Nästa artikel
Ökade trafiken när bränslepriserna sänktes?
Bilfrågan

Ökade trafiken när bränslepriserna sänktes?

Publicerad Idag 5:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Finns det några mätdata på skillnaden sedan reduktionsplikten och skatten på bränsle sänktes på hur mycket trafiken och dess utsläpp har ökat? Politiken ville göra gällande att skillnaden skulle bli markant. Blev det så?

Tvivlande Thomas

Svar: Jag har inte lyckats hitta några beräkningar på hur trafikintensiteten förändrats sedan reduktionsplikten infördes, när den successivt höjdes och sedan sänktes. Rimligen kan trafiken ha minskat något med höjda bränslepriser för att sedan återgå vid minskad reduktionsplikt och pris, men vi vet alltså inte säkert.

Vad som däremot finns är en beräkning av klimatpåverkan, troligen med samma trafikintensitet, enligt Trafikverket:

"Preliminära siffror visar att utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken i Sverige ökade med 18 procent 2024 jämfört med 2023. Bakgrunden till de ökade utsläppen är främst att reduktionsplikten sänktes från 7,8 till 6 procent för bensin och från 30,5 till 6 procent för diesel vid årsskiftet.”

Ämnen i artikeln