Nästa artikel
60 000 svenska bilar kan vara berörda
Nyheter

60 000 svenska bilar kan vara berörda

Publicerad 24 september 2015
Dieselmotorn från VW som nu fått öknamnet fuskmotorn har beteckningen EA 189.
Transportstyrelsen uppskattar att drygt 60 000 fordon i Sverige kan ha Volkswagens mjukvara som sänker utsläppen av kväveoxider i testmiljö.
Enligt Transportstyrelsens beräkningar kan 61 686 svenska bilar ha motortypen med beteckningen EA 189 installerad, skriver Svenska Dagbladet.

Uppskattningen har gjorts genom en uträkning av hur många 2-litersmotorer med en effekt mellan 140 och 170 hästkrafter från Audi, Skoda, Seat och Volkswagen som finns i Sverige.

– Vi har inte något mer definitivt antal. Vi har kontaktat Volkswagen som ska komma med information, säger Ingela Sundin, sektionschef för fordonsteknik på Transportstyrelsen.

På sin hemsida skriver svenska Volkswagen att man för närvarande inte kan specificera vilka modeller eller modellår som berörs, men att företaget kommer att göra sitt yttersta för att återvinna fullt förtroende:

”Vi ångrar ärligt och uppriktigt att vi har missbrukat Ert förtroende. Vi kommer hantera alla Era frågeställningar så fort som möjligt. Vi kommer att lösa detta. Det är självklart att vi tar fullt ansvar och kostnader för nödvändiga åtgärder. Denna process kommer att ta tid – både tid för analys av omständigheterna samt tid för att initiera tekniska åtgärder.”

– Tyvärr kan jag för närvarande inte ge några mer kommentarer, säger Marcus Thomasfolk, Volkswagens informationschef i Sverige.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#12j • Uppdaterat: 2015-09-28 11:28
PREVIA

Man blir förundrad över att bilköpare fortsätter att köpa dieselbilar.
Nackdelar. Blir långsamt varm och värmer kupen sämre på grund av att stora mängder luft som inte behövs för förbränningen passerar genom motorn som då kyls ner. Dyrare motorer som väger mer och kostar mer att laga och serva. Låter som en traktor och vibrerar mer. Har fortfarande högre utsläpp än bensinmotorer, även utan fusk. Ingen dieselbil med på listan över minst nedsmutsande bilar i USA där mijökraven är högre än i Europa. Ingen dieselbil med på listan över bilar som har lägst CO2 utsläpp i USA där man mäter utsläppen vid verklig användning och med AC påslagen till en del.

Dieselbilar kan komma att förbjudas i huvudstäder så då kan man inte åka på semester varsomhelst, inte ens till Oslo.
Sedan tillkommer Europeisk ingenjörskonst som man kan läsa om här under.
https://nordicaudi.com/forum/thread/10353
https://nordicaudi.com/forum/thread/104353
http://www.dn.se/motor/problem-med-volkswagens-dsg-lada/
http://bilradgivning.se
http://www.expressen.se/motor/nya-tester-kan-stoppa-dieselmotorer/
http://www.dn.se/ekonomi/rosten-ater-upp-hans-sju-ar-gamla-bil/

#12k • Uppdaterat: 2015-09-28 12:14
2TT2

Lite Audi bilar. http://www.expressen.se/motor/falsk-programvara-i-21-miljoner-audibilar/

#12l • Uppdaterat: 2015-09-28 13:47
N-iklas

VW har trummat in budskapet att Tyskland och VW är precis samma sak, därför denna kritiska hållning mot det "tyska".
Om man nöjt sig med att bara vara VW skulle läget varit bra mycket bättre, men att bara vara en simpel "folkvagn" funkade tydligen inte när världen skulle erövras.

Olyckligtvis är enda alternativet till de kritiserade s.k. "tyskarna" VW, Audi, BMW, och Mercedes, Opel, det är väl det som är problemet.
Ett annat bilmärke kunde man säkert accepterat som alternativ men Opel är en otänkbarhet och därmed blir det bara kritik mot det "tyska".

För övrigt har Opel en helt ny linje när det gäller den mekaniska och tekniska bilen, (det som inte är utrustning) ut med all teknik som inte behövs och in med ingenting...
Inte mycket tysk ingenjörskonst finns kvar från tidigare, (flyttbara säten, räls i golven och liknande) rykten säger att man t.o.m. avskaffat belysningen i handskfacket som varande en "onödighet".

#12m • Uppdaterat: 2015-09-28 13:50
GDS

FOR SALE

Vw pheaton, 1200km
Call, Wolfsburg 2431
ask for Martin

#12n • Uppdaterat: 2015-09-28 13:53
2TT2

HALLÅ. Inget att bråka om det gäller bara 5 miljoner bilar, och förresten är allt USA:s fel. Det var även Per Elofssons fel att Tysken Johan Mülegg EPO dopade sig.

#12o • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Förstår inte det ständiga pratet om tysk kvalitet i detta sorgliga debacle, det har inget med saken att göra även om belackarna i sin iver att såga de onda germanerna äntligen fått ett "kvitto" på sin tes om att allt ont kommer från Tyskland.

Ungefär som förespråkarna för Intelligent design i USA lägger fram sina krystade och konstruerade bevis för att påvisa och rättfärdiga sin tro.

Eller som att säga att världens bästa fotbollsspelare aldrig skulle få för sig att fuska bara för att han är störst och bäst, självklart försöker också han om tillfälle ges filma till sig fördelar trots sin tekniska skicklighet.

"Men om de nu är så skickliga varför byggde de inte en så ren motor på en gång?"
Därför att även om de gjort det så hade de tagit otillåtna genvägar någon annanstans eftersom det är VW:s mentalitet i det här fallet det är fel på och inte ingenjörskonsten.

Och det är just vad denna skandal till syvende och sist handlar om, att VW medvetet försökt skaffa sig otillåtna fördelar trots sin tekniska kompetens, inte p.g.a. brist på densamma...

Däri ligger skillnaden som vissa inte förstår, eller vill förstå.

#12p • Uppdaterat: 2015-09-28 17:37
GDS

Das scandal: Canadian VW owners ‘furious’ with Volkswagen deception.
Audi Canada, owned by Volkswagen, said it would stop selling its diesel-equipped A3.
Tony Merchant, the lawyer leading the class action, said Volkswagen owners who have spoken with the firm are “furious.”
They paid a premium price intending to buy vehicles that were better for the environment and now find out their cars are among the dirtiest of polluters,” he said.
källa: http://thechronicleherald.ca

Här hemma verkar inget bita på hjärntvättade bilägare...

#12q • Uppdaterat: 2015-09-29 21:29
trasten

Har du hunnit att springa runt och fråga alla VW-ägare? Du är snabb du!

#12r • Uppdaterat: 2015-09-24 10:36
milkylainen

Det är en ganska snäll omknådning av insprutningspunkter som kommer krävas. På bekostnad av höjd förbrukning och sämre effektivitet. Som om inte min fusk-Passat var den törstigaste dieseln jag någonsin kört redan.... Hejja! :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.