Nästa artikel
Utsläppen från vägtrafiken ökar
Nyheter

Utsläppen från vägtrafiken ökar

Publicerad 28 februari 2019
Är främst lastbilarnas fel, men också för lite användning av biodrivmedel och att fler väljer bensinbilar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket beräknat hur mycket koldioxid vägtrafiken släppte ut under 2018. Siffrorna visar att utsläppen ökade med 0,5 procent, eller 76.000 ton koldioxid. 

Huvudorsaken sägs vara att det blev fler lastbilar på vägarna. Antalet lastbilar ökade med 3 procent på vägnätet. Enligt IVL slogs rekord i antal sålda lastbilar. Samtidigt minskade andelen biodrivmedel i bränslet och detta är tros också vara en anledning till att utsläppen ökade. 

Men även personbilar har en del i skulden. Såväl diesel- som bensindrivna bilars utsläpp ökade under både 2017 och 2018. Förra året släppte varje bil i genomsnitt ut 122 gram koldioxid per kilometer. Bensinbilar har gått om dieselbilarna i nyregistreringarna och den genomsnittliga mängd koldioxid som en bensinbil släpper ut idag är det högsta sedan 2014, nämligen 128 gram per kilometer.

– De genomsnittliga koldioxidutsläppen från bilarna ökar när de istället borde minska. Det är en oroväckande utveckling, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad kan göras för att minska utsläppen från vägtrafiken?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2019-02-28 15:53
2fast4you

Simon no 1. Se lenken på #8 så ser du at renseteknologien på diesel er blitt så bra at Mercedes har 0 i utslipp av nox så dieselteknologien vedrørende rensing går framover og er bedre en bensin bil

#w • Uppdaterat: 2019-02-28 15:55
pinjong

Läser i #31: "Dieseln står för nästan hälften av dödsfallen i världen som inträffade på grund av fordonsavgaser 2015". Frågan som då uppkommer är vilket bränsle som orsakade den andra (dryga) hälften av dödsfallen?

#x • Uppdaterat: 2019-02-28 16:44
Simon no1

Pinjong, det står också om du läser lite längre ner "Studien har tittat på utsläpp från olika bränslen i bilar, lastbilar, bussar och sjöfarten för att se hur de påverkar vår hälsa"

Så hälften av dödsfallen är relaterade till diesel och den andra halvan innefattar övriga drivmedel, antar att båtarna är de som släpper ut mest

#y • Uppdaterat: 2019-02-28 16:47
Simon no1

2fast4you det är ju bra men nu är det ju väldigt få som kör just en sådan Mercedes, dom flesta kör bilar som släpper ut alldeles för mycket partiklar i luften

#z • Uppdaterat: 2019-02-28 17:01
pinjong

Simon, har man även satt hälsopåverkan i relation till det transportarbete respektive bränsle utför? Det finns t ex väldigt få lastbilar som drivs med bensin.

#110 • Uppdaterat: 2019-02-28 17:19
2fast4you

Simon no1. Jo gamle diesel biler som er dårligere en euro 6 er ikke bra, men det viser at renseteknologien går framover og er blit bedre en bensin som sikkert kommer etter. Når flere produsenter infører denne teknologi i sine biler så blir utslipp veldig mye bedre totalt sett

#111 • Uppdaterat: 2019-02-28 17:43
A.L

Tack Simon, det var dock gamla nyheter i båda fallen.

Om vi börjar med din sista länk handlar den om koncentrationer av NOx som du inte hittar någonstans i Sverige idag. Faktum är att den typen av nivåer knappt ens förekommer i de värsta tätorterna i Europa - och ännu mindre är det utsläppen från dieselfordon enskilt som orsakar dem.

Den första länken är om möjligt ännu mindre intressant eftersom den handlar om ett globalt perspektiv.

Generellt sett går det inte att finna stöd för att dieselfordon inne i tätorterna skulle vara värre än om vi utför samma transportarbete med bensin istället. Inte ens om det är en bensinhybrid kan man visa på sådana skillnader. Det är och förblir ett ogrundat påstående.

Skälet till att man inte kan isolera diesel (eller bensin/hybrid)fordonet på övertygande sätt är att det finns mängder av andra parallella utsläppskällor likaså, ja vid sidan av att gaturummets utformning, hur koncentrationerna mäts upp samt populationens allmänna egenskaper. Inte minst påverkar också bussar, tung trafik och annan energiomvandling (kolkraftverk etc) i väldigt hög grad. Så nej, det saknas stöd för ditt påstående.

Men det finns folk som har räknat på det här också i Sverige. När så skedde fick de dock sparken av ansvarig politiker eftersom de inte presenterade ett resultat som stämde överens med hans politiska ställningstagande. I Stockholm visade det sig nämligen att behovet av att inskränka och/eller förbjuda äldre fordon (diesel, bensin/hybrider) inte gav någon direkt effekt på koncentrationerna av olika föroreningar, och detta inte ens i gatunivå. https://www.expressen.se/motor/trafik/sa-kan-miljozoner-i-stockholm-forsamra-miljon/

MVH AL

#112 • Uppdaterat: 2019-02-28 19:10
Altea xl

A.L: Du läser ju bara de ord du vill se. Jag tar inte ställning för varken bensin eller diesel, båda är ju helt kassa för klimat och miljö! Du försöker ju i varje inlägg som du gör att förstärka dina egna åsikter genom att blarra om något som jag och andra inte har propagerat för. Istället för att jämföra diesel mot bensin, vilket börjar bli tjatigt, kan du väl presentera rapporter som handlar för och emot elbilar eller vätgasbilar.

#113 • Uppdaterat: 2019-02-28 19:22
Karl Johansson

Beräkna då blir man orolig, en bil som sas ge utsläpp av 220 g drar med nya reglerna 135 g. Erfarenhet Volvo Diesel förbrukning.
Så när äldre bilar ersätts så blir teoretiska utsläppen högre.
2018 kom en stor nybilsförsäljning första halvåret specifikt diesel.
Begagnatmarknaden, flyttar dieselbilarna till Norrland så blir körsträckan en annan och därav förbrukning.
Priset mot Norge en så simpel grej som sockerskatt att man tankar i Sverige.
Anläggningssektorn går på högvarv utöver bilar så har man generatorer som drivs av diesel
Laddhybriderna drar om man åker 5 mil till arbetet lika mycket bränsle som en dieselbil.
Inblandning ja det finns inte så mycket råvara att blanda in.

#114 • Uppdaterat: 2019-02-28 19:45
Hejpådig

Karl Johansson, håller med! Kul att nån mer har en lite nyktrare syn på verkligheten och inte bara tjafsar om bränsle hit eller dit.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.