Nästa artikel
Nya Renault Scenic – fakta och bilder
Genève 2016

Nya Renault Scenic – fakta och bilder

Publicerad 3 mars 2016
Renault Scenic 2017.
Renault har offentliggjort fjärde versionen av den lilla flexbilen. Jämfört med föregångaren har den växt till sig.
I och med lanseringen av första Scenic 1996 säger sig Renault ha uppfunnit MPV-klassen (Multi Purpose Vehicle), eller flexbilen, som vi brukar kalla den. Nu är fjärde generationens Scenic är här.

Bilen har växt på alla håll och kanter, +4 centimeter på längden +2 centimeter på bredden och +1,3 centimeter på höjden. Som vi tidigare berättat får bilen en tredelad vindruta lånad från Espace, som ska ge bättre sikt runtom. I bagageutrymmet får det plats 572 liter och 63 liter extra förvaringsutrymme finns i kupén.

20160303094546.jpg?itok=RjFbiR45

Det finns två bensinmotorer på 115, respektive 130 hästkrafter med en sexväxlad manuell låda. När det gäller dieseldrivet går det att välja på sex alternativ i en 1,5 eller 1,6-litersmotor med effekt mellan 95-160 hästkrafter. Växellådan här är antingen samma som i bensinversionen eller EDC automatlåda i sex eller sju steg. Den manuellt växlade dieselmotorn på 110 hästar erbjuds även med hybrid assist, där ett 48-voltsbatteri gör att en elmotor kan stödja förbränningsmotorn i acceleration och återvinna bromskraft. Autobroms med fotgängarsensor är standard.

Sverigepremiär för nya Scenic blir i slutet av detta år. En längre version av bilen – Grand Scenic – offentliggjörs innan sommaren. Priser är än så länge inte officiella.

20160303094600.jpg?itok=Ur6Kv4vH
 
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Scenic?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-03-03 09:53
Deeds

Instrumentering där den ska vara! Där försvann en sak på min minuslista vid nybilsköp!
Snygga och mjuka linjer. Gillar den svarta taklinjen.

#2 • 2016-03-03 10:02
Raphael

Tyvärr är instrumenten opraktiskt placerade och ger inte samma överblick och kontakt med vägbanan för föraren som tidigare generationer. En annan nackdel är den standardmonterade däckdimensionen på 195/55-20 och mig veterligen är det idag endast Michelin och Continental som stödjer den för sommardäck. För vinterdäck har jag inte hittat ett enda däck än..

I övrigt är bilens flödande former spännande för ögat och jag tror många kommer uppskatta dess design. Scenic har varit en storsäljare i Sverige tidigare kanske nya versionen kan återta förlorad mark.

#3 • 2016-03-03 10:10
saabnisse

Förstår inte hur en tredelad vindruta kan ge bättre sikt, det skulle innebära att om man satte ett myller av spröjs i rutan får man mycket bättre sikt!
Trams!
Den här rutlösningen ger förmodligen avsevärt sämre sikt (och hållbarhet!) än vindrutan på en 40 år gammal Saab 99.

#4 • 2016-03-03 10:33
saabnisse

Det mest positiva jag kan säga om Renault är att de förgyller tillvaron med sina kulörer :-)
Inte bara den här på bilden, Captur och Kadjar har nog sin färgsättning att tacka en del för sin försäljning.

#5 • 2016-03-03 10:56
Simon no1

Faktiskt ruggigt snygg för att vara en familjebuss och ser ut att ha stora hjul, gillar inte de klumpiga nackstöden och skeptisk till tekniken

#6 • 2016-03-03 11:08
Raphael

De dubbla A-stolparna med en tunnare främre och en tjockare bakre ger bättre sikt snett åt sidorna jämfört med en tjock A-stolpe. Jämför med BMW Grand Tourer, Ford C- och S-max, VW Touran m fl som har en tjock A stolpe längst fram - mycket sämre sikt snett åt sidan jämfört med dubbel A-stolpe med tunn främre och tjock bakre. Picasson har haft denna lösning länge och även Espace. Fungerar bra tycker jag.

#7 • 2016-03-03 11:11
Raphael

Simon hjulen ÄR stora, 20 tum standard i alla modellvetsioner och utrustningsnivåer. Däckdimension 195/55-20. Mycket ovanlig dimension..

#8 • Uppdaterat: 2016-03-03 11:42
saabnisse

Raphael, det är helt riktigt att det är väldigt tjocka A-stolpar på många bilar nu. Jag tror säkert att det är bättre på Scenic, men det beror väl inte på att vindrutan är tredelad, utan att A-stolparna är tunna, sedan kommer ju sidorutorna och B-stolpen som är kraftig.
Det var det här jag menade med liknelsen med den gamla 99-an, den hade A-stolpen ungefär där Scenic har B-stolpen!

#9 • Uppdaterat: 2016-03-03 14:04
Raphael

Som jag minns det var nackdelen med 99:ans design att framkanten på vindrutan skymde trafikljusen, ett vanligt fenomen även på många av dagens bilar. Nya Scenic har precis som Picasson en framruta som är högt uppdragen in över raket vilket borgar för en utmärkt sikt. Jag tror att 99:ans välda ruta är svår och komplicerad att förena med högt uppdragen ruta och samtidigt ge krocksäkerhet. Lösningen med främre tunnare A stolpe och sidoruta innebär en bra kompromiss som jag ser det.

#a • 2016-03-03 16:39
Gta2

Ja det finns ett stort problem.
Fan vågar köpa en renault har man inget problem så kommer du att få garanterat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.