Bild
Nästa artikel
Renault Scenic 2017.
Renault Scenic 2017.

Nya Renault Scenic – fakta och bilder

Genève 2016

Renault har offentliggjort fjärde versionen av den lilla flexbilen. Jämfört med föregångaren har den växt till sig.

I och med lanseringen av första Scenic 1996 säger sig Renault ha uppfunnit MPV-klassen (Multi Purpose Vehicle), eller flexbilen, som vi brukar kalla den. Nu är fjärde generationens Scenic är här.

Bilen har växt på alla håll och kanter, +4 centimeter på längden +2 centimeter på bredden och +1,3 centimeter på höjden. Som vi tidigare berättat får bilen en tredelad vindruta lånad från Espace, som ska ge bättre sikt runtom. I bagageutrymmet får det plats 572 liter och 63 liter extra förvaringsutrymme finns i kupén.

20160303094546.jpg?itok=RjFbiR45

Det finns två bensinmotorer på 115, respektive 130 hästkrafter med en sexväxlad manuell låda. När det gäller dieseldrivet går det att välja på sex alternativ i en 1,5 eller 1,6-litersmotor med effekt mellan 95-160 hästkrafter. Växellådan här är antingen samma som i bensinversionen eller EDC automatlåda i sex eller sju steg. Den manuellt växlade dieselmotorn på 110 hästar erbjuds även med hybrid assist, där ett 48-voltsbatteri gör att en elmotor kan stödja förbränningsmotorn i acceleration och återvinna bromskraft. Autobroms med fotgängarsensor är standard.

Sverigepremiär för nya Scenic blir i slutet av detta år. En längre version av bilen – Grand Scenic – offentliggjörs innan sommaren. Priser är än så länge inte officiella.

20160303094600.jpg?itok=Ur6Kv4vH
 
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Scenic?

Kommentarer

#1
2016-03-03 09:51

Instrumentering där den ska vara! Där försvann en sak på min minuslista vid nybilsköp!
Snygga och mjuka linjer. Gillar den svarta taklinjen.

#2
2016-03-03 10:02

Tyvärr är instrumenten opraktiskt placerade och ger inte samma överblick och kontakt med vägbanan för föraren som tidigare generationer. En annan nackdel är den standardmonterade däckdimensionen på 195/55-20 och mig veterligen är det idag endast Michelin och Continental som stödjer den för sommardäck. För vinterdäck har jag inte hittat ett enda däck än..

I övrigt är bilens flödande former spännande för ögat och jag tror många kommer uppskatta dess design. Scenic har varit en storsäljare i Sverige tidigare kanske nya versionen kan återta förlorad mark.

#3
2016-03-03 10:10

Förstår inte hur en tredelad vindruta kan ge bättre sikt, det skulle innebära att om man satte ett myller av spröjs i rutan får man mycket bättre sikt!
Trams!
Den här rutlösningen ger förmodligen avsevärt sämre sikt (och hållbarhet!) än vindrutan på en 40 år gammal Saab 99.

#4
2016-03-03 10:33

Det mest positiva jag kan säga om Renault är att de förgyller tillvaron med sina kulörer :-)
Inte bara den här på bilden, Captur och Kadjar har nog sin färgsättning att tacka en del för sin försäljning.

#5
2016-03-03 10:56

Faktiskt ruggigt snygg för att vara en familjebuss och ser ut att ha stora hjul, gillar inte de klumpiga nackstöden och skeptisk till tekniken

#6
2016-03-03 11:08

De dubbla A-stolparna med en tunnare främre och en tjockare bakre ger bättre sikt snett åt sidorna jämfört med en tjock A-stolpe. Jämför med BMW Grand Tourer, Ford C- och S-max, VW Touran m fl som har en tjock A stolpe längst fram - mycket sämre sikt snett åt sidan jämfört med dubbel A-stolpe med tunn främre och tjock bakre. Picasson har haft denna lösning länge och även Espace. Fungerar bra tycker jag.

#7
2016-03-03 11:11

Simon hjulen ÄR stora, 20 tum standard i alla modellvetsioner och utrustningsnivåer. Däckdimension 195/55-20. Mycket ovanlig dimension..

#8
2016-03-03 11:41

Raphael, det är helt riktigt att det är väldigt tjocka A-stolpar på många bilar nu. Jag tror säkert att det är bättre på Scenic, men det beror väl inte på att vindrutan är tredelad, utan att A-stolparna är tunna, sedan kommer ju sidorutorna och B-stolpen som är kraftig.
Det var det här jag menade med liknelsen med den gamla 99-an, den hade A-stolpen ungefär där Scenic har B-stolpen!

#9
2016-03-03 13:43

Jag gillar designen på denna Renault skarpt. Det svarta taket i glas passar utmärkt ihop med den gula färgen och bryter av. Hoppas att kvaliten är lika bra som designen......jo det är lite fördom bakom, jag vet.......

#10
2016-03-03 14:04

Som jag minns det var nackdelen med 99:ans design att framkanten på vindrutan skymde trafikljusen, ett vanligt fenomen även på många av dagens bilar. Nya Scenic har precis som Picasson en framruta som är högt uppdragen in över raket vilket borgar för en utmärkt sikt. Jag tror att 99:ans välda ruta är svår och komplicerad att förena med högt uppdragen ruta och samtidigt ge krocksäkerhet. Lösningen med främre tunnare A stolpe och sidoruta innebär en bra kompromiss som jag ser det.

#11
2016-03-03 16:39

Ja det finns ett stort problem.
Fan vågar köpa en renault har man inget problem så kommer du att få garanterat.

#12
2016-03-03 17:56

Jaa GTA2 , vet inte om du bara vill provocera eller inte, men sedan 2002 till dags dato har jag med 4 olika Renaultbilar kört ca 28 000 mil. Inte ett enda verkstadsbesök förutom ordinarie service. Däremot har jag i min omedelbara närhet personer som äger bilar av " finare" märken, de har minsann inte varit helt problemfria kan jag säga. Nåväl , åter till nya Scenicen, ser väl helt OK ut, speglar Renaults nya formspråk. Hoppas bara att den får en vettigare autobroms än de andra nyheterna från Renault.

#13
2016-03-03 18:14

Ja däckoscar
Jag skruvar bil på min firma så jag borde ha erfarenhet. Ofta dyra ogenomtänkta lösningar när det gäller service + korta kammrems intervaller. Men
Renault billig att köpa = dyr att äga dacia lika så

#14
2016-03-03 18:16

Instrumenten på rätt plats.
Annars ett litet svammelsurium av linjer hit o dit.
Kul att titta på i fem minuter.
Och som sagt...20 tum??? Hur tänkte de där?

#15
2016-03-03 18:46

Raphael, jag hade aldrig några problem med arr se trafikljus då jag körde 99a, men visst är det trevligare med en ruta som går högre upp i taket.
Men just den välvda formen på 99ans ruta var en av orsakerna till att det var en av de första bilarna som klarade en älgkrock hyfsat, men det är klart, i Frankrike är älgar sällsynta!

#16
2016-03-03 18:57

Gillar utseendet, och tillhör också de som haft en Renault utan större problem men det var länge sedan. Gillar dock inte 20-tummarna alls. Urvalet av däck lär bli begränsat och hyfsat hög prisbild.

#17
2016-03-03 19:27

Jag var väldigt nöjd med min Renault Mégane Kombi och Laguna. Det enda problem jag hade var att en inköpare på en bilfirma sa att han inte ville ha min Laguna som inbyte. Nehej sa jag och då gick jag till en annan. Väldigt bra och problemfria bilar.

Detta med kamrem gäller ju inte när de flesta av Renaults motorer idag har kedja. Och Renault kommer med 5 års nybilsgaranti. Jag upplevde inte mina Renault som dyra att äga. Skulle gärna ha en Renault igen.

#18
2016-03-03 19:30

När det gäller hjulen och storleken så handlar det om design. Chefen Laurens van Der Acker menar att det behövdes 20 tummare för att få ihop linjerna. För att ändå få ok förbrukning och ok luftmotstånd samt godkänd komfort valdes smalare bredd 195 och tjockare 55 profil än 45.

#19
2016-03-03 19:34

Angående älgkrock så handlar Renault ich Citroëns lösning även om att distribuera krockkrafterna, därför också dubbla A-stolpar med en tunnare främre och tjockare bakre framför framdörrarna.

#20
2016-03-03 19:56

Oavsett vad jag tycker om Scenic så hör den faktiskt till den kategori bilar jag absolut inte vill möta en älg i!
Det är ont om älgar i Frankrike.

#21
2016-03-03 20:03

Helt rätt Saabnisse. Just denna bil är osedvanligt dumt konstruerad vid älgkollision. Rena dödsfällan till och med.

Men älg ingår ju inte i EuroNcap, det prov som Renault konstruerar sina bilar utefter. Och eftersom det inte ingår så har Renault inget skydd mot älg. Det säljer ju inga extra bilar;-).

MVH AL

#22
2016-03-04 07:45

En allvarlig nackdel med nya Scenic som inte tagits upp här, det är att den har ett baksäte istället för tre separata stolar som tidigare generationer. Detta innebär tyvärr försämrad flexibilitet och sämre ombyggnadsmöjligheter av bilen. Nu har den troligen skjutbart baksäte och förhoppningsvis individuell justering av de två delarna.. Jag blir besviken om den har samma skjutbara soffa som Captur där bara ryggstöden är delade.. Här är t o m min egen C3 Picasso bättre..

För att sammanfatta: mer av crossover, mindre av minibuss. Mer som Peugeot 3008.

#23
2016-03-04 08:54

Jag tycker det är både uselt och oseriöst att döma ut hur nya Scenic klarar en kollision med älg och hur de dubbla A-stolparnas och deras konstruktion fungerar i en sådan kollision. Bilen visas nu på Geneve-mässan, jag tror inte att de som dömer ut Scenics krocksäkerhet har sett bilen i verkligheten och på riktigt synat konstruktionen, än mindre har några data från krockprov att tillgå. Det blir bara oseriös spekulation.

#24
2016-03-04 10:47

Det räcker faktiskt med att titta på bilen för att dra den slutsatsen Raphael. Den stora vindrutan är rena älgfällan!

Men ta gärna fram en skiss över karossen och titta vilket stål som används i takstomen, även om det spelar mindre roll med tanke på rutan. Där har du svaret. De främre A-stolparna kommer ge vika, och taket kraftigt deformeras. Den långa rutan kommer öppna upp för älgen att ta sig in i fordonet, och det blir inte kul, det lovar jag.

Men det finns vissa förmildrande omständigheter. Bilen är ju något högre än normalt. Har man tur tar alltså den främre defirmationszonen en del av smällen, och då ökar överlevnadschanserna rejält. Det är därför SUV;ar är så bra mot den typen av olycka (som är mycket vanlig)

Den enda kvarvarande tillverkaren som testar sina bilar mot denna typ av kollisioner är Volvo. Man har till och med en speciell krockdocka för ändamålet. Tittar vi i olycksstatistiken så är det också Volvo och Saab som har lägst skadeföljd i älgkollisioner, tätt följda av tyska stora bilar.

MVH AL

#25
2016-03-04 12:57

@ Raphael, "än mindre har några data från krockprov att tillgå". Tror du Renault har gjort några krockprov med älg?
Jag tror inte de hört talas om sådana djur!

#26
2016-03-05 14:48

Jag får nog instämma med både saabnisse och AL.
Vad beträffar älgar är det här en uppenbart sämre konstruktion än Saab:s.
Jag håller inte med designern om att det krävdes stora hjul för att få ihop linjerna. De ser faktiskt för stora ut - och är det också med tanke på plånbok och utrymmen.

Annars gillar jag bilen skarpt!

#27
2016-03-10 10:46

Bilens linjer är ok ända tills man ser dom groteska fälgarna. Hade vart bättre att ge designkillen ett par nya glasögon. Har i familjen god erfarenhet av Renault, från R8, R16 och nu Megane. Bilarna har för oss varit helt problemfria vilket jag tyder positivt. Men är det standard med 20 tum´s fälgar så går den bort för oss. Tycker det ser för j......t ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.