Nästa artikel
Forskare: Hybrider bättre än elbilar
Nyheter

Forskare: Hybrider bättre än elbilar

Publicerad 13 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Hybridbilar är bättre för miljön än helt eldrivna bilar, skriver forskarna Dag Noréus och Johan Lindström i en debattartikel.

Elbilar är inte det bästa alternativet för miljön. Batterierna är dyra, inte tillräckligt effektiva och lider dessutom av kvalitetsproblem. Satsa i stället på hybridbilar som kan utnyttja batteritekniken på ett mer effektivt sätt. Det skriver Dag Noréus, professor i kemi vid Stockholms universitet, och Johan Lindström, expertingenjör hybridsystemutveckling, i en debattartikel i Dagens Nyheter.

"En elbil kräver ett tio till tjugo gånger större och dyrare batteri än en hybrid. Dessa batterier skulle göra större nytta i tio till tjugo hybridbilar som tillsammans sparar fem till tio gånger mer bränsle än en enda elbil", skriver forskarna.

Dag Noréus och Johan Lindström menar dessutom att biltillverkarnas satsning på elbilar bromsar utvecklingen mot allt mer bränslesnåla fordon.
 
"Det är dumt att slösa dyra batterier i elbilar. Det gör mer nytta i hybrider, som sparar fossilt bränsle samtidigt som vi utvecklar batteriet"

Diskutera: Vad tycker du om forskarnas resonemang?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-13 09:28
Tjalle

Om man gör tillägget: laddhybrider, håller jag med.

Om man inte har laddfunktion på en hybridbil, är det svårt att motivera komplexiteten och kostnaden jämfört med de senaste energisnåla förbränningsmotorerna.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-13 09:39
Plugin

Forskare alla är vi forskare. Men att hybrid skulle vara bättre för miljön för att man skulle kunna tillverka fler hybrider typ Prius är ett skämt. T.o.m. Toyota har insett detta och numera kan man köra 2 mil istället för knappt 2 kilometer som innan. En billig Elbil ca 100.000 kr och egna solpaneler för att producera merparten av den el man förbrukar är billigast och bäst för många, i alla fall som andra bil för dom som har 2 bilar eller mer.
En hybrid är perfekt för att man skall slippa räckviddsångest men ett mycket dyrt alternativ med två motorer etc. Prius Plugin hybrid 360.000 kr
Priset på solpaneler har halverats senaste året och priset på en ren elbil borde bli mycket lägre än de de har byggt idag. ( Renault har visat att det går med Twiggy modellen för 80.000 kr, de har visserligen en dum idé att man skall leasa batteriet svindyrt av dom men det borde inte bli något problem att plocka in ett eget batteripack och äga batteriet själv). Priset på batterier har även fallit sista året samtidigt som kvalitet och effekt har ökat.
Elbil med egna solpaneler är framtiden för många, i alla fall som andra bil.
Forskare förstår sig inte på marknaden eller beteendevetenskap.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-13 10:09
mcregor (ej verifierad)

Efter vad jag sett och hört så kan en solpanel på ca: 1 kvadratmeter under gynnsamma förhållanden producera ca: 200 W - men det är som sagt under gynnsamma förhållanden. En mindre elbil kan klara sig på 1,5--2 kW/mil så med dagens teknologi för paneler så kan dom visst ge ett tillskott men eftersom det knappast får plats med mera än kanske just 1 kvadratmeter eller lite mera så blir laddeffekten tyvärr för låg för att man skall kunna klara sig på panelen allena.
Laddhybrider verkar dock vara en vettig kompromisslösning för med några mils räckvidd på eldriften skulle det nog vara många av oss som till stor del skulle kunna åka eldrivet med ett sådant fordon.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-13 12:39
Mistro

Dumheter,..men biltillverkarna har förståss ett finger med även här likt det fanns läkare som hävdade att Cigaretter var ofarliga och t.o.m nyttiga.

"Det är dumt att slösa dyra batterier i elbilar. Det gör mer nytta i hybrider, som sparar fossilt bränsle samtidigt som vi utvecklar batteriet"
-JAAAAA så gör vi några årtionden till ....tänk att ingen kommit på tanken innan att "utveckla" batteriet!

"Dag Noréus och Johan Lindström menar dessutom att biltillverkarnas satsning på elbilar bromsar utvecklingen mot allt mer bränslesnåla fordon."

-Alltid kul med "insatta" människor som menar att biltillverkarna "satsar" fel då för mycket krut läggs på elbilen.
Precis HUR mycket är det nu som har lagts på elbilen???? ( ange gärna en siffra i % som jämförelse )

Jävla idioter är mitt spontana uttryck,..men nu vet vi ju varför det har tagit sådan tid att få ner bränsleförbrukningen på bilarna!? ( elbilen har tagit för stor fokus )
Att det inte finns några elbilar som fungerar beror på att batteriet inte är utvecklat än!? ( mer löjligt än så kan det inte bli )

Läs på era förbannade .... !!!

#5 • Uppdaterat: 2012-11-13 21:18
PREVIA

Re: Plugin
Att hybridbilar inte går att köra mer än någon eller några kilometer på bara el är för att dom inte är tänkta för för att gå ens så långt på bara batteridrift. Men genom att ha en bensinmotor med Atkinsoncykel som är ca: 15 % snålare än den vanliga bensinmototorn men som har svagare vridmoment än vanliga bensinmotorer där man sprutar in extra bensin när man trampar till på gaspedalen så hjälper istället elmototorn till vid omkörnkörning eller när man accelererar med hybridbilen. Genom att bensinmotorn går med det varvtalet och den belastningen där bensinmotorn har bättre verkningsgrad när datorn får styra den så uppnår man bättre verkningsgrad totalt. När man sedan minskar hastigheten på bilen återladdas batteriet som får 64% av sin uppladdning från generatorn vid fartsänkningar vilket sedan används när man ökar hastigheten på bilen med elmotorns hjälp. Elbilens batteri kostar ca : 100 000 kr vilket gör att bilen blir dyr att tillverka och ändå kan du bara köra bilen ca 6 mil bort för att ha el så att du kommer hem säkert . Kör du längre får du övernatta för att hinna ladda bilen för hemfärden om det inte alltid finns en snabbladdare tillgänglig på alla platser du kör till med rena elbilen. Av Toyotas tillverkade bilar står hybriderna för 15 % och man kommer med 21 nya hybridmodeller inom dom närmaste åren så dom tror nog på hybridspåret. I år är en hybridbil den tredje mest sålda bilen i världen vilket visar att hybridbilen går hem hos många bilköpare.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-13 22:33
saabnisse

Jag håller med Previa i det mesta här, men jag tror att en seriehybrid typ den som Volvo presenterade för tjugo år sedan http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_ECC
är betydligt vettigare, dock med turbinen utbytt mot en konstantvarvsgående laddmotor.
En sådan motor kan utgöras av en väldigt enkel och billig tvåtaktsmotor med hög verkningsgrad.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-13 23:12
Roy J

Om en tvåtaktsmotor ska få vettig verkningsgrad, så måste den vara ventilstyrd - och då är den inte längre så enkel och billig.

Ofrånkomligt är ju att en elmotor är så vansinnigt mycket enklare och effektivare än vilken förbränningsmotor som helst. Det handlar alltså om att tillgången på el, vilket nu handlar om batterier.
Forskarna ovan hävdar att elsatsningen bromsar utvecklingen av effektivare förbränningsmotorer. men det är väl inte helt fel att utvecklingen av batterier eller andra alternativ gynnas.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-14 08:24
Mistro

Sådär ja...nu är "fullversionen" bortplockad ifrån Youtube utav "Who killed the electric car".
Antar att det måste ha berott på att så många såg den? ( skulle inte tro det )

Nu finns det bara snuttar kvar utav vad jag kan hitta om man inte vill köpa Dvd. ( blir nog framgångsrikt ... )

Här är i alla fall en liten snutt angående batterierna ...
http://www.youtube.com/watch?v=1J5f9x_RfHI&feature=related

#9 • Uppdaterat: 2012-11-14 08:44
saabnisse

Riktigt Roy, en tvåtaktare med hög verkningsgrad bör ha ventiler, men blir ändå avsevärt billigare och lättare vid tillverkning än motsvarande fyrtaktare eftersom motorn i princip bara behöver vara hälften så stor för samma effektuttag.
Motorn skulle med fördel kunna drivas med gas.
Om man sedan plockar in den motorn som en räckviddsförlängare (som ju har blivit ett konstigt uttryck för en seriell hybrid med större ackumulatorer) i en bil liknande
http://www.plugincars.com/venturi-volage-best-ev-ever-should-make-it-streets-2012-107340.html
fast gärna med lite mer praktisk kaross, borde den bli ganska vettig.
Hjulen på den bilen är ju intressanta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.