Nästa artikel
Varför dubbla rör?
Bilfrågan

Varför dubbla rör?

Publicerad 19 juli 2018 (uppdaterad 28 september 2023)
Illustration: Johan Isaksson
"Handlar det här bara om en macho-förlängargrej eller är det till någon verklig nytta?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Det är alltmer vanligt med dubbla avgasrör på nyare bilar. Jag kan se behovet om man har en åtta liters V8 med quadturbo, men på en vanlig bil? Handlar det här bara om en macho-förlängargrej eller är det till någon verklig nytta? Förutom att gynna reservdelsförsäljningen?
Stig Rudmark

Svar: 
Du har rätt i de allra flesta fall är antalet slutrör, ofta integrerade i en snygg diffuser, en fråga om design. Och visst är det väl snyggt. Men avgassystemets funktion gentemot motorns arbetssätt görs främst i grenrör och i avgassystemet med rätt längd, rätt krökning, dimension och genomströmning, det vill säga långt innan avgassystemets utblås, som på Svenssonbilar i de flesta fall räcker med ett slutrör.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-07-19 09:16
1

Töntigast var Saab 9-3 diesel med dubbla utblås.

#2 • Uppdaterat: 2018-07-19 09:51
Klarsynt

Det finns oerhört mycket på bilar som är rena designval och därmed kan antingen kategoriseras som "onödigt" eller "snyggt". Eller både och. Typ nästan allt du ser.

.

#3 • Uppdaterat: 2018-07-19 10:46
Raphael

Bildens Fiat 500 Cab är uppenbarligen en Abarth, men de dubbla utblåsen är inte i mitten bak utan utmed sidorna. Den har ju en rivig turbomotor men jag vet inte om den verkligen behöver dubbla utblås.

#4 • Uppdaterat: 2018-07-19 14:12
Kricko

Har också en rivig turbomotor men saknar helt bakre utblås - de sitter under bilen istället, så även Abarth lär klara sig utan dubbla. 100 % design vill jag påstå - och det är väl inget fel i det, kunderna vill uppenbarligen ha det annars hade de inte funnits.

#5 • Uppdaterat: 2018-07-19 15:11
V8-Power

Osynligt på ena bilen och fyra på andra där det finns funktion. Avgaserna styrs två vägar med spjäll för att ändra ljudet. Helt onödigt men käckt, en räcker självklart till i stort sett alla bilar.

#6 • Uppdaterat: 2018-07-19 15:55
SKF

Jag förstår inte varför biltillverkarna väljer att accentuera sina bilars avgasutsläpp på det här viset. Avgaser är ju inget positivt utan bara skadligt för männinskor och miljö. Ju fler och större avgasrör en bil anses behöva dess sämre image borde väl bilen egentligen få?

#7 • Uppdaterat: 2018-07-19 17:01
Hackenbush

Mitt slutavgasrör syns inte och det tycker jag är snyggare.

#8 • Uppdaterat: 2018-07-19 21:41
pinjong

Ju fler rör desto fortare går bilen. Vet ju alla.

#9 • Uppdaterat: 2018-07-20 09:02
Alfie

Jag har 2+2 alltså 4 i orginal på min Skoda. De Ni det är precis som pengarna i plånboken ju mer desto bätyre å djävlar vilken acceleration och toppfart. Hej på er alla "muppar"

#a • Uppdaterat: 2018-07-20 09:56
jete

På våra tre bilar syns inga rör alls. Efter allt avgassnack så väntar jag på att rören försvinner in under bilarna igen. En tidsfråga bara! Elbilarna har väl inga rör där bak??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.