Nästa artikel
Utsläppen från vägtrafiken ökar
Nyheter

Utsläppen från vägtrafiken ökar

Publicerad 28 februari 2019
Är främst lastbilarnas fel, men också för lite användning av biodrivmedel och att fler väljer bensinbilar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket beräknat hur mycket koldioxid vägtrafiken släppte ut under 2018. Siffrorna visar att utsläppen ökade med 0,5 procent, eller 76.000 ton koldioxid. 

Huvudorsaken sägs vara att det blev fler lastbilar på vägarna. Antalet lastbilar ökade med 3 procent på vägnätet. Enligt IVL slogs rekord i antal sålda lastbilar. Samtidigt minskade andelen biodrivmedel i bränslet och detta är tros också vara en anledning till att utsläppen ökade. 

Men även personbilar har en del i skulden. Såväl diesel- som bensindrivna bilars utsläpp ökade under både 2017 och 2018. Förra året släppte varje bil i genomsnitt ut 122 gram koldioxid per kilometer. Bensinbilar har gått om dieselbilarna i nyregistreringarna och den genomsnittliga mängd koldioxid som en bensinbil släpper ut idag är det högsta sedan 2014, nämligen 128 gram per kilometer.

– De genomsnittliga koldioxidutsläppen från bilarna ökar när de istället borde minska. Det är en oroväckande utveckling, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad kan göras för att minska utsläppen från vägtrafiken?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-02-28 11:43
Världens vackraste man

Jag förväntar mig att brevlådan idag fylls med reklam som åkt både långtradare och postbil.Jag förväntar mig att tusentals barn idag får plastleksaker av McDonald's och Max - leksaker som transporterats från Kina. ICA's egna mineralvatten är buteljerat i och transporterat från Västmanland oavsett om man Köper det i Malmö eller Jokkmokk. I morse käkade jag flingor tillverkade i England. På stormarknader går det att köpa brasved från Baltikum precis som om det var ont om ved i Sverige. Häromdagen sopsorterade jag på en återvinningsstation. En hel reklamkampanj för fryst mat låg i kartongcontainern. En oanvänd kampanj tryckt i fint fyrfärgstryck på stadig blank wellpapp. Tillverkad, transporterad och till synes oanvänd innan den lämnades för vidare transport(!) till återvinning. Om vi slutade transportera en massa skit i onödan skulle utsläppen minska. Dags för politiska styrmedel som straffar onödiga transporter?

#c • Uppdaterat: 2019-02-28 11:48
Simon no1

Man väljer rubrik efter det som kliar bäst i öronen, varför bara prata om koldioxid då det verkliga hotet för vår hälsa är nox, enligt en annan ny undersökning av de som dör av luftföroreningar så är det ca 50% som dör på grund av dieselavgaser

Så nån tänker tydligen väldigt fel

#d • Uppdaterat: 2019-02-28 12:42
hultarn

Jag har satt en "ingen reklam"- lapp på lådan, så där slipper jag mycket (som jag ändå inte kikar i).
Men, visst har det gått överstyr när det gäller transporter. Mjölk som förr hanterades på lokala mejerier, åker numera långväga. Arlas närmsta mjölkmejeri ligger cirka 25 mil från mitt hem, jag köper istället från ett närmare mejeri. Låt vara att det kostar 1 kr mer per liter, jag kan ta det.
När ungarna var små, och det gick åt mängder av mjölk, köpte jag av en bonde 1,5 km hemifrån.
En annan fundering: Jag noterade att ECO-meloner kom från Costa Rica, medan vanliga kom från Spanien, vilket är mest miljösmart?

#e • Uppdaterat: 2019-02-28 13:37
A.L

Simon: Nej några sådana resultat existerar inte ö.h.t. NOx är inget separat enskilt problem utan en markör för att andra luftföroreningar ligger högt.

I Sverige har vi f.ö inga bekymmer med dålig luftkvalitet, även om en viss MP-diktator i Stockholm försökt få forskarna att publicera sådana resultat (vilket de vägrade så det fick helt enkelt sparken av Daniel Helldén). Men som sagt: dieseln (som tvärtemot bensin) medför inte några direkta dödsfall.

MVH AL

#f • Uppdaterat: 2019-02-28 14:07
Altea xl

Kör mindre och kör fossilfritt. Enligt en några år gammal rapport, som jag inte orkar leta fram, ändrade man rönen om att diesel troligen orsakar cancer till att diesel orsakar cancer med 100% säkerhet.

#g • Uppdaterat: 2019-02-28 14:10
A.L

Hybrider ger istället högre koncentrationer av bensen och en del andra mindre trevliga kolväten så de är absolut inte ett alternativ.

Det kommer nämligen mer ur ett avgasrör än NOx och koldioxid - även om man kan få en annan uppfattning via mediarapporteringen.

Men egentligen är frågeställningen onödig eftersom biltillverkarna nu satsar enorma resurser på elbilar. Dessa ger förvisso inte några minskade koncentrationer av Co2 i atmosfären (lika lite som att en hybrid gör det) men deras marginella bidrag till andra luftföroreningar i gaturummet blir väldigt blygsamt (bortsett från PM10 då).

MVH AL

#h • Uppdaterat: 2019-02-28 14:13
A.L

Altea xl: Det var WHO som klassade även dieselavgaser som cancerogena. Bensinen var redan placerade i den klassen hos WHO sedan årtionden tillbaka.

Och det är inte konstigt eftersom bensinavgaser är direkt dödliga och så även extrem cancerogena. Det gäller med eller utan hybriddrift.

MVH AL

#i • Uppdaterat: 2019-02-28 14:14
Altea xl

100% säkerhet är rätt säkert.

#j • Uppdaterat: 2019-02-28 14:16
hultarn

Ju större batterier - desto större negativ miljöpåverkan. Och ännu värre är det med elbilar:
"Firstly, producing an electric vehicle contributes, on average, twice as much to global warming potential and uses double the amount of energy than producing a combustion engine car. This is mainly because of its battery. Battery production uses a lot of energy, from the extraction of raw materials to the electricity consumed in manufacture. "

#k • Uppdaterat: 2019-02-28 14:20
Styggavargen

A.L, släpp "bensen" biten... enligt din egen favorit källa naturvårdsverket:

Utsläppen av bensen har minskat kraftigt, beroende på att bensenhalten i bensin har minskats, katalysatorer införts och olika åtgärder för att minska avdunstningsförluster från bilar och bensindistribution genomförts.

Därmed har också luftkvaliteten förbättrats avsevärt. I de tätorter där bensen övervakas kontinuerligt under året uppmättes inga halter högre än miljökvalitetsnormen (MKN) under 2017.

Diesel är minst lika skadligt, om ännu värre än bensin. Stora SUV's drivna på diesel tycker du är okey, men det är dåligt för miljön. Utsläppen skulle kunna minska minst 25% om folk valde snålare bilar (mindre bilar utan fyrhjulsdrift). Kom inte "rantande" med att säkerheten sätts på spel, om folk skippade SUV och andra farligare fordon kunde man köra mindre fordon säkert. Det blir en snöbollseffekt över att folk köper SUV, alla följer med pga rädslan. Dåligt för säkerheten och miljön, och tyvärr väldigt onödigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.