 km/h." Fast, det var ingen direkt nyhet :-)

#28
2019-03-04 20:32

Spar Volvo människoliv och besparar folk skador så tjänar de pengar på det. Mig veterligen har de hittills inte byggt sitt varumärke på snabba bilar, utan säkra och någorlunda robusta. Vill man ta lead får man ibland vara lite drastisk och ta beslut som kanske inte alla gillar.

#29
2019-03-04 20:57

Jonire

De hade sparat många fler liv om de infört alkolås, men inga pengar(som är det viktiga för dom). De kan dock spara stora pengar på att begränsa toppfarten och få det att låta som att de sparar liv. Klart de väljer det senare.

#30
2019-03-04 20:56

Detta är bara en anpassning till deras elbilar. Elbilar trivs dåligt i hög hastighet längre sträckor. Blir dessutom väldigt dyra att bygga för att klara det. Att Volvo säger att det för att spara liv är såklart struntprat.

#31
2019-03-04 21:01

Det fina med att begränsa toppfarten är att det bara drabbar dem som har problem, alkolås drabbar både de som har problem och de som inte har det.

#32
2019-03-04 21:14

Det fina med alkolås är att det hade sparat liv på riktigt och inte bara pengar.

#33
2019-03-04 21:51

Vad är problemet? Volvo säljer väl det de vill? De har säkert loggar som visar hur stor andel av bilarna som körs snabbare än 180. Vill man köra fortare är det väl bara att köpa något annat?

#34
2019-03-04 22:10

Bra initiativ. Det är möjligt att några köpare kommer välja andra bilmärken nu men jag tror dessa är få. Hade Dacia eller Mini gjort förändringen först så hade inte många höjt på ögonbrynen. Om Polisen inte kommer få köpa Volvobilar som inte går fortare än 180 kommer det dock skapa bekymmer även om 180 räcker långt.

#35
2019-03-04 22:18

En fartspärr på 130 km/ tim. hade varit det bästa med tanke på miljö, klimat och säkerhet.

#36
2019-03-04 22:28

John2008

Hade inte 70 km/h då varit det ”bästa”?

Edit: eller till och med ännu lägre om det ska vara optimalt för miljö, klimat och säkerhet.

#37
2019-03-04 23:18

Men ni snöar in på att de "begränsar" toppfarten.
Volvo har bara 180 som toppfart från 2020, det är en produktegenskap.

#38
2019-03-05 06:00

Hur många av framtidens polisbilar kommer att vara en Volvo?

#39
2019-03-05 06:17

Leif, lika många som idag, men utan fartspärr

#40
2019-03-05 08:02

Tunga motorcyklar har väl också fartspärr? Inget konstigt med det.

#41
2019-03-05 08:25

Saabium,
Har de? Vid 300 då, antar jag?

#42
2019-03-05 09:14

Kan inte tolka det på annat sätt än att Samuelsson söker publicitet, ett sätt att marknadsföra, ju mer man hörs o syns dess bättre. Nyhetsvärdet i att det skulle vara ett underbyggt säkerhetsargument är "bull shit" och inget annat. Man stendör i den säkrasta av alla säkra bilar över 90 km/t och vid 180 finns inte mycket kvar av baksätet, knappt bagaget. Möjligen skulle man kunna tolka in att Samuelsson insinuerar att Volvo är så säkra upp till 180 km/t att överlevnad sker vid en smäll. Ska man klara dylikt är det en monocoq som sitter i typ en F1 bil

#43
2019-03-05 09:35

Jag hade satt 150 km/h, snabbare än så har jag endast kört på autobahn. Polis och ambulans mm, kunde haft typ 200 km/h. Detta är en "icke-fråga" för 99% av alla fordonsägare.

#44
2019-03-05 10:24

I moderna bilar så kan man klara sig utan allvarligare skador och dödsfall vid kollisioner i hastigheter upp till 80 km/h. Många personbilar går som snålast runt 80. Detta är anledningar att maxa farten där, men det skulle troligen väcka enorm ilska i bilbranschen. 180 är en hastighet som troligen innebär döden vid en olycka men hastigheter däröver finns inget legalt syfte med om det inte just är utryckningsfordon som har möjlighet att kräva fri väg med blåljus. Att köra fortare än 180 på ”säkra” Autobahn innebär också stora risker.
Motorcyklar har mig veterligen inga fartspärrar.
Polisbilsfrågan rör inte 99.9 % av svenska befolkningen men ändå har frågan visst intresse. Volvo är fortfarande den största leverantören av svenska polisbilar därför att de har många fördelar, men allt fler klagomål har börjat ramla in med nya V90. Blir det maximerad fart på 180 för utryckningsreggade Volvobilar så lär det gynna andra biltillverkare.

#45
2019-03-05 10:47

@Farbror Blå

Polisen är undantagna: "Enligt Volvo Cars kommer privatpersoner inte kunna göra så att bilarna går snabbare än 180 kilometer i timmen, däremot kommer undantag att kunna göras för till exempel polisen."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=716...

#46
2019-03-05 10:54

Att man inte överlever en smäll i 180 gör inte att det är lika osäkert att köra i 180 som i 240. Har man 180 när man börjar bromsa istället för 240 så når man noll tidigare.

#47
2019-03-05 11:02

Precis som alla andra begränsningar, kommer det finnas folk som gör en "work around". Antagligen kommer någon form av svart marknad att uppstå. Allt mer styrs av mjukvara, så fokus måste ligga mer på säkerhet i framtiden.

#48
2019-03-05 11:03

Alternativet är att göra samma modell med olika fysiska delar.

#49
2019-03-05 11:07

L. Mäkinen

Man dör lika säkert i 180 som i 240.

#50
2019-03-05 11:50

Apex,
Ja, om man krockar utan att bromsa. Hinner man bromsa 150 meter är det stor skillnad i hastighet när man träffar omgivningen.

#51
2019-03-05 13:32

Ett billigt marknadsföringstrick från Volvo, frågan är om det betalar sig. Varför inte se till att som Volvoägare blir man automatiskt medlem i en nykterhetsorganisation, vegoförening samt livstids medlemskap i miljöpartiet. Samt fältornitologerna.

#52
2019-03-05 16:38

BMW och Mercedes har en fartspärr på 250km/tim. Däremot undrar jag vad som ska hända med Königsegg, Ferrari, Porsche, Aston Martin, Maserati, Jaguar och alla andra bilar om det kommer bli max 180km/t på dessa bilar? - Hur fort går din Königsegg? Svar: Hela 180km/tim! Undrar hur många bilar de får sälja då, ha,ha. Jag kommer inte att köpa en ny Volvo om de sätter gräns på 180. Även om jag inte kommer att köra så fort, så vill jag själv bestämma var gränsen ska vara, inte biltillverkaren. Tur man har en gammal Volvo som gör 230km/tim. Bäst att behålla den!

#53
2019-03-05 20:46

Först gör fabrikanterna bilar som de säljer på att de gör 0-100 km/h på x.x sekunder, det görs reklam om "Sport"-sedaner och mer hästkrafter än föregående modell . Sedan ska de (i detta fallet Volvo) begränsa dem....hmmm det är lite paradoxalt !

Sedan, om jag ser till mig själv så förhåller det sig så att på de sista 10000 milen jag kört med min egen bil så har jag aldrig (ganska säker) varit över 180 Km/h så fartbegränsaren är av rent akademiskt intresse. Inte ens på
autobahn för ett tag sedan körde jag fortare än 130 km/h. Jag låg i mittenfilen tillsammans med 99% av tyskarna och körde så fort som jag tycker är behagligt. Väldigt få körde fortare än vad jag uppskattade till 160 km/h.

Jag vet inte exakt varför man väljer att fartbegränsa, men att hänvisa till säkerhet känns långsökt, däremot kanske däckskontot går ner då bilen måste ha däck som är godkända för dess toppfart.

Jag har däremot en gissning, och det är att man kommer att spara pengar på att inte behöva göra bilarna dugliga i farter som ändå nästan aldrig utnyttjas. Kanske får polisbilar och utryckningsfordon lite "bättre bitar" än de fartbegränsade också. Som sagt, bara en gissning !

#54
2019-03-05 21:03

Ett tufft och modigt beslut.

Det är faktiskt en väsentlig skillnad på krockvåld i 180 och 250 km/h. Det dubbla. Tillkommer kortare reaktions- och bromssträckor. (Bromssträckan är också det dubbla.)

När jag var liten grabb kikade man in genom sidorutan för att se hur långt hastighetsmätaren gick och var mycket imponerad när de gick en bit över 100.
Som vuxen är toppfarten av inget intresse. Alla bilar går minst tillräckligt fort.

#55
2019-03-05 22:04

Uppenbarligen finns det en marknad för snabba bilar annars skulle inte biltillverkarna ta fram sportbilar eller standardmodeller med starka motorer; R, RS, GTI, Cupra, Polestar, AMG, M, etc.

Det blir väl snarare att Volvo tappar en del kunder.

#56
2019-03-05 23:11

180 km/ tim. är fortfarande tillräckligt snabbt för att man säkert ska omkomma, så vad är poängen med att ha så hög max. hastighet? Hur många i Sverige behöver egentligen en bil som går fortare än 120 km/ tim. om man vill köra lagligt? Nej, Volvo kunde ha valt en betydligt lägre hastighet och dessutom behållit sin trovärdig i frågan (till skillnad från nu).

Hur en krasch i 120 mph/ 193 km/tim. med en personbil (en testbil) ser ut kan man se här: https://www.youtube.com/watch?v=Ljmx67MxI9w

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.