Nästa artikel
Bilfrågan: Möjligt att bogsera automatväxlad bil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Möjligt att bogsera automatväxlad bil?

Publicerad 16 april 2014 (uppdaterad 16 april 2014)
"Kan man bogsera en automatväxlad bil om motorn är igång och lådan ligger i neutralläge?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Var i Kalifornien i höstas. Där såg jag ett flertal husbilar som hade en personbil på släp som var kopplad med dragstång. Dessa körde även på motorväg. Jag kollade en av personbilarna och den hade automatlåda och nyckeln satt i. Kan man bogsera en automatväxlad bil om motorn är igång och lådan ligger i neutralläge?

Clas Sandberg

SVAR:
Ett sådant ekipage som du beskriver får framföras i max 55 mph (88 km/tim) i USA. Att nyckeln sitter i kan ha två förklaringar. Den ena är att styrningen får inte vara låst då hjulen följer dragbilen. Rattlåset måste således vara upplåst.

En automatlåda har vanligtvis trycksmörjning där oljepumpen drivs av ingående axeln från motorn. Ska bilen bogseras längre sträckor måste alltså motorn vara igång för att undvika skador på växellådan. På vissa GM-växellådor finns dubbla oljepumpar, där den ena drivs av den utgående axeln, och detta möjliggör bogsering utan att motorn är igång.

Bengt Dieden

DIskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-04-16 18:43
Thommys

Det är så här leifer, som också nämns i texten ovan. Sitter oljepumpen på ingående axel (den från motorn) så ger den bara oljetryck när motorn går. Sitter den däremot på utgående axel (den till kardanaxeln) så pumpar den så fort bilen rullar. Det är skillnaden mellan hur det går att bogsera olika automatlådor.

#c • Uppdaterat: 2014-04-16 19:51
Audi A5 SB

Thommys, aha, någon som gissar och inte läser vad andra skriver eller vad som står att läsa i det artikeln handlar om? (Jag kan inte läsa vad leifer skriver - och tvärt om.) Det var väl inget nytt?

#d • Uppdaterat: 2014-04-16 21:46
Thommys

leifer, det viktiga är att det finns en pump som drivs från drivaxeln. Idag sitter det även elektriska pumpar i automatlådorna för att hålla trycket uppe när bilen står still och motorn är avstängd med stopp/start-systemet, så att den kommer igång snabbare när man kör iväg. Denna pump kan även användas för att komplettera trycket från den mekaniska pumpen vid toppar i arbetet och hjälpa till att kyla lådan. På detta sätt kan man då också göra primärpumpen mindre och på så sätt förbruka mindre energi när det inte behövs.

#e • Uppdaterat: 2014-04-17 10:27
Thommys

Den pumpen som går på motorns varvtal och som har till uppgift att trycka samman lamellerna, behövs inte vid bogsering. Den har jag inte pratat om, nej.

#f • Uppdaterat: 2014-04-17 14:07
Thommys

Dubbla pumpar? De har olika funktion. Jag skulle inte vilja kalla det för dubbla pumpar. Utan två separata. Jag tycker du för en underlig diskussion. Vet inte om du driver med mig. Är det så att det är antalet pumpar i en automatlåda som är det viktiga att veta och inte vad de är till för eller hur de fungerar? Det låter mer som ett barn som frågar. Då kan du fortsätta diskussionen med någon annan på den nivån.

#g • Uppdaterat: 2014-04-17 18:04
saabnisse

leifer, vad spelar det för roll?
Det handlar ju om det går att bogsera en automatväxlad bil!
Enligt instruktionsboken till min 9-5 går det bra och eftersom det är samma Aisinlåda i Volvo så kan även de bogseras och även andra bilar med Aisinlåda, eller hur?

#h • Uppdaterat: 2014-04-18 18:29
ENTJ1

Tack Thommys, trevligt att läsa dina pedagogiska förklaringar!
Det är inte alltid sakkunniga som dig lyckas förklara på ett enkelt sätt,så att "vanligt folk" fattar.

#i • Uppdaterat: 2014-04-22 20:08
Audi A5 SB

Jag kan konstatera att leifer (utan att ens kunna läsa det han skriver) är ute på sitt sedvanliga sluttande plan;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.