Nästa artikel
Miljardförlust för Saabs ägare
Nyheter

Miljardförlust för Saabs ägare

Publicerad 1 september 2011 (uppdaterad 2 september 2011)
Halvårsrapporten från Saabs moderbolag visar röda siffror. Förlusten uppgår till 1,8 miljarder kronor. Ännu har ingen ny finansiering säkrats.

Efter Amsterdambörsens stängning på onsdagen offentliggjorde Swedish Automobile, ägarbolag till Saab Automobile, sin försenade halvårsrapport.

Förlusten landade på 1,8 miljarder kronor, med en omsättning på 3,3 miljarder kronor. Under första halvåret såldes 12 871 bilar till kund, jämfört med 10 240 bilar i fjol.

”Det kommer inte som en överraskning att det här varit ett ofattbart tufft kvartal för bolaget.”, skriver Victor Muller, styrelseordförande för Saab, i rapporten. ”Inget är värre än att behöva försena löner till våra lojala anställda och de förtjänar inget mindre än min uppriktiga ursäkt.”

De anställda på Saab har snart väntat en vecka på sin uteblivna augustilön. Om Saab inte betalar ut lönerna på fredagseftermiddagen kan Metallfacket på Saab begära företaget i konkurs.

Inga nya besked
Rapporten ger heller inga nya besked vad gäller nya pengar. Men det finns hopp, enligt Victor Muller.

”Det finns ljusglimtar vid horisonten. Vi har gjort framsteg i förhandlingar med våra leverantörer och fortsätter vår strävan mot att säkra ytterligare kortsiktig finansiering för att möjliggöra en stabil återstart av produktionen”, skriver Muller.

Victor Muller skriver vidare att företaget nu utvärderar alla alternativ för att säkra Saabs framtid.
 
”Just nu är fokus för Saabs ledning att arbeta så hårt som möjligt för att ta företaget tillbaka till lugnare vatten genom att väsentligt stärka vår finansiella position.”

Diskutera: Tror du att Saab kan återstarta produktionen?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2011-09-04 17:17
Lars58

@Erik. Snälla, länka ej till R Collins artiklar... Det här Asconachassit han felaktigt påstår är grunden till 900 och fullständigt sågar var han med och utsåg till "Mästare i mellanvikt"(på 80-talet) mycket pga mycket bra vägegenskaper.......

@Saabnisse/Gunnar.
Vectra A/Saab 900-93 , Vectra B/Saab 95 , Vectra C/Saab 93 , Insignia/Saab 95 delar chassin, alltså bottenplatta samt hjulupphängningar.
Något som Saabnisse vet, men de flesta Saabentusiaster av någon anledning envist försöker vifta bort.
Kanske för att det är dom bästa "saabchassina någonsin???
Omfattande omarbetning brukar det också heta, vilket innebär en annan setup (justering av hjulvinklar samt val av fjädrings/dämpnings egenskaper) än den Opel valt.
Den här artikeln handlar ju om Saabs ekonomi, så hitta nåt annat än GM/Opel att skylla på nu. Avslutar med det jag skrev tidigare:
"Allt skulle ju bli så bra bara man slapp stora stygga GM...
Sista SPYKEN i kistan sa jag redan då det var klart att en kit-car byggare fr Holland, utan en egen krona på fickan ,skulle ta över efter att världens största bilkoncern ledsnat på att pumpa in miljard efter miljard".

#w • Uppdaterat: 2011-09-04 20:01
Gunnar 44

Det är till viss del rätt, men det är fortfarande skillnad på Chassin och bottenplattor. bottenplattformar är de man bygger Opel och Saab kring, men man väljer egna lösningar för den egna chassikonstruktionen. Efter GM s köp blev samarbetet märkena emellan genom GM powertrains försorg alltmer lika varandra. Den ena gången var det Opels lösning som gav till Saab, andra gånger var det Opel som fick lösn ingar av Saab. Ett samarbete som Saab inte ville kännas vid. Kanske var det Saabs hållning i detta fallet som utgjorde grunden för att GM gjorde sig av med Saab?
I vart fall skiljer det så lite mellan bilarna att det inte spelar någon roll. Skillnaden är marginell.

#x • Uppdaterat: 2011-09-04 20:21
Raymond K (ej verifierad)

Ja Peter!
Det är försent att rädda Saab som det ser ut nu det håller jag med om. Och för de som vill ha en billig bil så visst är det läge att köpa en begagnad Saab, Det blir mycket bil för pengarna, det är dock desto surare för de som köpte bilarna som nya.

#y • Uppdaterat: 2011-09-05 10:39
Gunnar 44

Trots all bedrövelse måste man väl ändå hoppas på att det blir en fortsättning i Trollhättan. Vi vet ju inte vad som händer vid en ev. konkurs. Det beror på vem som har största kapitalet. Men vad händer med varumärket? Det vet ingen i dagsläget.
Varumärket är förbehållen sådana villkor, att ett ev. nytt bolag kanske måste byta namn på produkten. Kanske blir det samma med Saab, som när DKW bytte namn till Audi?
P.s. Beträffande bussningarna, så var det mer beroende på underleverantörerna än på Opel eller Saabs konstruktioner, att bussningarna inte höll måttet. Skillnaden mellan märkena var betyhdligt mindre än vad vissa vill göra gällande.

#z • Uppdaterat: 2011-09-05 21:54
bilteknikern (ej verifierad)

Gunnar 44: Saab som varumärke är inte värt något. Saab är litet. Och förknippat med dåliga bilar som inte säljer.

#110 • Uppdaterat: 2011-09-05 21:55
bilteknikern (ej verifierad)

Vad gammal och sliten han blivit, herr Muller.

#111 • Uppdaterat: 2011-09-05 22:15
Raymond K (ej verifierad)

Bilteknikern!
Att försöka på Saab på fötter tar musten ur vem som helst.

#112 • Uppdaterat: 2011-09-06 11:14
Gunnar 44

Påståendet att Saab skulle vara en dålig bil är överdrivet. Det är bara det att Saabs leding aldrig ville förstå att den drivlina som man har gemensamt med Opel, var den bästa. Det vill säga drivlinan som sitter i 9-3 från -04 eller sena -03or. Att man inte bytte i 9-5 an berodde på ekonomiska ställningstaganden. Det var billigare att fortsätta med den gamla, trots att man visste att det skulle bli problem allt eftersom avgaskraven skärptes. Men alla bilar som återkallats pga uppgraderingar 18 stora, måste ha kostat åtskilligt. När man sedan utvecklade nya 9-5an blev det Opelmotorerna och växellådorna som utgjorde grunden.
Opelmotorer vars turboteknik förvärvats av Saab som hade huvudansvaret för motorernas utveckling.
Även säkerhetssidan har Saab bidragit med chassiförstärkningar som Opel dragit nytta av.
Saab är alltså ingen dålig bil, men som sagt, man får se upp med senare modeller av 9-5, där olje/smörjningsproblem kan uppkomma, och det väldigt plötsligt och i en del fall oväntat!

#113 • Uppdaterat: 2011-09-06 15:59
Mistro

Sagan fortsätter helt obegripligt nog och som en del skriver så förstår inte jag i heller vad det är man hoppas på skall hända?
Vad är det för fantastiska bilar som helt plötsligt ifrån ingenting skall uppstå och rädda märket?
Varför har man efter decennier med förluster fortfarande så stora utgifter?
Varför har inte företaget anpassat sig efter "omständigheterna"?
Begriper inte heller vad det är för fantastisk teknik som Saab besitter,som sedan GM har stulit ( och använt i vilka fantastiska bilar? ) ,...Vilka pengar som har "stulits" då Saab inte går runt o.s.v o.s.v
Sitter inte inne med några sanningar själv men den här historien har osat "katt" bra länge nu.
Vad gäller Saabs ekonomi "Erik N" så vill jag minnas att den inte heller var särskilt bra på -80 talet i samband med lanseringen utav 9000.
( tog en snabbtitt och hittade detta på wiki: 9000 hade utvecklats i ett nära samarbete, De fyras klubb, med FIAT-koncernen och var ett välkommet tillskott i den ekonomiskt alltmer trängda personbilsavdelningen inom dåvarande Saab-Scania. )

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.