Bild
Nästa artikel
Tre drivlinor i samma bil: En elbil, en laddhybrid och en hybrid.

Här är Hyundai Ioniq

Genève 2016

Nu släpper Hyundai motorspecifikationer på bilen där man kan välja mellan tre drivlinor i samma modell.

Hyundai säger sig vara först i världen med att erbjuda tre olika drivlinor i samma bil. Alla tre är elektrifierade på något sätt: En hybrid, en laddhybrid och en helt elektrisk finns att välja på.

Både hybriden och laddhybriden har nyutvecklade motorn Kappa 1,6 GDI, en fyrcylindrig bensinmotor med direktinsprutning. Kraften skickas via en sexväxlad dubbelkopplingslåda till framhjulen.

På hybriden levererar den elektriska motorn 32 kW och hämtar kraft från ett litiumjon-polymerbatteri under baksätet på 1,56 kWh. Total effekt blir 141 hästkrafter och koldioxidutsläppen ska ligga på 79 gram per kilometer.

20160303084500.jpg?itok=n3wa3obq

Laddhybriden har en räckvidd på 50 kilometer. Bensinmotorn får hjälp av en 61 hästkrafter stark elektrisk motor som drivs av ett litiumjon-polymerbatteri på 8,9 kWh. Här ligger utsläppen på 32 gram per kilometer.

20160303084515.jpg?itok=_7zkw0Nt

Den helt eldrivna versionen har också ett litiumjon-polymerbatteri, med en styrka på 28 kWh. Det ska ge 120 hästkrafter och bilen ska kunna gå 25 mil på en laddning.

20160303084530.jpg?itok=OeSLiIGP


På insidan har Ioniq uppkopplingsmöjligheter via Android Auto och Apple CarPlay. Samt satellitnavigering via TomToms livetjänst. Infotainmentsystemet har en sjutums pekskärm. Säkerhetspaketet inkluderar autobroms, filassistent, varning för korsande trafik vid backning och adaptiv farthållare.

20160303084608.jpg?itok=Sqc9Fa5j

Det finns inga priser officiella på bilen, men hybriden och den eldrivna versionen kommer till Sverige i höst och våren 2017 kommer laddhybriden.
 
Diskutera: Vilken drivlina skulle du välja?

Kommentarer

#1
2016-03-03 08:56

Ja ingen lär köpa en prius när dom här finns. Kolla instrumentpanelen jämfört med prius!

#2
2016-03-03 09:05

Interiören i dessa bilarna är ju närmast lyxbilsaktig jämfört med Prius.
Bra säkerhetspaket också.
Bra jobbat Hyundai.

#3
2016-03-03 09:09

Jag hade köpt hybriden.

#4
2016-03-03 09:13

Laddhybriden hade varit kanon för oss!

#5
2016-03-03 09:15

Den helt eldrivna har väl inget CO2-utsläpp alls vid framdrivning? Gissar att 32/km gäller laddhybriden? Blir intressant om Prius och denna kan testas mot varandra!

#6
2016-03-03 09:34

@johafor: Stämmer bra, siffrorna hade hamnat på fel ställe. 32 g /km är för laddhybriden. Har ändrat i texten.

#7
2016-03-03 09:50

Fast 3 olika drivlinor i samma modell är ju inte speciellt unikt. Men däremot 3 olika drivlinor där eldrift är en del i alla 3. Hursomhelst - ser trevlig ut och kan nån av dessa dessutom utrustas med dragkrok och priset är rimligt så är det absolut ett tänkbart alternativ vid nästa bilbyte. Och när det gäller bl a interiörerna så ligger Hyundai/Kia långt före motsvarande Toyota-modeller så detta blir en utmaning för Toyota - bl a.

#8
2016-03-03 10:14

Klart snyggare än japanska hybrider både invändigt och utvändigt, även om den för mina tankar till en gammal Renault Laguna.

Dubbelkopplingslåda istället för CVT borde innebära att den förhoppningsvis är lite roligare än Toyota HSD.

Om prislappen är bra och utrymmena tillräckligt hade jag helt klart kunnat tänka mig någon av hybriderna. Gällande elvarianten känns 25 mil teoretisk räckvidd onödigt långt för en andrabil/stadsbil och för kort för att ersätta en vanlig bil.

#9
2016-03-03 11:10

Kan nu bara Toyota göra en ny Avensis på samma koncept så är jag på direkt kan jag säga. Hoppas nu fler biltillverkare hoppar på tåget och gör fler hybrider på vanliga kombi modeller.

#10
2016-03-03 12:34

Lovade inte Renault en billig hybrid för bara 1-2 år sedan ?
Sen får man nog snåla om ett batteri på 28 kWh skall räcka 25 mil. Och jag antar att dom avser att man kan använda 28 kWh och att det inte är batteriets bruttokapacitet. Men intressanta bilar helt klart.

#11
2016-03-03 13:38

Räckvidd på elbilen lär hamna runt 17-18 mil rent praktiskt.
För övrigt är det ett "Q" i slutet av namnet...

#12
2016-03-03 14:00

L.Mäkinen, där var du observant.

#13
2016-03-03 14:54

Rätt observerat L.Mäkinen! Det är ändrat.

#14
2016-03-03 18:00

Hmm... jag tycks ha missuppfattat hur hybrideriet funkar då det uppenbarligen finns en växellåda. Förbränningsmotorn kan alltså driva direkt på hjulen (via lådan förstås)? Jag trodde att grundidén var att motorn skulle driva generatorn (när ström behövs) och att motorn då kunde arbeta vid optimalt varvtal och effekt, och kanske göras mindre. Då skulle ingen växellåda behövas heller, när bara elmotorn driver hjulen? (Vilket skulle vara en förenkling.) Finns det något hybridsystem som fungerar så?

#15
2016-03-03 19:10

Enda bil jag känner till som har motorn endast för att driva en generator är BMW i3 REX. Opel Ampera kan köras så, men även den kan koppla drivning från fossilmotorn till hjulen.

#16
2016-03-03 19:28

Ett lagom stort batteri behövs förstås också, för att balansera effektuttaget, dvs fungera som extra strömkälla vid accelerationer och laddas upp litet däremellan. Och för att kunna köra korta sträckor bara på el. Naturligtvis blir det små effektförluster i generatorn, jämfört med direkt drivning, men växellådan utgår och drivlinan borde bli enklare på det hela taget. Låter bra i teorin bara antar jag, med tanke på att inga sådana bilar finns (nästan)!?

#17
2016-03-03 19:41

ToRy, Volvo har haft ett par seriehybrider, 1992 Volvo ECC med gasturbin, och 2007 en C30 med samma system som Lohner-Porsche hade mer än hundra år tidigare!

#18
2016-03-03 19:47

Aha -- men det måste finnas något fundamentalt problem med konceptet eftersom både Toyota och nu Hyundai väljer att låta förbränningsmotorn kunna driva mekaniskt på hjulen?

#19
2016-03-03 20:23

ToRy, seriella hybrider har varit uppe till diskussion på forumet, kanske dags att öppna en ny tråd?

#20
2016-03-03 22:46

@saabnisse: Tack för trådtipsen -- jag gjorde en ny tråd.

#21
2016-03-04 00:13

Hybridbilar var tydligen ingen dagsslända ser man nu när fler biltillverkare kommer med fler modeller när man är tvungen att få bättre förbrukningssiffror. Hyundai har bensinmotor med Atkinson cykel ser man här.
http://www.motorauthority.com/news/1027943_2017-hyundai-ioniq-first-spec...
Och Kia kommer med en ny hybrid i sommar.
http://www.kia.com/us/en/content/vehicles/upcoming-vehicles/2017-optima-...
http://www.kia.com/us/k3/content/media/downloads/upcoming/2017_Optima_Hy...

#22
2016-03-05 14:36

L. Mäkinen, Opel Ampera är en seriehybrid och inte annat. Förbränningsmotorn driver alltså generatorn som ger ström via batteriet till elmotorn.
Jag föredrar parallellhybrider - åtminstone om de är så smart konstruerade som Toyota/Lexus.
Rena laddhybrider är ju tvingade att köra på enbart bensin/diesel när strömmen tagit slut.

#23
2016-03-05 15:14

RoyJ, där har du fel om laddhybrider. Om batteriet tar slut fungerar den som en hybrid. och går på enbart el vid kökörning eller annan långsam körning. Kör själv laddhybrid.

#24
2016-03-06 10:39

Roy J,
Studera denna https://youtu.be/80E1fOp95rA

#25
2016-07-16 14:11

Med utbyggd snabbladdning blir det den eldrivna. Som det är nu så är valet laddhybriden. Snygga är dom dessutom.

#26
2016-07-26 14:20

Roy J: Skriver att Ampera är en seriehybrid och inget annat. Men GM har erkänt att Ampera/Volt drivs rent mekaniskt från bensinmotorn när det är effektivast, det är därför bilen har tre kopplingar vilket GM dröjde med att berätta. Alltså fungerar den som Prius som också drivs rent mekaniskt från bensinmotorn likt en manuell bil när det är effektivast. Kan man läsa om här.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt
"While in this series mode at higher speeds and loads, (typically above 30 miles per hour (48 km/h) at light to moderate loads) the gasoline engine can engage mechanically to the output from the transmission and assist both electric motors in driving the wheels, in which case the Volt operates as a power-split or series-parallel hybrid. After its all-electric range has been depleted, at speeds between 30 to 70 miles per hour (48 to 113 km/h), the Volt is programmed to select the most efficient drive mode, which improves performance and boosts high-speed efficiency by 10 to 15 percent.[24][77]"
Att GM inte ville medge att bilen är en serie parallelhybrid likt Prius berodde på att man ville att bilen skulle framstå som en ren elbil med räckviddsförlängare likt BMW lilla elbil i3 vilket kunde ge kunderna skattefördelar om den räknades som elbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.