Bild
Nästa artikel
Illustration: Johan Isaksson
Illustration: Johan Isaksson

Varför dubbla rör?

Bilfrågan

"Handlar det här bara om en macho-förlängargrej eller är det till någon verklig nytta?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Det är alltmer vanligt med dubbla avgasrör på nyare bilar. Jag kan se behovet om man har en åtta liters V8 med quadturbo, men på en vanlig bil? Handlar det här bara om en macho-förlängargrej eller är det till någon verklig nytta? Förutom att gynna reservdelsförsäljningen?
Stig Rudmark

Svar: 
Du har rätt i de allra flesta fall är antalet slutrör, ofta integrerade i en snygg diffuser, en fråga om design. Och visst är det väl snyggt. Men avgassystemets funktion gentemot motorns arbetssätt görs främst i grenrör och i avgassystemet med rätt längd, rätt krökning, dimension och genomströmning, det vill säga långt innan avgassystemets utblås, som på Svenssonbilar i de flesta fall räcker med ett slutrör.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Taggar: Bilfrågan
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Det är alltmer vanligt med dubbla avgasrör på nyare bilar. Jag kan se behovet om man har en åtta liters V8 med quadturbo, men på en vanlig bil? Handlar det här bara om en macho-förlängargrej eller är det till någon verklig nytta? Förutom att gynna reservdelsförsäljningen?
Stig Rudmark

Svar: 
Du har rätt i de allra flesta fall är antalet slutrör, ofta integrerade i en snygg diffuser, en fråga om design. Och visst är det väl snyggt. Men avgassystemets funktion gentemot motorns arbetssätt görs främst i grenrör och i avgassystemet med rätt längd, rätt krökning, dimension och genomströmning, det vill säga långt innan avgassystemets utblås, som på Svenssonbilar i de flesta fall räcker med ett slutrör.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
1
2018-07-19 09:16

Töntigast var Saab 9-3 diesel med dubbla utblås.

#2
2018-07-19 09:51

Det finns oerhört mycket på bilar som är rena designval och därmed kan antingen kategoriseras som "onödigt" eller "snyggt". Eller både och. Typ nästan allt du ser.

.

#3
2018-07-19 10:09

@1: Finns ganska många dieslar med dubbla utblås, 2-litersvarianter också. Både min Passat och BMW har dubbla utblås. Vad var det för töntigt med SAAB:ens utblås?

#4
2018-07-19 10:10

Klarsyn: Precis så. 95% design.

#5
2018-07-19 10:46

Bildens Fiat 500 Cab är uppenbarligen en Abarth, men de dubbla utblåsen är inte i mitten bak utan utmed sidorna. Den har ju en rivig turbomotor men jag vet inte om den verkligen behöver dubbla utblås.

#6
2018-07-19 14:12

Har också en rivig turbomotor men saknar helt bakre utblås - de sitter under bilen istället, så även Abarth lär klara sig utan dubbla. 100 % design vill jag påstå - och det är väl inget fel i det, kunderna vill uppenbarligen ha det annars hade de inte funnits.

#7
2018-07-19 15:11

Osynligt på ena bilen och fyra på andra där det finns funktion. Avgaserna styrs två vägar med spjäll för att ändra ljudet. Helt onödigt men käckt, en räcker självklart till i stort sett alla bilar.

#8
2018-07-19 15:55

Jag förstår inte varför biltillverkarna väljer att accentuera sina bilars avgasutsläpp på det här viset. Avgaser är ju inget positivt utan bara skadligt för männinskor och miljö. Ju fler och större avgasrör en bil anses behöva dess sämre image borde väl bilen egentligen få?

#9
2018-07-19 17:01

Mitt slutavgasrör syns inte och det tycker jag är snyggare.

#11
2018-07-19 21:41

Ju fler rör desto fortare går bilen. Vet ju alla.

#12
2018-07-20 09:02

Jag har 2+2 alltså 4 i orginal på min Skoda. De Ni det är precis som pengarna i plånboken ju mer desto bätyre å djävlar vilken acceleration och toppfart. Hej på er alla "muppar"

#13
2018-07-20 09:56

På våra tre bilar syns inga rör alls. Efter allt avgassnack så väntar jag på att rören försvinner in under bilarna igen. En tidsfråga bara! Elbilarna har väl inga rör där bak??

#14
2018-07-20 13:22

Gamla "Folkvagnsbubblan" hade dubbla avgasrör (riktigt snyggt faktiskt) och det var en riktig racer.

#15
2018-07-21 11:39

Vissa bilar har dubbla avgasrör, men bara det ena kommer det avgaser ifrån, lite fejk alltså.

#16
2018-07-21 17:15

För 10-15 år sedan, då diskussionerna angående utsläpp ökade på allvar, gjordes dom synliga avgasslutrören allt mindre framträdande.
I dag, då debatten är än mer dominerande, fläskar man på med både fejkade och äkta rör.
Undra vilken planet branschens formgivare, marknadsdirektörer och VD:ar kommer från?
Kanske "Tredje klotet från solen"?

#17
2018-07-22 18:08

Flest avgaspipor vinner köpare av bilar numera!

#18
2018-07-22 22:25

Vad ser Stig Rudmark för ”behov” med dubbla avgasrör på en ”en åtta liters V8 med quadturbo”?
En riktig troll-fråga!

#19
2018-07-22 23:06

Förr stack piporna ut underifrån idag sitter dom monterade som i ett kanontorn.

Det undermedvetna reagerar på att man tittar in i två mynningar, designers kan detta och att vi lever i en aggressiv tid.

#20
2018-07-23 16:31

Varför dubbla avgasrör, varför lågprofildäck, varför fyrhjulsdrift, varför SUV, varför sportratt, varför mer än 60hk, varför andra färger än vit ...?
Varför dessa ständiga trångsynta frågor?

#21
2018-07-25 23:10

Om man tittar noga (många BMW och Audi och säkert många andra bilar) är en av de intilliggande rören attrapp, den leder ingenstans. Det ser faktiskt löjligt ut. Ungefär som luftutblåst på Rang Rover som sitter på framdörrarna inte på framskärmarna.

#22
2018-08-14 16:46

För att ge ett tekniskt svar: det kan finnas någorlunda riktiga skäl att ha dubbla utblås:
- På V motorer och på boxer motorer, så finns ju två cylinderhuvud och två grenrör. Dem kan man låta gå ihop visst, men håller man dem separerad så kan det bli två utblås. Att separera avgasflödena är därmed avgaspulserna är överlag bra för motorns effektivitet och prestanda. Det kan också skapa en annan ljudbild, eller så kan det finnas platsbrist för att låta dem gå ihop på ett bra sätt. På riktigt stora motorer, typ V12, kan även fyra utblås ha sin funktion för att separera avgaspulserna.
- På övriga bilar med t.ex. en rak fyra med turbo, så behöver designers en viss volym för att dämpa ljudet. Det tar plats och då kan det finnas skäl att dela på avgasflöderna för att kunna använda två mindre isf en stor dämpare. Det kan vara att en stor dämpare minskar bagageutrymmet då en enda sitter någonstans i mitten, eller att bakre differentialen sitter i vägen för en stor dämpare, etc. Två mindre dämpare däremot kan man stoppa undan åt sidorna mera och gör att det kan bli mer plats i tex en kombi med låg lasttröskel, som modllerna nämnda ovan. Har bilen en liten pysmotor så behövs dock inte så stor volym på ljuddämparen och då räcker det men en mindre som eventuellt sitter på en sida.

Sammanfattningsvis: det kan finnas tekniska skäl till två utblås och ibland även fyra. Men de behöver därför inte synas (eller göms dem?) och på bilarna där de syns så har de nästan utan undantag ett slutrör som låter avgassystemet se större och dyrare ut än själva röret är, och det är förstås ren design. Vilken man kan gilla eller ogilla.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.